Meillä on LUTEITA kämpässä (Lontoossa) HYI YÖK EN KESTÄ
Aaaargh voi v***ujen v***u meillä on lude-esiintymä!!!!! Ihan hirveää, mulla ei ole ikinä ollut edes täitä tätä ennen. Pelottaa, että joudun heittämään kaikki vaatteet, huonekalut ym. roskiin ja maksamaan lisäksi hirveitä summia joillekin tuholasentorjuntafirmoille. Muutettiin pari viikkoa sitten Pohjois-Englannista Lontooseen, ja nyt vaikuttaa siltä, että meidän uudessa kämpässä oli jo ennestään asukkaita, joista emme olleet tietoisia. Mies on ilmeisesti allerginen niitten puremille, koska sillä turpoaa koko ympäröivä ihoalue ja kutittaa. MUlla ne puremat on sellaisia tosi vähäkutinaisia hyttysenpiston tapaisia, ei yhtään tulehtuneita eikä niitä edes ole montaa. Olen ihan varma, että luteet olivat tässä kämpässä jo ennen kuin me tultiin. Olemme mekin kyllä Aasiassa matkustelleet, mutta viime kerrasta on jo yli vuosi aikaa, eikä meillä edellesessä asuipaikassa ollut mitään ongelmia. Ällöttävää! Olen vieläkin ihan puhki muuton jäljiltä, ja nyt pitäis alottaa heti uusi rumba huonekalujen, petivaatteiden ja käytännössä melkein kaikkien tavaroiden kaa. Great... Saa nähdä mitä vuokraisäntä sanoo, josko suostuu maksamaan jotain... Tuntuu saastaiselta. Toisaalta nolottaa, toisaalta tekee mieli kertoa kaikille, että Lontoossa on bedbugseja, jotta muut osaisivat varoa tai ainakin pitää silmänsä auki niiden varalta. Kokemusta luteista asunnossa? Saitteko häädettyä ja miten?
Kommentit (13)
Tilasin netistä ansan, johon niitä pitäisi jäädä todisteeksi olemassaolosta. Paljain silmin ei olla nähty. Firman sivulla sanottiin, että saapumisessa voi kestää 2-3 päivää. Onko liian myöhään?
Nyt alkaa olla pahin shokki ja tunnemyrsky ohi. Ei meillä onneksi ole kovin kalliit kalusteet, joten ehkä tästä selvitään. Vuokraisäntä tulee huomenna käymään, mikä on toisaalta hyvä mutta toisaalta aikaista, kun ei ole vielä ensimmäistäkään ansassa. Ehkä valvon koko yön taskulampun kanssa yrittäen pyydystää niitä miehen iholta :D
Kiitos paljon vastauksista :)
Ap
Ihan pienet mustat pisteet on niiden ulostetta, jota voi bongata mm. taulujen takaa.
Selvitä sitä vuokraisäntä-asiaakin vielä, jotta olet valmistautunut todistelemaan ettette tuoneet luteita. Mulla oli Englannissa Landlady fron hell. Englannissa voi vuokralainen joutua maksamaan helpommin kuin täällä. Tuohon aikaan ainakin vielä opiskelijat olivat council taxin kanssa stn varassa, että vuokranantaja toimittaa paperit. Yliopiston lakimies teki tosissaan töitä ettei joudutti maksamaan vuokraemännän mokailuista.
Ysin kirjoitusvirheet puhelimen näppiksestä imettäessä...
Kylla asunnon omistajan pitaa maksaa luteiden haato. Olkaa vaan tiukkoina.
Onko puremia ollut paljon? Englannissa tulee joskus sellasia puremia joita luulee helposti lutikan puremiksi (punaisia pienia tosi kutiavia, useampia lahekkain/rivissa) ja juuri syksylla. Pari vuotta sitten olin ihan varma etta meilla on luteita ja kutsuin Rentokilin miehen tutkimaan (tulevat ilmaiseksi) koska mulle tuli niita puremia useampaan otteeseen. Mutta ei ne sitten loppujen lopuksi luteita olleet. En ole varma minka puremia ne oli, tulivat nimenomaan yolla. Joku lintukirppu on kuulemma minka puremat on saman tapaisia, samoin kuin joku pieni hamahakki.
Yksi asia mika kannattaa muistaa on se etta luteet ovat itse asiassa aika isoja, ne nakee helposti paljaalla silmalla (5-7 mm kokoisia). Vaikka ne piilotteleekin valoisaan aikaan niin kun tarkkaan katsot niin kylla sun pitaisi pystya niita yllattamaan taulujen takana, patjan alla yms. kun tutkit. Niiden kakkoja pitaisi olla mustina pilkkuina esim. patjojen tikkausten saumoissa. Tosin, kun rupeaa suurennuslasin kanssa patjaa tutkimaan niin on ihan uskomatonta miten paljon kaikenlaisia pilkkuja siita loytyy...
Tsemppia, ja olkaa tiukkoina omistajan kanssa etta ammattilaiset pitaa kutsua paikalle tarkistamaan tilanne ja myrkyttamaan jos on tarvis.
Öö... miten voin todistaa, ettemme ole tuoneet luteita? Kun tarkemmin mietin, meidän viime Aasian matkasta on vähän alle vuosi. Luin jostain, että luteet voivat selvitä ilman ruokaa yli vuodenkin. En kuitenkaan usko tähän. Takuulla luteet olivat täällä ennen meitä. Kyllä meillä tosiaan heti muuton jälkeen oli pari matkalaukkua makkarissa parin päivä ajan, mutta silti. Tuskinpa uinuivat matkalukussa melkein vuoden ajan odottamassa, että muutettaisiin Lontooseen.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 22:43"]
Kylla asunnon omistajan pitaa maksaa luteiden haato. Olkaa vaan tiukkoina.
Onko puremia ollut paljon? Englannissa tulee joskus sellasia puremia joita luulee helposti lutikan puremiksi (punaisia pienia tosi kutiavia, useampia lahekkain/rivissa) ja juuri syksylla. Pari vuotta sitten olin ihan varma etta meilla on luteita ja kutsuin Rentokilin miehen tutkimaan (tulevat ilmaiseksi) koska mulle tuli niita puremia useampaan otteeseen. Mutta ei ne sitten loppujen lopuksi luteita olleet. En ole varma minka puremia ne oli, tulivat nimenomaan yolla. Joku lintukirppu on kuulemma minka puremat on saman tapaisia, samoin kuin joku pieni hamahakki.
Yksi asia mika kannattaa muistaa on se etta luteet ovat itse asiassa aika isoja, ne nakee helposti paljaalla silmalla (5-7 mm kokoisia). Vaikka ne piilotteleekin valoisaan aikaan niin kun tarkkaan katsot niin kylla sun pitaisi pystya niita yllattamaan taulujen takana, patjan alla yms. kun tutkit. Niiden kakkoja pitaisi olla mustina pilkkuina esim. patjojen tikkausten saumoissa. Tosin, kun rupeaa suurennuslasin kanssa patjaa tutkimaan niin on ihan uskomatonta miten paljon kaikenlaisia pilkkuja siita loytyy...
Tsemppia, ja olkaa tiukkoina omistajan kanssa etta ammattilaiset pitaa kutsua paikalle tarkistamaan tilanne ja myrkyttamaan jos on tarvis.
[/quote]
Oi ihanaa se saattaa sittenkin olla vain lintukirppu! Kiitos tiedosta. Toivottavasti olisi lintukirppu. Itse asiassa näin eilen sängyllä ötökän, jolla oli siivet. Luulin, että se oli vain joku öttiäinen joka oli sattumalta tullut ulkoa. Myöhemmin kun tutkittiin sänkyä, mitään ei löytynyt , ei patjasta eikä sängyn rakenteista.
Ap
Meillä oli viime syksynä juuri tuollaisia oireita. Aamulla oli aina jonossa tai rykelmässä punaisia, kutisevia näppyjä. Olin lopulta niin hysteerinen, että nukuin valot päällä. Ötökät vähenivät, kun vaihdettiin lakanat, ja katosivat lopulta kokonaan. Luin jostain, että lintukirppuja esiintyy erityisesti linnunpesien läheisyydessä sekä vastaremontoiduissa vanhoissa taloissa. Myös lemmikit kantavat niitä sisälle.
Löysinkin vanhoja ketjuja tästä aiheesta. Saa silti kommentoida tätäkin :)
T: Ap
Ei taida ulkomamman elämä ollakaan niin autuasta. Vaikka onhan niitä pahalaisia nykyään jo suomessakin ulkomaantuliaisina...
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 18:24"]
Aaaargh voi v***ujen v***u meillä on lude-esiintymä!!!!! Ihan hirveää, mulla ei ole ikinä ollut edes täitä tätä ennen. Pelottaa, että joudun heittämään kaikki vaatteet, huonekalut ym. roskiin ja maksamaan lisäksi hirveitä summia joillekin tuholasentorjuntafirmoille. Muutettiin pari viikkoa sitten Pohjois-Englannista Lontooseen, ja nyt vaikuttaa siltä, että meidän uudessa kämpässä oli jo ennestään asukkaita, joista emme olleet tietoisia. Mies on ilmeisesti allerginen niitten puremille, koska sillä turpoaa koko ympäröivä ihoalue ja kutittaa. MUlla ne puremat on sellaisia tosi vähäkutinaisia hyttysenpiston tapaisia, ei yhtään tulehtuneita eikä niitä edes ole montaa. Olen ihan varma, että luteet olivat tässä kämpässä jo ennen kuin me tultiin. Olemme mekin kyllä Aasiassa matkustelleet, mutta viime kerrasta on jo yli vuosi aikaa, eikä meillä edellesessä asuipaikassa ollut mitään ongelmia. Ällöttävää! Olen vieläkin ihan puhki muuton jäljiltä, ja nyt pitäis alottaa heti uusi rumba huonekalujen, petivaatteiden ja käytännössä melkein kaikkien tavaroiden kaa. Great... Saa nähdä mitä vuokraisäntä sanoo, josko suostuu maksamaan jotain... Tuntuu saastaiselta. Toisaalta nolottaa, toisaalta tekee mieli kertoa kaikille, että Lontoossa on bedbugseja, jotta muut osaisivat varoa tai ainakin pitää silmänsä auki niiden varalta. Kokemusta luteista asunnossa? Saitteko häädettyä ja miten?
[/quote]
Näkyykö tämä ajankohtainen kakkonen siellä?
http://areena.yle.fi/tv/2160172
tässä on luteiden hävityksestä juttua. Ydinasia kai oli, että pitää toimia HETI kun havaitsee luteet, sillä ne lisääntyvät nopeasti. Omin konstein niistä ei eroon pääse. Tilaa ammattilaiset asialle.
Oli niitä Turussakin, kun vähän aikaa kerrostalossa asuttiin. Ne viihtyvät kuulemma huonekaluissa. Erityisesti puussa. Ne ovat myös listojen alla jne. Meillä ei onneksi ollut väliaikaisessa asunnossamme juuri mitään muuta kuin kaksi suurta ilmatäytteistä muovista patjaa lattialla ja vuodevaatteet. Naapurilla oli kuulemma puurakenteinen sohva, jota ei ainakaan heti ollut suostunut hävittämään. Isännöitsijä sanoi, että siitä on ongelmaa.
Joku muu kuin me oli havainnut luteita ja sitten tuholaisfirma kävi tarkastamassa asuntoja ja oli jättänyt kirjeen, että myös meidän asunnostamme niitä on löytynyt. Ludeasunnoissa sitten tehtiin myrkytys muistaakseni kolme kertaa ja se sitten auttoi.
En tiedä, hävittivätkö jotkut sitten puurakenteisia huonekalujaan. Meillähän niitä ei ollut muuta kuin yksi puinen keittiötuoli ilman pehmusteita. Pöytää, mattoa jne ei ollut.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 18:56"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 18:24"]
[/quote]
Näkyykö tämä ajankohtainen kakkonen siellä?
http://areena.yle.fi/tv/2160172
tässä on luteiden hävityksestä juttua. Ydinasia kai oli, että pitää toimia HETI kun havaitsee luteet, sillä ne lisääntyvät nopeasti. Omin konstein niistä ei eroon pääse. Tilaa ammattilaiset asialle.
[/quote]
Joo näkyy. Kiitos :) En kerennyt vielä katsoa kuin alun, mutta katson kohta.