Pienet lapset kassajonossa ARGH!
Äidit ja isät siis vaikka se on todella kivaa että lapsi opetetaan osallistumaan arkiaskareisiin niin onko ihan pakko ruuhka-aikaan kun kaupan kassalla on kymmenien ihmisten jono antaa se kaksivuotias taapero latoa tavarat kauppahihnalle? Sen voi tehdä silloin kun ei ole muita ihmisiä takana odottamassa vuoroansa. Minullakin on neljä lasta ja kaikki niistä on myöskin ollut siinä iässä milloin se on tärkeää olla äidille ja isille avuksi, olen silti ollut niin kohtelias että en ole viitsinyt lapsineni jäädä maleksimaan muiden ihmisten edessä. Siis silloin kun kaupassa on ruuhkaa jokainen voisi yrittää ottaa muut huomioon ja välttää toimintaa mikä hidastaa koko jonon etenemistä.
Kommentit (195)
Kylläpä te taukit näette pienestä suuren vaivan. Antakaa olla ja kasvattakaa itse ruokanne jos on vitun vaikeeta olla saman kaupan katon alla erilaisten ihmisten kanssa.
Eiku mun pennulla on just nyt klo 16.45 tiistaina harjoitella sitä kassatouhuu! Kun se on MUN pentu ja muut saat jonottaa eikä se MUA haittaa. Tää on jus tätä nykyään!!!!!!!! Mä, mä, mä ja mun pentu!
Ihmisistä on tullut todella outoja. Ei oteta huomioon muita. Tai sitten asun nykyään erilaisella alueella kuin lapsuudessa.
Itse olin eilen helteessä autossa muutaman minuutin parkkipaikalla ostoksien kanssa, kun vastaantuleva auto päätti pysähtyä kapeaan väylään, avata ikkunan ja jutella pyöräilijän kanssa. Parkkipaikka oli ruuhkainen ja muualta ei päässyt pois.
Ällistyttävää, miten ihmisistä on tullut todella moukkia. on jotenkin ok jutella missä vaan tai kasvattaa ja opettaa omaa lasta missä vaan. Ei.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 16:09"]
Kylläpä te taukit näette pienestä suuren vaivan. Antakaa olla ja kasvattakaa itse ruokanne jos on vitun vaikeeta olla saman kaupan katon alla erilaisten ihmisten kanssa.
[/quote]
Mihin on kadonnut muiden ihmisten huomioiminene?
Tosin tätä samaa tekevät vanhukset, ei heitäkään kiinnosta minkä kokoisessa jonossa on sopivaa kertoa elämäkerta tai laskea kolikot (ja juu, harvalla ne ovat viimeiset, useimmilla vanhuksilla ja varsinkin näillä kolikonlaskijoilla on tilillä pitkä penni)
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 21:07"][quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 20:08"]
Lapsia kasvatetaan ottamalla ne arkisiin toimiin mukaan. Näin lapset oppivat paikkansa ja tehtävänsä, ovat osa laumaa ja tärkeitä yksilöitä, jotka toimivat odotusten mukaan. Jos lasta estetään osallistumasta ja passivoidaan (istu tässä kärryssä ja katsele purkkapakettia, me tehdään isin kanssa kun osataan ja ollaan tehokkaita), lapsi alkaa pitää itseään arvottomana, laumansa tehtäviin kelpaamattomana yksilönä. Tällaisesta kasvaa se kaupassa kiukutteleva, huomiota vaativa rasittava pentu. Lapsen täytyy saada tuntea itsensä tärkeäksi, ja kyllä, se on psykologisesti tärkeää, niin tärkeää, että ohittaa tärkeydessään aikuisen ihmisen kiireen. Kiireen, joka on keinotekoista ja aikuisen huonosta arjenhallinnasta johtuvaa.
Me ollaan kaikki yhteiskunnan jäseniä, joilla on oikeus asioida kaupassa, ikään katsomatta. Vauva, taapero, leikki-ikäinen, teini, aikuinen tai vanhus. Meidän täytyy hyväksyä muut ympärillä.
[/quote]
Joo mutta kun 2-vuotiaan ei tarvitse oppia vielä moneen vuoteen sitä, miten kassalla toimitaan. Hän halusi vain auttaa. Auttaa voi muutoinkin kuin niin, että seisotuttaa samalla kymmentä ihmistä jonossa odottamassa.
[/quote] joo-o, mutta edelleen sen kaksivuotiaan tarve olla tärkeä menee kiireesi ohitse. Lapselle asia on todella tärkeä, aikuinen unohtaa mielipahansa nopeasti. Lapsen psyyke kehittyy vielä, omasi on jo pilalla, jos et jaksa odottaa.
Tämä on oikeasti hemmetin pieni ongelma aikuiselle, joka juoksee kiireisenä oravanpyörässään. Pysähdy seuraavalla kerralla katsomaan, kuinka avuliaan taaperon ilme on autuaan onnellinen ja ime itseesi samaa rauhaa ja onnellisuutta. Unohda kiireesi, minuutti ei oikeasti muuta elämääsi.
Kaikki kassajonossa! ARGHH!! Menkää muualle jonottamaan,haluan käydä yksin ruuhka-aikaan!
Jokainen näkee vaivaa kuitenkin jostakin koko ajan, niin miksi tarvitsisi kenenkään muuttaa omia tapojaan? Teet niin tai näin, aina väärinpäin joidenkin mielestä. Toiselle ei voi kumartaa pyllistämättä jollekin.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 22:07"]Eiku mun pennulla on just nyt klo 16.45 tiistaina harjoitella sitä kassatouhuu! Kun se on MUN pentu ja muut saat jonottaa eikä se MUA haittaa. Tää on jus tätä nykyään!!!!!!!! Mä, mä, mä ja mun pentu!
[/quote]
Ei vaan viis muista ja muiden pennuista ku mä ja mun kiire!
Seitsemän lapsen äitinä mulla on sen verran tilannetajua, että nostelen kamppeet hihnalle ite, jos jonossa paljon ihmisiä. Lapan ne takaisin kärryyn ihmeemmin pakkailematta, nostelen auton peräkontissa oleviin koreihin kärrystä. Enkä anna lasten kiipeillä kassan päädyssä tasolla.
Selitin joskus yhdelle noista lapsista, että tasolla olevassa tarrassa lukee, että lapset ei saa kiivetä tähän. Poika tutki tarraa hetken ja kysyi: missä kohdassa muka lukee ei. :) ei siis suorastaan osannu lukea, mutta tunnisti, ettei sanaa "ei" ollut tarrassa. Luki tyyliin taso vain ostosten pakkaamista varten tms.
Mutta odotan, että lapset toimivat ohjeideni mukaan kaupassa ja voivat kerätä hyllystä ostoksia, punnita hedelmiä jne, jaksavat sitten kassalla ilman erityistä osallistumista.
Tapakasvatustakin pitäis harrastaa, eli kanssaihmisten huomioiminen. Ei hidastella jos ei ole pakko
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 20:49"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 20:42"]
Olen 50-vuotias täti ja minulla ei itselläni ole lapsia.Tuli aivan pakonomainen tunne kirjoittaa tähän ketjuun, koska mielestäni on aivan ihanaa, jos pienet lapset kassalla laittavat tavaroita itse hihnalle. Ihastelen muulloinkin aina pikkulapsia, he eivät koskaan ärsytä tai vaivaa minua. Ihmettelen sitä, että joillakin ihmisillä on niin kamala kiire, että jopa pienet lapset ärsyttävät . Itsellänikin on vaativa ja kiireinen työ, mutta vapaa-ajallani en ole niin stressaantunut että ärsyyntyisin pienistä lapsista. Tai ylipäänsä ihmisistä yleensäkään.
[/quote]
Siellä jonossa saattaa olla vaikkapa pienten, nälkäisten lasten vanhempia jotka haluavat päästä kotiin laittamaan ruokaa, tai joilla on kiire lähteä viemään lapsiaan harrastuksiin. Jos jonossa on 10 asiakasta ja jokainen hidastelee 2 minuuttia kun opetetaan jälkikasvua laskemaan senttejä tai muuta vastaavaa, se se viimeinen jonossa joutuu odottamaan ylimääräiset parikymmentä minuuttia... Mielestäni lapsille pitäisi opettaa kauppataitojen lisäksi tilannetajua.
[/quote]
Ei vaan kärsivällisyyttä! Sitä nykyihmisille tulisi opetta. Kärsivällisyyttä.
