Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerronpa teille maataloudesta.

Vierailija
07.08.2014 |

Nykypäivänä tuntuu, että kaikki arvostus maanviljelijöitä kohtaan on kadonnut. Maanviljely on kuitenkin maailman tärkein ammatti. Mistä luulette ruuan tulevan, jos kaikki maanviljelijät lopettaisivat Suomessa työnsä? No ulkomailta tietenkin. Ketkäs siellä ulkomailla ruuan tuottavat?

Maanviljely ammattiina on äärimmäisen raskas. Lomapäiviä muihin ammatteihin nähden on naurettavan vähän. Joskus kun sattuu pääsemään lomalle on kuitenkin jatkuvasti huoli, miten kotona pärjätään, sillä oma elinkeino jätetään vieraan ihmisen hoiviin, eli maatalouslomittajalle.

Puhutaan paljon eläinten huonoista olosuhteista tiloilla. Kun tiloille tehdään iskuja eläinaktivistien toimesta, nähdään hurjia kuvia. Pääsääntöisesti eläimillä Suomessa on kuitenkin hyvät olot. Esimerkiksi lehmissäkin on väistämättä sairaita yksilöitä, joista levitetään sitten kuvia nettiin näiden iskujen yhteyksissä. Jos on vaikkapa sadan ihmisen joukko, siihenkin mahtuu väistämättä joku, kuka on kuumeessa tai joku kuka sairastaa polveaan. Maanviljelijöitä tunnutaan ajattelevan joinain raakilaisina, jotka eivät välitä eläimistään yhtään. Harvoin näin kuitenkaan on, vaan eläimistä oikeasti välitetään. Työ on niin raskasta, ettei sitä jaksa tehdä, jos ammattiin ei ole mitään mielenkiintoa.

EU-tuet tuntuvat suututtavan monia. Tahdotaan suomalaista lähiruokaa, mutta siitä ei olla valmiita maksamaan vähän kalliimpaa hintaa. Ei voi olettaakaan, että silloin viljely kannattaisi. Suomessa kasvukausi on lyhyempi, kuin muualla Euroopassa, joten tuet on välttämättömiä viljelijöille, jotta maanviljely on Suomessa mahdollista. Vaikka maanviljlely onkin pitkälti tukien varassa, tuilla ei pääse todellakaan elelemään herroiksi. Ja kulut, joita maataloudessa tulee, kallistuu vain jatkuvasti.

En ymmärrä paasaamista tuotantoeläinten huonoista oloista Suomessa. Olen kierrellyt maailmaa ja voin vain todeta, että näkisittepä mitä meininkiä on muualla maailmassa. Miksi on sitten täysin hyväksyttävää pitää lihavaa lemmikkikania häkissä päivästä toiseen vailla seuraa, kun lehmä, joka lypsetään kuitenkin kaksi kertaa päivässä on sitten eläinaktivistien kohteena? Maanviljelijät elävät käytännössä sillä, että eläin voi hyvin, joten miksi he tahtoisivat pitää esimerkiksi lehmää sairaana tai huonossa hoidossa?

Mediaan leviävät kuvat huonosti pidetyistä eläimistä ovat ääritapauksia. Tuollaisia tiloja on yksi sadasta.

Toivottavasti suositte jatkossakin suomalaista tuotantoa ja avaisitte silmiänne myös sille, ettei Suomessa asiat ole oikeasti eläimillä huonosti. Viljelijöillä asiat alkaa olla huonosti, kun jatkuvasti vain poljetaan alas ja mollataan, eikä kiitosta juuri osoiteta. 

Kommentit (224)

Vierailija
1/224 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maatalousyrittäjien uho ja kielenkäyttö ovat tässä ketjussa sitä luokkaa, että arvostus romahti. Siirryn ulkolaiseen ruokaan, moido!

Vierailija
2/224 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 11:34"]Maatalousyrittäjien uho ja kielenkäyttö ovat tässä ketjussa sitä luokkaa, että arvostus romahti. Siirryn ulkolaiseen ruokaan, moido!

[/quote]

:DDDD olet säälittävä :D Enkä ole tähän yhtään kommenttia ennen tätä kirjottanut eli en ole kukaan näistä "uhoavista" viljelijöistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/224 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 12:05"]Mitä ne maanviljelijät, joilla ei ole eläimiä tekevät kyntöjen, kylvöjen ja puinnin välissä eli suurimman osan vuotta?

Ryyppäävät?

[/quote]

Mieheni oon maanviljeliä. Tila on keskisuuri. Ainoastaan maanviljelyllä ei tule toimeen suomessa. Hänellä on myös toinen menestyvä yritys jota tekee kaiken muun ajan. Maanviljelyyn kuuluu paljon paljon muutakin kun pellolla vietetty aika! Joten et näköjään paljoa noista asipista tiedä :)

Vierailija
4/224 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppelis

Vierailija
5/224 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 04:23"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 02:57"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 01:34"]

Kerro vaan, mutta totuus on se, että lihansyöntiä pitäisi maailmanlaajuisesti radikaalisti vähentää. Vaikka kuinka pitäisit huolta eläimistäsi, lihantuotanto on riistäytynyt kauan sitten käsistä ja ihmiset kuluttavat lihatuotteita epäekologisen paljon. Maapallo ei yksinkertaisesti kestä näin laajaa lihansyöntiä. Tänään oli viimeksi uutisissa tästä juttua, joten ei ole minun keksimäni harhaluulo. Tuottamiasi kasviksia kyllä syön mielelläni, jos niitä on tarjolla!

[/quote]

Mikä mielestäsi olisi ekologisempi tapa ruokkia kaikki maailman ihmiset? Otathan huomioon, että ihminen tarvitsee elääkseen energiaa eli kaloreita. Ymmärräthän myöskin, että ekosysteemi tarvitsee sekä eläimiä että kasveja. Ja muistathan, että länsimaissa ruokaa heitetään kaatopaikalle aivan järkyttäviä määriä. Tehotuotanto on minunkin mielestäni huono juttu, sekä kasvi- että eläintuotannossa. Sitä ongelmaa ei kuitenkaan ratkaise se, että vähennetään lihansyöntiä. Vaan se, että lopetetaan kaiken tehotuotetun ruoan käyttäminen ja suositaan ei-tehotuotettua. Kysyntä luo tarjontaa.

[/quote]

Ei tässä ole kyse "minun mielipiteestäni", vaan todellisesta asiasta. Kasvissyöntiin siirtymällä voitaisiin ruokkia satoja miljoonia ihmisiä enemmän kuin nyt. Eilisen (7.8.) Hesarissa juuri käytiin läpi näitä lukuja, katso sieltä jos et minua usko. Artikkeli löytyy myös netistä. Mainitsemaasi "energiaa eli kaloreita" saa kasvisruoasta samalla lailla kuin liharuoastakin. Lisäksi kasvissyönti on terveellisempi tapa ruokailla. Naiivia ajatella, että energiaa saisi vain liharuoasta. Tuosta ruoan hukkaan heittämisestä - samassa HS:n artikkelissa kerrottiin juuri, että 1 kg:n naudanlihan roskiin heittäminen on sama kuin 24 kg viljakilon pois heittäminen. Lyhyellä matematiikallakin pystyn laskemaan, että 24 kiloa ruokaa on enemmän kuin yksi kilo. Sanot, ettei ongelmaa ratkaista lihansyöntiä vähentämällä, mutta seuraavalla hengenvedolla kuitenkin lisäät, että tehotuotettujen tuotteiden käyttäminen pitää lopettaa. Näetkö ristiriidan omassa kirjoituksessasi? Etkö ymmärrä, ettei tätä lihamäärää, mitä ihmiskunta tällä hetkellä kuluttaa, yksinkertaisesti voida tuottaa muuten kuin tehotuotannolla? Olen joutunut käymään käsittämättömän monta keskustelua liittyen lihansyöntiin sen jälkeen, kun aloin itse kasvissyöjäksi. Yhtäkkiä minusta tuli piikki lihansyöjien lihassa. Melkein tuntuu, kuin olisin elävä muistutus lihansyöjän omasta, epäeettisestä ja epäekologisesta ruokavaliosta, ja siksi kimppuuni hyökätään mitä mielikuvituksellisimmilla tavoilla. Ymmärrän, että lihansyöjällä on huono omatunto ja hän tietää ruokavalionsa ongelmallisuudesta, mutta ei halua sitä myöntää - ei välttämättä edes itselleen. 

[/quote]

Vilja- ja lihakilo eivät vastaa ravitsemuksellisesti toisiaan. Viljaa pitää syödä enemmän saadakseen esimerkiksi saman proteiinimäärän kuin lihasta. Eikä se edes riitä, lisäksi pitää syödä muita kasviproteiinin lähteitä ja rasvaa. Jos laskettaisiin paljonko saadaan ravinteita per kalori, tilanne näyttäisi huomattavan erilaiselta. Siksi ei ole reilua verrata ruokatuotannon haittalukuja grammoina.

Maapallolla tuotetaan jo nyt aivan tarpeeksi ruokaa koko väestölle. Se ei vaan jakaannu tasaisesti, meillä haaskataan ruokaa roskiin ja afrikassa nähdään nälkää. Lihansyönnin vähentäminen ei tätä tosiasiaa muuta mihinkään. Tehotuotanto (sekä kasvien että eläinten) aiheuttaa ekokatastrofeja ympäri maailmaa keinokasteluineen, lannoitteineen ja kasvinsuojeluaineineen. Tehotuotannossa lehmille syötetään ihmisille sopivaa ravintoa. Ruohoa ei ihminen pysty käyttämään hyödyksi, mutta lehmän kautta kierrätettynä ruohostakin saadaan ihmisravintoa, lihaa ja maitotuotteita. Myös se kakkoslaatuinen vilja, joka ei ihmisravinnoksi kelpaa, saadaan hyödynnettyä eläinten kautta. Eikö tämä ole ekologista jos mikä? Siksi pitäisi boikotoida kaikkea tehotuotettua ja suosia lähellä tuotettuja luomutuotteita, myös sitä lihaa.

Tasapuolinen tarkkailija, oli se sitten sekasyöjä, vegetaari tai vegaani, vertaisi energiaa energiaan eli tasapuolisesti. Tasapuolinen tarkkailija erottaisi myös lähi- ja luomutuotannon tehotuotannosta, eikä käyttäisi niitä lukuja, jotka sattuvat itselleen sopimaan.

Vierailija
6/224 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 12:05"]

Mitä ne maanviljelijät, joilla ei ole eläimiä tekevät kyntöjen, kylvöjen ja puinnin välissä eli suurimman osan vuotta?

Ryyppäävät?

[/quote]

Meillä puintien jälkeen isäntä kyntää pellot, minä lajittelen siemenet ennenkuin ne lähtevät pakkaamolle, Sitten tehdään metsänhoitohommia: isäntä moottorisahalla polttopuita, minä raivaussahalla taimikonhoitoa. Viime talvi oli siihen aivan ihanteellinen vähäisen lumen takiaKirjanpito & verotus tehdään itse, samoin tukihakemukset. Viljelysuunnitelmat on tehtävä hyvissä ajoin että pystyy hankkimaan apulannat ajoissa kun ne saa halvemmalla silloin. Koneet huolletaan ja korjataan yleensä itse. Pari viime sydäntalvea on mennyt taloremontissa, sekin tehtiin suurimmaksi osaksi itse.

Kyllä mä veikkaan että meille työtunteja kertyy enemmän kuin keskiverto palkansaajalle

Vierailija
7/224 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suututtaa kun ihmiset ovat sitä mieltä, ettei suomalaisen ruuan ostaminen ole tärkeää. On menny monella jauhot suuhun keskustellessa minun kanssa. Esimerkiksi edellisellä kerralla kerroin kirvesmiehelle suosivani Valion tuotteita. Kirvesmies tokaisi jotain, että hänelle on aivan sama mistä maasta maito on peräisin kunhan on lehmästä ja edullisinta. Minä vastasin hänelle, että tästäpä lähtien minäkin sitten suosin virolaista rakennusmiestä ja katson vain hintaa, jos kotimaisuudella ei ole väliä. Mukava oli katsoa kun iso uhitteleva ukko meni sanattomaksi :)

Vierailija
8/224 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava lukea oikeasti asiallinen aloitus kerrankin :)

Vierailija
9/224 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 12:52"]

Suututtaa kun ihmiset ovat sitä mieltä, ettei suomalaisen ruuan ostaminen ole tärkeää. On menny monella jauhot suuhun keskustellessa minun kanssa. Esimerkiksi edellisellä kerralla kerroin kirvesmiehelle suosivani Valion tuotteita. Kirvesmies tokaisi jotain, että hänelle on aivan sama mistä maasta maito on peräisin kunhan on lehmästä ja edullisinta. Minä vastasin hänelle, että tästäpä lähtien minäkin sitten suosin virolaista rakennusmiestä ja katson vain hintaa, jos kotimaisuudella ei ole väliä. Mukava oli katsoa kun iso uhitteleva ukko meni sanattomaksi :)

[/quote]

HYVÄ HYVÄ!! :)

Vierailija
10/224 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 10:27"]

Nyt tuli asiaa ja täydeltä tuutilta. Hienoa että joku kirjottaa näinkin. Haluan vielä lisätä tuohon että aikaisemmin äitiyslomatkin oli lyhemmät maatalon emännillä. Aikanaan vain 3kk sitten 6kk (tämän hetken tilannetta en tiedä) mutta palkkatyössä olevalla oli silloin 9kk. Kuinka moni vie työpaikalleen pienen vauvan. Minä jouduin viemään 3kk ikäisen vauvan navettaan kun hoidin karjaa enkä valittanu. Olin vaan niin onnellinen että olin saanut hoitaa lasta 3kk.

Työaikoja ei ole olemassakaan työaika on 24h. Suomalainen ruoka on puhdasta ja rakkaudella kasvatettua.

Ollaan me maatilalla työtä tekevät ylpeitä työstämme.

[/quote]

Maatilallinen on yrittäjä. Kenelläkään yrittäjällä ei ole lain säätämää työaikaa. Ei unohdeta tätäkään totuutta.

Vierailija
11/224 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo lihava lemmikkikani sai kyllä viimeistään oikeasti ajattelemaan sitä, miksi maatiloja mollataan niin paljon...

Vierailija
12/224 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan eniten maailmassa maanviljelijöitä. Ehkä maalaisuuteni vaikuttaa tähänkin seikkaan - olen maanviljelijän tytär. Ja isi on paras.

Vierailija
13/224 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 12:52"]Suututtaa kun ihmiset ovat sitä mieltä, ettei suomalaisen ruuan ostaminen ole tärkeää. On menny monella jauhot suuhun keskustellessa minun kanssa. Esimerkiksi edellisellä kerralla kerroin kirvesmiehelle suosivani Valion tuotteita. Kirvesmies tokaisi jotain, että hänelle on aivan sama mistä maasta maito on peräisin kunhan on lehmästä ja edullisinta. Minä vastasin hänelle, että tästäpä lähtien minäkin sitten suosin virolaista rakennusmiestä ja katson vain hintaa, jos kotimaisuudella ei ole väliä. Mukava oli katsoa kun iso uhitteleva ukko meni sanattomaksi :)

[/quote]

Hahhah :D Valitettavasti yleensä vasta juuri tällaisten esimerkkien kautta asiat valkenevat monille ihmisille.

Vierailija
14/224 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua syödä eläintä, joka viettää elämänsä karsinassa. Naudoilla olot vielä suht' ok - pääsevät monesti nykyään ihan uloskin -  mutta siat ja varsinkin kanat ovat niin onnettomissa olosuhteissa että ei paljon ruokahalua herätä. 

Vierailija
15/224 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 16:53"]

Puhuin suomesta enkä koko maailmasta. Maataloudelle on parempiakin alueita kuin suomessa. Mä olen töissä kansainvälisessä liikeketjussa ja kiitos niiden ja muiden suomeen on saatu kuluttajille parempaa edullisemmin. 

[/quote]

Miksi sitten arvelet, että kaikissa muissa pohjoisissakin maissa edelleen maata viljellään, vaikka se kiistämättä halvemmaksi tulisi lämpimämmillä tai muuten suotuisemmilla alueilla? Mieti sitä.

Mainittakoon vielä, että ilman EU:n tai valtion tukia ei taideta nykyään viljellä maata missään länsimaassa.

Vierailija
16/224 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 12:05"]Mitä ne maanviljelijät, joilla ei ole eläimiä tekevät kyntöjen, kylvöjen ja puinnin välissä eli suurimman osan vuotta?

Ryyppäävät?

[/quote]

Töitä kodin ulkopuolella. Joko itsenäisinä yrittäjinä auraavat talvisin pyöräteitä jne. tai sitten tavallista palkkatyötä josta käyttävät sitten lomapäivänsä etelänreissun sijaan kyntämiseen, viljelyyn ja puimiseen.

Vierailija
17/224 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 10:08"]

Ei suostuisi moni stadilaispelle tekemään noin raskasta työtä noin pientä korvausta vastaan.

[/quote]

Onneksi heidän ei tarvitsekaan.

Vierailija
18/224 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro vaan, mutta totuus on se, että lihansyöntiä pitäisi maailmanlaajuisesti radikaalisti vähentää. Vaikka kuinka pitäisit huolta eläimistäsi, lihantuotanto on riistäytynyt kauan sitten käsistä ja ihmiset kuluttavat lihatuotteita epäekologisen paljon. Maapallo ei yksinkertaisesti kestä näin laajaa lihansyöntiä. Tänään oli viimeksi uutisissa tästä juttua, joten ei ole minun keksimäni harhaluulo. Tuottamiasi kasviksia kyllä syön mielelläni, jos niitä on tarjolla!

Vierailija
19/224 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 01:27"]

Ryyppäävät?

[/quote]

Töitä kodin ulkopuolella. Joko itsenäisinä yrittäjinä auraavat talvisin pyöräteitä jne. tai sitten tavallista palkkatyötä josta käyttävät sitten lomapäivänsä etelänreissun sijaan kyntämiseen, viljelyyn ja puimiseen.

[/quote]

Ei sitä auraamista riitä kuin muutamaksi päiväksi...ja kaupunkien ja kuntien katurakennusosastot niitä auraavat eivätkä pussihousut.

Vierailija
20/224 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 01:34"]

[/quote]

Kyllä se lihansyönti sitten loppuu, kun liha loppuu. Suomalaisten lihansyönnistä ei ole niissä geimeissä paljon mainitsemista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi