Pöyristyttävää toimintaa mäkkärissä!
Pari päivää sitten eräässä Espoon mäkkärissä ollessani sain todistaa erästä nyky-yhteiskuntaan sopimatonta tapausta. Odottaessani jonossa vuoroani, edellä oleva mieheni halusi happy meal -aterioita ostaessaan lelut lapsilleensa. Tähän mäkkärin myyjä kehtasi tokaista, onko tyttöjä vai poikia?! Mitä väliä! Miten nyky-yhteiskunnassa voidaan enää luokitella lapsia näin? Aloin räyhäämään myyjälle, siitä mitä juuri teki! Tiimarikin meni konkurssiin kun erotteli tyttöjen ja poikien lelut.. Eiköhän lapset saa ihan itse päättää, minkä lelun valitsee?
Kommentit (86)
Minusta asiakaspalvelijalle rähjääminen on pöyristyttävää käytöstä,luultavasti hän vain tekee niin kuin on käsketty.Olin joskus hotellin respassa harjoittelijana,ja sain ohjeen,että lapsiperheille annetaan pojille poikien lelu ja tytöille tyttöjen lelu.Kun tuli lapsiperheitä,näytin kumpaakin lelua ja kysyin lapsilta kumman haluavat.Samoin asiakkaana voisin pyytää nähdä vaihtoehdot ja valita niistä.Räyhäämällä tuskin saa parempaa palvelua Mäkkärissä tai muuallakaan.
Paska provo!
Ihmiset miksi vastatte näihin? :DDDDDDDDDD
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 15:26"]
Ja räyhääminen on mielestäsi hyvä teko?
[/quote]
No ei ole, mutta kyllä tuo aspan esittämä kysymys oli niin idioottimainen, että olisin itsekin antanut palautetta (ystävällisesti mutta painokkaasti).
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 15:50"]
Paska provo!
Ihmiset miksi vastatte näihin? :DDDDDDDDDD
[/quote] Koska täällä ei voi provoajattelulla vastata mihikään ja keskustelua ei syntyisi. Olisi vaan tyhjä palsta. Sitäkö haluat?
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 16:01"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 15:26"]
Ja räyhääminen on mielestäsi hyvä teko?
[/quote]
No ei ole, mutta kyllä tuo aspan esittämä kysymys oli niin idioottimainen, että olisin itsekin antanut palautetta (ystävällisesti mutta painokkaasti).
[/quote]
Joku toinen av-mamma olisi järkyttynyt, jos myyjä ei olisi kysynyt. Teet niin tai näin, aina joku on sitä mieltä, että teet väärin.
luin otsikon väärin: pöyristyttävää toimintaa makkarissa. Petyin lukemaani :DD
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 15:01"]Tämä on niitä aiheita, joista ei kannata alkaa keskustella av:lla. Järkytys ihmisten tietämättömyydestä on niin suuri.
[/quote]Mitä vitun tietämättömyyttä tarkoitat. Sukupuolia on kaksi: mies ja nainen. Muu on paskanjauhantaa.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 16:17"]
Mitä vitun tietämättömyyttä tarkoitat. Sukupuolia on kaksi: mies ja nainen. Muu on paskanjauhantaa.
[/quote]
Vastasit itse omaan kysymykseesi.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 16:17"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 15:01"]Tämä on niitä aiheita, joista ei kannata alkaa keskustella av:lla. Järkytys ihmisten tietämättömyydestä on niin suuri.
[/quote]Mitä vitun tietämättömyyttä tarkoitat. Sukupuolia on kaksi: mies ja nainen. Muu on paskanjauhantaa.
[/quote]
Sukupuolia on useampia kuin kaksi vaikka ainoastaan kaksi on jostain syystä hyväksyttyjä. Ota asioista selvää.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 16:08"]
[/quote]
Joku toinen av-mamma olisi järkyttynyt, jos myyjä ei olisi kysynyt. Teet niin tai näin, aina joku on sitä mieltä, että teet väärin.
[/quote]
Mielestäni on oikeutetumpaa loukkaantua siitä, että asiakaspalvelija tekee oletuksia henkilön kiinnostuksenkohteista sukupuolen perusteella ja ylläpitää keinotekoista, tasa-arvon kannalta haitallista sukupuolijaottelua, kuin siitä, ettei hän tee niin. Mitä itse olet mieltä?
Tyttö saa leikkiä nukeilla ja poika autoilla, asiassa ei ole mitään ongelmaa. Ongelma tulee vasta siinä kohdassa, kun OLETETAAN, että tyttö ja poika haluavat toimia näin, ja tehdään muunlaisesta toiminnasta hankalaa ellei peräti mahdotonta.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 16:27"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 16:08"]
[/quote]
[/quote]
Mielestäni on oikeutetumpaa loukkaantua siitä, että asiakaspalvelija tekee oletuksia henkilön kiinnostuksenkohteista sukupuolen perusteella ja ylläpitää keinotekoista, tasa-arvon kannalta haitallista sukupuolijaottelua, kuin siitä, ettei hän tee niin. Mitä itse olet mieltä?
Tyttö saa leikkiä nukeilla ja poika autoilla, asiassa ei ole mitään ongelmaa. Ongelma tulee vasta siinä kohdassa, kun OLETETAAN, että tyttö ja poika haluavat toimia näin, ja tehdään muunlaisesta toiminnasta hankalaa ellei peräti mahdotonta.
[/quote]
Mun päähäni ei hyvällä tahdollakaan uppoa se, että joku ihan tosissaan voi loukkaantua siitä, että pikkuiselle tytölle tarjotaan nukkea. Miksi se oletus on ongelma? Mitä pahaa lapsen (vai aikuisen?) mielelle tuon takia voi tapahtua? Miten tasa-arvoa jotenkin loukataan?
Tulkaa nyt ihmeessä valaisemaan asiaa moukalle, älkääkä vain alapeukuttako.
Saanko siis loukkaantua, jos joku sanoo minua naiseksi? Vaikka pukeudun kuin nainen, on tissit ja pimpsa? Vai onko ok toivoa, että minua sanotaan "henkilöksi" tai "ihmiseksi" koska "nainen" on tasa-arvoa loukkaavaa?
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 16:36"]
Mun päähäni ei hyvällä tahdollakaan uppoa se, että joku ihan tosissaan voi loukkaantua siitä, että pikkuiselle tytölle tarjotaan nukkea. Miksi se oletus on ongelma? Mitä pahaa lapsen (vai aikuisen?) mielelle tuon takia voi tapahtua? Miten tasa-arvoa jotenkin loukataan?
[/quote]
Väännänpä rautalangasta: kun tytölle tarjotaan pelkästään tai pääsääntöisesti "tyttöjen leluja", hän oppii, että tyttöjen kuuluu olla kiinnostuneita lähinnä hoivaamisesta, kodinhoidosta ja ulkonäöstä. Kun pojalle tarjotaan pelkästään tai pääsääntöisesti "poikien leluja", hän oppii, että poikien kuuluu olla kiinnostuneita lähinnä taistelemisesta, moottoriajoneuvoista ja luonnontieteistä. Mikään näistä asioista ei ole turha, mutta viimeistään jos ja kun päästään tilanteeseen, jossa nainen ei osaa vaihtaa autonsa öljyä ja miehen mielestä vauvan hoito "ei kuulu miehille", kyseessä on ongelma. Puhumattakaan ns. naisvaltaisten alojen huonosta palkkaus- ja työolotilanteesta.
Tytöt ja pojat kun eivät ole "luonnostaan" kiinnostuneita mistään vain sukupuolensa vuoksi. Eivätkä pienet tytöt tykkää vaaleanpunaisesta väristä geneettisistä syistä. Nämä kaikki ovat sosiaalisesti opittuja asioita.
Miksi kukaan täysjärkinen haluaisi tieten tahtoen rajata lapsensa kiinnostuksenkohteita ja sitä myöten taitoja? Se kun ei mun päähäni uppoa sillä hyvällä tahdollakaan.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 17:02"]
[/quote]
Väännänpä rautalangasta: kun tytölle tarjotaan pelkästään tai pääsääntöisesti "tyttöjen leluja", hän oppii, että tyttöjen kuuluu olla kiinnostuneita lähinnä hoivaamisesta, kodinhoidosta ja ulkonäöstä. Kun pojalle tarjotaan pelkästään tai pääsääntöisesti "poikien leluja", hän oppii, että poikien kuuluu olla kiinnostuneita lähinnä taistelemisesta, moottoriajoneuvoista ja luonnontieteistä. Mikään näistä asioista ei ole turha, mutta viimeistään jos ja kun päästään tilanteeseen, jossa nainen ei osaa vaihtaa autonsa öljyä ja miehen mielestä vauvan hoito "ei kuulu miehille", kyseessä on ongelma. Puhumattakaan ns. naisvaltaisten alojen huonosta palkkaus- ja työolotilanteesta.
Tytöt ja pojat kun eivät ole "luonnostaan" kiinnostuneita mistään vain sukupuolensa vuoksi. Eivätkä pienet tytöt tykkää vaaleanpunaisesta väristä geneettisistä syistä. Nämä kaikki ovat sosiaalisesti opittuja asioita.
Miksi kukaan täysjärkinen haluaisi tieten tahtoen rajata lapsensa kiinnostuksenkohteita ja sitä myöten taitoja? Se kun ei mun päähäni uppoa sillä hyvällä tahdollakaan.
[/quote]
Ethän sä nyt oikeasti voi olla tosissasi? Lapsi tietenkin leikkii niillä leluilla, joita vanhemmat ostavat, mutta kun ikää tulee lisää, oppivat ne lapsetkin käyttämään omia aivojaan.
Esimerkki. Minä ja siskoni olemme pieninä leikkineet barbeilla ja nukeilla, veljemme on leikkinyt autoilla ja ties millä hirviöillä. Tänä päivänä siskoni ajaa kuorma-autoa, tietää autoista ja on pukeutuu mukaviin, väljiin vaatteisiin, veljeni ei tiedä autoista mitään, eikä varmaan osaisi edes lamppua vaihtaa ja minä olen siinä välimaastossa. Osaatko kertoa mistä tämä johtuu? Onko lapsuuden leluillamme osuutta tähän?
Kyllä ne kiinnostuksen kohteet on ja pysyy, vaikka pienenä leikkisikin "oman" sukupuolen leluilla.
Ihme toimintaa ap:ltä. Ymmärtäisin sen, jos asiakaspalvelija ei suostuisi antamaan sitä "poikien" lelua tytölle; siinä olisi jo aihetta valittamiseen. Mutta jos asiakaspalvelija esittää tällaisen kysymyksen tuskin ajattelematta, että tyttöjen on väärin leikkia autoilla tai poikien nukeilla, niin siitä nostetaan hirveä mekkala?
Kyllä meilläkin kolmen lapsen perheessä tytöt sai lähinnä lahjaksi nukkeja ja poika autoja. Silti vanhemmat eivät koskaan yrittäneet estää minua (tyttöä) leikkimästä veljeni autoilla, junaradalla ja ties millä "poikien" leluilla.
Edelleen ymmärrän sen, että jos tytöt ja pojat yritetään väkisin erotella sukupuolen mukaan heidän oman tahtonsa vastaisesti, niin se on väärin. Mutta liioitteluksi tuo menee jos asiakaspalvelijalle huutaa siitä hyvästä, että hän kysyy yhden kysymyksen, jonka ap tuntee loukkaavana.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 17:13"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 17:02"]
[/quote]
[/quote]
Ethän sä nyt oikeasti voi olla tosissasi? Lapsi tietenkin leikkii niillä leluilla, joita vanhemmat ostavat, mutta kun ikää tulee lisää, oppivat ne lapsetkin käyttämään omia aivojaan.
Esimerkki. Minä ja siskoni olemme pieninä leikkineet barbeilla ja nukeilla, veljemme on leikkinyt autoilla ja ties millä hirviöillä. Tänä päivänä siskoni ajaa kuorma-autoa, tietää autoista ja on pukeutuu mukaviin, väljiin vaatteisiin, veljeni ei tiedä autoista mitään, eikä varmaan osaisi edes lamppua vaihtaa ja minä olen siinä välimaastossa. Osaatko kertoa mistä tämä johtuu? Onko lapsuuden leluillamme osuutta tähän?
Kyllä ne kiinnostuksen kohteet on ja pysyy, vaikka pienenä leikkisikin "oman" sukupuolen leluilla.
[/quote]
Kunpa se olisikin niin helppoa. Sinun esimerkistäsi voisi todeta, että "..nainen hankkiutui kuorma-autonkuljettajaksi kasvatuksesta huolimatta.
Ei lapsi, eikä aikuinen ole ympäristöstään irrallaan oleva olio. Se, miten häntä kasvatetaan, kuinka hänelle puhutaan, mitä häneltä odotetaan jne. muokkaavat koko persoonaa.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 17:13"]
[/quote]
Katsohan, kun ihminen ei ole saari. Ihminen on sosiaalinen olento, joka heijastaa ympäröivää yhteiskuntaansa. Tietenkin lapsella on "omia" kiinnostuksen kohteita, mutta kuten sanoin, nämä eivät riipu sukupuolesta. Ja jos lapsi saa riittävän kauan ympäristöstään palautetta, että nämä kiinnostuksen kohteet ovat huonoja tai vääriä, kiinnostus herkästi lopahtaa, ja päinvastoin. Lapsi hakee ympäristönsä hyväksyntää.
Otetaan esimerkiksi vaikka se vaaleanpunainen väri. Vauvaa ei kiinnosta pätkääkään, minkä värisiin vaatteisiin se on puettu. Väreillä ei ole sukupuolta. Mutta kun tytölle kerrotaan kerta toisensa jälkeen, miten hän on "suloinen" ja "ihana" vaaleanpunaisissa röyhelövaatteissaan, ja hänelle kannetaan pinkkiä tavaraa pinkin perään, hän alkaa pitää vaaleanpunaisesta ja röyhelöistä. Koska ympäröivä yhteiskunta viestii, että näin sen kuuluu mennäkin.
Vaaleanpunaisessa ja röyhelöissä taasen ei olisi mitään vikaa, ellei yhteiskunta olisi järjestelmällisesti sitä mieltä, että kaikki stereotyyppisesti naisiin liitettävä on vähempiarvoista. Vrt. mammojen kauhistelu, kun pieni poika (tai peräti mies) pukeutuu prinsessamekkoon tai haluaa leikkiä sairaanhoitajaa.
Kas siksi haluan, että tyttäreni maailma ei rajoitu näihin vähempiarvoisina pidettyihin asioihin, ja toisaalta että poikani ei ole ainakaan kasvatuksen puolesta edesauttamassa tätä "ämmien näpertelyä" -kulttuuria.
En edelleenkään ymmärrä, mitä iloa tai hyötyä on stereotyyppisten sukupuoliroolien juurruttamisesta lapsiin. Valaisisitko minua?
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 17:32"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 17:13"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 17:02"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kunpa se olisikin niin helppoa. Sinun esimerkistäsi voisi todeta, että "..nainen hankkiutui kuorma-autonkuljettajaksi kasvatuksesta huolimatta.
Ei lapsi, eikä aikuinen ole ympäristöstään irrallaan oleva olio. Se, miten häntä kasvatetaan, kuinka hänelle puhutaan, mitä häneltä odotetaan jne. muokkaavat koko persoonaa.
[/quote]
Niin, eli ne barbit eivät saaneet aikaan stereotyyppistä naista. Aika jännä.
Fakta nyt vain on se, että olemassa on kaksi eri sukupuolta. Ja niin ikävää kun se teidän sukupuolihysteerikkojen mielestä onkin, valtaosa pikkupojista pitää autoista ja valtaosa pikkutytöistä nukeista.
Onhan se hienoa, että ollaan niin hirvittävän suvaitsevaisia, oli lapsi kumpaa sukupuolta tahansa, mutta kuitenkin ollaan valmiita raivoamaan ihmiselle, joka ei jaa ajatusmaailmaa kanssanne.