Pienet lapset kassajonossa ARGH!
Äidit ja isät siis vaikka se on todella kivaa että lapsi opetetaan osallistumaan arkiaskareisiin niin onko ihan pakko ruuhka-aikaan kun kaupan kassalla on kymmenien ihmisten jono antaa se kaksivuotias taapero latoa tavarat kauppahihnalle? Sen voi tehdä silloin kun ei ole muita ihmisiä takana odottamassa vuoroansa. Minullakin on neljä lasta ja kaikki niistä on myöskin ollut siinä iässä milloin se on tärkeää olla äidille ja isille avuksi, olen silti ollut niin kohtelias että en ole viitsinyt lapsineni jäädä maleksimaan muiden ihmisten edessä. Siis silloin kun kaupassa on ruuhkaa jokainen voisi yrittää ottaa muut huomioon ja välttää toimintaa mikä hidastaa koko jonon etenemistä.
Kommentit (195)
Täytyy sanoa että itsekkyys on huipussaan kun täytyy tulla lailla provosoida ja hakea huomiota kaupassa. Mikä ihme se on, että täytyy olla noin ilkeä toisia kohtaan. Paljonko sinä menetit rahaa tai mitä tärkeää sinulta jäi tekemättä sinä aikana kun lapsi oli äitinsä kanssa kassalla.
Ei mitään.
Mutta halusit huomiota. Voi eikö puoliso antanu sitä aiemmin päivällä vai jäikö työnantajalla ylimääräinen kiitos antamatta. Olet ainakin nolannu ittesi. Jokainen (täysjärkinen) joka on ollu paikalla silloin muistaa tulevaisuudessakin että toi on se seko muija joka halus huomiota kassalla.
Onnea.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 07:41"]Kassalla työskennelleenä olen itsekin ajatellut tätä asiaa. Ei se suoranaisesti ärsytä, mutta ihmetyttää vähän. Tosiaan ymmärrän lasten tuotteiden nostamisessa auttamisen paremmin silloin kun ei ole ruuhkaa, kun välillä näkee oikeesti tilanteita et hirveessä ruuhkassa lapsi latoo yksin niitä tuotteita ilman vanhempien apua, niin että minä kassatyöntekijänä joudun aina odottamaan jokaista tuotetta. Siinä ei mielestäni ole mitään järkeä, tämän kaltaisissa tilanteissa nämä vanhemmat voisivat ymmärtää vähän muitakin ihmisiä. Kasvava jono tuo painetta kassahenkilöllekin..
Tämäkään ei ole ihan niin paha kuin se, että äiti tulee kauppaan ruuhka-aikana kolmen lapsensa kanssa ja jokaisen lapsen on ihan pakko maksaa omat karkit ja muumitikkarit ja lapsella ei todennäköisesti ole rahoista itsellään mitään käsitystä ja äiti ei edes viitsi auttaa.. näissä tilanteissa mietin oikeasti että hei ihan oikeasti......
[/quote]Hei kassatäti. Ne maksavat lapset ovat asiakkaita siinä kuin maksavat aikuisetkin. Jokaisella on oikeus maksaa ostoksensa itse.
Olen täysin samaa mieltä kanssasi, oletan että viittaat tähän nokkelaan äitiin, joka teininsä kanssa apinoi pienen lapsen kanssa tehtyjä ostoksia. Todella noloa, varmasti tosiaan muutkin esityksen nähneet muistavat tyypin vielä kauan :D
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 09:52"]
Täytyy sanoa että itsekkyys on huipussaan kun täytyy tulla lailla provosoida ja hakea huomiota kaupassa. Mikä ihme se on, että täytyy olla noin ilkeä toisia kohtaan. Paljonko sinä menetit rahaa tai mitä tärkeää sinulta jäi tekemättä sinä aikana kun lapsi oli äitinsä kanssa kassalla.
Ei mitään.
Mutta halusit huomiota. Voi eikö puoliso antanu sitä aiemmin päivällä vai jäikö työnantajalla ylimääräinen kiitos antamatta. Olet ainakin nolannu ittesi. Jokainen (täysjärkinen) joka on ollu paikalla silloin muistaa tulevaisuudessakin että toi on se seko muija joka halus huomiota kassalla.
Onnea.
[/quote]
Minua nämä pikkuipanoiden opettelut eivät häiritse, pakko heidänkin jossain vaiheessa oppia, miten toimitaan. Olin eräässä kaupassa kuukausi sitten ja siellä oli nainen neljän poikansa kanssa 8-14 -vuotiaita harjoittelemassa, miten kaupan kassalla hommat hoidetaan. Jokaisella pojalla oli käytössään 10 euroa ja olivat ostamassa kalastustarvikkeita. Pojilla ei ollut mitään käsitystä, mitä mikäkin maksaa eli tarvikkeita oli useamman kympin edestä jokaisella, kassa löi ne koneelle ja sitten vasta äiti selitti "sinulla on 10 euroa käytettävissä ja ostoksien loppusumma on nyt yli 70 euroa eli nyt pitäisi laittaa jotain pois". Sitten yksitellen äiti kysyi myyjältä, mitä tämä maksaa, myyjä yritti selvittää hintaa ja sitten päätettiin pidetäänkö tuote, vai laitetaanko ss pois. Tämä toistui jokaisen neljän pojan kohdalla ja voitte vaan kuvitella, miten paljon siinä meni aikaa. Jono vain kasvoi kasvamistaan ja äiti hymyili takana oleville, että ollaan poikien kanssa opettelemassa maksamista. Omat hermot olivat ihan kireällä ja joo, ei olisi yhtään häirinnyt, jos heidän tilallaan joku taapero olisi nostellut ruokaostoksia liukuhihnalle ja auttanut vanhempiaan.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 10:36"]
Minua nämä pikkuipanoiden opettelut eivät häiritse, pakko heidänkin jossain vaiheessa oppia, miten toimitaan. Olin eräässä kaupassa kuukausi sitten ja siellä oli nainen neljän poikansa kanssa 8-14 -vuotiaita harjoittelemassa, miten kaupan kassalla hommat hoidetaan. Jokaisella pojalla oli käytössään 10 euroa ja olivat ostamassa kalastustarvikkeita. Pojilla ei ollut mitään käsitystä, mitä mikäkin maksaa eli tarvikkeita oli useamman kympin edestä jokaisella, kassa löi ne koneelle ja sitten vasta äiti selitti "sinulla on 10 euroa käytettävissä ja ostoksien loppusumma on nyt yli 70 euroa eli nyt pitäisi laittaa jotain pois". Sitten yksitellen äiti kysyi myyjältä, mitä tämä maksaa, myyjä yritti selvittää hintaa ja sitten päätettiin pidetäänkö tuote, vai laitetaanko ss pois. Tämä toistui jokaisen neljän pojan kohdalla ja voitte vaan kuvitella, miten paljon siinä meni aikaa. Jono vain kasvoi kasvamistaan ja äiti hymyili takana oleville, että ollaan poikien kanssa opettelemassa maksamista. Omat hermot olivat ihan kireällä ja joo, ei olisi yhtään häirinnyt, jos heidän tilallaan joku taapero olisi nostellut ruokaostoksia liukuhihnalle ja auttanut vanhempiaan.
[/quote]
Tuo on verrattavissa sen yhden tähän ketjuun vastanneen apinan showhun. Joku tolkku sais olla. Eihän autoakaan opeteta siten että kun olet vetänyt puuhun, niin sanotaan että olis pitänyt jarruttaa.
Musta on suloista, kun lapset osallistuvat tuolla tavalla kaupassa käyntiin. Ei mua haittaa, jos tuossa menee pari ylimääräistä minuuttia. Kiljuvat ja riehuvat kakarat ärsyttävät sitten.
Olen 50-vuotias täti ja minulla ei itselläni ole lapsia.Tuli aivan pakonomainen tunne kirjoittaa tähän ketjuun, koska mielestäni on aivan ihanaa, jos pienet lapset kassalla laittavat tavaroita itse hihnalle. Ihastelen muulloinkin aina pikkulapsia, he eivät koskaan ärsytä tai vaivaa minua. Ihmettelen sitä, että joillakin ihmisillä on niin kamala kiire, että jopa pienet lapset ärsyttävät . Itsellänikin on vaativa ja kiireinen työ, mutta vapaa-ajallani en ole niin stressaantunut että ärsyyntyisin pienistä lapsista. Tai ylipäänsä ihmisistä yleensäkään.
Olen 50-vuotias täti ja minulla ei itselläni ole lapsia.Tuli aivan pakonomainen tunne kirjoittaa tähän ketjuun, koska mielestäni on aivan ihanaa, jos pienet lapset kassalla laittavat tavaroita itse hihnalle. Ihastelen muulloinkin aina pikkulapsia, he eivät koskaan ärsytä tai vaivaa minua. Ihmettelen sitä, että joillakin ihmisillä on niin kamala kiire, että jopa pienet lapset ärsyttävät . Itsellänikin on vaativa ja kiireinen työ, mutta vapaa-ajallani en ole niin stressaantunut että ärsyyntyisin pienistä lapsista. Tai ylipäänsä ihmisistä yleensäkään.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 20:14"]Tuollainen yliampuminen vasta typerää onkin. Käykää illalla kaupassa jos lasten opettaminen elämään ärsyttää noin paljon.[/quote]
Typerää oli minunkin mielestäni, mutta eikö lasten "elämään opettaminen" ole myös sitä, että opetetaan myös milloin täytyy toimia rivakasti ja hidastamatta merkittävästi kanssaihmisten toimintaa? Mun lapsi saa "tyhjässä kaupassa" latoa vähäiset ostokset kokonaan itse hihnalle, mutta jos on jonoa, kerron, että tällä kertaa laitetaan yhdessä että päästään nopeammin.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 19:42"]Oi että kun on niin kova KIIRE!
Minä alan aina juttelemaan kassatytön kanssa jos joku Tärkeä Kiireinen Ihminen puhisee siinä takana. Ja voi olla etten heti muista kortin pin-koodiakaan oikein. Paine katsokaas teettää sellaista.
[/quote]
Te mielenterveysongelmien takia työkyvyttömyyseläkkeellä olevat olette kyllä ihan oma lukunne.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 20:42"]
[/quote]
Siellä jonossa saattaa olla vaikkapa pienten, nälkäisten lasten vanhempia jotka haluavat päästä kotiin laittamaan ruokaa, tai joilla on kiire lähteä viemään lapsiaan harrastuksiin. Jos jonossa on 10 asiakasta ja jokainen hidastelee 2 minuuttia kun opetetaan jälkikasvua laskemaan senttejä tai muuta vastaavaa, se se viimeinen jonossa joutuu odottamaan ylimääräiset parikymmentä minuuttia... Mielestäni lapsille pitäisi opettaa kauppataitojen lisäksi tilannetajua.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 20:14"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 19:59"]Kerran tuo paapominen otti niin paljon päähän, että ryhdyin ojentamaan mukanani olleelle 14v teinille (186 cm) yksi kerrallaan tavaroita selittäen, että "tässä on sokeri, laitetaan sitä aamulla puuroon" ja "tässä on herkkuherkkujuusto, siitä saadaan leivälle, laita varovasti hihnalle" jne. Ja joka hemmetin tavaran kanssa tehtiin sama, minkä juuri äsken oli isi ja äiti tehneet 2v Leevin kanssa. Siinä katsoi Leevin isä tavaroita pakatessaan suu auki, miten typerältä se heidän oma touhunsa vaikuttaa siinä vaiheessa, kun lapsi on äitiä pitempi ja yhä vaan yhdessä mietitään, onko kaksi kurkkua enemmän kuin yksi ja välillä kehutaan, miten hie-nos-ti lapsi laittaa tavarat hihnalle.
Meillä on onneksi huumorintajuinen teini. Tosin hän suuttui ihan vähän, kun en suostunut siihen, että saisi nousta seisomaan ostoskärryihin, kuten muut lapset tekivät.
[/quote]
Tuollainen yliampuminen vasta typerää onkin. Käykää illalla kaupassa jos lasten opettaminen elämään ärsyttää noin paljon.
[/quote]
Miksi en saa opettaa 14v ikäiselle ja miksi en saa ottaa häntä mukaan ostostapahtumaan? Onko siinä olemassa joku ikäraja?
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 20:32"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 19:59"]Kerran tuo paapominen otti niin paljon päähän, että ryhdyin ojentamaan mukanani olleelle 14v teinille (186 cm) yksi kerrallaan tavaroita selittäen, että "tässä on sokeri, laitetaan sitä aamulla puuroon" ja "tässä on herkkuherkkujuusto, siitä saadaan leivälle, laita varovasti hihnalle" jne. Ja joka hemmetin tavaran kanssa tehtiin sama, minkä juuri äsken oli isi ja äiti tehneet 2v Leevin kanssa. Siinä katsoi Leevin isä tavaroita pakatessaan suu auki, miten typerältä se heidän oma touhunsa vaikuttaa siinä vaiheessa, kun lapsi on äitiä pitempi ja yhä vaan yhdessä mietitään, onko kaksi kurkkua enemmän kuin yksi ja välillä kehutaan, miten hie-nos-ti lapsi laittaa tavarat hihnalle.
Meillä on onneksi huumorintajuinen teini. Tosin hän suuttui ihan vähän, kun en suostunut siihen, että saisi nousta seisomaan ostoskärryihin, kuten muut lapset tekivät.
[/quote]
Olen rauhallisuuden perikuva, eikä minulla useinkaan ole pahaa sanottavaa, mutta tuo tekstisi sai minut ajattelemaan: "vittu mikä kusipää". Myötähäpeä...
[/quote]
Kuule, sen Leevin isän ilmeen näkeminen korvasi monin kymmenin kerroin sen tiedon, että sinä pidät minua kusipäänä!
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 20:42"]
[/quote]
Siellä jonossa saattaa olla vaikkapa pienten, nälkäisten lasten vanhempia jotka haluavat päästä kotiin laittamaan ruokaa, tai joilla on kiire lähteä viemään lapsiaan harrastuksiin. Jos jonossa on 10 asiakasta ja jokainen hidastelee 2 minuuttia kun opetetaan jälkikasvua laskemaan senttejä tai muuta vastaavaa, se se viimeinen jonossa joutuu odottamaan ylimääräiset parikymmentä minuuttia... Mielestäni lapsille pitäisi opettaa kauppataitojen lisäksi tilannetajua.
[/quote]
Ja aikuisille kans.
Jos kaupassa on paljon lapsiperheitä, kannattaa heihin suhtautua kuten he suhtautuvat muihin eli jokaiselle asiakkaalle pitää antaa aikaa! Rupattelen kassan kanssa, kyselen eri tuotteista, haen jonkun unohtuneen tuotteen tai revin varovasti irti omenoiden hintalapun ja kas - nehän pitää punnita uudestaan. Jono takanani kasvaa, mutta tärkeintä on se, että saan tehdä ostotapahtumasta juuri sellaisen kuin itse haluan. Jos lapsiperhe saa käyttää maksamiseen paljon aikaan, katson, että myös minulla on siihen oikeus vaihtaessani seteleitä kolikkoihin tai kysellessäni, mikä tuote olikaan tarjouksessa.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 19:55"]
Valitse ensi kerralla kassajono, jossa ei ole lapsia, ei niitä taaperoita joka jonoon riitä. Me olemme kyllä tehneet tuon auttamisen vähän toisin; lapsi saa laittaa tavaroita kassahihnalle, mutta samalla laitan itsekin niitä. Kassalla oleva henkilö ei pysty käsittelemään yhtään nopeammin tavaroita, jotka on kasattu puolen metrin röykkiöksi, vaikka te saattekin kärryn tai korin äkkiä tyhjäksi silä tavalla.
[/quote]
No tuskin ap:tä olisi asia haitannut, jos tavaraa olisi siinä hihnalla ollut menossa koko ajan. Mutta miten todennäköistä se on jos äiti ojentaa 2-vuotiaalle jokaisen purkin erikseen ja ei-niin-kovin-pitkä lapsi kurottaa sen sitten hihnalle. Aika hidas kassa saa olla, jos tuolla tyylillä on kädet täynnä työtä.
Vaikuttaa siltä, että itsekkäät ihmiset ovat naamioineet oman minä-itte-ajattelunsa "lapsenkasvatukseksi". Tässä taannoin olin kirjastossa, jossa kuulutettiin varttia ennen kirjaston sulkemista, että kirjasto suljetaan ja sitten vielä kaksi kertaa. Viimeinen kuulutus tuli tasalta "kirjasto on suljettu". Tuossa kohtaa olin jo ulko-ovella, mutt äidillä ei ollut mitään hoppua kirjastosta, vaan hän täysin rauhallisena huhuili lapsiaan lainauspisteeseen. Niin, on kiva että lapsille ei synny ainaisen kiireen vaikutelmaa, mutta esim. muiden työaikoja ei niin tarvitse kunnioittaa. Oppiipa kirjastotätikin, että hänhän on vain palveluammatissa.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 20:45"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 19:42"]Oi että kun on niin kova KIIRE!
Minä alan aina juttelemaan kassatytön kanssa jos joku Tärkeä Kiireinen Ihminen puhisee siinä takana. Ja voi olla etten heti muista kortin pin-koodiakaan oikein. Paine katsokaas teettää sellaista.
[/quote]
Te mielenterveysongelmien takia työkyvyttömyyseläkkeellä olevat olette kyllä ihan oma lukunne.
[/quote]
Menipä arvauksesi aivan metsään kulta pieni.
Kaltaisiasi on kyllä joskus hauska ärsyttää -te ette kykene kätkemään raivoanne ja sekös minua vaan yllyttää.
Meillä en näin toimita, mutta nyt laittoi hiukan ärsyttämään tämä KIIRE, KIIRE, KIIRE, joka ihmisillä on aina kaupassa ja asiakaspalvelutilanteessa.
1) Inhoan syvästi, kun tönit minua ostoskärryillä vain, koska olen jättänyt edelliseen vähän tilaa ja annan hänen rauhassa latoa ostoksiaan hihnalle ilman, että omat ostoskärryni vievät tilaa.
2) Minulla on ensisijainen oikeus siihen liukuhihnaan, kun olen jonossa edelläsi. Miksi ihmeessä tunget ostoksesi sinne liukuhihnan päähän ja mulkoilet sitten, kun ne liukuvat eteeni ja joudun niitä tönimään pois, jotta saan edelleen tyhjennettyä ostoskärryni? Et pääse yhtään nopeammin kassalle, aiheutat vain hämminkiä ja pahaa mieltä, ostokset sotkeentuvat ja minulta kuluu aikaa, kun erottelen ostoksiasi omistani tai yritän estää niitä valumasta omieni joukkoon.
3) Ostan kerralla paljon, koska käyn kerran viikossa ruokaostoksilla. Tuon myös kauppaan paljon rahaa. Minulla on oikeus pakata ostokseni rauhassa ilman, että huokailet, naputat tai tönit. En hidastele mutta en rupea hikihatussa paiskomaan ostoksiani miten sattuu vain, koska olet kiireinen ja kiukkunen. Varaa kauppareissulle enemmän aikaa, valitse jono, jossa muilla on vain pieniä ostoksia ja opettele kärsivällisyyttä. Tuon kaupalle enemmän rahaa kuin sinä, joten olen ansainnut tavaroiden pakkaamisen ilman ilmeilyäsi.
Tähän nähden joku lapsi, joka kerran vuodessa osuu eteeni latomaan hidastetussa filmissä niitä ostoksiaan, on hyvin olematon haitta. En takuulla nauti ns. tahallisesta hidastelusta mutta en kulje kello kaulassa eikä mitään katastrofia tapahdu, vaikka pari ylimääräistä minuuttia siihen kuluisikin. Mielestäni ei ole kohteliasta hidastella tahallisesti mutta paljon epäkohteliaampaa on huomautella asiasta. Lapsetkin ovat ihmisiä ja opettelemassa yhteiskunnan tavoille eivätkä voi mitään sille, ettei heidän vanhemmillaan ole tilannetajua. Ilmiö ei kai ole niin yleinen, että asiaan pitäisi puuttua enkä usko, että mitään pysyvää vahinkoa syntyy siitä, että siinä jonossa joutuu kerrankin hetken hengähtämään.
Miksi olet kuin perseeseen ammuttu karhu kassajonossa?
Kuule, kyllä lapsi on ihan samanlainen asiakas kuin sinäkin. Jos et jaksa jonottaa, mee toiselle kassalle. Minkälainen aikuinen on noin lyhytpinnanen, ettei jaksa odottaa sen aikaa.