Vastatkaapa te kassajonokusipäät :)
Tilanne on tämä:
On mukava kaunis kesäinen perjantai-iltapäivä. Marjatta ja hänen miehensä Tauno suunnittelevat mökille kivaa menuuta - ahh, onpa ihanaa päästä rentoutumaan. Mutta sitä ennen käydään kaupungissa kaupassa.
Tauno murisee heti kauppojen ovilla kun on niin pirusti ihmisiä liikenteessä - voi voi, joka viikonloppu sama juttu. Marjatta miettii sidukkaosastolla, pitäisikö ottaa lightia, vaikka se maistuu aivan kuselta. Tauno sen sijaan miettii, mikäs olikaan ero perinteisellä tomaattisillillä ja tomaattisillillä. Funtsitaan nyt hetki ja laahustellaan heräteostoksille herkkuhyllyille. Aijjai - on tämä mukavaa kun saa rauhassa shoppailla ja mielessä siintää jo mökkilaituri ja grilli.
Yhtäkkiä iskee kuitenkin paniikki. Tauno murjaisee Marjatalle, että alas tulla, täytyy lähteä niin ehditään hyvissä ajoin saunan lämmitykseen. Marjatta poimii vielä vikan sipsipussin matkaan ja ei muuta kun kassalle.
"Vittusaatanaperkelehelvetinpaskaajumalautahaistakaaperse" ajattelee Tauno kun katselee jonojen pituutta. "Joillain on tässä kiire mökille! Ettekö idiootit tajua! Mitä tuokin mummo TÄNÄÄN ostaa jotain kumppareita, joissa ei ole tuotekoodia ja joudutaan härväämään puhelinsoittoja eri osastoille! Kyllä on ajattelematonta porukkaa! Ja mites tämä kauppias sitten - eikö voi palkata riittävästi kassoja kun aina joutuu jonossa jumittamaan, varsinkin viikonloppuisin."
Sitten alkaa kyttääminen. On vielä pari tyhjää kassaa. Kun kovaäänisistä korahtaa "kassoille tarvitaan kiireapua", Tauno valpastuu. Hän ottaa taisteluasennon kärryjen taakse ja vilkuilee ympäriinsä. Huuta Marjatalle, joka katselee vielä leikkokukkia, että nyt tänne ei me noita tarvita. Kun kassatäti tulee avaamaan uuden kassan, Tauno lähtee taistoon. Hän ryntää, hän säntää, hän tönii. Hän ohittaa ja VOITTAA!
Tauno jonon perältä pääsee suurena sankarina ensimmäiseksi asiakkaaksi uudelle kassalle. Jess! Viikonloppu pelastettu - fuck you luuserit!
Vai mites ois kuitenkin, että jonot purettaisiin järjestyksessä? Voisivatko nämä vitun hätähousu-Taunot käyttää sen verran järkeä? Kun se kiire ei ilmeisesti ole kuitenkaan ruokakaupassa yleensä hengenhätään verrattavissa ja muutkin aivan samoin seisovat hieman tympääneinä, mutta jonoa kunnioittaen kuitenkin.
Päästäkää nyt helvetti ne, jotka ennen teitä jonossa seisovat seuraavalle vapautuvalle kassalle! Ette voi olla noin eläimiä!
Kommentit (106)
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 15:10"]
Kaupassa lyhin jono ei koskaan ole nopein, sen olen huomannut. Aina jostain tuotteesta puuttuu koodi ja sitä ruvetaan soittelemaan osastolle, josta kukaan ei vastaa, soitetaan toiselle tyypille joka lähtee etsimään asiasta tietäviä myyjiä jne. Tai sitten se tomaattipussi on unohtunut punnita ja mamma lähtee siihen lappua hakemaan. Tai sitten mummo haluaa maksaa käteisellä 90e ostoksensa, ei suinkaan esim 50e seteleillä, vaan max 10e seteleillä + kolikoilla. Tasarahaan on päästävä. "Paljonkos se nyt oli? Paljonko minä jo annoin? Paljonko puuttuu vielä? Tai sitten on joku jolla on uusi pankkikortti jonka pin on unohtunut ja sitä sitten lähdetään puhelimen uumenista kaivamaan.
Menen myös mieluummin sellaiseen jonoon, jossa on kaksi ihmistä täyden ostoskärryn kanssa, kuin kymmenen ihmistä pikkuostosten kanssa. Maksaminen on yleensä hitain vaihe ostoksissa, kun tavarat hihnalle saatuaan asiakas jää tuijottamaan kassan työntekoa, varmistaa että pakasteet menevät pusseihin, tarjoushinnat muistetaan, ja sitten vasta kun myyjä kertoo loppusumman, muistaa asiakas että "ainiin, munhan pitää maksaa! Missäs se lompakko nyt on, millähän kortilla nämä nyt maksaisin, hmm!" Mieluummin otan eteeni kaksi näitä tumpeloita kuin kymmenen :)
[/quote]
Itse käytän tästä termiä lyhyimmän jonon kirous :)
Minun kassajonomulkeroiden top-lista:
- Tärkeän ja ennen kaikkea tuiman näköinen asiakas, joka liimautuu melkein niskaan kiinni ja alkaa jo tomerasti lipata ostoksiaan, vaikka siinä minunkin edessäni on vielä asiakas maksamatta ja jolle yritän antaa asiointirauhan. Yleensä näissä tulee toimittua tapittamalla aloillaan liikahtamatta milliäkään, ja yleensä tämä saa aikaan vielä tomerampaa tuotteiden lättämistä tiskille, vuorokapulan siirtämistä eteenpäin ja tuskastunutta huokailua.
- Ja sitten se ^ tilanteessa edessäni maksava asiakas: hän vuorostaan maksaa rauhassa, ja sitten jää vielä tasan siihen korttikoneelle järjestelemään lompakkoaan ja lukemaan kuittiaan. Toisin sanoen tuplaten karmea jonotustilanne, kun edellä oleva hidastelee ja takana tuleva puuskii korvaan.
- Ja sitten viimeisin, mutta ei ollenkaan vähäisin: kipitin kassalle, ja huomasin että toisesta suunnasta oli vanhempi herra rynnistämässä vähintään yhtä kovaa vauhtia. No, peruutin asiaankuuluvasti ja annoin miehelle ystävällisesti kassapaikan. Tämä tuijotti minua tuimasti, puhettakaan kiitoksesta tai vastaavasta.
... Syystä tai toisesta hän ei kuitenkaan edes mennyt sille kassalle, vaan osui taas samaan jonoon kanssani, jossa olin jo itse jonottamassa. Tämä mies havahtui heti nähdessään tutun naaman, ja yksinkertaisesti kiilasi edelleni, virnistäen. Oletti, että tarjous oli vielä voimassa!? Ja minä, joka en ollut ikinä ihan noin härskiin tilanteeseen törmännyt, seurasin suu auki näytöstä. Mies maksoi ostoksensa, ja sillä välin hänen kävelykeppinsä kallistui ja putosi puolelleni. Hän nyppäsi tämän sen näköisenä, että epäili minun olevan varastamassa sitä.
Ei ole ihan vielä tuon äijän voittanutta.
No, miksei ne kusipäät vastaa? Niin, juuri te, ja juuri sinä!
Mua ärsyttää nuo kassa-kytttääjät-kiilaajat varsinkin tässä tilassa, kun olen viimisilläni raskaana ja käsipuolessa roikkuu 3-vuotias (mies on välillä reissutöissä), niin sitten joku Tauno-Marjatta-pariskunta hyökkää meidän takaa vapautuville kassoille. :/ En ymmärrä moista törkeyttä.
Tänään pitää mennä kauppaan taas. V#tuttaa jo nyt.
Entäpä sitten nämä kun jäädään kärryineen keskelle käytäviä juoruamaan päivän säästä, niin ettei ohi pääse. Kyllä vetutuskäyrä nousee!
"mä jään siihen jonoon, missä satun olemaankin, kun se kuulutus tulee. se meinaan lyhenee, kun kiireiset urpot rynnii avatulle kassalle."
niitä kassoja 1-20 ei avata, ne ovat siellä olemassa 7.30-21.30, ei niille ole ryysistä kun kaikki jonottaa sillä kassoilla 29-30. Vilkaiseppas vaan ens kerralla jumbossa tai olarin prismassa käydessäsi.
Kaikki kassat joilla on valo päällä, ovat auki. Ei vain ne joissa on jonoa.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 16:18"]
Mut saa kiehumaan erityisesti tuossa jonokärkynnässä se pullonpalautusautomaatille jonottelu, kun paikassa on kaksi automaattia, niin ne urpot jonottaa siinä puolivälissä kumpaakin jonoa, kuvitellen että voivat sillä tavalla "varata" ne molemmat automaatit ja mennä siihen kummasta ensin lähtee. Se EI mene noin, vaan toiseen jonotat ja siihen pääset!
[/quote]
Yksi ja sama jono kaikkiin palautusautomaatteihin on kaikkien kannalta nopeampi kuin erilliset jonot.
Mä olen joskus miettinyt, että suomalaiset on aika huonoja jonottajia. Yksi jono pullo- ja pankkiautomaatteihin on parempi kuin kaksi. Jonottaminen ei ole kyykyttämistä, kiilaaminen ei ole hyve, ei ole heikkouden merkki, jos päästää ohitseen takanaolevan, jos tällä on kaksi tavaraa ja itsellä täysi kärry. Urputtaminen ja töniskely ei nopeuta jonoa. Fiksu asiakas seuraa palvelutiskillä jonotusnumeroiden etenemistä eikä kännyköi niin, että oma vuoro menee ohi, jolloin kännykkätyyppi alkaa huutaa. Yhtäkkiä hänellä onkin kauhea kiire ja kaikki pitää keskeyttää nyt heti, että hän saa lauantaimakkaransa.
Mutta siis tosiaan, mä olen miettinyt, että koetaanko me suomalaiset jonottaminen jotenkin nöyryyttäväksi? Parempaa jonottamista olen nähnyt esim. Jenkeissä. Siellä voi jopa poistua jonosta hetkeksi, kunhan pyytää takanatulevaa pitämään paikkaa.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 16:36"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 15:25"]
Sellaisessa kehitysmaassa kuin Puolassa näkyi olevan yksijonojärjestelmä, vaikka kassoja oli kymmeniä. Jonon keulimmaiselle tuli vielä numero, mille kassalle piti laahautua.
Ja sama homma Lontoon pankeissa jo 30 vuotta sitten.
On ne alkeellisia.
[/quote]
Mitä horiset? Onko tällainen systeemi käytössä ehkä joillain terveysasemilla, joihin täytyy erikseen varata aika, ja ehkä julkishallinnon laitoksissa?
Kun kaverini ja minä liikuskelimme asioillamme Puolassa heinäkuussa 2008 ja konusimme joka päivä marketteja paljon, ei mitään esittämäsi kaltaista systeemiä ollut olemassa.
Eikä siinä liiemmin ole kanttia esim. Puolaa, Slovakiaa ja Liettuaa miksikään kehitysmaiksi kutsua, kun ihminen itse on kotoisin Suomesta. Paljon paremmin näissä hieman keskisemmän Itä-Euroopan maissa asiat hoituvat, työn jälki ja ammatillinen osaaminen ovat paremmat, aikataulut ja lupaukset pitävät jne kuin meillä kotona.
Tämä suomalainen oharikulttuuri, haistapaskan asenne joka liikkeessä ja virastossa, haukottelu päin asiakkaan naamaa, ynseys, eläkkeelle haikailu, luvattujen aikataulujen "pissiminen", ammattitaidottomuus esim. asuntoremonteissa ja auton korjauksessa, haluttomuus ottaa urakoita vastaan ja suoranainen suuttuminen sekä huutaminen asiakkaalle, kun tämä yrittää lähestyä alalla toimivaa yrittäjää ym, ym, ym... onkin aivan täysin ainutlaatuista (perimmältään henkistä) alikehittyneisyysttä koko maailmassa.
Puolan marketeissa konutessani kassoja oli tosiaankin kymmeniä, ja ne olivat myös käytössä, päinvastoin kuin Sinä väität, joten oma kokemuksesi on jostain erikoisliikkeestä tai -tilanteesta.
Luulenpa, viestin nro 19 kirjoittaja, että podet muistikatkosta: se kehitysmaamuistuma on tullut Sinulle joko ennen Itäisen Keski-Euroopan matkaa tai sen jälkeen, kun olet vielä Suomessa, tai jo takaisin täällä.
Tässä meidän yhteiskunnassamme ja epäystävällisyyskulttuurissamme ei kannattaisi olla noin ylimielinen muita kansoja kohtaan.
T. Michael-boy from Finland - suomalainen itsekin.
[/quote]
Esimerkkinä Galeria Krakowska-kauppakeskuksen valtava ruokamarket kakkoskerroksen päässä. Vanhan kaupungin kaikki isommat alkoholikaupat sekä paikallista Salea vastaava kauppa Wawelin linnan kupeessa. Niin, ja Wawelin lipunmyynti, Auschwitzin museon lipunmyynti jne. Kaikissa nimenomaan tuo yhden jonon systeemi palvelupaikkanumeroineen. Kulje ensi kerralla silmät auki ja ota verenpainelääkkeet ennen ketjujen avaamista.
terv. Toinen Puolassa käynyt
Se menee joka ensin ehtii. Vituttaa muutenkin varsinkin Cittarin tumpelot kassat, joilla homma kestää liian kauan (ainakin näin Espoon Isossa Omenassa). Vastapäätä Prismassa homma toimii paljon nopeammin. Mahtaako olla koulutuksessa eroa vai syy henkilökunnan laadussa?
Joka tapauksessa jos uusi kassa aukeaa niin sinne tosiaan menee se, joka ensin ehtii. Jos ei ehdi niin voi voi.
Nimim. lisää itsepalvelukassoja kiitos!
enemmän kassoja! vai koittaako kaupat pihistellä henkilökunnalla?
Kerro vielä siitä miten Tane maksaa viisisenttisiä yksitellen laskien ja välillä katseellaan takanaan olevan jonon pituutta mittaillen. Siitäkin voit kertoa miten kassakuitti tulee tarkistaa ja siitä tehdä huomautuksia tietäen, että kaikki on oikein.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 15:01"]
Antaa Taunon mennä. Päästään nopeasti kusipäästä eroon.
[/quote]
Näin. Vaikka olisi miten kiire ja myöhästyn lapsen harrastuksesta hakemisesta, tiedän, että en halua jäädä näiden taunojen jalkoihin ja odotan ihan rauhassa paikallani että taunot sieltä selkäni takaa ottavat tilan haltuun. Ja menevät uudelle kassalle. Katselen heitä ja heidän pokkaansa ihan mielenkiinnolla kyllä. Kukaan ei koskaan ole moksiskaan.
Ei se mee alkuunkaan noin. Jos on kassa jonoa, niin ensimmäiseksi laitetaan rasti ruutuun, että muista mätkäistä pari kertaa muijaa kun päästään kotiin. Muijahan se kaupankäynnin ajoituksen valitsi kuitenkin. Sitten vaan pataan niin maan perkeleenhelvetinjumalaudallisenvittumulkvistinpierusaatanallisesti. Että näin se menee oikeesti, ihme pillittäjiä täällä taas.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 14:51"]
Tilanne on tämä:
On mukava kaunis kesäinen perjantai-iltapäivä. Marjatta ja hänen miehensä Tauno suunnittelevat mökille kivaa menuuta - ahh, onpa ihanaa päästä rentoutumaan. Mutta sitä ennen käydään kaupungissa kaupassa.
Tauno murisee heti kauppojen ovilla kun on niin pirusti ihmisiä liikenteessä - voi voi, joka viikonloppu sama juttu. Marjatta miettii sidukkaosastolla, pitäisikö ottaa lightia, vaikka se maistuu aivan kuselta. Tauno sen sijaan miettii, mikäs olikaan ero perinteisellä tomaattisillillä ja tomaattisillillä. Funtsitaan nyt hetki ja laahustellaan heräteostoksille herkkuhyllyille. Aijjai - on tämä mukavaa kun saa rauhassa shoppailla ja mielessä siintää jo mökkilaituri ja grilli.
Yhtäkkiä iskee kuitenkin paniikki. Tauno murjaisee Marjatalle, että alas tulla, täytyy lähteä niin ehditään hyvissä ajoin saunan lämmitykseen. Marjatta poimii vielä vikan sipsipussin matkaan ja ei muuta kun kassalle.
"Vittusaatanaperkelehelvetinpaskaajumalautahaistakaaperse" ajattelee Tauno kun katselee jonojen pituutta. "Joillain on tässä kiire mökille! Ettekö idiootit tajua! Mitä tuokin mummo TÄNÄÄN ostaa jotain kumppareita, joissa ei ole tuotekoodia ja joudutaan härväämään puhelinsoittoja eri osastoille! Kyllä on ajattelematonta porukkaa! Ja mites tämä kauppias sitten - eikö voi palkata riittävästi kassoja kun aina joutuu jonossa jumittamaan, varsinkin viikonloppuisin."
Sitten alkaa kyttääminen. On vielä pari tyhjää kassaa. Kun kovaäänisistä korahtaa "kassoille tarvitaan kiireapua", Tauno valpastuu. Hän ottaa taisteluasennon kärryjen taakse ja vilkuilee ympäriinsä. Huuta Marjatalle, joka katselee vielä leikkokukkia, että nyt tänne ei me noita tarvita. Kun kassatäti tulee avaamaan uuden kassan, Tauno lähtee taistoon. Hän ryntää, hän säntää, hän tönii. Hän ohittaa ja VOITTAA!
Tauno jonon perältä pääsee suurena sankarina ensimmäiseksi asiakkaaksi uudelle kassalle. Jess! Viikonloppu pelastettu - fuck you luuserit!
Vai mites ois kuitenkin, että jonot purettaisiin järjestyksessä? Voisivatko nämä vitun hätähousu-Taunot käyttää sen verran järkeä? Kun se kiire ei ilmeisesti ole kuitenkaan ruokakaupassa yleensä hengenhätään verrattavissa ja muutkin aivan samoin seisovat hieman tympääneinä, mutta jonoa kunnioittaen kuitenkin.
Päästäkää nyt helvetti ne, jotka ennen teitä jonossa seisovat seuraavalle vapautuvalle kassalle! Ette voi olla noin eläimiä!
[/quote]
Ihan oikeinhan mies teki. Mitäs valitsit väärän kassan. Sinä olit ensimmäisenä siinä toisella kassalla et tässä uudella joten lopeta valittaminen
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 16:18"]
Samaa mieltä, mun mielestä voisi sielä paaluttaa sen kassajonon paikan ja narut vielä rajaamaan, jotta loppuu se tyhmimpien kassajonopoukkoilu.
Valitse jonosi ja sitten vaan opettelet elämään sen tosiasian kanssa, että aina ei käy se paras tuuri, voivoi.
Mut saa kiehumaan erityisesti tuossa jonokärkynnässä se pullonpalautusautomaatille jonottelu, kun paikassa on kaksi automaattia, niin ne urpot jonottaa siinä puolivälissä kumpaakin jonoa, kuvitellen että voivat sillä tavalla "varata" ne molemmat automaatit ja mennä siihen kummasta ensin lähtee. Se EI mene noin, vaan toiseen jonotat ja siihen pääset!
[/quote]
Missä noin lukee? Kyllä sitä saa mennä siihen mihin ensimmäisenä pääsee
Olen nähnyt erään kerran kun Marjatta taisteli tiensä kassalle. Minä katselin tyrmistyneenä selän takana. Että ihan samanlaisia ovat, Tauno ja Marjatta. Leikkokukkia ei ollut siinä kaupassa myynnissä jossa Marjatta käväisi ostoksilla ilman Taunoa. Tauno oli varmaan samaan aikaan mökillä päissään, juonut "epähuomiossa" Marjatan laitti sidukat. Ehdotan että paikallisradio antaa tieliikennevaroituksen kaikille kaupassa liikkujille silloin kun Tauno ja Marjatta näkyvät kaupan valvontakameroissa.
http://www.vauva.fi/keskustelu/4240086/ketju/pienet_lapset_kassajonossa_argh