Heh, ystävä kysyi onko häissämme lapsille erikseen ruoka...
Tosta ABC-lehtijutusta ilmeisesti innostuneena ystäväni kysyi minulta onko meidän häissämme varattu erikseen ruokaa lapsille. No ei ole, en todellakaan ymmärrä miksi pitäisi? En halua tukea tätä nakit ja ranskalaiset- linjaa. Samaa hyvää laadukasta ruokaa lapsille kuin aikuisillekin, niin kehittyy makupaletti!
Kommentit (102)
Kyl tää palsta on aika viihdettä:). Jestas miten hulluja te ootte. Dr. Phil sanoi hyvin jollekin morsiamelle: " Sinä suunnittelet meneväsi naimisiin häiden takia, et avioliiton". Enkä tod. tarkoita nyt ap:tä. Hyviä ja onnellisia häitä sinulle! Muta oikeasti, lukekaa nyt vähän mitä suollatte tänne!
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 18:17"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 18:05"]
En mäkään ymmärrä ap:n skitsoilua ihan normaalista kysymyksestä!!!
Olen itsekkin ollut sellaisissa häissä joissa menu on ollut hieman erilainen, mm tosi maustettua, kalaa (jota omat lapseni eivät syö) Yrttimaustettuja maalaislohkoperunoita tms.
Siksi yleensä saatana kysyä että tiedän ottaa lapsille omat safkat mukaan.
[/quote]
Hahah ei ole todellista, av-mamman mielestä yrttimaustetut lohkoperunat ovat liian eksoottista sapuskaa!
[/quote]
Juu 1,5- vuotiaalle chilillä maustettu kala ei ole hyvää enkä sitä hänelle syötä, myöskään yrtillä ja valkosipulilla maustetut perunat ei uppoa enkä tosiaan pakota!!!
Sun kersa varmaan veti jalopenoja jo puoli vuotiaana mutta mulla kyllä löytyy ymmärrystä jos tuonikäinen ei halua vielä voimakasta ruokaa syödä!
Enkä sanonut että ruoka on eksoottista vaan erilaista!! Ja oli muuten aivan mahtavan hyvää!
eikö sille 1,5 vuotiaalle voi ottaa vaikka omia eväitä jos sen ikäisen häihin vie? siis kuinka monenlaista ruokaa pitäisi hääparin tarjota? perus hääsapuskoista saa koottua nirsommallekin sopivan lautasen, eihän kaikkea tarvitse syödä. ei sitten vaikka ota sitä mausteista kalaa tai kuorii mausteet päältä pois.
Koko palsta tuntuu olevan täynnä psykoottisia/hulluja mammoja, joille ei kelpaa ikinä yhtään mikään missään. Aina on joku asia jonkun mielestä päin persettä ja sitten jos joku hehkuttaa jotain, niin sekin lytätään heti. Olette ihan helvetin hulluja ja pössöjä kaikki!
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 17:59"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 16:52"]
HAHHAHAHHAHAAA! Onko joku joskus ollut häissä, joissa lapsille on omat ruoat? Mitä nämä ruoat ovat sitten olleet?
[/quote]
Häpeäkseni tunnustan, että olen järjestänyt häät, joissa oli ns. lastenpöytä erikseen. Ruoka oli lasten kannalta helpommalla korkeudella ottaa itse ja tarjolla oli salaattien sijaan kaikki salaattiainekset erikseen eli jos aikuisille oli tonnikalasalaattia niin lapset saattoivat itse ottaa tonnikalaa, kurkkua, tilliä, riisiä, lehtisalaattia jne. ja tehdä omat sekoituksensa. Tai ottaa pelkkää kurkkua, jos ikää oli vasta 7 kk ja totuteltiin makuihin. Muuten ruoka oli ihan samaa kuin aikuisilla lukuunottamatta muutamaa täysin suolatonta vaihtoehtoa.
En tajunnut olevani naurettava, pyydän anteeksi tökeröjä häitäni.
[/quote] Oikeasti? Lapset ovat ihmisiä ja tämä ei ole mitään muuta kuin heidän aliarvioimistaan. Edes juhlissa lapsi ei saa syödä sitä mitä muutkin.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 17:01"][quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 16:52"]
HAHHAHAHHAHAAA! Onko joku joskus ollut häissä, joissa lapsille on omat ruoat? Mitä nämä ruoat ovat sitten olleet?
[/quote]
Olen ollut montakin kertaa. Lastenruoat olivat samoja lihoja ja kaloja ja lisukkeita kuin aikuisillekin, mutta vähemmillä mausteilla ja suolalla. Ovatpas meidän suvkujen nuoret olleet huomaavaisia, lapsettomiakin vielä!
