Amiskorkeakoulun käyneet valehtelee törkeästi
Olen ulkomailla keskisuuressa yhtiössä töissä. Meillä on pieni yksikkö Suomessa mutta rekry kulkee päämajan kautta ja käytännössä kaikki käsiteltävät työhakemukset on englanniksi. AMK-koulutettujen kohdalla tämä tarkoittaa että koulutus pääsääntöisesti valehdellaan niin että se näyttää yliopistolta. Katsokaa kun Turku University of Applied Sciences ei tarkoita samaa kun Turku University, AMK-koulutus ei ole sopiva lyhentää bacheloriksi eikä YAMK masteriksi. Tähän on se yksinkertainen syy että nämä eivät ole yliopistoon rinnastettavia koulutuksia riippumatta riippumatta siitä mitä AMK:t itse sanoo. Jos työhakemuksesta tulee käsitys että rekryä yritetään johtaa harhaan niin se lähtee poikkeuksetta roskakoriin.
Kommentit (105)
Niin ja se piti vielä sanoa että...
Mamma on AKATEEMINEN.
Ei muuta, jatkakaa.
Siis mä olen luullut tähän asti, että AMK nimenomaan on University of APPLIED SCIENCE (siis tuo loppuosa paljastaisi sen AMK:ksi). Mikä se oikea käännös sitten muka on?
Ja tiedoksi AP:lle, että kyllä tohtoritkin pyrkivät kaunistelemaan CV:itään englannin kielellä. Tähän on Suomen Akatemiakin puuttunut. Esim. tutkijatohtorit laittavat nimikkeekseen assistant professor, vaikka Suomessa apulaisprofessoreita ei ole. Tai sitten pitäisi ainakin laittaa, että kyseinen tutkijatohtorin nimike VASTAA ulkomailla usein assistant professor -asemia, mutta ei ole suoraan sama asia.
terv. KT
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:22"][quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 19:49"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 19:28"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 19:21"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 18:59"]
Sosiaalitieteet ovat laaja kokonaisuus, johon kuuluvat sosiaali- ja yhteiskuntapolitiikka, sosiaalityö, kuntoutustiede, sosiaali- ja kehityspsykologia, sosiologia, sosiaaliantropologia ja sosiaalipedagogiikka. Mitähän tuo yksi on mahtanut opiskella, yhteiskuntatieteellisen aineista kun lähes kaikkia kutsutaan myös sosiaalitieteiksi.
[/quote]
Näin on HELSINGIN YLIOPISTOSSA. Mutta muita yliopistojahan ei olekaan.. Varmaankin samalla voidaan todeta, että Helsingin ulkopuolella tutkintonsa suorittaneet eivät oikeasti ole akateemisia ;-)
[/quote]
Noin on kaikkialla Suomen yliopistoissa. Sosiaalitieteiden ulkopuolelle jää vain muutama oppiaine, joita kutsutaan ainoastaan yhteiskuntatieteiksi.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa, että "vain muutama" oppiaine jäisi sosiaalitieteiden ulkopuolelle! Yhteiskuntatieteellisissä tiedekunnissa opiskellaan mm. hallintotiedetä, antopologiaa, politiikan tutkimusta, poliittista historiaa, tiedotusoppia, journalistiikkaa ja logopediaa.
[/quote]
tiedotusoppi, logopedia ja journalistiikka ovat viestintätieteitä...niitä ei lueta yhteiskuntatieteisiin, vaan joskus hallintotieteisiin.
[/quote]
Kylläpä vaan luetaan yhteiskuntatieteisiinkin.
Huokaus. Yhteiskuntatieteet: http://www.opintoluotsi.fi/fi-FI/koulutusalat_ja_ammatit/yhteiskuntatieteiden_liiketalouden_ja_hallinnon_ala/yhteiskuntatieteet/
No onneksi kunnon työpaikoissa eniten arvostetaan osaamista. Meillä voi olla vaikka merkonomi, jos työkokemus ja osaaminen ovat kohdallaan. Kokenut osaaja otetaan ennemmin kuin kokematon yliopiston käynyt, Jotka valitettavan usein ovatkin kovin teoriapohjaisia ihmisiä. Nykymaailmassa tarvitaan tehokkuutta ja alan hyvää osaamista. Jos ihmisellä on näitä, niin viis koulutuksesta.
No kyllä se AMK-tutkinto on alempi korkeakoulututkinto ja YAMK vastaa tasoltaan yliopiston maisterintutkintoa.
