Pienet lapset kassajonossa ARGH!
Äidit ja isät siis vaikka se on todella kivaa että lapsi opetetaan osallistumaan arkiaskareisiin niin onko ihan pakko ruuhka-aikaan kun kaupan kassalla on kymmenien ihmisten jono antaa se kaksivuotias taapero latoa tavarat kauppahihnalle? Sen voi tehdä silloin kun ei ole muita ihmisiä takana odottamassa vuoroansa. Minullakin on neljä lasta ja kaikki niistä on myöskin ollut siinä iässä milloin se on tärkeää olla äidille ja isille avuksi, olen silti ollut niin kohtelias että en ole viitsinyt lapsineni jäädä maleksimaan muiden ihmisten edessä. Siis silloin kun kaupassa on ruuhkaa jokainen voisi yrittää ottaa muut huomioon ja välttää toimintaa mikä hidastaa koko jonon etenemistä.
Kommentit (195)
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 23:51"]
Kuulkaas nyt vapaan kasvatuksen hedelmät, tämä yhteiskunta ei pyöri lasten ehdoilla. Kasvattakaa ne lapsenne lapsina, ilman erioikeuksia niin saatte heistä fiksuja aikuisia.
Ei ole pelkät kassajonot, vaan ihan yleinen tapa, että kaiken pitäisi pyöriä niiden kakaroiden ehdoilla, ja koko maailman pitää rakastaa ja ymmärtää niitä teidän lellittyjä riiviöitänne.
Pikkupissimammat ei osaa huomioida muita ihmisiä, kun on itsekin saanut kasvaa kun vasikat pellossa.
Leikkikää leikkinne omalla ajallanne ja kotonanne, älkää tulko ruuhkabusseihin, kauppoihin ja muihin paikkoihin ihmisten eteen pelleilemään. Ei pitäis olla vaikeeta, mutta näyttää olevan.
[/quote]
tääkin on kyllä ihan silkkaa paskaa. Tällä palstalla joka toinen viesti koskaa sitä, miten nicopetterit saa kaiken ja kaiken pitää pyöriä jennajessicoiden ympärillä. Mä tapaan kymmeniä lapsia viikottain. Omat on siinä iässä, että on koulu- ja päiväkotitutut, eteiskeskustelut, sivusta kuullut keskustelut, eskarilla, pk:ssa, koulussa. On tiivis naapurusto, jossa on kymmeniä lapsia. Tulee uusia kavereita, joiden vanhempiin tutustutaan. On vanhempien nettiyhteisöt, joista itse kuulun kolmeen (suurimmassa jäseniä 30). Ja näin on ollut 10 viimeisintä vuotta. Siihen aikaan mahtuu 1 - ihan yksi- curlingvanhempi.
Ja tämän palstan mukaan kaupat ja kulkuvälineet ihan vilisee huonosti käyttäytyviä lapsia. Kaikki lapset käyttäytyy huonosti joskus, ne on keskeneräisiä! Jos olette nähneet meidät ravintolassa eilen olette saattaneet ihailla, miten hyvin käyttäytyvät kakarat meillä on. Viime viikolla ajatukset olisi saattaneet olla aika erilaiset.
vähän nyt järkeä käteen, aikuiset ihmiset!
Jos ei nyt puhuta pelkistä taaperoista vaan vähän vanhemmistakin lapsista, niin miten niitä kuuluu kasvattaa, niin että he osaa toimia elämässä? Piirtää kotona kaavioita ja niistä näyttää, koska ulkoilmaan ei saa viedä ettei mitkään paskantärkeät, itsestään aivan liikaa luulevat häiriinny? Käytöstapoja minäkin lapselleni opetan, mutta se ei mielestäni ole huonoa käytöstä, jos lapsi auttaa vanhempiaan kauppa-asioissa. Kiireiset voivat aivan varmasti valita toisen kassan tai lähteä ajan kanssa kauppaan.
