Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaupunkilaiset nuoret eivät enää aja ajokorttia?

Vierailija
19.07.2021 |

Onpas jotenkin kummallinen ajatus, että ei omista ajokorttia. Jos Helsinkiläisistä nuorista vain neljäsosa suorittaa ajokortin???

Onko elämänpiirinne niin pieni, että ette liiku koskaan mihinkään sieltä bussipysäkkien katveesta?
Oletteko oikeasti ajatelleet selvitä kaikki työelämästä ilman ajokorttia?
Ette käy koskaan kavereilla muualla Suomessa? Mökkeile? Vuokraa ulkomailla autoa? Harrasta kaupungin ulkopuolella mitään? Kuljeta tavaraa minnekään? Osta isoja tavaroita?

Oletteko tosiaan vapaaehtoisesti muiden avun tarpeessa kaikessa?

Kun itse olin nuori, niin kaikki kaverini ja tuttavani ajoivat ajokortin ja iso osa hommasi oman auton.

https://yle.fi/uutiset/3-12020290

Kommentit (271)

Vierailija
181/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo että poikani ei ole 20 autokoulu-ajotunnin jälkeen saanut inssiajoa suoritettua jokin pilkan aihe kun on jopa 8 alapeukkua tullut eikä yhtään yläpeukkua?  Mitä te oikein ajattelette, tämä masentaa häntä, ja olemem tosissaan huolissamme. 

Omakin esikoiseni sai kortin vasta kolmannella yrittämällä. Oli huonoa tuuriakin matkassa ja ihan ihmeelliset hylkäyksen syyt. Kolmannella kerralla taas oli sattunut hyväntuulinen ajattaja, joka suhtautui nuoreen kuskiin kuin nuoreen kuskiin, ja hyväksyi suorituksen, vaikkei se itse kuljettajan mielestä sen paremmin mennyt kuin aiemminkaan. Parkkeeraus oli mennyt vinoon ja oli joutunut osittain risteysalueelle jumiin punaisilla kun edellä ajavat olivat jättäneet 5 metrin turvavälit (samasta oli aiemmin hylätty, vaikka liikenne kyllä kulki tyylivirheestä huolimatta). Eli kyllä se kokeen läpäiseminen paljon riippuu tuuristakin. Ja aina voi ajaa kokeen jossain perähikiällä, jos tuntuu että isossa kaupungissa ruuhka-aikaan on liian paljon huomioitavaa.

Inssiajo on monelle nuorelle jännittävä tilanne, kun ajetaan suurennuslasin alla ja suorituspaine on kova. Kädet hikoilee, keskittyminen on koetuksella ja tekee hölmöjä mokia joita ei normaalisti tekisi. Esimerkiksi minä ajoin inssissä päin punaisia, vaikka en ollut koskaan ennen enkä koskaan sen jälkeen niin tehnyt. Olin aika paniikissa.

Hyvä vinkki tuo, että suorittaa inssiajon perähikiällä rauhallisemmassa ympäristössä.

Ja onhan se kova vaatimus, että inssiajon pitäisi olla täysin virheetön. Kuinka moni vuosikymmeniä ajellutkaan oikeasti ajaa puoli tuntia putkeen täysin virheittä? Tässä iässä ei enää edes tajua, mitä sääntöjä rikkoo koko ajan. Itsekin järkytyin, kun autokoulua käyvä lapseni kerran ruoti kaikki virheeni yhden markettireissun ajon aikana... Ja olen siis ajanut autoa satoja tuhansia kilometrejä, ilman yhtäkään kolaria.

Totuus kuuluu lasten suusta!

Vierailija
182/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kolmekymppinen ja aina sanonut, et ajan kortin heti kun on varaa ja kannattavaa pitää autoa. Sitä odotellessa. En asu lähelläkään pääkaupunkiseutua ja julkisilla liikkuminen on hankalaa, mut jos palkka alkaa ykkösellä, niin minkäs teet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse ajaa enkä sairauteni takia korttia voisikaan saada. En ikinä muuttaisi maalle, täällä Kuopion kaupunkialueella toimii paikallisliikenne oikein hyvin.

Vierailija
184/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajoin ajokortin 1994. Äitini mielestä se kuului “yleissivistykseen” ja vanhempani myös maksoivat autokoulun,

Vuoden 1994 jälkeen olen ajanut autoa yhteensä ehkä 2000 kilometriä. Suurin osa kilometreistä ajettu ainoastaan sen takia, että tuntuma autolla ajamiseen ei kokonaan häviäisi.

Minulla ainakin ajokortti on ollut turha hankinta.

Vierailija
185/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh huh.

Melkoista soopaa, etteikö auto mahdollistaisi asioita todella paljon, asui sitten kaupungissa tai ei.

Ihan nyt esimerkkinä harrastukset.. näin Oululaisena melkoisesti helpompaa heittää tavarat suksiboksiin ja ajella vaikkapa syötteelle tai vuokattiin laskettelemaan vs. yrittää hoitaa sama ilman autoa. Hiki tulee pelkästä ajatuksesta.

Sama pätee vaikka ihan pyöräilyynkin. Toki kotoa käsinkin voi ajella, mutta reviiri laajenee aika pirusti auton kanssa. Pyörä katolle ja menoksi, niin pääset mihin tahansa.

Lasten harrastukset onkin sit ihan oma juttunsa..vaikka ne pääosin onkin muutaman kilometrin sisällä, niin ei ainakaan meillä aika eikä hermot riitä pyörittämään tuota rumbaa ilman autoa. Ehkä työttömillä on aikaa..

Tykkään myös asua omakotitalossa, ja sitä ei nyt kai pölhöinkään yritä tehdä ilman autoa. Just hain grillihiiliä sellaisen ekaluokkalaisen kokoisen pussin. Meni n.10min. Varmaan olisi ollut mukavaa ilman autoa..

Olen asunut niin Helsingissä, Turussa, Tampereella kuin Oulussakin. Kaikissa näistä sekä keskustassa että sen ulkopuolella. Missään ei olisi tullut mieleenkään yrittää kitkutella ilman autoa. Ihan vaikka ruokaostokset on vain 100x mukavampaa hoitaa isossa automarketissa kuin jossakin kälyisessä alepassa..puhumattakaan että pitäisi raahata kasseja pitkin kaupunkia tai jopa julkisissa..

Tähän kun vielä lisätään haisevat juopot ja narkit joita löytyy jokaiseen julkiseen niin ei kiitos, kuljen jatkossakin omalla autolla.. ihan sama mitä maksaa.

Vierailija
186/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lamisa kirjoitti:

En tiedä, tuleeko moni ajatelleeksi, että on myös meitä, jotka emme terveydellistä syistä voi ajaa. Ja hengissä mekin pysytään.

Saatan minä joskus käydä jossain omien kotinurkkieni ulkopuolella, mutta aika hyvin mielestäni julkkisillakin pärjää, ja kimppakyyditkin on keksitty, enkä koe niitä turvattomiksi.

Isoja tavaroita en kuljettele.

Perheeni asuu maalla, joten toki heillä käydessäni olen muiden varassa siinä, milloin saa sieltä tai sinne kyydin keskustan bussiasemalta. Ajatus siitä, että on riippuvainen toisten avusta missään, voi tuntua nöyryyttävältä, mutta minusta on toisaalta hyvä, että elämässä voidaan tarjota ja vastaanottaa apua vastavuoroisesti.

Tätäkään eivät kaikki osaa ajatella.

Perheessämme on epilepsiaa, joten ajokortittomuus tai ajoluvan tilapäinen epääminen on tuttua.

Maalla vaikea tulla toimeen ilman ajokorttia.

Jospa yleistyvä ajokortittomuus toisi bussiliikenteen takaisin maaseudullekin.

Kun olin lapsi, oli psljon vanhempia ihmisiä, joilla ei ollut ajokorttia.

Mopoa sai kuljettaa 15v täyttänyt ja moni vanha mies töröttelikin Pappa-Tunturilla tai muulla mopedilla.

Vierailija
187/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lamisa kirjoitti:

Isoja tavaroita en kuljettele..

Tää on muuten ihan klassikko. Luuletko että auton omistaja kuljettaa jatkuvasti isoja tavaroita? Ei. Ihan samalla tavalla hyvin satunnaisesti tarvitsee ostaa huonekalu, iso kodinkone, auttaa kaveria muutossa tai hakea pari laatikollista vaikka mansikoita kesällä pakkasta varten. Yleensä samat tarpeet on autottomallakin, muttei tajua sitä itse.

Vierailija
188/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan turha sitä on ajaa jos tietää ettei tarvetta ole. En ajanut minäkään vaikka mahdollisuus olisi ollut, enkä ole katunut.

Vierailija
189/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulussa keskustassa asuvat nuoret aikuiset eivät enää hanki ajokorttia, kun pyöräily yhteydet ovat hyvät. Itse olen Oulun lähikunnasta kotoisin, ja hankin ajokortin parikymppisenä. Autoon menevät kulut ovat aivan järkyttäviä, enkä näin 26-vuotiaana kykene niitä pienipalkkaisena maksamaan itse, joten vanhempani ovat maksaneet minulle 1000€ auton, maksavat trafi- ja vakuutuslaskut, ja hyvin usein myös bensakulut. Isä omistaa autokorjaamon, joten sen kautta saan korjaukset "ilmaiseksi", toki isä joutuu osat maksamaan. Työni on myös sellaista, että joudun ajamaan sivukylien tehdasalueille töihin ja jokaisessa työpaikassa olen joutunut kimppakyydin kuskiksi, kun usealla muulla työntekijällä ei ole korttia eikä autoa.

Ainoastaan parilla naispuolisella kaverillani on autot ja ajokortit. Muut kaverit ovat täysin meidän autollisten armoilla, kun mietitään jonnekkin porukalla lähtöä tai jos tarvitsevat apua kauppareissuille jonnekkin keskustasta kauemmas. Olen monesti ollut apuna esim tv:n ostossa ja lemmikin käyttämisessä eläinlääkärissä. Mieheni on ikänsä asunut Oulun keskustan alueella ja vain yhdellä hänen useista kavereistaan on ajokortti ja auto, ja hänkin on kotoisin parinkymmenen kilometrin päästä keskustasta. Muut eivät ole kiinnostuneita autoista eivätkä liikkumisesta keskustan ulkopuolelle.

N26

Vierailija
190/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokortti on kallis hankinta.

Mutta ei kortittomuus nyt mikään uusi ilmiö sentään ole. Helsingissä asuva serkkuni ei 90-luvun alussa mennyt autokouluun. Hänen isänsä oli sitä mieltä, ettei hän sitä tarvitse. Serkun miehellä on kyllä ajokortti, joten perheenä he pääsevät silti reissaamaan autollakin, jos joskus on tarvetta.

Vierailija
191/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en yhtään ihmettele. Itsekin ajoin kortin vasta yli 2-kymppisenä, koska innostuin autoharrastuksesta. Niitä tyyppejä en vaan jaksa ymmärtää, ketkä toteavat oman auton olevan turhake mutta ovat pummimassa kyytiä jokainen viikko.

Samoja tyyppejä ihmettelen. Mökille tai festareille lähdetään kyllä mielellään aina muiden kyydillä ja mikäs siinä kyydissä istuessa ja juomia tintatessa, kun joku muu ajaa omalla autollaan sinut ovelta ns. ovella.

Oma lukunsa ovat sitten esim. lasten joukkuelajiharrastuksissa nämä vanhemmat, jotka eivät esim. ideologisista/taloudellisista syistä (auton omistaminen on niin kallista) halua omistaa itse autoa, mutta laittavat lapsensa harrastamaan sellaista lajia, jossa tarvitaan autossa tilaa pelikamoille ja kyytejä peleihin/harjoituksiin joukkuekavereiden vanhemmilta.

Vierailija
192/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No huh huh.

Melkoista soopaa, etteikö auto mahdollistaisi asioita todella paljon, asui sitten kaupungissa tai ei.

Ihan nyt esimerkkinä harrastukset.. näin Oululaisena melkoisesti helpompaa heittää tavarat suksiboksiin ja ajella vaikkapa syötteelle tai vuokattiin laskettelemaan vs. yrittää hoitaa sama ilman autoa. Hiki tulee pelkästä ajatuksesta.

Sama pätee vaikka ihan pyöräilyynkin. Toki kotoa käsinkin voi ajella, mutta reviiri laajenee aika pirusti auton kanssa. Pyörä katolle ja menoksi, niin pääset mihin tahansa.

Lasten harrastukset onkin sit ihan oma juttunsa..vaikka ne pääosin onkin muutaman kilometrin sisällä, niin ei ainakaan meillä aika eikä hermot riitä pyörittämään tuota rumbaa ilman autoa. Ehkä työttömillä on aikaa..

Tykkään myös asua omakotitalossa, ja sitä ei nyt kai pölhöinkään yritä tehdä ilman autoa. Just hain grillihiiliä sellaisen ekaluokkalaisen kokoisen pussin. Meni n.10min. Varmaan olisi ollut mukavaa ilman autoa..

Olen asunut niin Helsingissä, Turussa, Tampereella kuin Oulussakin. Kaikissa näistä sekä keskustassa että sen ulkopuolella. Missään ei olisi tullut mieleenkään yrittää kitkutella ilman autoa. Ihan vaikka ruokaostokset on vain 100x mukavampaa hoitaa isossa automarketissa kuin jossakin kälyisessä alepassa..puhumattakaan että pitäisi raahata kasseja pitkin kaupunkia tai jopa julkisissa..

Tähän kun vielä lisätään haisevat juopot ja narkit joita löytyy jokaiseen julkiseen niin ei kiitos, kuljen jatkossakin omalla autolla.. ihan sama mitä maksaa.

Mä en ole enää neljään vuoteen käynyt marketeissa. Teen päivittäistavaraostokseni netissä ja tilaan kotiinkuljetuksella. Tänäänkin tulee Citymarketin toimitus. Myös säkillinen grillihiiliä. MInusta jo pelkästään isoissa automarketeissa asiointi on epämiellyttävää. Ja viimeistään parkkipaikalta pitäisi kantaa kaikki painavat ostokset kotiin. Paljon helpompaa, kun tilaa ostoksensa ja joku muu kantaa ne suoraan eteiseen. 

Ei mulla lasten harrastuksien kanssa ollut mitään ongelmaa. Tytär oli 9v, kun aloitti kuvataidekoulun. Hyvin osasi itse kulkea bussilla. Kuvataidekoulu oli muutenkin siihen aikaan päivästä, kun mä olin vielä töissä. Ja soitonopettaja kävi antamassa tunteja kotona. Ymmärrän, jos lapsen harrastus on sellainen, jossa pitää raahata painavia harkkakamoja ja lapsi on liian pieni kantamaan niitä itse. Silloin autosta on hyötyä. Poika aloitti 11-vuotiaana airsoftauksen ja hyvin jaksoi kantaa kaikki varusteensa pelipaikalle....ei tästä ollut kuin pari kolme kilometriä. 

Ymmärrän kyllä, että autoilija valitsee elämäänsä asioita, jotka edellyttävät autoa. Ja me autottomat taas elämäämme sellaisia asioita, jotka eivät edellytä autoa. Joitain vuosia sitten oli sukulaisen merkkipäivä Kemissä. Minä lähdin kotoa pari tuntia ennen juhlien alkua ja menin lentäen.  Tulin samana iltana vielä kotiin. Veljeni taas lähti aamuyöllä omalla autollaan ja jäi hotelliin yöksi, koska ei jaksanutkaan ajaa vieä samana päivänä takaisin. Mikä on helppoa ja mikä vaikeaa....kaikki on suhteellista. 

Vierailija
193/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No huh huh.

Mä en ole enää neljään vuoteen käynyt marketeissa. Teen päivittäistavaraostokseni netissä ja tilaan kotiinkuljetuksella. Tänäänkin tulee Citymarketin toimitus. Myös säkillinen grillihiiliä. MInusta jo pelkästään isoissa automarketeissa asiointi on epämiellyttävää. Ja viimeistään parkkipaikalta pitäisi kantaa kaikki painavat ostokset kotiin. Paljon helpompaa, kun tilaa ostoksensa ja joku muu kantaa ne suoraan eteiseen. 

Ei mulla lasten harrastuksien kanssa ollut mitään ongelmaa. Tytär oli 9v, kun aloitti kuvataidekoulun. Hyvin osasi itse kulkea bussilla. Kuvataidekoulu oli muutenkin siihen aikaan päivästä, kun mä olin vielä töissä. Ja soitonopettaja kävi antamassa tunteja kotona. Ymmärrän, jos lapsen harrastus on sellainen, jossa pitää raahata painavia harkkakamoja ja lapsi on liian pieni kantamaan niitä itse. Silloin autosta on hyötyä. Poika aloitti 11-vuotiaana airsoftauksen ja hyvin jaksoi kantaa kaikki varusteensa pelipaikalle....ei tästä ollut kuin pari kolme kilometriä. 

Ymmärrän kyllä, että autoilija valitsee elämäänsä asioita, jotka edellyttävät autoa. Ja me autottomat taas elämäämme sellaisia asioita, jotka eivät edellytä autoa. Joitain vuosia sitten oli sukulaisen merkkipäivä Kemissä. Minä lähdin kotoa pari tuntia ennen juhlien alkua ja menin lentäen.  Tulin samana iltana vielä kotiin. Veljeni taas lähti aamuyöllä omalla autollaan ja jäi hotelliin yöksi, koska ei jaksanutkaan ajaa vieä samana päivänä takaisin. Mikä on helppoa ja mikä vaikeaa....kaikki on suhteellista. 

Meillä on niin Lidl kuin Prismakin lyhyen kävelymatkan päässä. Ei tarvitse rahdata isoja ostoksia, kun voi vartissa piipahtaa hakemassa mitä tarvitsee. Ei se auto tuolla matkalla kuin vaikeuttaisi asiaa.  Lapsi harrastaa uintia ja talvikaudella luistelua. Uimahalliin kävelee 10min ja jäähalliin 20min. Kaunoluistimet ei paljoa paina, vaikka ne kantaisi jalkaisinkin. En pidä hiihtämisestä, joten ei haittaa vaikka laskettelurinteisiin olisi pitkäkin matka. Tykkään itsekin ennemmin uida tai vaikkapa käydä salilla. 

Vierailija
194/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästään autoilukin vain enään valtion lypsylehmä kaikkine kuluineen ja jokin eurooppalainen nuorison hilpeä auton omistaminenkin täällä vierasta ja hyvin vähän ostetaan ns nuorisoautojakin uutena?

Vierailija
195/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitukseen vielä:

Eihän siinä tosiaan ole mitään ihmeellistä, jos helsinkiläinen ei hanki ajokorttia.

Pääkaipunkiseudulla on Suomen paras joukkoliikenne.

Pääkaupunkiseudun asumiskulut myös haukkaavat niin suuren osan tuloista, että ei enää olisikaan varaa autoon.

Vierailija
196/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vähän vaikea jos on joku sairaus ettei voi ajaa esim hahmotushäiriö

Vierailija
197/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokortti on kallis ja auton pitäminen. Juikiset tulevat halvemmaksi

Vierailija
198/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoossakin yleistä

Vierailija
199/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmilla ei ole varaa maksaa niin ajokortin hankkiminen ei ole mikään itsestäänselvyys nuorelle.

Vierailija
200/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo että poikani ei ole 20 autokoulu-ajotunnin jälkeen saanut inssiajoa suoritettua jokin pilkan aihe kun on jopa 8 alapeukkua tullut eikä yhtään yläpeukkua?  Mitä te oikein ajattelette, tämä masentaa häntä, ja olemem tosissaan huolissamme. 

Meillä oli myös yhdellä nuorella vaikea oppia kytkimen hallinta.

Harjoiteltiin mäkilähtöjä niin kauan, että alkoi sujumaan. Sai kortin ensimmäisellä inssillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi