Vastatkaapa te kassajonokusipäät :)
Tilanne on tämä:
On mukava kaunis kesäinen perjantai-iltapäivä. Marjatta ja hänen miehensä Tauno suunnittelevat mökille kivaa menuuta - ahh, onpa ihanaa päästä rentoutumaan. Mutta sitä ennen käydään kaupungissa kaupassa.
Tauno murisee heti kauppojen ovilla kun on niin pirusti ihmisiä liikenteessä - voi voi, joka viikonloppu sama juttu. Marjatta miettii sidukkaosastolla, pitäisikö ottaa lightia, vaikka se maistuu aivan kuselta. Tauno sen sijaan miettii, mikäs olikaan ero perinteisellä tomaattisillillä ja tomaattisillillä. Funtsitaan nyt hetki ja laahustellaan heräteostoksille herkkuhyllyille. Aijjai - on tämä mukavaa kun saa rauhassa shoppailla ja mielessä siintää jo mökkilaituri ja grilli.
Yhtäkkiä iskee kuitenkin paniikki. Tauno murjaisee Marjatalle, että alas tulla, täytyy lähteä niin ehditään hyvissä ajoin saunan lämmitykseen. Marjatta poimii vielä vikan sipsipussin matkaan ja ei muuta kun kassalle.
"Vittusaatanaperkelehelvetinpaskaajumalautahaistakaaperse" ajattelee Tauno kun katselee jonojen pituutta. "Joillain on tässä kiire mökille! Ettekö idiootit tajua! Mitä tuokin mummo TÄNÄÄN ostaa jotain kumppareita, joissa ei ole tuotekoodia ja joudutaan härväämään puhelinsoittoja eri osastoille! Kyllä on ajattelematonta porukkaa! Ja mites tämä kauppias sitten - eikö voi palkata riittävästi kassoja kun aina joutuu jonossa jumittamaan, varsinkin viikonloppuisin."
Sitten alkaa kyttääminen. On vielä pari tyhjää kassaa. Kun kovaäänisistä korahtaa "kassoille tarvitaan kiireapua", Tauno valpastuu. Hän ottaa taisteluasennon kärryjen taakse ja vilkuilee ympäriinsä. Huuta Marjatalle, joka katselee vielä leikkokukkia, että nyt tänne ei me noita tarvita. Kun kassatäti tulee avaamaan uuden kassan, Tauno lähtee taistoon. Hän ryntää, hän säntää, hän tönii. Hän ohittaa ja VOITTAA!
Tauno jonon perältä pääsee suurena sankarina ensimmäiseksi asiakkaaksi uudelle kassalle. Jess! Viikonloppu pelastettu - fuck you luuserit!
Vai mites ois kuitenkin, että jonot purettaisiin järjestyksessä? Voisivatko nämä vitun hätähousu-Taunot käyttää sen verran järkeä? Kun se kiire ei ilmeisesti ole kuitenkaan ruokakaupassa yleensä hengenhätään verrattavissa ja muutkin aivan samoin seisovat hieman tympääneinä, mutta jonoa kunnioittaen kuitenkin.
Päästäkää nyt helvetti ne, jotka ennen teitä jonossa seisovat seuraavalle vapautuvalle kassalle! Ette voi olla noin eläimiä!
Kommentit (106)
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 15:50"]
Minä en yleensäkään ottaen ymmärrä, miksi asiakkaita pitää jonotuttaa kassalla. Eikö sitä henkilökuntaa voisi palkata riittävästi, että ihmiset pääsisivät maksamaan ostoksensa ilman jonotusta???
ihmettelee ulkosuomalainen, jonka ei ikinä tarvitse jonottaa lähikaupan kassalla
[/quote]
No sä et olekaan ollut koskaan töissä kassalla. Jos olisit, niin tietäisit että ihmisen laumakäyttäytyminen aiheuttaa pieniä jippoja tuohonkin toimintaan, ainakin suomalaisissa. :)
Yksi helmi oli joku manlet-jätkä pari vuotta sitten, joka oli päättänyt, että jono ei saa alkaa heti kassan kohdalta, vaan siinä pitää olla muutaman metrin väli ja sitten vasta jono. Sitten kun ihmiset meni siihen väliin, kun ne luuli että kassa on tyhjä, niin manlet alkoi huomautella kädet puuskassa ja jalat haara-asenossa: "täs on jonoo takana hei!" :D
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 15:38"]Ymmärrän taunoa. Vihaan kaupassa jonottamista tai ylipäätänsä jonoja. No onneksi "kohta" kaikkialle tulee automaattikassat / itsepalvelukassat, niin pitäisi nopeutua homman huomattavasti.
