Pöyristyttävää toimintaa mäkkärissä!
Pari päivää sitten eräässä Espoon mäkkärissä ollessani sain todistaa erästä nyky-yhteiskuntaan sopimatonta tapausta. Odottaessani jonossa vuoroani, edellä oleva mieheni halusi happy meal -aterioita ostaessaan lelut lapsilleensa. Tähän mäkkärin myyjä kehtasi tokaista, onko tyttöjä vai poikia?! Mitä väliä! Miten nyky-yhteiskunnassa voidaan enää luokitella lapsia näin? Aloin räyhäämään myyjälle, siitä mitä juuri teki! Tiimarikin meni konkurssiin kun erotteli tyttöjen ja poikien lelut.. Eiköhän lapset saa ihan itse päättää, minkä lelun valitsee?
Kommentit (86)
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 14:56"]Lapsi juuri saa päättää lelusta. On vaan aikuisten hölmöyttä jos eivät osaa toimia oikein. Aina on meidän poika saanut nuken jos on halunnut.
[/quote]
Meillä taas on usein käynyt niin, että pojille annetaan "poikien lelu" kysymättä. On muuten aika korkea kynnys pojan pyytää vaihtamaan "tyttöjen leluun" siinä vaiheessa. :/
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 14:45"]
Tyttönsä pelkkään pinkkiin pukevat mammat aukovat täällä päätään, mutta kyllä minä olen samoilla linjoilla AP:n kanssa. Miksi täytyy erotella tyttöjen ja poikien lelut? Vieläpä niin, että lapsi itse ei saa mitään mahdollisuutta valita "toisen sukupuolen" lelua?
[/quote]Väitätkö etteivät anna mäkkärissä autoa tytölle?
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 14:41"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 14:36"]Haloo, valoja päälle! Mitä mieltä olet siitä, että mäkkäri erottelee miesten ja naisten vessat?
[/quote]
Hakaniemen mäkkärissä oli ainakin unisex wc ja oli se sennäköinenkin että miehet käyttää sitä myös. Naisten vessat ei oo yleensä semmoisessa kunnossa kuin unisex vessat.
[/quote]
Mä olen ollut mäkissä vuoden töissä. Meillä oli erikseen naisten vessat ja sitten miesten vessa, joka oli samalla inva. Aika hemmetin monta kertaa siivosin veskit ja ehdottomasti sikaisimman näköistä oli naisilla. Vessat tarkistettiin kiireestä riippuen vähintään kerran tunnissa ja normi viikonloppuiltana naiset sai siinä tunnin aikana sellaisen kaaoksen aikaan että oksat pois. Erityisesti se käsipapereiden laittaminen roskikseen tuntuu olevan mahdotonta.
Tyttönsä pelkkään pinkkiin pukevat mammat aukovat täällä päätään, mutta kyllä minä olen samoilla linjoilla AP:n kanssa. Miksi täytyy erotella tyttöjen ja poikien lelut? Vieläpä niin, että lapsi itse ei saa mitään mahdollisuutta valita "toisen sukupuolen" lelua?
Ei ehkä maailman isoin ongelma, mutta juuri näillä pienillä teoilla ja oletuksilla rakennetaan sukupuolisegregoitua yhteiskuntaa. Vrt. vaipanvaihtopöytä lähes aina naisten vessassa (on muuten aika hankala paikka yksin vauvan kanssa liikkuvalle isälle).
[/quote]Eikö sinulla kuitenkin ole mahdollisuus, jos uskallat, pytää nähtäväksi molemmat lelut ja tehdä sitten valinta? Miksi lähdet mukaan toisen tekemään typiaan?
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 15:03"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 14:56"]Lapsi juuri saa päättää lelusta. On vaan aikuisten hölmöyttä jos eivät osaa toimia oikein. Aina on meidän poika saanut nuken jos on halunnut.
[/quote]
Meillä taas on usein käynyt niin, että pojille annetaan "poikien lelu" kysymättä. On muuten aika korkea kynnys pojan pyytää vaihtamaan "tyttöjen leluun" siinä vaiheessa. :/
[/quote]No miksi et ole pyytänyt sitä toista vaihtoehtoa, tarvitseeko sanoa että se TYTTÖjen lelu??
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 15:03"]
[/quote]
[/quote]Jos haluat rakentaa itsellesi noita portaita niin sano seuraavalla kerralla, että meillä on jo tämä lelu saammeko toisen ja sillä ei ole väliä mikä se on.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 15:05"]Väitätkö etteivät anna mäkkärissä autoa tytölle?
[/quote]
En tietenkään. Miksi kuitenkin lelut täytyy jaotella näin, jos lapsi kuitenkin valitsee mieleisensä? Entäpä, kun lapsi ei ole kassalla mukana tilaamassa? Miksi pojille valitaan silloin tietynlainen lelu ja tytöille toisenlainen? Miksi ei anneta vaan sattumanvaraisesti jotain lelua?
No just. Ymmärrän että et välttämättä hyväksynyt lajittelua, mutta ei se sua oikeuta sille myyjälle räyhäämään..Itsekin myyjänä joutuu välillä kohtaamaan tälläisia tilanteita. Ei ne säännöt meidän keksimiä ole vaan tulee jostain ihan muualta. Voi olla että sen setin lelut on lajiteltu tytöille ja pojille. Sittenpä itse sanot vain että haluat katsoa myös poikien lelut.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 15:12"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 15:05"]Väitätkö etteivät anna mäkkärissä autoa tytölle?
[/quote]
En tietenkään. Miksi kuitenkin lelut täytyy jaotella näin, jos lapsi kuitenkin valitsee mieleisensä? Entäpä, kun lapsi ei ole kassalla mukana tilaamassa? Miksi pojille valitaan silloin tietynlainen lelu ja tytöille toisenlainen? Miksi ei anneta vaan sattumanvaraisesti jotain lelua?
[/quote]Jos lapsi ei ole mukana, niin sinä teet valinnan. Eikö?
Olivatko leluvaihtoehdot dildo ja tekovagina? Jos ei, niin ei kyllä ole mitään järkeä erotella niitä sukupuolen mukaan. Miksei voi kysyä että "otatko nuken vai auton"?
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 15:16"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 15:12"]
Jos lapsi ei ole mukana, niin sinä teet valinnan. Eikö?
[/quote]
No AP:n tapauksessa kassahenkilö oli ainakin kovasti tekemässä valintaa lapsen (ja AP:n) puolesta pelkän sukupuolen perusteella.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 15:18"]
Olivatko leluvaihtoehdot dildo ja tekovagina? Jos ei, niin ei kyllä ole mitään järkeä erotella niitä sukupuolen mukaan. Miksei voi kysyä että "otatko nuken vai auton"?
[/quote]Kyllä meiltä on noinkin kysytty.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 15:19"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 15:16"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 15:12"]
Jos lapsi ei ole mukana, niin sinä teet valinnan. Eikö?
[/quote]
No AP:n tapauksessa kassahenkilö oli ainakin kovasti tekemässä valintaa lapsen (ja AP:n) puolesta pelkän sukupuolen perusteella.
[/quote]Antaa kassahenkilön tehdä niin, mutta miksi asiakkaan pitäisi? Eli rohkeasti vaan suu auki, ei räyhäämistä varten, vaan ihan kysymys millaisia leluja teillä on tarjolla.
Meillä joka kerta tarjotaan kumpaakin vaihtoehtoa.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 14:38"]
Voisinkin nostaa metelin uimahallien pukuhuoneista, niissä kun miehet ja naiset erotellaan! Eiköhän aikuinen saa ihan itse päättää kumpaan pukkariin menee!!
[/quote]
Miten nämä vessat ja pukkarit tähän liittyvät? On eri asia jos siveyssyistä ei ei laiteta alastomia naisia miesten tuijoteltavaksi tai toisinpäin, kuin se että lelut pitäisi valita sukupuolen eikä mieltymysten mukaan. Mitä sanositte siihen, jos ruoatkin jaoteltaisiin miesten ja naisten ruokiin? "Ai olette mies, no sitten voitte syödä Bic Macin. Naisille meillä on tämä McFeast."
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 14:56"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 14:54"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 14:40"]
Minä luulin, että Mäkkärissä on vain pyöristyttävää toimintaa.
[/quote]
Näin on, tämän olen todennut
[/quote]
Työllistää vain tuhansia suomalaisia, suurin osa nuoria. Palvelu on aina hyvää, eikä ruuassa valittamista. Laadukkaampi kuin Chicos.
[/quote]
Palvelu AINA hyvää, kääk? Ei ole ollut. Ja roskaruoka on aina roskaruoka. Salaatitkin ja pakolliset porkkanat ihan peestä. Onneksi voi valita. Chicos samasta laarista.
Tyttönsä pelkkään pinkkiin pukevat mammat aukovat täällä päätään, mutta kyllä minä olen samoilla linjoilla AP:n kanssa.
[/quote]Ja räyhääminen on mielestäsi hyvä teko?
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 15:12"]
[/quote]
[/quote]
No kyllä moenlle lapselle on tärkeää saada omaan sukupuoleen liitetty lelu. Jos poikani saisi jonkun vaalenapunaisen nuken niin hän loukkaantuisi.
Tämä on niitä aiheita, joista ei kannata alkaa keskustella av:lla. Järkytys ihmisten tietämättömyydestä on niin suuri.