[/quote]
Jos lapset saavat kotona terveellistä, vähäsuolaista ruokaa niin ei se kerta vähän suolaisempaa ruokaa oikeasti vaikuta mihinkään. Vai miksi aikuisille on ihan ok syödä epäterveellisemmin siellä häissä kuin lasten? Onko pikaruokakin teidän perheessä K18?
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 16:54"]
Makupaletti.
Sen sanan täytyy olla vähintään laatuajan pikkuserkku.
[/quote]
Mulle taas tuli mieleen värimaailma.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 20:20"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 17:59"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 16:52"]
HAHHAHAHHAHAAA! Onko joku joskus ollut häissä, joissa lapsille on omat ruoat? Mitä nämä ruoat ovat sitten olleet?
[/quote]
Häpeäkseni tunnustan, että olen järjestänyt häät, joissa oli ns. lastenpöytä erikseen. Ruoka oli lasten kannalta helpommalla korkeudella ottaa itse ja tarjolla oli salaattien sijaan kaikki salaattiainekset erikseen eli jos aikuisille oli tonnikalasalaattia niin lapset saattoivat itse ottaa tonnikalaa, kurkkua, tilliä, riisiä, lehtisalaattia jne. ja tehdä omat sekoituksensa. Tai ottaa pelkkää kurkkua, jos ikää oli vasta 7 kk ja totuteltiin makuihin. Muuten ruoka oli ihan samaa kuin aikuisilla lukuunottamatta muutamaa täysin suolatonta vaihtoehtoa.
En tajunnut olevani naurettava, pyydän anteeksi tökeröjä häitäni.
[/quote] Oikeasti? Lapset ovat ihmisiä ja tämä ei ole mitään muuta kuin heidän aliarvioimistaan. Edes juhlissa lapsi ei saa syödä sitä mitä muutkin.
[/quote]
Ihan samaa ruoka-aineita ne lapset sai, mutta sekoittamatta! Ihan samaa lihaa, kastiketta, perunoita, uunijuureksia jne. mutta salaattinsa sai itse sekoittaa ja pöydästä pääsi hakemaan kätevästi lisää, koska se oli lasten kannalta helpolla korkeudella. Moni aikuinenkin meni sieltä ottamaan, jostain syystä esim. majoneesilla kyllästetty salaatti ei ollutkaan kaikkien mieleen ja ainakin kolme naista haki pelkkää fetaa ja hillosipuleita.
Lasten pöydässä ei ollut nakkeja, ranskalaisia eikä perunamuusia, mutta ei niitä kukaan pyytänytkään.
Joten mitä aliarviointia oli siinä, että lapsilla oli jopa laajempi valikoima kuin aikuisilla?
Pssst. Suosittelen lapsettomia häitä. On hyvöt kokemukset sellaisista. :)
Osa tosiaan huomioi lapsetkin,mikä on ihan mukavaa,mutta todellakaan ei voi odottaa näin.Eikä loukkaantua jos ei ole.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 21:29"]
Osa tosiaan huomioi lapsetkin,mikä on ihan mukavaa,mutta todellakaan ei voi odottaa näin.Eikä loukkaantua jos ei ole.
[/quote]
miksi pitäisi huomioida? aloittaja on perustellut järkevästi jo koko touhun.
häät eivät ole lastenkerho, missä pitäisi lapsia miellyttää.
Typerä ystävä. Miten lie kasvattanut kakaransa. Ihme lellipentuja, jos niille pitää häihin omat safkatkin laittaa. Jättäisin tuollaisen lellipennut kutsumatta, jos ei sapuska kelpaa. Vittu, olkoot nälissään, jos ei ruoat kelpaa.
Minun lapseni herkkua ovat jopa fetajuusto ja oliivit ja syövät niitä suurella ruokahalulla. Mutta heille onkin maistatettu kaikkea pienestä asti, eikä syötetty mitään pitsoja ja nakkeja
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 21:40"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 21:29"]
Osa tosiaan huomioi lapsetkin,mikä on ihan mukavaa,mutta todellakaan ei voi odottaa näin.Eikä loukkaantua jos ei ole.
[/quote]
miksi pitäisi huomioida? aloittaja on perustellut järkevästi jo koko touhun.
häät eivät ole lastenkerho, missä pitäisi lapsia miellyttää.
[/quote]
Niin, mitä sitä nyt turhaan vieraitaan huomioi.
Aloittajan tarjoilut kylläkin kuulostivat sellaiselta, että kaikille löytyy jotain syötävää, mutta valitettavasti kaikilla ei ole. Ok, ymmärrän että morsian rakastaa esim. sushia, mutta kuinka suurella todennäköisyydellä puoletkaan vieraista nauttii sushista? Noin esimerkiksi.
Kerran olin häissä, joissa olisi ollut lapsille oma ruoka. En tiedä mitä siellä olisi ollut, koska oma 3-vuotias pyysi aikuisten ruokaa (kalaa pääruokana) ja sitä myös sai.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 18:17"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 18:05"]
En mäkään ymmärrä ap:n skitsoilua ihan normaalista kysymyksestä!!!
Olen itsekkin ollut sellaisissa häissä joissa menu on ollut hieman erilainen, mm tosi maustettua, kalaa (jota omat lapseni eivät syö) Yrttimaustettuja maalaislohkoperunoita tms.
Siksi yleensä saatana kysyä että tiedän ottaa lapsille omat safkat mukaan.
[/quote]
Hahah ei ole todellista, av-mamman mielestä yrttimaustetut lohkoperunat ovat liian eksoottista sapuskaa!
[/quote]
heh, mun sanavarastossa erilainen ei ole sama kuin eksoottinen ;)
yrittimaistetut lohkoperunat eivät maistuisi mullekaan ja meidän lapset eivät syö perunaa ollenkaan, eivät tykkää mausta (ilmeisesti, en ole muuta syytä keksinyt)
Noniin... nyt taas valkenee että miksi vappubrunssilla ollessamme tarjoilija tuli kertomaan että he tekevät lapsille (viitaten 4-vuotiaaseemme) omat nakit/lihapullat/ranskalais annokset jos haluamme.
Sanoin hämmentyneenä että kysyin varausta tehdessäni että onko ok jos on pieni lapsi mukana, mutta kyllä hän syö samaa kuin me aikuisetkin.
Paikalla oli paljon lapsiperheitä ja oikeasti kaikki muut lapset (n.2-10v) söivät ainoastaan näitä ranskis lihapulla annoksia.
Buffet oli todella monipuolinen, oli vaikka mimmoisia salaatteja, leipiä, kalaruokia ja jälkiruuaksi paljon eri hedelmiä jne. Muut muksut söivät ainoastaan keksejä ja kakkua annostensa lisäksi!
Häissä on ollut aina hyvät ruuat ja lapsille on maistunut myös! Luonnollisesti alle vuoden ikäisille vanhemmat ovat ottaneet esim. purkkiruokaa mukaan.
Onpa ap.lla typerä ystävä. Kai hän sanoi, että oma lapsi syö jopa fetajuustoa, joten toisten lapsille ei aleta tekemään uutta makupalettia, vaan kaikki on suunniteltu morsiamen maun mukaan huolella ja eri makuja aistien ja siten tunnelmaa luoden. Jonkun kakaran nakkisapuskat ei pilaa elämän tärkeintä päivää.
Kaikkea sitä nykyään onkin. Ennen lappoi lapset naamaan kaurapuurot kitisemättä, eikä vaadittu aamupalaksi ranskiksia ja nauravia nakkeja. Mihin maailma onkaan menossa.
Toivottavasti ystävä lukee tämän ketjun ja tajuaa, kuinka naurettava pelle on vaatiessaan pikku piltilleen erikoisruokia.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 19:28"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 19:15"]
Olin varmasti tyhmä kun naureskelin ystävälleni täällä, kyllä. Pyydän sitä anteeksi, mutta joskus hyvätkin ystävät ärsyttävät. Se miksi aiheesta kirjoitin oli kuitenkin se, että siitä tuli mieleen suurempi asia, eli se miksi jotkut syöttävät lapselleen eri ruokaa kuin mitä itse syövät. Eli se, miksi lapsista tahallaan kasvatetaan nirsoja syöjiä. Mutta sanoin varmasti typerästi tämän asian. Ap.
[/quote]
miksi pyytelet anteeksi sontapalstan hiekkavituilta? tämä palsta on täynnä psyko-av-mammoja.
[/quote]
Pienet alkukirjaimet ja sana sontapalsta paljastaa sinut aina...
No ei nakkija ja muussia. Mutta omissa häissämme otimme huomioon ne lapset jotka oli niin peniä etteivät voineet vielä syödä tavallista aikuisille tarkoitettua ruokaa. Heille meillä oli erilliselle pöydälle katettu tarjoilu.
On hienoa ottaa huomioon allergiat ja mahdolliset muut ruokavaliot kun kerran on kutsunut vieraan häihinsä. Vieraat ne sinunkin häät tekevät. Jos vieraat ei viihdy niin alkaa tunnelma latistua aika pian. Panosta vieraiden viihtymiseen niin hääsi onnistuvat varmasti.
Minulle tarjottiin lapsena todella monipuolista ruokaa, mutta silti "makupalettini" on jäänyt lapsen tasolle. Hyi hyi juustot, viinit ja kaviaarit, fetat ja graavilohet. Rakastan ranskalaisia ja perunamuussia. Hävettää, mitä minä voin asialle tehdä? Syödä kohteliaasti fetaa oksennus kurkussa? Niin kai.