Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienet lapset kassajonossa ARGH!

Vierailija
31.07.2014 |

Äidit ja isät siis vaikka se on todella kivaa että lapsi opetetaan osallistumaan arkiaskareisiin niin onko ihan pakko ruuhka-aikaan kun kaupan kassalla on kymmenien ihmisten jono antaa se kaksivuotias taapero latoa tavarat kauppahihnalle? Sen voi tehdä silloin kun ei ole muita ihmisiä takana odottamassa vuoroansa. Minullakin on neljä lasta ja kaikki niistä on myöskin ollut siinä iässä milloin se on tärkeää olla äidille ja isille avuksi, olen silti ollut niin kohtelias että en ole viitsinyt lapsineni jäädä maleksimaan muiden ihmisten edessä. Siis silloin kun kaupassa on ruuhkaa jokainen voisi yrittää ottaa muut huomioon ja välttää toimintaa mikä hidastaa koko jonon etenemistä.

Kommentit (195)

Vierailija
61/195 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 22:46"]

Ei hyvänen aika, kun minä ja mun 3,5vee lapataan yhdessä tavaroita hihnalle, minä maksan tavarat, pakkaan kamat kasseihin ja kärryyn, lapsi odottaa sen aikaa vieressäni pitäen kärrystä kiinni ja samalla seuraa muita ihmisiä, niin en kyllä ole sen kauempaa tukkeena, kuin olisin yksin kaupassa ilman lasta.

[/quote]

Näin minäkin teen. Mutta nyt olikin kyse siitä, että se 2v tekee kaiken itse ja vanhempi lepertää siinä vieressä.

Vierailija
62/195 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 22:40"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 22:35"][quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 19:39"]

Ja voisiko ne lapset pitää erossa minun ostoksistani? Ei ole kerta eikä kaksi kun joku innokas ipana jonosta kiipeää katsomaan, mitä olen ostanut (ja maksanut). Äidit tai isät eivät mitenkään voi sanoa lapselleen, että ne eivät ole meidän ostoksia, mutta ei hätää, minä sanon sen itse ja erittäin selkeästi. Nappaan tavaran lapsen kädestä ja sanon kuuluvalla äänellä "Yritätkö sinä VARASTAA sen". Ja sitten totean kassalle, että "aikaisin nämä nykyisin aloittavat, tarkkana saa olla, ettei jo kaupassa napata muiden ostoksia".

[/quote]

Amen! Komppi! Tästä juuri kirjoitin. Pitäkää ne yasmin-nico-yanette -kullanmurunne erossa minun ostoksistani. En todellakaan kaipaa ainuttakaan kihomadonmunaa tai noroa sieltä lapsenne kynsien alta omiin ostoksiini. Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää?

[/quote]

Ei vittu tätäkin. Joo, eihän toi ole hyvien käytöstapojen mukaista, mutta ei lapsi välttämättä hahmota mikä on kenenkin ja milloin on minkäkin vuoro. Tuskin sä minkään pakkauksen muoveja ja kääreitä imeskelet kotonas, että joku noro vois niistä suhun tarttua.

[/quote]

Kuule joo, lapsi ei hahmotakaan. Tässä onkin kyse sen lapsen vanhemmista, joiden tulisi hahmottaa ja pitää mukelon kädet erossa toisten tavaroista. Ja niiden mukeloiden kynsien alla todellakin on räkää, kakkaa, muita eritteitä, kihomadonmunia jne, joita en halua ostamiini tuotteisiin enkä niiden kääreisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/195 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 22:43"]

No on vaikeeta. Millon sinne kauppaan/ravintolaan/bussiin/minnekään saa sitten mennä lasten kanssa ettei se häiritse ketään?

[/quote]

Ihan milloinka vaan, kunhan ottaa kaikki muut kanssaihmiset huomioon eikä aseta nico-jannican oletettuja tarpeita muiden edelle.

Vierailija
64/195 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 22:35"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 19:39"]

Ja voisiko ne lapset pitää erossa minun ostoksistani? Ei ole kerta eikä kaksi kun joku innokas ipana jonosta kiipeää katsomaan, mitä olen ostanut (ja maksanut). Äidit tai isät eivät mitenkään voi sanoa lapselleen, että ne eivät ole meidän ostoksia, mutta ei hätää, minä sanon sen itse ja erittäin selkeästi. Nappaan tavaran lapsen kädestä ja sanon kuuluvalla äänellä "Yritätkö sinä VARASTAA sen". Ja sitten totean kassalle, että "aikaisin nämä nykyisin aloittavat, tarkkana saa olla, ettei jo kaupassa napata muiden ostoksia".

[/quote]

Amen! Komppi! Tästä juuri kirjoitin. Pitäkää ne yasmin-nico-yanette -kullanmurunne erossa minun ostoksistani. En todellakaan kaipaa ainuttakaan kihomadonmunaa tai noroa sieltä lapsenne kynsien alta omiin ostoksiini. Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää?

[/quote]

Onpa paljon sairaita lapsenvihaajia liikkeellä. Olette pelottavia. Laittakaa vaikka joku kyltti takkiinne kiinni "vihaan lapsia", niin tiedetään varoa teitä.

Tai no tarkemmin kun ajattelee, niin kyllä se happaman näköinen ruma naama teidät yleensä paljastaa. Mikähän siinä on, että nämä lapsenvihaajat ovat poikkeuksetta rumia? Kauniit ja herttaiset ihmiset yleensä hymyilevät ja ymmärtävät lapsia, rumat ja katkeran näköiset taas mulkoilevat murhaavasti.

Vierailija
65/195 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 22:12"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 21:07"][quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 20:08"]

Lapsia kasvatetaan ottamalla ne arkisiin toimiin mukaan. Näin lapset oppivat paikkansa ja tehtävänsä, ovat osa laumaa ja tärkeitä yksilöitä, jotka toimivat odotusten mukaan. Jos lasta estetään osallistumasta ja passivoidaan (istu tässä kärryssä ja katsele purkkapakettia, me tehdään isin kanssa kun osataan ja ollaan tehokkaita), lapsi alkaa pitää itseään arvottomana, laumansa tehtäviin kelpaamattomana yksilönä. Tällaisesta kasvaa se kaupassa kiukutteleva, huomiota vaativa rasittava pentu. Lapsen täytyy saada tuntea itsensä tärkeäksi, ja kyllä, se on psykologisesti tärkeää, niin tärkeää, että ohittaa tärkeydessään aikuisen ihmisen kiireen. Kiireen, joka on keinotekoista ja aikuisen huonosta arjenhallinnasta johtuvaa.

Me ollaan kaikki yhteiskunnan jäseniä, joilla on oikeus asioida kaupassa, ikään katsomatta. Vauva, taapero, leikki-ikäinen, teini, aikuinen tai vanhus. Meidän täytyy hyväksyä muut ympärillä.

[/quote]

Joo mutta kun 2-vuotiaan ei tarvitse oppia vielä moneen vuoteen sitä, miten kassalla toimitaan. Hän halusi vain auttaa. Auttaa voi muutoinkin kuin niin, että seisotuttaa samalla kymmentä ihmistä jonossa odottamassa. 

[/quote] joo-o, mutta edelleen sen kaksivuotiaan tarve olla tärkeä menee kiireesi ohitse. Lapselle asia on todella tärkeä, aikuinen unohtaa mielipahansa nopeasti. Lapsen psyyke kehittyy vielä, omasi on jo pilalla, jos et jaksa odottaa.

Tämä on oikeasti hemmetin pieni ongelma aikuiselle, joka juoksee kiireisenä oravanpyörässään. Pysähdy seuraavalla kerralla katsomaan, kuinka avuliaan taaperon ilme on autuaan onnellinen ja ime itseesi samaa rauhaa ja onnellisuutta. Unohda kiireesi, minuutti ei oikeasti muuta elämääsi.

[/quote]

Eikun 20 minuuttia. Jonossa on usein enemmän kuin yksi ihminen ja odottamisen määrä kertautuu. Eikä ap:n jutussa taatusti puhuttu mistään minuutin viivytyksestä. 

Kai tämä muiden ihmisten huomioimattomuus kassajonossa on sitä samaa perua, mutta harrastetaan busseissakin. Tönötetään muiden tukkeena keskikäytävällä, vanhuksille ei anneta paikkaa jne. Sujuvuus ei kuulu suomalaisiin hyveisiin.

Vierailija
66/195 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kauheasti paasataan että lapsiperheiden tulisi ottaa muut huomioon. Ni miksei asian toista puolta ymmärretä? Voishan ne asiakkaat joilla ei ole lapsia, niin huomioida lapsiperheitä.

Vierailija
67/195 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä hullu luin tämän koko ketjun läpi, hukkaan heitettyä oli sekin aika.

Ja nyt ihan ilman kiihtymisiä, ottakaapa jokainen pari kertaa syvään henkeä ja miettikääs miten paljon te nyt olette siinä kassajonossa menettänyt aikaa tärkeästä elämästänne ja sitten vertaatte siihen, paljonko te ehditte täällä päivystää ja naputella. Joten mun mielestä nyt on menossa sellainen myrsky vesilasissa että alkaa jo naurattaa. 

t: ihminen jonka pipoa ei kiristä jos kassajonossa menee se muutama min pidempään mitä voisi ideaalitilanteessa olla. 

Vierailija
68/195 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lasten vihaaja, enkä mummojen enkä juoppojen tai muutenkaan muiden ihmisten vihaaja. Eikä mulla ollut kiire kaupassa ja itsellänikin varmasti kesti koska ostin paljon tavaraa (kahden viikon ruokatarpeet niin kuin minulla tapana). Ihmetyttää vaan tämä nykyajan kasvatus, eli lapselle annetaan joka asiassa periksi ettei vaan lapsi ryhtyisi kiukuttelemaan. On järkevää opettaa lapselle muiden huomioon ottaminen ihan niin kuin minäkin otan huomioon muita, näin olen myöskin opettanut omia lapsiani. Tottakai hekin ovat pienenä joskus saanut laittaa tavaroita hihnalle tai maksaa jokin pieni oma ostos mutta ei silloin kun on ihmisiä jonossa takana odottamassa omaa vuoroaan.

Sekin ihmetyttää että annetaan lasten seistä ostoskärryissä tai juosta ja kiljua kaupassa, en ole antanut omien lasten tehdä niin. Joitakin kertoja toki on tullut itkuja kaupassa kun ei ole saanutkaan jäätelöä tai tikkaria vaikka tekisi mieli mutta myös pettymyksien sietäminen on lapselle tärkeä.

ap

Vierailija
69/195 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän asian vierestä, mutta voisitteko ottaa yleisötapahtumiin hivenen pientä käteistä mukaan. Kortilla maksaminen kestää todella pitkään.

Vierailija
70/195 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 22:40"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 22:35"][quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 19:39"]

[/quote]

[/quote]

Ei vittu tätäkin. Joo, eihän toi ole hyvien käytöstapojen mukaista, mutta ei lapsi välttämättä hahmota mikä on kenenkin ja milloin on minkäkin vuoro. Tuskin sä minkään pakkauksen muoveja ja kääreitä imeskelet kotonas, että joku noro vois niistä suhun tarttua.

[/quote]

Jos et anna Yasmin-Nico-Amandasi kiivetä sille tasolle kassan päässä, hän tuskin yltää sorkkimaan kenenkään ostoksiakaan siinä hihnan päässä. Ja jos kuitenkin pikku kullannuppusi siihen kiipeää, sinä voit ainakin kieltää häntä koskemasta vieraiden ihmisten ostoksiin. Kaikkea ei tarvitse jättää lapsen hahmottamiskyvyn varaan.  

Vierailija
71/195 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun joku muu ajattelee itseään (ja lastaan) se on kamalaa itsekkyyttä ja huonoa vanhemmuutta. Kun sinä (lapsiperheen takana jonottava) ajattelet itseäsi ja omaa kiirettäsi se on vain normaalia ja ihan oikeutettua? :D 

Kyllä on sellanen pahastujien yhteiskunta tämä nykyään, joka asiasta löytyy henkilökohtainen syy pahastua ja sitten kun niin tehdään niin se pitää myös kertoa ja jakaa. Että kun minä pahastuin kun joku ihminen teki näin ja noin, pahastuin niin olen varmasti oikeassa. Ei varmasti ole mikään uusi ilmiö että lapset auttavat vanhempiaan kaupassa, minäkin olen tehnyt niin 30 vuotta sitten ja varmasti olin hidas ja sohlasin jotain turhaa mutta ihmiset sietivät sen koska se nyt on elämisen ehto että muita ihmisiä siedetään ja kunnioitetaan sitä että jokaisella on oikeus käydä kaupassa ja maksella ostoksensa siihen tahtiin kun haluaa. Sinun kiireesi ei ole muiden ongelma, sinun kiireesi vuoksi ei kassajono liiku yhtään nopeammin. 

Monet sanoo että kun kauppaan on pakko mennä ruuhka-aikaan.. No aika harvan on oikeasti _pakko_ mennä kauppaan pahimpaan ruuhka-aikaan, se on helpointa ja vähiten vaivaa aiheuttavaa kun käy siinä työmatkalla mutta mikään pakko se harvoin on. Kun sitä voi ensin mennä kotiin ja rauhottua vähän niin ei mene hermot siihen että joutuu viis minuuttia seisomaan jonossa. Hieman suunnittelua ja ennakointia ja vähemmän sitä asennetta että minä menen kauppaan silloin kun haluan ja se on kamalaa jos siellä silloin muut hidastelee. 

Eikä tämä taaperot kassajonossa nyt mikään noin suuri ongelma voi olla, valitse jono jossa edelläsi ei ole lapsia niin säästyt siltä murheelta. Ei niitä joka jonoon riitä varmastikaan kun minä en muista kohdanneeni yhtään NicoEmiliaa lappamassa ostoksia moneen kuukauteen ja käyn kaupassa useimmiten työmatkan varrella eli ruuhka-aikaan, voisin käydä myöhemminkin mutta minun hermot ja kiireet kestää kyllä sen että kaupassa on muitakin :)

Vierailija
72/195 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 23:12"][quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 22:40"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Jos et anna Yasmin-Nico-Amandasi kiivetä sille tasolle kassan päässä, hän tuskin yltää sorkkimaan kenenkään ostoksiakaan siinä hihnan päässä. Ja jos kuitenkin pikku kullannuppusi siihen kiipeää, sinä voit ainakin kieltää häntä koskemasta vieraiden ihmisten ostoksiin. Kaikkea ei tarvitse jättää lapsen hahmottamiskyvyn varaan.  

[/quote]

Ei mun lapseni niin teekkään kun ei osaa vielä kiivetä.

Vierailija
73/195 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 22:34"]Närkästyneen suppusuinen "Mitä vikaa ottaa lapsi mukaan ostotapahtumaan?" on ilmapalloiskän/-mutsin repliikki parhaasta päästä.

[/quote]

No ei se kyllä oo. Ei parhaalla tahdollakaan. Toinen on lapsen kasvattamista ja toinen kurlinkia.

Vierailija
74/195 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 22:50"][quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 22:35"]

[/quote]

[/quote]

Onpa paljon sairaita lapsenvihaajia liikkeellä. Olette pelottavia. Laittakaa vaikka joku kyltti takkiinne kiinni "vihaan lapsia", niin tiedetään varoa teitä.

Tai no tarkemmin kun ajattelee, niin kyllä se happaman näköinen ruma naama teidät yleensä paljastaa. Mikähän siinä on, että nämä lapsenvihaajat ovat poikkeuksetta rumia? Kauniit ja herttaiset ihmiset yleensä hymyilevät ja ymmärtävät lapsia, rumat ja katkeran näköiset taas mulkoilevat murhaavasti.

[/quote]

Tota noin, mitä?

Vierailija
75/195 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi näille sekopäisille lapsenvihaajille perustaa oma lapsivapaa kauppansa. Siellä saisivat norsunvee naamalla tuijottaa toisiaa. Sillä satavarma on, että tuollaisella asenteella varustetut hyypiöt keksivät valittamisen aihetta aivan kaikesta.

Olenkin joskus ihmetellyt kun kohdalle osuu joku tosi elämäänsä kyllästyneen näköinen tyyppi, joka tuijottaa lapsia vihaisesti jos nämä viattomuuttaan vaikka vahingossa seisovat sekunnin liian kauan tädin tai sedän kulkureitillä. Olen luullut että tyypillä on vain huono päivä, mutta nyt selvisi että hän on tosiaan lapsenvihaaja ja valmiina hyökkäämään kimppuun. Pelottavaa.

Vierailija
76/195 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 23:26"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 22:50"][quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 22:35"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tota noin, mitä?

[/quote]

Sitä, että yleensä lapsiin vihamielisesti suhtautuvat ihmiset ovat tympeän näköisiä ja rumia. Aivan totta.

