Kierrätys on tehty mahdottomaksi. En ihmettele enää miksi metsään jätetään roinaa :(
Joku voi olla toki aivan eri mieltä kuin minä mutta toivon hyvää keskustelua ja vinkkejä. Ajattelin silti avautua tästä asiasta mikä on mielestäni myös eriarvoistavaa.
Kierrätys on tehty mahdottomaksi varsinkin kun olet taloudellinen tilanne ei ole maailman paras ja on tämän lisäksi autoton.
Suurin mokani on ollut se että olen ostanut käytettynä koko seinän kokoinen vitriinikaappi. Fidat, kierrätyskeskukset eivät enää ota tällaisia vastaan.
Sorttilta ja noutopojilta jos ne tulee hakee niin maksaa jopa yli 200 euroa.
Asioiden hävittämisestä on tehty uskomattoman vaikeiksi.
Kuten jo totesin aloituksessa, niin en ihmettele että yön pimeydessä käydään heittää vanhat patjat ja huonekalut lähimetsään tai sekajätteeseen.
Roskiin viemisestä on tehty luksusta!
Kommentit (147)
Lasia sisältävät ovet otat irti, sen jälkeen hajottamaan puuosia. Tai laita se toriin ilmaiseksi tarjolle ja sano että vain nouto. Yllättävän usein huonekalut kelpaa torin kautta.
Jos sulla on piha ja haluat siitä nopeasti (ei nyt kun on kuivaa, toki) eroon, laita palasiksi ja polta taivaan tuuliin, sekaan voit laittaa muuta puujätettä.
Uskon hyvin, että tuollaisesta voi olla hankaka päästä eroon. Itse olen alkanut hankkia sellaisia kalusteita, jotka saa osiin tai kasaan. Tällöin muuttaminen ja hävittäminen tai säilöminen on helpompaa. Esim. mun sohva menee helposti useaan osaan, tv-taso on vain taso ilman laatikoita, pöytä menee osiin, sänky menee pieniin osiin. Tuolit taitaa olla ainoat, joita ei saa kasaan mitenkään, mutta ne on kevyitä.
Vierailija kirjoitti:
Täysin totta! Minulla oli ikivanha mummolasta peritty sohva josta en tajunnut hankkiutua eroon kun se oli vielä jotenkin kunnossa. Sitten kun se hajosi, yritin keksiä miten siitä pääsee eroon. Rikkinäistä sohvaa ei otettu kierrätyskeskukseen kun lähetin siitä kuvan. En tunne ketään jolla on autoa ja asuisi lähettyvillä joten en voinut viedä sitä kaatopaikalle. Sitten googlettamaan onko jäteasemilla hakijoita pientä maksua vastaan, no ei löytynyt omalta alueelta ainuttakaan. Sitten ilmoitusta fb:n roskalavaan. Koska sohvan runko oli poikki ja pehmusteet hirveitä, ei kelvannut. Mietin sitten että saisinko sen rikottua kotona osiin ja toimitettua isoissa jätepusseissa roskiin, ei onnistunut, olisi pitänyt ostaa saha.
Lopulta syksyllä yön pimeydessä sain sen terassin kautta hivutettua vähän kerrallaan kerrostalon takapihaa pitkin tien laitaan jonne jätin sen. Varmistin vielä että maahan ei jäänyt uraa joka johtaa minun pihalle.
En ole ylpeä siitä mitä tein mutta ei ollut muutakaan vaihtoehtoa.
Sahan osto oli siis ylivoimainen este? Kuinkahan monta euroa olisi peräti maksanut...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin totta! Minulla oli ikivanha mummolasta peritty sohva josta en tajunnut hankkiutua eroon kun se oli vielä jotenkin kunnossa. Sitten kun se hajosi, yritin keksiä miten siitä pääsee eroon. Rikkinäistä sohvaa ei otettu kierrätyskeskukseen kun lähetin siitä kuvan. En tunne ketään jolla on autoa ja asuisi lähettyvillä joten en voinut viedä sitä kaatopaikalle. Sitten googlettamaan onko jäteasemilla hakijoita pientä maksua vastaan, no ei löytynyt omalta alueelta ainuttakaan. Sitten ilmoitusta fb:n roskalavaan. Koska sohvan runko oli poikki ja pehmusteet hirveitä, ei kelvannut. Mietin sitten että saisinko sen rikottua kotona osiin ja toimitettua isoissa jätepusseissa roskiin, ei onnistunut, olisi pitänyt ostaa saha.
Lopulta syksyllä yön pimeydessä sain sen terassin kautta hivutettua vähän kerrallaan kerrostalon takapihaa pitkin tien laitaan jonne jätin sen. Varmistin vielä että maahan ei jäänyt uraa joka johtaa minun pihalle.
En ole ylpeä siitä mitä tein mutta ei ollut muutakaan vaihtoehtoa.Sahan osto oli siis ylivoimainen este? Kuinkahan monta euroa olisi peräti maksanut...
En tuolloin googlettanut paljonko saha maksaa mutta arvelin että noin 30-40€
Nykyään tiedän että paljon vähemmän. En halunnut maksaa montaa kymppiä kerran käytössä olevasta työvälineestä. Arvelin että en tule enää ikinä tarvitsemaan sahaa.
Ilmaiseksi saaminen ei ole ratkaisu.
Uk:ssa elektroniikan ja kodinkoneisen havitys maksaa pikkusumman. Kaikki muu on ilmaista.
Luuletteko ettei ole roskia metsissa?
Kun ei se raha vaan mielenlaatu.
Ikina ei pitaisi tulla kenelekkaan edes mieleen tuhota luontoa noin. Haloo.
Kylla ratkaisu loytyy kun sita osaa hakea.
Mielestani tavaran pois heittaminen pitaisi aina maksaa. Ehka se vahan saisi ihmiset miettimaan kulutustaan ja olemaan heittamatta uusia, kayttamattomia tavaroita kaatikselle.
Nykyinen jarjestelma missa roskat katoaa silmista on tosi huono. Kannattaa katsoa kuinka ne kasittelee niita romu tietokoneita jossain african kolkassa, jossa koko kaupunki on yhta onglmajatetta.
Uff ja muut vaateboxit kippaa suurimmanosan suoraan kaatikselle.
Ihmiset hukkuu kraasaan ja lisaa pitaa saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saha tokmannilta maksaa n. 5 euroa. Itse olen sahannut paloiksi mm. vanhan patjan ja vienyt roskiin.
Kerrostalojen pihoille pitäisi muutaman vuoden välein tilata roskalava. Jos tällaista ei ole näkynyt, kysele taloyhtiöltä koska on viimeksi ollut ja sano että olisiko jo aika uudestaan.
Siitä olen eri mieltä että metsään niitä saisi viedä, sitä ei pidä tekemän.Kyllä se roskalavakin maksaa. Aika harvalla kerrostaloasujalla on ylimääräistä tilaa varastoida vuosikaupalla jotain vanhoja huonekaluja odottelemassa mitään yhteiskuljetusta kaatopaikalle.
Meillä tulee joka kevät ja joka syksy pihaan roskalava 2-3 pväksi. Ei tarvi vuosikausia säilytellä. Laita ehdotusta taloyhtiön väelle. Tämä Helsingissä ja Hekan talo. Tuohon lähelle tulee sitten kerran vuodessa HSY:n kierrätysauto, johon voi viedä viallisia sähkölaitteita joista haluaa eroon.
Atanan velliperseet. Ne roskat kierrätetään ja sillä hyvä! Lähipiirissä tai ihan Tori.fi työsuorituksena saa varmasti edesautettua kierrätystä jos vaan viitseliäisyyttä löytyy. Kunnatkin järjestää monena vuonna syrjäkylille esim. kesäkuukauden sivukeräyspisteitä sekajätteelle.
Facebookin roskalavaryhmässä tarjoat. Sitä kokeilisin ensimmäisenä. Tosin niissäkin on usein vähän silleen että vanhaa, muodista poistunutta kalustetta ei kukaan halua, siis esim. ysärityylin vaalean koivun väriset lastulevyjutut. Sitten jos ei ole menekkiä, niin kaatikselle hommaat jostain kyydin ja maksat. Ymmärrän hyvin, että on ikävää maksaa jostain, missä ei itse saa mitään, mutta niin se vain menee. Jos tämä ei onnistu, sahaa paloiksi ja vie roskikseen.
Naurattaa silti ajatus että joku sahaa moottorisahalla kerrostalokämpässä vitriinejä. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo ole kierrätystä, vaan kaatopaikkakuormasta kyse. Ja kyllä se on aina ollut maksullista.
Höpö höpö, maksullisuus on suhteellisen uusi juttu.
No maksullista se on ollut jo pidempään. Ihme pilkunviilausta taas.
Viestin pointtina kun oli, että kierrätys ja kaatopaikkakuorma on kaksi eri asiaa.
Höpö höpö. Kaatopaikkakuorma on nimenomaan kierrätystä. Dumppaaminen johonkin metsään taas ei ole.
Ei se kaatopaikka enää näinä päivinä ole mikään "kaikki samaan läjään" -pulju.
AP:n kanssa samaa mieltä että turhan kallista kyllä on. Toki hyvä että mm. öljyt ja SER-kaman voi viedä ilmaiseksi, niin sitten ne ei ole siellä metsissä. Muutama vuosi sitten vein pienen kahdenistuttavan sohvan kaatopaikalle, koska sattui olemaan silloin kärry lainassa. Taisi maksaa 18 euroa, joka on kyllä ihan posketon hinta.
Seuraavan palastelin osiin, metallit metallijätteeseen jne. ja pienissä erissä sitten puuosat energiajätteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pistät lekalla/sahalla palasiksi, puuosat energiajätteeseen ja lasit lasinkeräykseen. Näin häviää isommatkin huonekalut.
Ikkunalasityyppinen lasi ei kyl sovi lasinkeräykseen, pilaa koko satsin. Sinne voi laittaan vaan lasipurkkeja ja sellaista, mutta ei suoraa litteää lasia kuten ikkunat,
Aika järjetöntä on laittaa ikkunalasit sekajätteeseen poltettavaksi. Onhan noissa polttolaitoksissa toki aika korkeat lämpötilat, mutta ei taida lasi sentään palaa. Lasinkeräykseen laitettuna se sentään tulee asianmukaisesti kierrätettyä, vaikka PAKKAUSlasintuottajat eivät maksavana osapuolena siitä tykkääkkään.
Mulla on omakotitalo ja pihalla tilaa pilkkoa sohvat sekä vitriinit palasiksi ja poltella puu-, lastulevy ym. palavat osat saunan kiukaassa. Metalli- ja lasiosat vien asianmukaisiin kierrätyslaatikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin tein romusta pesukoneesta itselleni robottiasun ja kävelin kierrätykseen se ylläni
tästä tarttis kuvia...
minulla oli ehjiä myös uusiakin mutta pieneksi jääneitä hienoja vaatteita jotka annoin pois, missään nettikirpparilla ei käynyt kauppa ja en voi maksaa 50e pöytämaksua kirpputorille, jossa ei ole varmuutta käykö mikään edes kaupaksi. Kierrätys on tehty hankalaksi ja ketään ei kiinnosta ostaa mitään, ellei ole joku suomi design tuote, joita minulla ei ole. Sitten vielä uutisissa kehutaan kuinka hyvin nettikirppareilla käy kauppa, ei muuten käy tavalliset ketjuvaatteet/ulkomailta ostetut kaupaksi, vaan ne suomi design. Vaikutti siltä ettei kukaan edes huomannut myynti-ilmoituksia.
torifi annetaan osasto ei toiminut minulle oli annettavaa tosin ei ollut huonekalu vaan asuste jonka annoin. Sain yhteydenoton että tyyppi haluaa hakea sen päivänä X ja vielä hyväntekeväisyyteen. Jäin turhaa odottamaan ja ei vastannutkaan enää mitään, sitten kauhea kiukuttelu siitä ettei hän voi nyt lähteä junalla hakemaan. Siellä käy sellaisia jotka asuvat toisella puolen Suomea, eivätkä ole valmiita maksamaan bensaa/junalippua ilmaisten tavaroiden noutamista varten! mutta kaipa se pitäisi ilmaiseksi antavan maksaa kaikki sen lisäksi että antaa ilmaisen tavaran niin myös järjestää ilmainen kuljetus toiselle huom. olen autoton, tuo sivu ei todellakaan toimi. ilmeisesti olisi pitänyt maksaa joku taxi tai vastaava ilmaisen tavaran kuljetusta varten. Pilaostajia on myös paljon, kun myy halvalla heti yritetään tinkiä euroon ja postikulutkin (jos tavara mahtuu postiin) tulee antaa ilmaiseksi. Hyvä jos jollain on parempia kokemuksia, minulla tälläisiä.
Vierailija kirjoitti:
On se rankkaa että joutuu ihan itse ottamaan vastuuta omista jätteistään. Ei heru sympatiaa.
Yhteiskunnassa joudutaan tekemään arvovalintoja. Silloin pitää miettiä halutaanko kierrätykseen kannustaa ja tehdä siitä mahdollisimman vaivatonta vai toimia muutoin. Kyllä jonkun yksittäisen nojatuolin kärrääminen jäteasemalla on meille sen verran vaivalloista, että pistimme nopeammin sen paloiksi ja pikkuhiljaa sekajätteen mukaan. Tilanne olisi erilainen, jos olisi tilaa varastoida jätteitä vuosiksi niin, että niitä voi kuljettaa vaikka peräkärryllisen kerralla. Vihreyskin on niin ja näin, jos pitää 40 kilometria ajattaa yhtä nojatuolia "roskiin".
Voi luoja teidän kanssanne!! Jos on köyhä niin ei ole varaa pistää yli 100 euroa siihen et joku tulee sortille hakemaan!!
Koittakaa nyt jestas ymmärtää!
Kaikki päreiksi minkä vaan särkemään pystyy ja sekajätteeseen. Olen kolmen kämpän muutossa sillä tavoin toiminut ja yhden kuolinpesän. Saha, puukko, vasara ja ruuvimeisseli, sillä ne suurin osa kalusteistakin puretaan.
Mettän ja luonnon roskaamista en hyväksy. Miksi kierrätyskeskuksen pitäisi vastaanottaa rikkinäistä tavaraa? Hoida roskasi roskiin ihan ite.
Täällä toinen rutiköyhä. Miten hävittää tavaraa jos ei ole varaa jätemaksuihin?
Kierrätä rikkinäinen tai käyttökelpoinen kännykkäsi:
200 grammaa painavan älypuhelimen hiilijalanjälki on noin 79 kg, mikä vastaa 571 ajettua kilometriä autolla. Arviolta 80% näistä päästöistä syntyy valmistusvaiheessa ja vain noin 15% käytön aikana.
Lisäksi yhden puhelimen valmistamisesta syntyy näkymätöntä jätettä noin 86 kg. Ruotsalaisen tutkimuksen mukaan käytetty älypuhelin säästää noin 55 kg CO2 päästöjä.
https://yhteiso.telia.fi/t5/Blogi/Alypuhelimen-kierrattaminen-kannattaa…
FAKTOJA
*Kaikesta tuotetusta teräksestä 70 % on edelleen käytössä.
*Teräsromun käyttö uuden malmin sijaan vähentää CO2-päästöjä 58 %.
*Yhden terästonnin kierrättäminen säästää 1,4 tonnia rautamalmia, 0,8 tonnia kivihiiltä, 0,3 tonnia kalkkikiveä ja lisäaineita sekä 1,67 tonnia hiilidioksidia.
*Kierrätysteräksen käyttö uuden teräksen materiaalina vähentää ilmansaasteita 86 %, vedenkulutusta 40 % ja veden saastumista 76 %.
*Kaikesta tuotetusta alumiinista 75 % on edelleen käytössä.
*Kierrätettyä alumiiniromua käyttämällä voidaan vähentää CO2-päästöjä 92 % raaka-alumiiniin käyttöön verrattuna.
*Alumiinin kierrätys säästää energiaa 95 % primaarituotantoon verrattuna.
44 % EU:n kuparikysynnästä on peräisin kierrätyslähteistä.
*Kupariromun käyttö vähentää CO2-päästöjä 65 %.
https://www.stenarecycling.fi/oivalluksia/arkisto/kierrattamalla-metall…
En ole ylpeä siitä mitä tein mutta ei ollut muutakaan vaihtoehtoa.