Onneksi olen valmistunut tekusta ennen kuin siitä tuli amk. Ei tarvitse osallistua tällaisiin lapsellisiin keskusteluihin.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 17:03"]
Oon valmistunut sekä AMK:sta "nomiksi", että yliopistosta maisteriksi, ja on niillä niin valtavasti eroa, että en menisi kehuskelemaan AMK:in "vaativuudella". AMK ei ole tiedekorkeakoulu, siinä on se merkittävin ero. Siellä ei opeteta tieteellistä, vaan käytännönläheistä ajattelua.
[/quote]
No kun siellä amk:ssa ei opeteta minkäänlaista ajattelua. Ero on tässä aivan selvä verrattuna yliopistoon, jossa edes pyritään jonkin tasoiseen analyyttisyyteen. Sen verran amk-bimboja tullut vastaan, että todella ihmetyttää miten amk-koulutus voi olla niin surkeaa.
Itse hain lukiosta suoraan ammattikorkeakouluun vaikka arvosanojen ja opiskelutottumusten puolesta olisin todennäköisesti päässyt yliopistoonkin. Enpä muista, että muutama vuosi sitten lukiossa kukaan olisi nyrpistellyt ammattikorkeakoulutetuista. Vasta näin myöhemmin olen huomannut että aikuiset ihmiset viitsivät kohdella amkilaisia alentavasti. Jännittävää, että moni yliopisto-opiskelija jaksaa takertua yliopistotutkintoonsa - ottaen huomioon, että nykyään yliopistoihin on myös huomattavasti vaikeampi päästä kuin vaikkapa 60- ja 70-luvuilla.
Pitänee seuraavaksi hakea yliopistoon. Tiedoksenne; suurin osa ammattikorkeakoululaisista pärjäisi siellä ihan yhtä hyvin.
Jaa ei amkissa opeteta tieteelliseen ajatteluun? Mites insinöörit? Joku tradenomi yms opiskelut on semmosta muistivihon pitämistä!
Suositan ap:lle, että hän kaikessa rauhassa perehtyy suomalaiseen koulutusjärjestelmään ihan alkeista lähtien. Toivottavasti hän myös huomaa, että meillä koulutusta annetaan paitsi suomeksi ja ruotsiksi myös englanniksi, ja koulujen ja oppilaitosten nimet on myös aina kyseisellä kielellä. AMK on englanniksi university of applied science eikä yksi rekrytoija sitä pysty muuttamaan. Ehkä hän lopulta ymmärtää, että koulujen nimillä ei työelämässä ole niin suurta merkitystä. Paljon tärkeämpää on, että ihminen hallitsee ne työt, joihin hänet on palkattu.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 09:27"]
Mun täytyy sanoa, että yksi mun maahanmuuttajakaveri puhui pitkään valmistuneensa yliopistosta Suomessa. Kysyinpä yks päivä, mikä yliopisto se olikaan, niin paljastuikin, että se oli amis... Kai se ei vaan ymmärtänyt niiden eroa tai jotain :D
[/quote]
Minkä ikäinen on tämän kommentin kirjoittaja? 15? Ei varmaan ymmärtänyt eroa, "tai jotain". Mars koulunpenkille siitä, jotta ymmärrät, että vierasta kieltä puhutaan usein aika vajavaisillakin taidoilla. Kaikki ei suinkaan ole tutkinnolla pätemistä, av on poikkeus. Idioottimaista!
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 21:36"]
Oon valmistunut sekä AMK:sta "nomiksi", että yliopistosta maisteriksi, ja on niillä niin valtavasti eroa, että en menisi kehuskelemaan AMK:in "vaativuudella". AMK ei ole tiedekorkeakoulu, siinä on se merkittävin ero. Siellä ei opeteta tieteellistä, vaan käytännönläheistä ajattelua.
[/quote]
No kun siellä amk:ssa ei opeteta minkäänlaista ajattelua. Ero on tässä aivan selvä verrattuna yliopistoon, jossa edes pyritään jonkin tasoiseen analyyttisyyteen. Sen verran amk-bimboja tullut vastaan, että todella ihmetyttää miten amk-koulutus voi olla niin surkeaa.
[/quote]
No mä puolestaan selviydyin yliopisto-opinnoistani erinomaisin arvosanoin, vaikka amk-bimbona sinne menin :D En ihan lähtisi yleistämään AMK-opiskelijoiden älykkyyden tasoa tuohon tyyliin, on niitä bimboja tullut vastaan maistereissakin. Etenkin miespuolisten (DI) työkavereiden sivistys on yllättävän kapea-alaista ja ohutta. Älykkyys on mielestäni paljon kiinni siitä, onko kiinnostunut laaja-alaisesta sivistyksestä, eli pyrkii sivistämään itseään myös oman tieteenalansa ulkopuolella.