Vierailija
77/195 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ TOTAALIrepeäminen tohon kommenttiin!!!!! ;"D

Vierailija
78/195 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää työpaikalla(lomalla ei kaikki voi olla samaan aikaan), liikenteessä ( ei voi ajatella minä ajan ja meen aina ensin) ym. myöskin ottaa muita ihmisiä huomioon, niin miksei myös kaupassakin? Lapsia voi neuvoa ja opastaa, kun ei ole ruuhkaa, sen verran voi kaupassakin ottaa muita ihmisiä jokainen huomioon.

Ja mitä typeryyttä se on, jos 14 vuotiasta teiniä opettaa kaupassa, maksaa potut pottuina kiireessä, siinäpähän voi jokainen nähdä, onko hauskaa hidastella vai mikä kiire teillä sitten on, ettei äiti saa teiniäkään opettaa? Ei tuostakaan tarvitse sitten nokkiinsa ottaa ja täällä meuhkata. Kärsivällisyyttä vaan sitten teillekin lastanne opettaville ruuhka-aikaan.

Menikö teillä nyt sitten se muutama minuutti elämästänne teinin takia hukkaan, kiristikö pipoa, oliko se niin tärkeä? Kyllä teini ei tunne tuosta mitään häpeää, kun äiti voi selittää asian hänelle ja näyttää näin opettamalla, että muita ihmisiä täytyy elämässä ottaa huomioon. Teini varmasti ymmärtää, että osaa sitten myös ottaa,(kun itse saa lapsia) muita ihmisiä huomioon. Tuohan on myös opettamista hänelle. Eihän asioiden opettamisessa mitään ikärajoja ole. Työhönkin opetetaan eri ikäisiä ihmisiä vai mistä joku nuo ikärajat asettaa? Pitääkö töissä tuntea häpeää myös, jos nuorempi opettaa vanhempaa vai silloin, jos vanhempi opettaa nuorempaa, kertokaahan se.

Vierailija
79/195 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaston palautusautomaatilla yksi vanhempi "herras"mies hyökkäsi sanallisesti minun ja 5 vuotiaan tyttäreni kimppuun, kun opetin hänelle palautusautomaatin käyttöä. Automaatteja oli kaksi, hän nistä toisella, me toisella. Hänen takanaan seisoi yksi nainen, joka pääsi mielestäni kovinkin nopeasti vapaalle automaatille - miehellä itsellään kun ei ollut kuin muutama kirja palautettavana. "Herras"mies kuitenkin koki asiakseen loukkaantua ventovieraan naisen odottamsta 30-45 sekunnista niin paljon, että sätti tytärtäni ja minua harjoittelusta.

vielä autossakin tyttäreni kyseli, eikö hän olisi saanut palauttaa kirjoja ja miksi setä puhui niin rumasti hänelle. Äidin sydäntä riipi kyllä hämmentynyt ja jotenkin pelokaskin katse lapsen silmissä. Ensimmäinen kosketus siihen, että ihmiset osaavat olla pahoja toisilleen. Mies varmaan oli ylpeä itsestään. Ja onnellinen elämässään. 

Tämän palstan lapsivihaajista tulee sama fiilis. Pitäisi ymmärtää ohittaa ja ymmärtää, että ovat omaan elämäänsä tyytymättömiä ihmisiä. Mutta kun ne ovat tekemisissä mun pienten kanssa, joita mun äidinvaisto pistää suojelemaan. Että tekis mieli ennemminkin sylkäistä naamalle.

Vierailija
80/195 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulkaas nyt vapaan kasvatuksen hedelmät, tämä yhteiskunta ei pyöri lasten ehdoilla. Kasvattakaa ne lapsenne lapsina, ilman erioikeuksia niin saatte heistä fiksuja aikuisia.

Ei ole pelkät kassajonot, vaan ihan yleinen tapa, että kaiken pitäisi pyöriä niiden kakaroiden ehdoilla, ja koko maailman pitää rakastaa ja ymmärtää niitä teidän lellittyjä riiviöitänne.

Pikkupissimammat ei osaa huomioida muita ihmisiä, kun on itsekin saanut kasvaa kun vasikat pellossa.

Leikkikää leikkinne omalla ajallanne ja kotonanne, älkää tulko ruuhkabusseihin, kauppoihin ja muihin paikkoihin ihmisten eteen pelleilemään. Ei pitäis olla vaikeeta, mutta näyttää olevan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme