Vastatkaapa te kassajonokusipäät :)
Tilanne on tämä:
On mukava kaunis kesäinen perjantai-iltapäivä. Marjatta ja hänen miehensä Tauno suunnittelevat mökille kivaa menuuta - ahh, onpa ihanaa päästä rentoutumaan. Mutta sitä ennen käydään kaupungissa kaupassa.
Tauno murisee heti kauppojen ovilla kun on niin pirusti ihmisiä liikenteessä - voi voi, joka viikonloppu sama juttu. Marjatta miettii sidukkaosastolla, pitäisikö ottaa lightia, vaikka se maistuu aivan kuselta. Tauno sen sijaan miettii, mikäs olikaan ero perinteisellä tomaattisillillä ja tomaattisillillä. Funtsitaan nyt hetki ja laahustellaan heräteostoksille herkkuhyllyille. Aijjai - on tämä mukavaa kun saa rauhassa shoppailla ja mielessä siintää jo mökkilaituri ja grilli.
Yhtäkkiä iskee kuitenkin paniikki. Tauno murjaisee Marjatalle, että alas tulla, täytyy lähteä niin ehditään hyvissä ajoin saunan lämmitykseen. Marjatta poimii vielä vikan sipsipussin matkaan ja ei muuta kun kassalle.
"Vittusaatanaperkelehelvetinpaskaajumalautahaistakaaperse" ajattelee Tauno kun katselee jonojen pituutta. "Joillain on tässä kiire mökille! Ettekö idiootit tajua! Mitä tuokin mummo TÄNÄÄN ostaa jotain kumppareita, joissa ei ole tuotekoodia ja joudutaan härväämään puhelinsoittoja eri osastoille! Kyllä on ajattelematonta porukkaa! Ja mites tämä kauppias sitten - eikö voi palkata riittävästi kassoja kun aina joutuu jonossa jumittamaan, varsinkin viikonloppuisin."
Sitten alkaa kyttääminen. On vielä pari tyhjää kassaa. Kun kovaäänisistä korahtaa "kassoille tarvitaan kiireapua", Tauno valpastuu. Hän ottaa taisteluasennon kärryjen taakse ja vilkuilee ympäriinsä. Huuta Marjatalle, joka katselee vielä leikkokukkia, että nyt tänne ei me noita tarvita. Kun kassatäti tulee avaamaan uuden kassan, Tauno lähtee taistoon. Hän ryntää, hän säntää, hän tönii. Hän ohittaa ja VOITTAA!
Tauno jonon perältä pääsee suurena sankarina ensimmäiseksi asiakkaaksi uudelle kassalle. Jess! Viikonloppu pelastettu - fuck you luuserit!
Vai mites ois kuitenkin, että jonot purettaisiin järjestyksessä? Voisivatko nämä vitun hätähousu-Taunot käyttää sen verran järkeä? Kun se kiire ei ilmeisesti ole kuitenkaan ruokakaupassa yleensä hengenhätään verrattavissa ja muutkin aivan samoin seisovat hieman tympääneinä, mutta jonoa kunnioittaen kuitenkin.
Päästäkää nyt helvetti ne, jotka ennen teitä jonossa seisovat seuraavalle vapautuvalle kassalle! Ette voi olla noin eläimiä!
Kommentit (106)
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 16:23"]
Yksi helmi oli joku manlet-jätkä pari vuotta sitten, joka oli päättänyt, että jono ei saa alkaa heti kassan kohdalta, vaan siinä pitää olla muutaman metrin väli ja sitten vasta jono. Sitten kun ihmiset meni siihen väliin, kun ne luuli että kassa on tyhjä, niin manlet alkoi huomautella kädet puuskassa ja jalat haara-asenossa: "täs on jonoo takana hei!" :D
[/quote]
Prismassa oli kerran samanlainen täti. Siinä oli väli ja kysyin, onko jonossa. Vastasi olevansa. Hän vain halusi antaa edellä asioivalle asiointirauhan, mikä tarkoitti, että tavaroita voi alkaa lappaa hihnalle vasta kun edellinen on maksamassa. No minä en antanut hänelle asiointirauhaa :-)
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 14:51"]
Tilanne on tämä:
On mukava kaunis kesäinen perjantai-iltapäivä. Marjatta ja hänen miehensä Tauno suunnittelevat mökille kivaa menuuta - ahh, onpa ihanaa päästä rentoutumaan. Mutta sitä ennen käydään kaupungissa kaupassa.
Tauno murisee heti kauppojen ovilla kun on niin pirusti ihmisiä liikenteessä - voi voi, joka viikonloppu sama juttu. Marjatta miettii sidukkaosastolla, pitäisikö ottaa lightia, vaikka se maistuu aivan kuselta. Tauno sen sijaan miettii, mikäs olikaan ero perinteisellä tomaattisillillä ja tomaattisillillä. Funtsitaan nyt hetki ja laahustellaan heräteostoksille herkkuhyllyille. Aijjai - on tämä mukavaa kun saa rauhassa shoppailla ja mielessä siintää jo mökkilaituri ja grilli.
Yhtäkkiä iskee kuitenkin paniikki. Tauno murjaisee Marjatalle, että alas tulla, täytyy lähteä niin ehditään hyvissä ajoin saunan lämmitykseen. Marjatta poimii vielä vikan sipsipussin matkaan ja ei muuta kun kassalle.
"Vittusaatanaperkelehelvetinpaskaajumalautahaistakaaperse" ajattelee Tauno kun katselee jonojen pituutta. "Joillain on tässä kiire mökille! Ettekö idiootit tajua! Mitä tuokin mummo TÄNÄÄN ostaa jotain kumppareita, joissa ei ole tuotekoodia ja joudutaan härväämään puhelinsoittoja eri osastoille! Kyllä on ajattelematonta porukkaa! Ja mites tämä kauppias sitten - eikö voi palkata riittävästi kassoja kun aina joutuu jonossa jumittamaan, varsinkin viikonloppuisin."
Sitten alkaa kyttääminen. On vielä pari tyhjää kassaa. Kun kovaäänisistä korahtaa "kassoille tarvitaan kiireapua", Tauno valpastuu. Hän ottaa taisteluasennon kärryjen taakse ja vilkuilee ympäriinsä. Huuta Marjatalle, joka katselee vielä leikkokukkia, että nyt tänne ei me noita tarvita. Kun kassatäti tulee avaamaan uuden kassan, Tauno lähtee taistoon. Hän ryntää, hän säntää, hän tönii. Hän ohittaa ja VOITTAA!
Tauno jonon perältä pääsee suurena sankarina ensimmäiseksi asiakkaaksi uudelle kassalle. Jess! Viikonloppu pelastettu - fuck you luuserit!
Vai mites ois kuitenkin, että jonot purettaisiin järjestyksessä? Voisivatko nämä vitun hätähousu-Taunot käyttää sen verran järkeä? Kun se kiire ei ilmeisesti ole kuitenkaan ruokakaupassa yleensä hengenhätään verrattavissa ja muutkin aivan samoin seisovat hieman tympääneinä, mutta jonoa kunnioittaen kuitenkin.
Päästäkää nyt helvetti ne, jotka ennen teitä jonossa seisovat seuraavalle vapautuvalle kassalle! Ette voi olla noin eläimiä!
[/quote]
hauska kirjoittaja. palkkaisin sut heti kolumnistiksi, jos omistaisin lehden :P
Minä olen ollut kaupankassalla töissä useissa eri marketeissa. Olen aina ihmetellyt sitä miksi ihmiset jäävät jonottamaan pitkiinkin jonoihin kahdelle ensimmäiselle kassalle. Varsinkin pienten itkuisten lasten kanssa "älä itke, kyllä me ihan kohta päästään" luoden murhanhimoisia katseita minuun kun en ala heidän vuokseen ottamaan hintoja hirveällä vauhdilla. Monista on mukava tulla jonoon ja kerätä vihaa kassaa kohtaan jonotuksen ajan ja sitten alkaa ryöpytys, haukkuma-aihe keksitään mistä vaan.
Vinkki, jos jaksaisit kävellä pari metriä sinne autohalliin päin minne kuitenkin joudut kävelemään, siellä on kassoja joilla palaa valo. Eli voit mennä myös sellaiselle kassalle joka pyörittelee peukaloitaan joutessaan.
Myöskin kuulutukset joissa kerrotaan näistä vapaista kassoista ovat ihan totta, ne eivät ole mikään harhaanjohtamisyritys. Voit ihan oikeastikin mennä noille kuulutetuille vapaille kassoille sen sijaan että jonotat siinä pisimmässä jonossa kärrystä puristaen.
Terveisin käsikipuinen kassa, en ala sen takia nopeuttamaan työtahtiani ja lisäämään kipujani että sinä et viitsi kävellä viereiselle kassalle vaikka vihaat jonottamista ja sinulla on kiire.
"Hyvät asiakkaat, huomioittehan että meillä on käytössä myös kassat 1-20".
ja eikun seistään kärrystä puristaen kassalla 30 pitkässä jonossa ja tuijotetaan kassaa hievahtamatta.
Näitä tällaisia asiakkaita on oikeasti joka viides, kertokaa mitää päässä liikkuu? Sitten puretaan jonotuksen aiheuttama pettymys kassaan...
Tuo ap:n kertoma tarina ei ole läheskään yhtä ärsyttävä ilmiö, kuin nykynuorten käytöstavat. Laitoin tavarani tavalliseen tapaani kassahihnalle ja siihen perään "tavuviivan" ja mitä tekee takanani jonottava teinityttö, no hän käy käsiksi tavaroihini ja järjestää ne uudelleen, jotta hänen kaksi tikkariaan saavat mahdollisimman suuren tilan. Voi tsisses, oli lähellä etten lyönyt.
Onneksi ei sentään huudella mun miehelle, että "Täällä on vapaa kassa."
Ensikerralla tulee vuittonista nenään, ettäs tiedätte. Mun miestä ei vikittele muut kuin minä.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 11:05"]
Kyllä uuteen avautuvaan kassaan aina pääsee ensimmäiseksi. Siinä auttaa koko ja voima!
T: MIES 192/ 145 Kg ja enkka penkistä 183,5 kg.
[/quote]
Ei, vaan nopeus.
T. Nainen 155cm / 42kg, penkistä ei paljon nouse, mutta vikkelä olen kuin hiiri. ;)
mä jään siihen jonoon, missä satun olemaankin, kun se kuulutus tulee. se meinaan lyhenee, kun kiireiset urpot rynnii avatulle kassalle.
Tuli muuten tästä mieleen, kun kerran bussipysäkillä oli ihmisiä epämääräinen joukko (ei siis mitään jonontapaistakaan), ja yritin antaa tietä muutamalle iäkkäämmälle ihmiselle, niin eikö siihen väliin tunkenut joku nuorehko mies. Silloin kiehutti! Paljon bussilla matkustavana menee usein hermot ihmisten bussikäyttäytymiseen, mutta se onkin ihan toinen aihe. :)
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 13:10"]
Tuli muuten tästä mieleen, kun kerran bussipysäkillä oli ihmisiä epämääräinen joukko (ei siis mitään jonontapaistakaan), ja yritin antaa tietä muutamalle iäkkäämmälle ihmiselle, niin eikö siihen väliin tunkenut joku nuorehko mies. Silloin kiehutti! Paljon bussilla matkustavana menee usein hermot ihmisten bussikäyttäytymiseen, mutta se onkin ihan toinen aihe. :)
[/quote]
Ja vähän tähän liittyen.. Miksi vitussa ihmiset tunkee sisälle ratikkaan tai metroon vielä kun ihmiset on tulossa sieltä ulos????
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 12:46"]
Ensikerralla tulee vuittonista nenään, ettäs tiedätte. Mun miestä ei vikittele muut kuin minä.
[/quote]
Niin kulunut vitsi. Ja tajuatko, että kassa = kassa ja kassavirkailija/-myyjä= se kassan takana istuva myyjä ?
Mitä väliä. Se menee joka ensin ehtii. Joskus voittaa, joskus ei. On sinullakin mahdollisuus rynniä ensimmäiseksi.
Olen meidän lähikaupassa useammankin kerran sanonut takaani rynnivälle, yleensä muuten on juurikin eläkeläisikäinen Tauno-pauno, että anteeksi, olin jonossa ennen teitä ja menen tähän kassalle ensin. Joskus Tauno-pauno heittäytyy kuuroksi, joskus tehoaa.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 13:35"][quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 13:10"]
[/quote]
Ja vähän tähän liittyen.. Miksi vitussa ihmiset tunkee sisälle ratikkaan tai metroon vielä kun ihmiset on tulossa sieltä ulos????
[/quote]
Tämä ei ole vain suomalaisten ongelma. Viimeksi Pariisissa CDG-lentoasemalla jäin TGV:stä monen muun matkalaukkuineen matkustavan kanssa, eiköhän sieltä ranskis-mammat tunge kyytiin ennen kuin kaikki pääsi ulos. Oli ilmeisen kiire Lilleen. Piti oikein rueta meikäläisen ojentamaan niitä, että te ette voi tulla junaan ennen kuin poistuvat ovat tulleet ulos. Ovella oli massiivinen kaaos, kun osa tuuppi matkalaukkujaan ulos ja osa sisään. Madame tietysti vaan tuhahteli, mutta pääsipä sanomaan edes...
Kaupassa lyhin jono ei koskaan ole nopein, sen olen huomannut. Aina jostain tuotteesta puuttuu koodi ja sitä ruvetaan soittelemaan osastolle, josta kukaan ei vastaa, soitetaan toiselle tyypille joka lähtee etsimään asiasta tietäviä myyjiä jne. Tai sitten se tomaattipussi on unohtunut punnita ja mamma lähtee siihen lappua hakemaan. Tai sitten mummo haluaa maksaa käteisellä 90e ostoksensa, ei suinkaan esim 50e seteleillä, vaan max 10e seteleillä + kolikoilla. Tasarahaan on päästävä. "Paljonkos se nyt oli? Paljonko minä jo annoin? Paljonko puuttuu vielä? Tai sitten on joku jolla on uusi pankkikortti jonka pin on unohtunut ja sitä sitten lähdetään puhelimen uumenista kaivamaan.
Menen myös mieluummin sellaiseen jonoon, jossa on kaksi ihmistä täyden ostoskärryn kanssa, kuin kymmenen ihmistä pikkuostosten kanssa. Maksaminen on yleensä hitain vaihe ostoksissa, kun tavarat hihnalle saatuaan asiakas jää tuijottamaan kassan työntekoa, varmistaa että pakasteet menevät pusseihin, tarjoushinnat muistetaan, ja sitten vasta kun myyjä kertoo loppusumman, muistaa asiakas että "ainiin, munhan pitää maksaa! Missäs se lompakko nyt on, millähän kortilla nämä nyt maksaisin, hmm!" Mieluummin otan eteeni kaksi näitä tumpeloita kuin kymmenen :)
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 15:35"]Tuli tuosta avauksesta mieleen oma mies. Hän on niiiin toivottoman hätäinen kaupan kassajonossa, ettei mitään määrää. Hän poukkoilee jonosta toiseen siinä toivossa, että pääsisi paria sekuntia nopeammin maksamaan ostokset. Minua hävettää olla hänen seurassaan, kun hän säntäilee jonosta toiseen.
AP. kiitos päivän nauruista.
[/quote]
Mä oon ite tuo Tauno! Mä kyttään kassajonossa muiden ostoskärryjä ja laskelmoin sen mukaan, mihin jonoon kannattaa mennä. Mies ja lapset häpee silmät päästään mun kans.
Mua ei häiritse Taunot, lähinnä huvittavat.
Kerran moinen oman elämänsä Marjatta ihan suuttui (mun puolesta ja sitten mulle) Lidlissä, kun en syöksynytkään ekana avautuvalle kassalle. Hän piti mun kunniani puolta ja oli aivan hämillään, kun sanoin, ettei haittaa. Antaa Taunon mennä vaan ei mulla ole kiirus ja samalla aloitin ostosteni lappaamisen linjastolle.
Sitten Marjatta loukkaantuneena kovaan ääneen julisti, että hän vaan yritti auttaa. Kiitos siitä, mutta mä olen ok ihan näinkin. Marjatta vaan jatkaa, että hän on päättänyt, että auttaa ihmisiä, jotka ei saa itse suutansa auki... Joo, kiitos, kiitos, mutta nyt mun pitää maksaa... Sinne se jäi puhisemaan. Jäi epäselväksi, että oliko sillä itsellä edes ostoksia, kun se niin kovasti tämän hissukan puolia piti.
Miksi ne kauppa-asiat pitää jättää viime tippaan?
Tauno menkööt mökille tai ainakin kauppaan torstaina, mikäli perjantaina mökille pitää lähteä..
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 13:54"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 12:46"]
[/quote]
Niin kulunut vitsi. Ja tajuatko, että kassa = kassa ja kassavirkailija/-myyjä= se kassan takana istuva myyjä ?
[/quote]
Voi kauheaa, nyt sinun päivä on pilalla. Vaikka minua tuo nauratti vaikka muistin sen vanhan hulvattoman ketjun. Voittaa jopa norpat ja lampaanpaistin
Mutta oikeasti ainakin täällä kassahenkilö huutaa, että täällä on vapaa kassa. (Eikä että täällä on vapaa kassahenkilö.) Vai onko jossain toisin?
Päivän opetus: Taunon kaltaisia juntteja miehiä ei tulisi päästää ruokakauppaan, koska nostavat sillä vain stressitasoaan jonka jälkeen heidän hiukset lähtee ja iskee impotenssi, ja tottakai siitä syytetään vain vaimoa tai suomalaisia naisia yleensäkin.