Omilla kauppareissuilla saa 3vee ja isompi lapsi auttaa sen minkä kerkeävät, mutta ei se kaupan kassajono ole mikään opetustuokio. Reseptejä ja laskuoppia voi harjoittaa muualla. Mikään ei estä keskustelemasta taaperon kanssa samalla kuin latoo tavaroita hihnalle, maksaa ja pakkaa. Omat kasvatusperiaatteet ilmeisesti eroavat totaalisesti keskivertokansasta, mutta lapsille opetetaan pienestä pitäen myös tilannetajua. Sillä lailla lisäntyy myös suvaitsevaisuus. Ei sillä itsekkyydellä, että jesperpetterin tarpeet ovat etusijalla joka tilanteessa.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 22:21"]Tapakasvatustakin pitäis harrastaa, eli kanssaihmisten huomioiminen. Ei hidastella jos ei ole pakko
[/quote]
Jos kaupassa on vain yksi kassa, niin toki sitten..
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 22:24"]Omilla kauppareissuilla saa 3vee ja isompi lapsi auttaa sen minkä kerkeävät, mutta ei se kaupan kassajono ole mikään opetustuokio. Reseptejä ja laskuoppia voi harjoittaa muualla. Mikään ei estä keskustelemasta taaperon kanssa samalla kuin latoo tavaroita hihnalle, maksaa ja pakkaa. Omat kasvatusperiaatteet ilmeisesti eroavat totaalisesti keskivertokansasta, mutta lapsille opetetaan pienestä pitäen myös tilannetajua. Sillä lailla lisäntyy myös suvaitsevaisuus. Ei sillä itsekkyydellä, että jesperpetterin tarpeet ovat etusijalla joka tilanteessa.
[/quote]
Voithan sinäkin tietty vaikka autolla ajamista harjoitella pulkassa, miksi sitä liikenteessä muiden tukkeena pitää opetella??
Missä kaupoissa käytte kun tuollaseen touhuun törmäätte? Käyn aika usein ruuhka-aikaan kaupassa enkä muista että kertaakaan olisi kassajono seissyt sen takia että jonkun muksu lappaa tavaraa kassahihnalle.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 19:01"]
Ja kauanko tämän vuoksi sun kauppareissu kestää pidempään? Miksi itse painelet sinne ruuhka-aikaan?
[/quote]
Kuule, moni työssäkäyvä aikuinen joutuu painelemaan sinne kauppaan juurikin ruuhka-aikaan. Sinä voisit pitää lapsesi pois käpälöimästä tuotteita, joita lapsesi ei kuulu käpälöidä (mm. minun ostoksiani joko silloin, kun lastaan niitä hihnalle tai silloin, kun alan pakkaamaan niitä kasseihin), ja myöskin nopeuttaa toimintaa kassajonossa kuten ap ehdotti. Niin, ja pitää lapsesi pois möyrimästä käytävällä niin, ettei kukaan muu pääse kärryjensä kanssa ohitse, ja huolehtia siitä, ettei mukelo kilju ja kiljahtele ja päästele infernaalisia kirkunoita koko teidän kauppareissun ajan. (Ymmärrän sen, että lapset kiukuttelevat ja itkevät, nyt en puhu siitä). Niin usein on kaupassa vanhempia, joiden vaahtosammuttimen kokoiset kersat saavat tehdä mitä vaan, kirkua, huutaa, juosta ja möyriä käytävillä jne. eikä vanhemmat kiinnitä asiaan mitään huomiota. TODELLA ÄRSYTTÄVÄÄ:
Ja juu, minulla itselläni on kolme lasta, joten tiedän kyllä.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 21:15"][quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 21:01"][quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 20:32"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 19:59"]Kerran tuo paapominen otti niin paljon päähän, että ryhdyin ojentamaan mukanani olleelle 14v teinille (186 cm) yksi kerrallaan tavaroita selittäen, että "tässä on sokeri, laitetaan sitä aamulla puuroon" ja "tässä on herkkuherkkujuusto, siitä saadaan leivälle, laita varovasti hihnalle" jne. Ja joka hemmetin tavaran kanssa tehtiin sama, minkä juuri äsken oli isi ja äiti tehneet 2v Leevin kanssa. Siinä katsoi Leevin isä tavaroita pakatessaan suu auki, miten typerältä se heidän oma touhunsa vaikuttaa siinä vaiheessa, kun lapsi on äitiä pitempi ja yhä vaan yhdessä mietitään, onko kaksi kurkkua enemmän kuin yksi ja välillä kehutaan, miten hie-nos-ti lapsi laittaa tavarat hihnalle.
Meillä on onneksi huumorintajuinen teini. Tosin hän suuttui ihan vähän, kun en suostunut siihen, että saisi nousta seisomaan ostoskärryihin, kuten muut lapset tekivät.
[/quote]
Olen rauhallisuuden perikuva, eikä minulla useinkaan ole pahaa sanottavaa, mutta tuo tekstisi sai minut ajattelemaan: "vittu mikä kusipää". Myötähäpeä...
[/quote]
Kuule, sen Leevin isän ilmeen näkeminen korvasi monin kymmenin kerroin sen tiedon, että sinä pidät minua kusipäänä!
[/quote]
Mitäköhän se Leevin isä katsoi suu auki? :D :D Kyllä minäkin tuijottaisin monttu auki, jos joku käyttäytyisi yhtä typerästi kuin sinä. On pikkuisen eri asia sosiaalistaa 2-vuotiasta lasta kaupassa asiointiin kuin aikuisena alkaa vetää pilkallista ja myötähäpeää herättävää show'ta. Ikävää, että halusit häpäistä teinisi (186 cm!) samalla.
t. lapseton
[/quote]
Täysin samaa mieltä. Uskomattoman typerä "aikuinen". Toivottavasti teininsä on fiksumpi ja ymmärtää pitää äitiään ainoastaan varoittavana esimerkkinä...
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 19:27"]
Heippa, ap! Mekin päästään usein vasta ruuhka-aikaan kauppaan. Taaperostamme on ihan huippua autella ostosten teossa. Voithan ap aina valita eri kassajonon, sellaisen jossa ei ole lapsia? Mitähän mahtaisit sillä 2-3 extra minuutilla tehdä jotka säästyy, jos valitsisit kassajonosi tarkemmin?
[/quote]
Niin, teidän Nico-Jannican tarpeet menevät kaikkien muiden edelle!
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 22:27"][quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 19:01"]
Ja kauanko tämän vuoksi sun kauppareissu kestää pidempään? Miksi itse painelet sinne ruuhka-aikaan?
[/quote]
Kuule, moni työssäkäyvä aikuinen joutuu painelemaan sinne kauppaan juurikin ruuhka-aikaan. Sinä voisit pitää lapsesi pois käpälöimästä tuotteita, joita lapsesi ei kuulu käpälöidä (mm. minun ostoksiani joko silloin, kun lastaan niitä hihnalle tai silloin, kun alan pakkaamaan niitä kasseihin), ja myöskin nopeuttaa toimintaa kassajonossa kuten ap ehdotti. Niin, ja pitää lapsesi pois möyrimästä käytävällä niin, ettei kukaan muu pääse kärryjensä kanssa ohitse, ja huolehtia siitä, ettei mukelo kilju ja kiljahtele ja päästele infernaalisia kirkunoita koko teidän kauppareissun ajan. (Ymmärrän sen, että lapset kiukuttelevat ja itkevät, nyt en puhu siitä). Niin usein on kaupassa vanhempia, joiden vaahtosammuttimen kokoiset kersat saavat tehdä mitä vaan, kirkua, huutaa, juosta ja möyriä käytävillä jne. eikä vanhemmat kiinnitä asiaan mitään huomiota. TODELLA ÄRSYTTÄVÄÄ:
Ja juu, minulla itselläni on kolme lasta, joten tiedän kyllä.
[/quote]
Ei vittu..
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 15:25"]
Tulipa kahlattua läpi koko ketju ja ihmettelen sitä, miksei kukaan ole keksinyt asiaan kaikkein yksinkertaisinta ratkaisua. Isoihin marketteihin pari kassaa vain lapsiperheille. Siinä sitten saisivat jonon viimeiset odotella, kun jono etenee niiiiiiin hitaasti ja jäätelöt sulavat kärryissä. Muut jonot vetäisivät hyvin, mutta lapsiperheiltä olisi ehdottomasti kiellettyä päästä niihin. Lisäksi voisi olla omat kassat niille, joilla on vain ostoskorissa tavaraa, näin heidän ei tarvitsisi jonotella samassa jonossa kärrykaupalla tavaraa ostaneiden kanssa.
[/quote]
Tämä ei onnistu siksi, koska janica-pettereiden vanhemmat saavat kohtauksen siitä, että heitä syrjitään ja heiltä kielletään muiden kassojen käyttö. Lapsivapaat kassat ovat syrjintää, kuten lapsivapaat hotellitkin heidän mielestään.