Kerronpa teille maataloudesta.
Nykypäivänä tuntuu, että kaikki arvostus maanviljelijöitä kohtaan on kadonnut. Maanviljely on kuitenkin maailman tärkein ammatti. Mistä luulette ruuan tulevan, jos kaikki maanviljelijät lopettaisivat Suomessa työnsä? No ulkomailta tietenkin. Ketkäs siellä ulkomailla ruuan tuottavat?
Maanviljely ammattiina on äärimmäisen raskas. Lomapäiviä muihin ammatteihin nähden on naurettavan vähän. Joskus kun sattuu pääsemään lomalle on kuitenkin jatkuvasti huoli, miten kotona pärjätään, sillä oma elinkeino jätetään vieraan ihmisen hoiviin, eli maatalouslomittajalle.
Puhutaan paljon eläinten huonoista olosuhteista tiloilla. Kun tiloille tehdään iskuja eläinaktivistien toimesta, nähdään hurjia kuvia. Pääsääntöisesti eläimillä Suomessa on kuitenkin hyvät olot. Esimerkiksi lehmissäkin on väistämättä sairaita yksilöitä, joista levitetään sitten kuvia nettiin näiden iskujen yhteyksissä. Jos on vaikkapa sadan ihmisen joukko, siihenkin mahtuu väistämättä joku, kuka on kuumeessa tai joku kuka sairastaa polveaan. Maanviljelijöitä tunnutaan ajattelevan joinain raakilaisina, jotka eivät välitä eläimistään yhtään. Harvoin näin kuitenkaan on, vaan eläimistä oikeasti välitetään. Työ on niin raskasta, ettei sitä jaksa tehdä, jos ammattiin ei ole mitään mielenkiintoa.
EU-tuet tuntuvat suututtavan monia. Tahdotaan suomalaista lähiruokaa, mutta siitä ei olla valmiita maksamaan vähän kalliimpaa hintaa. Ei voi olettaakaan, että silloin viljely kannattaisi. Suomessa kasvukausi on lyhyempi, kuin muualla Euroopassa, joten tuet on välttämättömiä viljelijöille, jotta maanviljely on Suomessa mahdollista. Vaikka maanviljlely onkin pitkälti tukien varassa, tuilla ei pääse todellakaan elelemään herroiksi. Ja kulut, joita maataloudessa tulee, kallistuu vain jatkuvasti.
En ymmärrä paasaamista tuotantoeläinten huonoista oloista Suomessa. Olen kierrellyt maailmaa ja voin vain todeta, että näkisittepä mitä meininkiä on muualla maailmassa. Miksi on sitten täysin hyväksyttävää pitää lihavaa lemmikkikania häkissä päivästä toiseen vailla seuraa, kun lehmä, joka lypsetään kuitenkin kaksi kertaa päivässä on sitten eläinaktivistien kohteena? Maanviljelijät elävät käytännössä sillä, että eläin voi hyvin, joten miksi he tahtoisivat pitää esimerkiksi lehmää sairaana tai huonossa hoidossa?
Mediaan leviävät kuvat huonosti pidetyistä eläimistä ovat ääritapauksia. Tuollaisia tiloja on yksi sadasta.
Toivottavasti suositte jatkossakin suomalaista tuotantoa ja avaisitte silmiänne myös sille, ettei Suomessa asiat ole oikeasti eläimillä huonosti. Viljelijöillä asiat alkaa olla huonosti, kun jatkuvasti vain poljetaan alas ja mollataan, eikä kiitosta juuri osoiteta.
Kommentit (224)
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 01:16"]
Tässä on nyt vain se ongelma, että itse linkitin ketjuun lihansyönnin ympäristövaikutuksia koskevia lähteitä, kun taas jostakin syystä vihamielinen lihaani vastasi minulle lihansyönnin terveellisyyttä käsittelevillä lähteillä. Minusta emme nyt puhu samasta asiasta, vaikka olen toki maininnut myös lihansyönnin terveydelliset vaikutukset. Itse olen kuitenkin kiinnostuneempi keskustelemaan lihansyönnin ympäristövaikutuksista ja niihin liittyen olisin halunnut vastapuolelta saada jotakin muuta kuin mutua ja elämäntapani ihmettelemistä. Vielä en ole nähnyt lähdettä, joka olisi ollut vastine omalle ympäristönäkökulmalleni. Sitä odottelen edelleen.
[/quote]
Lue vaikka tässä ketjussa mainittu Lierre Keithin Vegetarian myth. Ote kirjasta: "Jos olet koskaan väitellyt vegetaarien kanssa, tiedät jo että lihattomuuden ylivertaisuus tiivistyy kolmeen uskomukseen:
1) tappaminen syömisen takia on moraalitonta, 2) lihan syönnin kieltäminen on pakollista maapallon pelastamiseksi ja 3) lihattomuus parantaa terveyttäsi." Nämä kolme uskomusta murtaa henkilö, joka on itse aikoinaan ollut 20 vuotta vegaani. Kirjassa on myös kattava lähdeluettelo. Jospa siis lukisit ensin sen ja sitten voidaan keskustella lihansyönnin ympäristövaikutuksista, ettei tarvitse mennä ihan mutulla ;)
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 01:00"] Jopa 10% päivittäisestä energiantarpeesta on terveellistä saada lisätystä sokerista, suositusten mukaan.
[/quote] PASKAPUHETTA. Virallisen suosituksen mukaan sokereista pitäisi saada ALLE 10% energiasta, 0% on hyvä arvo virallisterve ellisten suositusten mukaan.
10% on jo liikaa, mutta pienemmillä määrillä ei ole todettu merkittäviä terveyshaittoja.
[/quote]
Mitä terveellistä on lisätyssä sokerissa? Suosituksissa lukee 0-10% eli se 10%:kin on ihan terveyttä edistävää, suositusten laatijoiden mielestä.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 01:37"]
Tässä on nyt vain se ongelma, että itse linkitin ketjuun lihansyönnin ympäristövaikutuksia koskevia lähteitä, kun taas jostakin syystä vihamielinen lihaani vastasi minulle lihansyönnin terveellisyyttä käsittelevillä lähteillä. Minusta emme nyt puhu samasta asiasta, vaikka olen toki maininnut myös lihansyönnin terveydelliset vaikutukset. Itse olen kuitenkin kiinnostuneempi keskustelemaan lihansyönnin ympäristövaikutuksista ja niihin liittyen olisin halunnut vastapuolelta saada jotakin muuta kuin mutua ja elämäntapani ihmettelemistä. Vielä en ole nähnyt lähdettä, joka olisi ollut vastine omalle ympäristönäkökulmalleni. Sitä odottelen edelleen.
[/quote]
Lue vaikka tässä ketjussa mainittu Lierre Keithin Vegetarian myth. Ote kirjasta: "Jos olet koskaan väitellyt vegetaarien kanssa, tiedät jo että lihattomuuden ylivertaisuus tiivistyy kolmeen uskomukseen:
1) tappaminen syömisen takia on moraalitonta, 2) lihan syönnin kieltäminen on pakollista maapallon pelastamiseksi ja 3) lihattomuus parantaa terveyttäsi." Nämä kolme uskomusta murtaa henkilö, joka on itse aikoinaan ollut 20 vuotta vegaani. Kirjassa on myös kattava lähdeluettelo. Jospa siis lukisit ensin sen ja sitten voidaan keskustella lihansyönnin ympäristövaikutuksista, ettei tarvitse mennä ihan mutulla ;)
[/quote]
Jos tuon yhden ihmisen mielipiteet ovat absoluuttinen totuus (!), kai samantyyppisiä lähteitä löytyisi muualtakin? Minä tarjosin viisi helposti saatavaa, ytimekästä ja luotettavaa lähdettä. En mitään yksittäistä kirjaa luettavaksi, vaikka olisin voinut suositella jokaista lukemaan esimerkiksi Elina Lappalaisen Syötäväksi kasvatetut-teoksen, joka voitti vuoden 2012 Tieto-Finlandia-palkinnon. En kuitenkaan oleta, että kukaan alkaisi sitä tämän keskustelun takia lukemaan.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 01:43"]
[/quote]
[/quote]
Jos tuon yhden ihmisen mielipiteet ovat absoluuttinen totuus (!), kai samantyyppisiä lähteitä löytyisi muualtakin? Minä tarjosin viisi helposti saatavaa, ytimekästä ja luotettavaa lähdettä. En mitään yksittäistä kirjaa luettavaksi, vaikka olisin voinut suositella jokaista lukemaan esimerkiksi Elina Lappalaisen Syötäväksi kasvatetut-teoksen, joka voitti vuoden 2012 Tieto-Finlandia-palkinnon. En kuitenkaan oleta, että kukaan alkaisi sitä tämän keskustelun takia lukemaan.
[/quote]
Ei yksittäisen henkilön mielipiteitä, vaan kirjassa on lähdeluettelo. Ihan niitä oikeita tieteellisiä tutkimuksia. Koska asia ei ole niin simppeli kuin sinä ilmeisesti kuvittelet, on aika hedelmätöntä alkaa käydä keskustelua lihansyönnin ympäristövaikutuksista tässä vauvapalstalla. Varsinkaan kun vastapuoli on vakaumuksellinen vegaani.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 01:51"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 01:43"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei yksittäisen henkilön mielipiteitä, vaan kirjassa on lähdeluettelo. Ihan niitä oikeita tieteellisiä tutkimuksia. Koska asia ei ole niin simppeli kuin sinä ilmeisesti kuvittelet, on aika hedelmätöntä alkaa käydä keskustelua lihansyönnin ympäristövaikutuksista tässä vauvapalstalla. Varsinkaan kun vastapuoli on vakaumuksellinen vegaani.
[/quote]
Oikeat tieteelliset tutkimukset löytyvät varmaan netistäkin? Pyysin linkkilähteitä. Totta kai uskon omaan vakaumukseeni, perustuuhan se kuitenkin aivan yksinkertaisiin faktoihin eettisyydestä ja ekologisuudesta :)
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 12:05"]
Mitä ne maanviljelijät, joilla ei ole eläimiä tekevät kyntöjen, kylvöjen ja puinnin välissä eli suurimman osan vuotta?
Ryyppäävät?
[/quote]
Meillä isä teki kyllä muitakin töitä, vaikka oli 10-päinen lypsykarja, jonka hän hoiti yksin (äidillä oli oma yritys, joten hän ei navettatöihin osallistunut). Talvella isä mm. työskenteli metsurina. Taisi olla maakuntamme viimeinen hevosmetsuri eläkkeelle jäädessään. Mieleeni on jäänyt varhaislapsuudesta yksi päivä, kun isä ei mennytkään metsätöihin vaan jäi kotiin ja luki minulle satuja ja loruja. Syynä oli yli 30 asteen pakkanen. Ei isä kyllä ikinä ryypännyt, ei olisi ollut sellaiseen aikaa. Eikä hän ollut sairaanakaan. Mutta hirmuinen stressi hänellä oli eläinten terveydestä ja kesällä säätilasta - saadaanko heinät kuivana latoon vai mätänevätkö pellolle.
Varmaan nykypäivänä viljelijöillä on helpompaa, mutta niin on meillä kaikilla muillakin. Veljeni jatkoi tilanpitoa ilman tuotantoeläimiä, mutta kävi samalla kokopäivätöissä muualla. Lopetti viljelyn myöhemmin kannattamattomana. Mutta maanviljelijöitä toki kannattaa kadehtia, sillä kuten äitini tapasi sanoa: talonpojan pieru se viimeisenä haisee.
"kolmannen kerran: en ole vegaani." Miksi et ole?`Eikö se olisi ekologista ja eettistä ja terveellistä jne.?
173, ok tuo selvensi asiaa. Tuo nurmen viljely on vaan paikoitellen täysin kannattamatonta. Esim kotitilan pellot on viljalla koska lähimaillakaan ei ole eläimiä sitä nurmea syömään. Jonkun pitäisi perustaa tila ja eläimiä sitä nurmea rouskuttamaan. Se eläinten kasvattaminen vaan on niin kannattamatonta että kukaan ei sitä viitsi tuossa pitäjässä enää tehdä. Mieluummin se heikko viljasato (mallasohraa useimmiten).
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 17:13"]
173, ok tuo selvensi asiaa. Tuo nurmen viljely on vaan paikoitellen täysin kannattamatonta. Esim kotitilan pellot on viljalla koska lähimaillakaan ei ole eläimiä sitä nurmea syömään. Jonkun pitäisi perustaa tila ja eläimiä sitä nurmea rouskuttamaan. Se eläinten kasvattaminen vaan on niin kannattamatonta että kukaan ei sitä viitsi tuossa pitäjässä enää tehdä. Mieluummin se heikko viljasato (mallasohraa useimmiten).
[/quote]
Onko se mielestäsi ekologisempaa viljellä ohraa, jotta ihmiset saa kaljaa vai nurmea, jotta eläimet saavat ruokaa? Siis nimenomaan ekologian kannalta, siitä ei nyt ole kyse, paljonko viljelijä tienaa.
Tuohon ekologisuuteen en ole ottanut mitään kantaa. Jos pitää valita sen välillä että ihmiset saa kaljaa vai että heinät kynnetään tarpeettomana maahan niin vastaan a). Jos joku eläin sitä ruokaa tarvitsisi niin vastaus saattaisi olla toinen. Muuten tällä tasolla kohtalaisen evvk, pääasia että vanhemmillani on edes jotain tuloja.
Edelleenkään en ole tässä ketjussa nähnyt yhtäkään lihansyöntiä tukevaa lähdettä. On vain lihansyöjien mutuilua, jankkaamista ja (selvästikin) loukkaantumista omien elämäntapojen ruotimisesta. Tänä päivänä lihansyöntiä ei voi perustella millään muulla kuin tottumuksella: "näin minä olen aina syönyt". On surullista, etteivät lihansyöjät voi myöntää, ettei heidän ruokavaliolleen ole muuta perustetta kuin oma makumieltymys. On turhaa alkaa kiistää tieteellisiä faktoja kasvissyönnin ekologisuudesta ja terveellisyydestä, puhumattakaan eettisyydestä. Sen sijaan voisi reilusti myöntää, että syö lihaa koska on tottunut siihen, vaikkei sille ole mitään järkevää perustetta.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 18:25"]
Edelleenkään en ole tässä ketjussa nähnyt yhtäkään lihansyöntiä tukevaa lähdettä. On vain lihansyöjien mutuilua, jankkaamista ja (selvästikin) loukkaantumista omien elämäntapojen ruotimisesta. Tänä päivänä lihansyöntiä ei voi perustella millään muulla kuin tottumuksella: "näin minä olen aina syönyt". On surullista, etteivät lihansyöjät voi myöntää, ettei heidän ruokavaliolleen ole muuta perustetta kuin oma makumieltymys. On turhaa alkaa kiistää tieteellisiä faktoja kasvissyönnin ekologisuudesta ja terveellisyydestä, puhumattakaan eettisyydestä. Sen sijaan voisi reilusti myöntää, että syö lihaa koska on tottunut siihen, vaikkei sille ole mitään järkevää perustetta.
[/quote]
Ensin pitäisi löytää ne lähteet sille, että tuoreen punaisen lihan syönti olisi muka epäterveellistä. Siitä on tässä ketjussa jo puhuttu, en aio toistaa. Sinulla on aika iso ongelma, jos et ymmärrä lukemaasi. Sinä vain jankutat tuota vegaanimantraa ketjusta toiseen. Taidat olla se sama idioottivegaani, joka eräässä ketjussa peukutti omia viestejään kymmenillä yläpeukuilla. Mikä muuten oli sen massapeukutuksen motiivi? Luulitko, että älyttömät viestisi muuttuisivat sillä järkevimmiksi? Onko veganismissa muuten samanlainen systeemi kuin Jehovilla? Saarnata pitää vaikkei jutuissa ole päätä eikä häntää.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 19:05"]
[/quote]
Ensin pitäisi löytää ne lähteet sille, että tuoreen punaisen lihan syönti olisi muka epäterveellistä. Siitä on tässä ketjussa jo puhuttu, en aio toistaa. Sinulla on aika iso ongelma, jos et ymmärrä lukemaasi. Sinä vain jankutat tuota vegaanimantraa ketjusta toiseen. Taidat olla se sama idioottivegaani, joka eräässä ketjussa peukutti omia viestejään kymmenillä yläpeukuilla. Mikä muuten oli sen massapeukutuksen motiivi? Luulitko, että älyttömät viestisi muuttuisivat sillä järkevimmiksi? Onko veganismissa muuten samanlainen systeemi kuin Jehovilla? Saarnata pitää vaikkei jutuissa ole päätä eikä häntää.
[/quote]
Tässä linkki:
http://www.cancer.fi/ammattilaiset/ravitsemussuositukset/lista_suosituksista/suositus_5/
Eli laita nyt oma linkkisi, pliis.
(olen eri kommentoija kuin 180. Eli minä olen tuon saman linkin laittanut tähän ketjuun jo kaksi kertaa aikaisemminkin. En ole vegaani, enkä ole komentoinut muita saman aihepiirin ketjuja. Vastailet aika aggressiiviseen tyyliin. Ymmärrätkö itse mitä tuossa linkissä lukee? En myöskään tiedä miten massapeukutetaan, tällä laitteella osaan peukuttaa vain kerran.)
Jatkoa... Enkä ole muuten edes alapeukuttanut sinun viestejäsi.
Vielä jatkoa... Tuossa linkissä siis todetaan että prosessoimattoman punaisen lihan syöminen on epäterveellistä.
"Ei yksittäisen henkilön mielipiteitä, vaan kirjassa on lähdeluettelo. Ihan niitä oikeita tieteellisiä tutkimuksia. Koska asia ei ole niin simppeli kuin sinä ilmeisesti kuvittelet, on aika hedelmätöntä alkaa käydä keskustelua lihansyönnin ympäristövaikutuksista tässä vauvapalstalla. Varsinkaan kun vastapuoli on vakaumuksellinen vegaani."
Minkä takia sinä haluat tehdä tästä jonkun ihme uskonsodan, vegaanit vs. lihaanit. Onnistut vain itse vaikuttamaan fundamentalisti-lihaanilta. Minuakin olit väkisin omassa pikku päässäsi tunkemassa vegaani-vihollisleiriin. Keskusteluja voi käydä myös faktapohjalta, ilman keskustelukumppanin demonisoimista.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 19:26"]
Vielä jatkoa... Tuossa linkissä siis todetaan että prosessoimattoman punaisen lihan syöminen on epäterveellistä.
[/quote]
Minä voin laittaa tähän vaikka 10 tutkimusta siitä, että prosessoimaton punainen liha ei aiheuta esim. suolistosyöpää. En vaan laita, koska sinä et niitä kuitenkaan lue, etkä ymmärrä etkä kommentoi. Tunget vaan tuota yhtä ja samaa linkkiäsi joka paikkaan. Tässäkin ketjussa on jo keskusteltu noista tutkimuksista, montako kertaa se pitää toistaa? Etkö sinä ihan oikeasti ymmärrä lukemaasi?
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 19:34"]
Minä voin laittaa tähän vaikka 10 tutkimusta siitä, että prosessoimaton punainen liha ei aiheuta esim. suolistosyöpää. En vaan laita, koska sinä et niitä kuitenkaan lue, etkä ymmärrä etkä kommentoi. Tunget vaan tuota yhtä ja samaa linkkiäsi joka paikkaan. Tässäkin ketjussa on jo keskusteltu noista tutkimuksista, montako kertaa se pitää toistaa? Etkö sinä ihan oikeasti ymmärrä lukemaasi?
[/quote]
Kai ymmärrät, että veit juuri kaikilta aiemmilta kommenteiltasi pohjan ja saat itsesi kuulostamaan raivopäiseltä jankkaajalta? "Voisin todistaa väitteeni, mutta en todista". Onko tyhmempää argumenttia kuultu.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 19:23"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 19:05"]
[/quote]
[/quote]
Tässä linkki:
http://www.cancer.fi/ammattilaiset/ravitsemussuositukset/lista_suosituksista/suositus_5/
Eli laita nyt oma linkkisi, pliis.
(olen eri kommentoija kuin 180. Eli minä olen tuon saman linkin laittanut tähän ketjuun jo kaksi kertaa aikaisemminkin. En ole vegaani, enkä ole komentoinut muita saman aihepiirin ketjuja. Vastailet aika aggressiiviseen tyyliin. Ymmärrätkö itse mitä tuossa linkissä lukee? En myöskään tiedä miten massapeukutetaan, tällä laitteella osaan peukuttaa vain kerran.)
[/quote]
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/70/3/516STuon tutkimuksen mukaan kasvissyöjien ja sekasyöjien kuolleisuudessa ei ole tilastollisesti merkitsevää eroa.
Kelpaako linkki? Sinun linkistäsi en löytänyt lähdettä.
Älkää linkittäkö noita puoli sivua pitkiä vanhoja keskusteluja tuohon, kun kommentoitte jotain!!!