[/quote]
Ihanaa, milloin sellaiset on tulossa? Kirjastossa käynnistäkin tuli paljon kivempaa lainausautomaattien myötä.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 16:18"]Samaa mieltä, mun mielestä voisi sielä paaluttaa sen kassajonon paikan ja narut vielä rajaamaan, jotta loppuu se tyhmimpien kassajonopoukkoilu.
Valitse jonosi ja sitten vaan opettelet elämään sen tosiasian kanssa, että aina ei käy se paras tuuri, voivoi.
Mut saa kiehumaan erityisesti tuossa jonokärkynnässä se pullonpalautusautomaatille jonottelu, kun paikassa on kaksi automaattia, niin ne urpot jonottaa siinä puolivälissä kumpaakin jonoa, kuvitellen että voivat sillä tavalla "varata" ne molemmat automaatit ja mennä siihen kummasta ensin lähtee. Se EI mene noin, vaan toiseen jonotat ja siihen pääset!
[/quote]
Ja miksi siihen automaateille ei voi muodostaa yhtä jonoa kuten sivistysmaissa tehdään?
Vastaan itse kysymykseeni. Siksi koska juntit suomalaiset eivät osaa jonotuskulttuuria vaan rynnivät kyynärpäätekniikalla kuten Tauno.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 16:23"]
Yksi helmi oli joku manlet-jätkä pari vuotta sitten, joka oli päättänyt, että jono ei saa alkaa heti kassan kohdalta, vaan siinä pitää olla muutaman metrin väli ja sitten vasta jono. Sitten kun ihmiset meni siihen väliin, kun ne luuli että kassa on tyhjä, niin manlet alkoi huomautella kädet puuskassa ja jalat haara-asenossa: "täs on jonoo takana hei!" :D
[/quote]
Ja toisella kertaa kaupan lattialla oli joku makaronipaketti, johon ihmisten jalat saattoi osua kun ne kulki käytävällä eikä tuijotelleet alaspäin. Heti kun kenkä osui pakettiin, hyllyn takaa pomppasi mummo joikaamaan: "älkää potkiko sitä, se on ruokaa!". Ilmeisesti mummo oli itse laittanut paketin käytävälle ansaksi ihmisille, jotta pääsee valittamaan "huonosta käytöksestä".
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 16:28"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 16:18"]Samaa mieltä, mun mielestä voisi sielä paaluttaa sen kassajonon paikan ja narut vielä rajaamaan, jotta loppuu se tyhmimpien kassajonopoukkoilu.
Valitse jonosi ja sitten vaan opettelet elämään sen tosiasian kanssa, että aina ei käy se paras tuuri, voivoi.
Mut saa kiehumaan erityisesti tuossa jonokärkynnässä se pullonpalautusautomaatille jonottelu, kun paikassa on kaksi automaattia, niin ne urpot jonottaa siinä puolivälissä kumpaakin jonoa, kuvitellen että voivat sillä tavalla "varata" ne molemmat automaatit ja mennä siihen kummasta ensin lähtee. Se EI mene noin, vaan toiseen jonotat ja siihen pääset!
[/quote]
Ja miksi siihen automaateille ei voi muodostaa yhtä jonoa kuten sivistysmaissa tehdään?
Vastaan itse kysymykseeni. Siksi koska juntit suomalaiset eivät osaa jonotuskulttuuria vaan rynnivät kyynärpäätekniikalla kuten Tauno.
[/quote]
No kai sä nyt tajuat että se yksi jono on hankalampi käytännössä, jos on paljon porukkaa, koska se vie tilaa erilailla. Sitten sen pitää kiemurrella ja kaarrella ympäri liiketilaa, vaikka samassa tilanteessa kaksi jonoa mahtuisi samaan tilaan järjetykseen ja suoraan. Suora jono on toimivin.
Ai itsepalvelu nopeempaa? Varmaan riippuu tilanteesta, mutta kuvittele se mummo pelkästään maksuvälineiden sijasta käymässä lukijalla läpi koko ostoskärryn sisältö... "mitenkäs päin tämänyt.... oho... eikö ottanut..." jne.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 15:25"]
Sellaisessa kehitysmaassa kuin Puolassa näkyi olevan yksijonojärjestelmä, vaikka kassoja oli kymmeniä. Jonon keulimmaiselle tuli vielä numero, mille kassalle piti laahautua.
Ja sama homma Lontoon pankeissa jo 30 vuotta sitten.
On ne alkeellisia.
[/quote]
Mitä horiset? Onko tällainen systeemi käytössä ehkä joillain terveysasemilla, joihin täytyy erikseen varata aika, ja ehkä julkishallinnon laitoksissa?
Kun kaverini ja minä liikuskelimme asioillamme Puolassa heinäkuussa 2008 ja konusimme joka päivä marketteja paljon, ei mitään esittämäsi kaltaista systeemiä ollut olemassa.
Eikä siinä liiemmin ole kanttia esim. Puolaa, Slovakiaa ja Liettuaa miksikään kehitysmaiksi kutsua, kun ihminen itse on kotoisin Suomesta. Paljon paremmin näissä hieman keskisemmän Itä-Euroopan maissa asiat hoituvat, työn jälki ja ammatillinen osaaminen ovat paremmat, aikataulut ja lupaukset pitävät jne kuin meillä kotona.
Tämä suomalainen oharikulttuuri, haistapaskan asenne joka liikkeessä ja virastossa, haukottelu päin asiakkaan naamaa, ynseys, eläkkeelle haikailu, luvattujen aikataulujen "pissiminen", ammattitaidottomuus esim. asuntoremonteissa ja auton korjauksessa, haluttomuus ottaa urakoita vastaan ja suoranainen suuttuminen sekä huutaminen asiakkaalle, kun tämä yrittää lähestyä alalla toimivaa yrittäjää ym, ym, ym... onkin aivan täysin ainutlaatuista (perimmältään henkistä) alikehittyneisyysttä koko maailmassa.
Puolan marketeissa konutessani kassoja oli tosiaankin kymmeniä, ja ne olivat myös käytössä, päinvastoin kuin Sinä väität, joten oma kokemuksesi on jostain erikoisliikkeestä tai -tilanteesta.
Luulenpa, viestin nro 19 kirjoittaja, että podet muistikatkosta: se kehitysmaamuistuma on tullut Sinulle joko ennen Itäisen Keski-Euroopan matkaa tai sen jälkeen, kun olet vielä Suomessa, tai jo takaisin täällä.
Tässä meidän yhteiskunnassamme ja epäystävällisyyskulttuurissamme ei kannattaisi olla noin ylimielinen muita kansoja kohtaan.
T. Michael-boy from Finland - suomalainen itsekin.
Sellaisessa kehitysmaassa kuin Puolassa näkyi olevan yksijonojärjestelmä, vaikka kassoja oli kymmeniä. Jonon keulimmaiselle tuli vielä numero, mille kassalle piti laahautua.
On ne alkeellisia.
[/quote]
New yorkissa oli muutamassa ruokakaupassa sama. Kaupan ruokapuolelta pääsi parille eri kassa-alueelle jonoon, ja sieltä aina alkoi sen kassan valo vilkkua mihin jonossa seuraava saa mennä. Oikeastaan ihan kätevä systeemi.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 16:36"]
On ne alkeellisia.
[/quote]
Mitä horiset? Onko tällainen systeemi käytössä ehkä joillain terveysasemilla, joihin täytyy erikseen varata aika, ja ehkä julkishallinnon laitoksissa?
Kun kaverini ja minä liikuskelimme asioillamme Puolassa heinäkuussa 2008 ja konusimme joka päivä marketteja paljon, ei mitään esittämäsi kaltaista systeemiä ollut olemassa.
---
[/quote]
En ole se alkuperäinen kirjoittaja, mutta kun minä näin vuonna 2014 asun Puolassa, niin tiedän kyllä useammankin ruokakaupan, jossa toimii tuollainen yksijonojärjestelmä. Ei niissä pienissä kulmakaupoissa ole sitä, mutta ei se isommissa marketeissa ole mitenkään harvinainen.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 16:46"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 16:36"]
On ne alkeellisia.
[/quote]
---
[/quote]
En ole se alkuperäinen kirjoittaja, mutta kun minä näin vuonna 2014 asun Puolassa, niin tiedän kyllä useammankin ruokakaupan, jossa toimii tuollainen yksijonojärjestelmä. Ei niissä pienissä kulmakaupoissa ole sitä, mutta ei se isommissa marketeissa ole mitenkään harvinainen.
[/quote]
No jos noin on, niin onko tällainen järjestely otettu käyttöön vasta meidän matkamme - heinäkuun 2008 - jälkeen?
Minä ja kaverini emme huomanneet yhdessäkään puolalaisessa suurmarketissa mitään yksijonojärjestelmää, vaan kassoja, henkilökuntaa ja myös jonoja oli enemmän kuin näissä meidän kotimaisissa marketeissamme. Ja ainakaan meille itsellemme (meille itseillemme?) ei kertaakaan lykätty käteen mitään lappua, joka olisi määrännyt, mihin jonoon meidän olisi ollut mentävä tai mitään muutakaan.
Itse ainakin pidin kovasti Puolasta tuolla lyhyellä ostoskiertueellamme: hieno, vilkas ja kohtelias maa, ilmeisen toimiva yhteiskunta, infrastruktuuri sekä oikeusvaltio (joistain yksityiskohdanomaisista seikoista sekä menettelytavoista päätellen).
Tämän verran opin kieltäkin: "Jedna czerna kawa." Myyjä: "Procé." Minä: "Dzinkuë" (En löydä näppäimistöstäni sitä diakreettista klenkuraa tuohon kiitoksen loppu-e:hen). Sekä ehkä muutamia haja-ilmaisuja ja sanoja.
T. Michael-boy from Finland.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 17:15"]
No jos noin on, niin onko tällainen järjestely otettu käyttöön vasta meidän matkamme - heinäkuun 2008 - jälkeen?
Minä ja kaverini emme huomanneet yhdessäkään puolalaisessa suurmarketissa mitään yksijonojärjestelmää, vaan kassoja, henkilökuntaa ja myös jonoja oli enemmän kuin näissä meidän kotimaisissa marketeissamme. Ja ainakaan meille itsellemme (meille itseillemme?) ei kertaakaan lykätty käteen mitään lappua, joka olisi määrännyt, mihin jonoon meidän olisi ollut mentävä tai mitään muutakaan.
Itse ainakin pidin kovasti Puolasta tuolla lyhyellä ostoskiertueellamme: hieno, vilkas ja kohtelias maa, ilmeisen toimiva yhteiskunta, infrastruktuuri sekä oikeusvaltio (joistain yksityiskohdanomaisista seikoista sekä menettelytavoista päätellen).
Tämän verran opin kieltäkin: "Jedna czerna kawa." Myyjä: "Procé." Minä: "Dzinkuë" (En löydä näppäimistöstäni sitä diakreettista klenkuraa tuohon kiitoksen loppu-e:hen). Sekä ehkä muutamia haja-ilmaisuja ja sanoja.
T. Michael-boy from Finland.
[/quote]
Olen asunut Varsovassa vuodesta 2010 ja silloin oli jo ainakin Arkadian Carrefourissa tuo yksijonosysteemi käytössä. Ei siellä jaeta mitään lappuja, vaan siellä yksinkertaisesti on vain yksi jono johon mennään ja jonon päässä valotaulu, johon tulee ilmoitus mille kassalle pitää mennä. Sitten siitä jonon eka lähtee kassaa kohti kun pingahtaa ja seuraava jää odottamaan toisen kassan vapautumista. Kassoille ei edes pääse menemättä tuon valotaulun ohi.
Vuodesta 2008 on kuitenkin jo kuusi vuotta, ja sinä aikana kyllä asiat ehtivät muuttua paljonkin, joten ei ehkä kannata pelkästään siihen yhteen reissuun pohjautuen lähteä kommentoimaan miten asiat on Puolassa tällä hetkellä. :)
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 16:06"]
Tuo on itse asiassa lievemmästä päästä kusipäisyyksiä, mitä kassajonossa voi tehdä. Pahempia ovat mm:
1) maksetaan kortilla vaikka ei osata, laitetaan kortti väärin päin, laitetaan väärä kortti, ei muisteta tunnuslukua, tilillä ei ole katetta jne.
2) aletaan kaivaa rahaa lompakosta vasta siinä vaiheessa kun kassa ilmoittaa summan, ei osata laskea rahoja, mietitään jokaista seteliä erikseen hetken aikaa ennen kuin siitä luovutaan
3) kiilataan täysillä ostoskärryillä asiakkaan eteen, jolla on yksi maitopurkki kädessä ja hän on menossa maksamaan sitä tasarahalla
4) ostoksia pakattaessa valloitetaan koko liukuhihnan pää, niin että se yhden maitopurkin ostaja ei pääse ohi eikä ottamaan purkkiaan valloittajan linnoitusketjun läpi
jne. jne.
[/quote]
tuo 4-kohta saa mutkin kiehumaan. usein siellä on lapsiakin pomppimassa tai istumassa siinä päädyssä ettei vaan toinen mahdu ja vanhemmat ei sano mitään. heidän napa on tärkein.
Mita turhempi luuseriperhe, sen kiireempi kassalle. Sosiaalitapaus on tuossa kaikkein nopein, vaikka muutoin elamanrytmi on raauuhallinen.
Nyt kesällä kävin englannissa marketissa (tais olla Morrisson) tai joku vastaava ja sielä oli itsepalvelukassa. Huonosti toimi, hidas ja kone piippas jos ostit viiniä, tuli henkilökunta kuittaamaan kortilla eikä kyllä edes kysynyt papereita. Toisin kun suomessa. Siinä kassalla oli että toiselle poulelle pistät kaikki ostokset, ja toisella puolella viivakoodin jälkeen suoraan kasseihin, mutta jekku olikin siinä että siinä oli se punnitushommeli, ja SE oli surkea!
Ideana hyvä, mutta toteutus oli surkea.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 16:18"]
Samaa mieltä, mun mielestä voisi sielä paaluttaa sen kassajonon paikan ja narut vielä rajaamaan, jotta loppuu se tyhmimpien kassajonopoukkoilu.
[/quote]
Minä seison siinä keskellä ja menen ensin vapautuvalle automaatille. Siitä saa olla mitä mieltä haluaa -ei katsokaas kiinnosta. Alan mielihyvin keskustelemaan asiasta kanssasi.
Lakatkaa käymässä kaupassa kokonaan, jos jonot noin vituttaa. Pyytäkää joku käymään puolestanne tai hommatkaa joku tilauspalvelu. Naurettavaa touhua puhista ja kirota siellä jonossa. Elämä on joskus jonottamista, sille ei voi mitään.
Monet ihmiset kärsivät nälkää, ovat vailla kotia jne. Ja te jotkut ruikutatte kaupan kassajonoista. Ei helvetti, mitä pellejä.
Kohta varmaan tulee mitä väliä? Ei se mua liikuta -viestejä.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 15:50"]
Minä en yleensäkään ottaen ymmärrä, miksi asiakkaita pitää jonotuttaa kassalla. Eikö sitä henkilökuntaa voisi palkata riittävästi, että ihmiset pääsisivät maksamaan ostoksensa ilman jonotusta???
ihmettelee ulkosuomalainen, jonka ei ikinä tarvitse jonottaa lähikaupan kassalla
[/quote]
Yrität provota, koska kukaan ei oikeesti voi olla näin tyhmä mutta vastaan silti. Luuletko, että on ilmaista pitää kassahenkilökuntaa töissä, etenkään tyhjänpanttina? Henkilökunnan kustannukset näkyvät suoraan tuotteiden hinnoissa, ja kuinkahan moni olisi valmis maksamaan ylimääräistä ostoksistaan? Ken ei halua jonottaa, välttelee kauppoja ruuhka-aikaan.