Ap:n kannattaisi päivittää tietonsa suomalaisista tutkinnoista. Kyllä Bachelor of ... on ihan virallinen amk-tutkinnon suorittaneen titteli englanniksi. Se on sitten suoranaista harhauttamista, jos Turun amk:sta valmistunut kirjoittaa papereihinsa koulukseen Turku University eikä Turku University of Applied Sciences.
TKK:sta valmistunut tekniikan tohtori
Lapset hiekkalaatikolla taas "mun koulu on parempi".Opistonimikkeestä luopuminen oli virhe, sillä silloin en muista tällaista uhmaikäisten hiekkalaatikkoriitaa olleen.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 21:42"]
Jaa ei amkissa opeteta tieteelliseen ajatteluun? Mites insinöörit? Joku tradenomi yms opiskelut on semmosta muistivihon pitämistä!
[/quote]
Sun kannattaa kuukkelilla katsastaa mitä on yliopisto-opintoihin kuuluva tieteenteoria (tieteenfilosofia). Sitä ei "opistoinsinööreille" opeteta (ja sen kyllä huomaa).
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 21:36"]
[/quote]
[/quote]
On aika vaarallista lähteä yliopistoon, jos ei osaa ajatella jo valmiiksi. Miten koulussa voi ajattelua opettaa? Sen joko osaa tai ei osaa.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 18:04"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 17:48"]
[/quote]
Mulla on erilainen kokemus. Olen suorittanut sekä AMK- tutkinnon, että maisterin ja mielestäni vaativuudessa ei ollut suoraa eroa. AMK ei toki ole tiedekorkeakoulu mutta ei kai kukaan niin ole väittänytkään?
[/quote]
Vaativuudessa on päätähuimaavat erot, ellet ole suorittanut yliopiston puolelta tutkintoa esim. kasvatustieteistä, joiden tenteistä pääsee suunnilleen lukematta läpi. Mulla tutkinnot ovat ensin sosionomi AMK ja sitten valtiotieteiden maisteri, pääaineena yleinen valtio-oppi. Valtsikan tenttejä ei voi edes verrata AMK:in tentteihin!
[/quote]
Tutkintoni ei ole kasvatustieteistä vaan melko lähellä omaasi. Myös alkuperäinen tutkintoni liittyy tavallaan omaan tutkintoosi, mutta ei ihan kuitenkaan ;)
Tokihan vaatimustaso oli korkeampi sitten maisteriopinnoissa, mutta kandi ja AMK suurinpiirtein samantasoiset. Maisterissa tämä toki on ymmärrettävää, sillä kyseessä on ylempi tutkinto.
Ammattikorkeakoulut eivät saa käyttää nimessään sanaa yliopisto mutta unohtui kieltää myös university-sanan käyttö eli siksi amk:sta valmistuneet käyttävät sujuvasti tuota university-sanaa englannin kielisessä hakemuksessa.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 19:49"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 19:28"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 19:21"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 18:59"]
Sosiaalitieteet ovat laaja kokonaisuus, johon kuuluvat sosiaali- ja yhteiskuntapolitiikka, sosiaalityö, kuntoutustiede, sosiaali- ja kehityspsykologia, sosiologia, sosiaaliantropologia ja sosiaalipedagogiikka. Mitähän tuo yksi on mahtanut opiskella, yhteiskuntatieteellisen aineista kun lähes kaikkia kutsutaan myös sosiaalitieteiksi.
[/quote]
Näin on HELSINGIN YLIOPISTOSSA. Mutta muita yliopistojahan ei olekaan.. Varmaankin samalla voidaan todeta, että Helsingin ulkopuolella tutkintonsa suorittaneet eivät oikeasti ole akateemisia ;-)
[/quote]
Noin on kaikkialla Suomen yliopistoissa. Sosiaalitieteiden ulkopuolelle jää vain muutama oppiaine, joita kutsutaan ainoastaan yhteiskuntatieteiksi.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa, että "vain muutama" oppiaine jäisi sosiaalitieteiden ulkopuolelle! Yhteiskuntatieteellisissä tiedekunnissa opiskellaan mm. hallintotiedetä, antopologiaa, politiikan tutkimusta, poliittista historiaa, tiedotusoppia, journalistiikkaa ja logopediaa.
[/quote]
tiedotusoppi, logopedia ja journalistiikka ovat viestintätieteitä...niitä ei lueta yhteiskuntatieteisiin, vaan joskus hallintotieteisiin.