Mieluummin hieman kauemmin kestävä kassa tapahtuma, kuin pitkästynyt lapsi, joka väistämättäkin alkaa levottomaksi, kun ei ole mitään tekemistä. Itseenne nyt ihmiset! Jos lapsen opettaisi kotona mihinkään poistumatta, niin siitähän riemu repeää ja arvostellaan kun nykyajan ihmiset eivät osaa enää mitään.
En ymmärrä, miksi ylipäätään kenenkään tarvitsee tulla lässyttämään niitä näitä kassajonoon etenkään ruuhka-aikana. Ilmeisesti nämä lastentarhalaiset kuvittelevat olevansa marketin ainoa lapsiperhe, mutta voin kertoa, että näitä lässyttäjiä saattaa olla samaan aikaan liikkeellä muitakin....
Ei kai vaan ole niin, että kauppakäynnit ovat päivän ainoita hetkiä, kun vanhemmat ovat lastensa kanssa, kun tätä kaupassakäyntitaitoa pitää niin kovasti hehkuttaa?
Voi ny vee... Kuinka kaukana ihmisyydestä tällainen "minäkiire" -ihminen on.
Perusteluista paras "Koska siellä kaupassa on vanhuksia ja juoppoja jne, niin lapset pitäisi pitää kurissa ja poissa asiointitiskeiltä!".
Kyllä mä ymmärrän jos joku koiransa laittaa maksamaan.
Toisekseen lapsi + aikuinen -yhdistelmä valitettavasti on hitaampi, kuin yksinäinen aikuinen, joka tapauksessa.
Meillä kun aluksi en tajunnut antaa ekan lapsen osallistua kassatouhuihin, se karkaili uhmaiässä ympäri kauppaa koska ei päässyt osallistumaan. Tätä tapahtui kaksi kertaa, niin että jono seisoo sen ajan kun haen lasta takaisin tilanteeseen. Sitten toisella kerralla, kun poika meni piiloon pelikoneen taakse johtojen sekaan eikä suostunut sieltä tulemaan pois, ja jono odotti että saan maksettua, ymmärsin, että NYT voi kiireisempiä ärsyttää...
Sen jälkeen muutin toimintatavan sellaiseksi, että lapsi osallistuu siihen hommaan, mitä ollaan perheenä yhdessä tekemässä, eikä sitä jätetä toiminnan ulkopuolelle, oli se toiminta sitten kaupassa käyntiä tai koiran ulkoilutusta, niin muksu oppii siihen kyllä.
Ja ne kasvaa ja kehittyy tosi nopeasti. Se mummo kuule vaan hidastuu ja hidastuu, ja se alkkiskaan ei siitä muuksi muutu.
Meidän lapset kyllä nopeuttaa toimintaa, ovat tosin 5 ja 8 vuotiaita. Kivempi kuitenkin vähän hitaampaa menoa kun huutavat kakarat.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 13:09"]
Niin, eikö tilannetajua ole myös se, että kiireiset valitsee lyhyimmän kassajonon? Valitkaa myös sellainen missä ei ole lapsia.
Tilannetajua saa vaatia myös näiltä lapsettomilta valittajilta!
[/quote]
näin voi tehdä, toki. mutta ei voi valita, tuleeko sinun TAAKSE kiljuva kakara, joka sotkee sinun ostokset ja vetää hiuksista.
Vihaan lapsia.
Eritoten kaupassa. Argh !
Vihaan lapsia.
Eritoten kaupassa. Argh !
Eemmän mua kassajonossa tympii se alennuskuponkiensa kanssa ruikuttava maamo kuin joku symppiksenä tavaroita tiskille lateleva lapsi.
mua ei pikkulapset haittaa, paitsi jos tosiaankin tukkivat tiskin päädyn enkä pääse pakkaamaan ostoksiani.
sen sijaan minua haittaavat epäkohteliaat ala/yläasteikäiset kakarat, jotka juoksentelevat ympäri kauppaa, tukkivat käytävät ja hötkyilevät jonossa suklaapatukoineen. vielä jossain pienessä siwassa, missä on vain yksi kassa käytössä ja kapeat käytävät. pitää olla 6 kakaraa jonossa ostamassa kahta snickersiä.
jossei jo tarpeeksi ketuta kassajonot, niin tänne http://www.vauva.fi/keskustelu/4246096/ketju/vastatkaapa_te_kassajonokusipaat
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 14:53"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 13:34"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 13:29"]Ja koska minulla ja lapsellani on oikeus- hidastelijoille tiedoksi. Se kamala kiire voi johtua myös huonosta olosta. Jos on ollut pitkään kipeänä niin, ettei ole päässyt kauppaan eikä ole saanut ruokaa siksi, kun ei ole päässyt kauppaan, kun siitä huonosta olosta tokenee sen verran, että pääsee vihdoinkin ostamaan ruokaa, niin toivoisi, että se jono menisi joutuisasti ilman turhaa (huom. turhaa) kuhnimista. Monen ihmisen hapan ilme ei välttämättä johdu vittumaisesta luonteesta, vaan fyysisestä sairaudesta ja pahasta olosta. Kauppaan tarvittais kyllä enemmän ripeitä kassoja, ettei sairaiden ja huonokuntoisten tarvitsisi turhaan odotella, kun 7 henkinen perhe opettelee kaupassa käyntiä...
[/quote]
Pistä serkkus käymään kaupassa jos niin huonosti voit. Ei tartte tulla kauppoihin sairastuttamaan muita.
[/quote]
Kaikki sukulaiseni asuvat 200 kilometrin päässä. Tämä sairaus ei tartu, ole huoleti, minut se saa vain toisinaan todella huonoon kuntoon. Sinun mielestä minun nyt tietysti pitäisi linnoittautua 4 seinän sisään loppuelämäkseni tautini kanssa ja se vaan on voi voi, kun ei ole ketään auttamassa :). Mukavaa kesää.
[/quote]
No sinähän varmaan sitten hidastat seuraavan asiakkaan vuoroa. Pysy kotona tai käy kaupassa aamulla jos on pakko sairastaa.
Kuulostaa typerältä, eikö?
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 11:52"]
Viittaan pariin äskeiseen kommenttiin ja kerron, että Espoossa Omenan Citymarketissa on, paitsi pikakassa max. 5 ostoksen tekijöille, myös hidaskassa vanhuksille ja muille jotka haluavat asioida kiirehtimättä. Ei kai mikään todellakaan estäisi perustamasta joko lapsivapaita kassoja tai sitten kassoja pelkästään "lapsellisille".
[/quote]
Meidän lähi-S:ssä on jono erikseen invalideille ja lastenvaunujen kanssa asioiville. Arvaapa montako Minnaa ja Markoa siinä jonottaa ihan pelkän ostoskorin- tai kärryjen kanssa? Mutku siin o hei lyhempi jono...
Ei hyödytä tehdä tällaisia "hitaita" kassoja jos niille linnoittautuvat kuitenkin keskikaljakeijot ja tuorerieskasairt tuhisemaan omien ostostensa kanssa.
Kassalla työskennelleenä olen itsekin ajatellut tätä asiaa. Ei se suoranaisesti ärsytä, mutta ihmetyttää vähän. Tosiaan ymmärrän lasten tuotteiden nostamisessa auttamisen paremmin silloin kun ei ole ruuhkaa, kun välillä näkee oikeesti tilanteita et hirveessä ruuhkassa lapsi latoo yksin niitä tuotteita ilman vanhempien apua, niin että minä kassatyöntekijänä joudun aina odottamaan jokaista tuotetta. Siinä ei mielestäni ole mitään järkeä, tämän kaltaisissa tilanteissa nämä vanhemmat voisivat ymmärtää vähän muitakin ihmisiä. Kasvava jono tuo painetta kassahenkilöllekin..
Tämäkään ei ole ihan niin paha kuin se, että äiti tulee kauppaan ruuhka-aikana kolmen lapsensa kanssa ja jokaisen lapsen on ihan pakko maksaa omat karkit ja muumitikkarit ja lapsella ei todennäköisesti ole rahoista itsellään mitään käsitystä ja äiti ei edes viitsi auttaa.. näissä tilanteissa mietin oikeasti että hei ihan oikeasti......
Vanhat mummot kassalla AAARRGH. Onko niiden eläkeläisten pakko tulla juuri ruuhka-aikaan sinne kauppaan. Sitten maksetaan käteisellä ja totta helkutissa pitää metsästää se tasaraha. No siinä sitten odotellaan, että rouva saa käytyä kaikki kolikkonsa läpi samalla kun kysyy kymmenen kertaa, että "mikäs se summa olikaan". Meidän lapset ovat jo siinä vaiheessa lastanneet ne tavarat hihnalle, vieneet ne pikkukärryt paikallee ja tulleet odottelemaan hihnan päähän meidän ostoksia.
Muut ihmiset kaupassa! AAARGH! Vihaan ihmisiä! Mikseivät se tajua pysyä kotona kun MINÄ käyn kaupassa. En halua jonottaa yhtään!
Joo, uskon takuulla että Leevin isältä loksahti suu auki, mutta ainoastaan sinun typeryytesi takia, eikä siksi, että olisi ajatellut toimineensa itse hölmösti :D Siis todella idioottia käytöstä sinulta, mutta kukin tyylillään...
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 21:01"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 20:32"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 19:59"]Kerran tuo paapominen otti niin paljon päähän, että ryhdyin ojentamaan mukanani olleelle 14v teinille (186 cm) yksi kerrallaan tavaroita selittäen, että "tässä on sokeri, laitetaan sitä aamulla puuroon" ja "tässä on herkkuherkkujuusto, siitä saadaan leivälle, laita varovasti hihnalle" jne. Ja joka hemmetin tavaran kanssa tehtiin sama, minkä juuri äsken oli isi ja äiti tehneet 2v Leevin kanssa. Siinä katsoi Leevin isä tavaroita pakatessaan suu auki, miten typerältä se heidän oma touhunsa vaikuttaa siinä vaiheessa, kun lapsi on äitiä pitempi ja yhä vaan yhdessä mietitään, onko kaksi kurkkua enemmän kuin yksi ja välillä kehutaan, miten hie-nos-ti lapsi laittaa tavarat hihnalle.
Meillä on onneksi huumorintajuinen teini. Tosin hän suuttui ihan vähän, kun en suostunut siihen, että saisi nousta seisomaan ostoskärryihin, kuten muut lapset tekivät.
[/quote]
Olen rauhallisuuden perikuva, eikä minulla useinkaan ole pahaa sanottavaa, mutta tuo tekstisi sai minut ajattelemaan: "vittu mikä kusipää". Myötähäpeä...
[/quote]
Kuule, sen Leevin isän ilmeen näkeminen korvasi monin kymmenin kerroin sen tiedon, että sinä pidät minua kusipäänä!
[/quote]
Mua ei haittaa lapset kaupassa jos ne käyttäytyy, siis eivät juokse ja kilju (itkeminen on eri asia sille ei mitään mahda), tai lado niitä tavaroita hihnalle niin että takanaolijat joutuu sen takia odottelemaan pidempään, tai roikkuvat siinä hihnalla kun minä haluaisin mahtua keräämään kassiin minun tavarat ja en todellakaan tykkää että joku penkoo minun ostoksiani niin kuin välillä tapahtuu.
Nyt kyllä kiristää pipot pahemman kerran :D