Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kierrätys on tehty mahdottomaksi. En ihmettele enää miksi metsään jätetään roinaa :(

Vierailija
12.07.2021 |

Joku voi olla toki aivan eri mieltä kuin minä mutta toivon hyvää keskustelua ja vinkkejä. Ajattelin silti avautua tästä asiasta mikä on mielestäni myös eriarvoistavaa.

Kierrätys on tehty mahdottomaksi varsinkin kun olet taloudellinen tilanne ei ole maailman paras ja on tämän lisäksi autoton.

Suurin mokani on ollut se että olen ostanut käytettynä koko seinän kokoinen vitriinikaappi. Fidat, kierrätyskeskukset eivät enää ota tällaisia vastaan.

Sorttilta ja noutopojilta jos ne tulee hakee niin maksaa jopa yli 200 euroa.
Asioiden hävittämisestä on tehty uskomattoman vaikeiksi.
Kuten jo totesin aloituksessa, niin en ihmettele että yön pimeydessä käydään heittää vanhat patjat ja huonekalut lähimetsään tai sekajätteeseen.

Roskiin viemisestä on tehty luksusta!

Kommentit (147)

Vierailija
101/147 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri kävin alueen kaatopaikalla ja taas piti viedä firman jätteet henkilöautolla ja peräkärryllä ja valehdella, että "nää on henkilökohtaisesta käytöstä tulleita", kun yrotyksen tuottamat jätteet maksaa nykyään enemmän. Ei mitään järkeä. Samalla alalla toimiva sukulaismies hävittää jätteet omaan sorakuoppaansa hautaamalla. Sinne menee kemikaalikanisterit ja kaikki. Typerää minusta, mutta kun omatkin käynnit maksaa tonnin kuussa, on tuollaisen isomman firman maksut varmasti tähtitieteellisiä.

Vierailija
102/147 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettiä tarkkaan, mitä ostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/147 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se autoton saa sen arkkupakastimensa raahattua kuitenkin sinne metsään jos ei sitä saa kuitenkaan kierrätyspisteelle asti? Tätä en oikein ymmärrä.

Vierailija
104/147 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pistän palasiksi sellaiset isommat esineet, jotka pystyn. Ja sitten taloyhtiön roskikseen. Niille, mitä en pysty paloittelemaan, tilaan jossain vaiheessa kuljetuksen. Rikkinäiset pesukoneet, tiskikoneet yms vievät pois samalla, kun tuovat uuden. Maksaa parikymppiä lisää. Mulla tosin huonekalut on sellaisia, jotka eivät juurikaan mene rikki. Ovat siis tulleet mullekin kierrätettynä. Jos pinta on ollut huono, olen vain hionut ja maalannut tai lakannut. Sohvat ja nojatuolit olisivat ehkä sellaisia, jotka käytössä kuluisivat, mutta mulla ei ole sohvaa ja nojatuolitkin sellaisia, että niihin voi itse ommella uudet istuin- ja selkänojatyynyt. 

Vierailija
105/147 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätyksestä tehdään tahallaan vaikeaa koska päättäjät haluaa testata kuinka paljon teitä voi kyykyttää. Ja teitä hän voi! Esim viikissä tekivät semmoiset kierrätysastiat mihin ei voi laittaa kuin pienen roskan kerrallaan. Näin siinä kestää aikaa ja astiat menee tukkoon harva se päivä. Mitään järkeä hän tuossa ei ole vaan niin kuin sanoin kyseessä on kyykytys.

Vierailija
106/147 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako taloyhtiö roskikseen laittaa sellaiset jätteet, mitä niihin pömpeleihin mahtuu?

Ei tietenkään vaarallisia aineita ja sähköromua, mutta esim.

- kovamuovinen köynnöskasvi kehikko,

- maalattu puinen köynnöskehikko,

- likainen muovipressu, vähän sekalaisia,

- pieniä laudankappaleita

- sähköjohtoja (ei itse sähkölaitetta)

- jne ?

Vierailija
107/147 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako taloyhtiö roskikseen laittaa sellaiset jätteet, mitä niihin pömpeleihin mahtuu?

- jne ?

Toki saa. Sekajätteeseen niille joille ei ole erillistä laatikkoa. 

Vierailija
108/147 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalasti tässä ketjussa keskitytään siihen, että miksi ihmeessä jätteiden hävittämisen pitäisi olla ap:lle ilmaista kun ei se ole muillekaan.

Minä ainakin ymmärsin ap:n pointin.

Miettikää pullojen kierrätystä. Panttisysteemi on kannustin, jolla se on saatu toimivaksi, ja harvalle tulee enää mieleenkään heittää tyhjää pulloa kadun varteen, vaikka talous ei varmasti siihen 20 senttiin kaatuisi. Kaikessa muussa kierrätyksessä saa tavallaan rahallisen rangaistuksen siitä, että yrittää toimia oikein. Tällä tavalla ei rakenneta mitään toimivaa kierrätysyhteiskuntaa.

Vierailija
109/147 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- jne ?

Ei saa.

Sähköjohdot voit viedä prisman tai cittarin ser-kierrätyspisteeseen, joka löytyy yleen pullojenpalautuksen yhteydestä.

Muovisetpressut muovikeräykseen. Laudankappaleet poltettaviin tai torille ilmoituksella annetaan ilmaiseksi.

Vierailija
110/147 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainahan jätteenkuljetus maksaa. Miksi sen pitäisi olla sinulle ilmaista?

JO ON PERKELE!!!

Kierrätysmaksuja on nyljetty tuotteiden hinnoissa jo vuosikymmeniä ja jo pitäisi tähän mennessä kierrätysten pelata ilmaiseksi jokapaikassa helposti ja ilmaiseksi saatana!!!

Nekin kierrätysmaksut vissiin sijoittajat vetäneet vaan liiveihinsä veroparatiiseihin perkele kun ei toimi kierrätys vieläkään jumalauta!!!!

Vierailija
111/147 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pienituloinen, mutta maksaisin ilomielin vaikka 300e/kerta, jos olisi joku yksi paikka, jonne voisi helposti kärrätä kaikki mahdolliset jätteet ja siellä sitten henkilökunta huolehtisi lajittelusta yms. Nyt pitää ajella ympäri kaupunkia kun osa pitää viedä kierrätyskeskukseen, osa kaatopaikalle jne. Ei siltikään ole tullut mieleenkään viedä niitä metsään muiden riesaksi.

Vierailija
112/147 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen rutiköyhä. Miten hävittää tavaraa jos ei ole varaa jätemaksuihin?

Jätät ne tavarat ostamatta niin ei ole mitään hävitettävää. Säästyy rahatkin.

Vierailija
113/147 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätemaksuista en valita, mutta kieltämättä jäteasemalla asioiminen on välillä hiton rasittavaa. Täällä pikkukunnassa asema on auki muutaman tunnin viikossa, ja jos esim. sairastapauksen sattuessa se on kiinni, niin asiasta ilmoitetaan ainoastaan lapulla portin pielessä, tai lukitulla portilla. Siinä sitten olet jääkaappi- ja sohvatäyteisen vuokraperäkärryn kanssa ja mietit, lähteäkö ajamaan 100 km päähän isommalle asemalle, vai mitä hittoa tekisi. Siellä ei myöskään koskaan vastata puhelimeen, jotta aukiolon voisi tarkistaa. Asiasta on valitettu kymmenen vuotta ilman tulosta. Tästä syystä aina jos voin, pilkon kaiken ja laitan sen talousjätteeseen. Onnistuu aivan hyvin, vaikka olisi niitä Pieniä Lapsia 🥲 ja Pentukoiria 🥲, kun muutakaan vaihtoehtoa ei ole. Ja ei, metsään dumppaaminen ei ole vaihtoehto.

Vierailija
114/147 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain kerrostalo- tai rivariyhtiössä olisi järkevintä laittaa kerran vuodessa vaikka jonain keväisenä lauantaina pystyyn pihakirppis jonne kaikki halukkaat saa tuoda ylimääräiset kamansa myyntiin tai jopa vaan lahjoitettavaksi. Kirppiksen jälkeen iltapäivällä tulee sitten lava johon voi kipata ne myymättä jääneet tavarat.

Vierailija
115/147 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainahan jätteenkuljetus maksaa. Miksi sen pitäisi olla sinulle ilmaista?

Ei sen kai pidäkkään olla ilmaista mutta sitten ei kannata ihmetellä minkä takia ihmiset ei kierrätä ja dumppaa roskat luontoon

Vierailija
116/147 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se autoton saa sen arkkupakastimensa raahattua kuitenkin sinne metsään jos ei sitä saa kuitenkaan kierrätyspisteelle asti? Tätä en oikein ymmärrä.

Halvemmalla saa kyydin metsään kun se että maksaisit kyydistä ja siittä että saat viedä kierrätykseen

Vierailija
117/147 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki päreiksi minkä vaan särkemään pystyy ja sekajätteeseen. Olen kolmen kämpän muutossa sillä tavoin toiminut ja yhden kuolinpesän. Saha, puukko, vasara ja ruuvimeisseli, sillä ne suurin osa kalusteistakin puretaan.

Mettän ja luonnon roskaamista en hyväksy. Miksi kierrätyskeskuksen pitäisi vastaanottaa rikkinäistä tavaraa? Hoida roskasi roskiin ihan ite.

Minä olen myös rikkonut isojakin huonekaluja atomeiksi ja dumpannut sekajätelaatikkoon. Mutta seinän kokoinen vitriini taitaisi olla tekemätön paikka. Siinä on paljon isoja paksuja ja painavia lasipintoja jotka pitäsi saada siististi palasteltua jäteastiaan mahtuviksi. Ei onnistu kovin helposti kerrostaloasunnossa ja jos yrittää niin pienemmät lasinsirut löytyvät varmasti lasten ja koirien jaloista.

Vierailija
118/147 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamalasti tässä ketjussa keskitytään siihen, että miksi ihmeessä jätteiden hävittämisen pitäisi olla ap:lle ilmaista kun ei se ole muillekaan.

Minä ainakin ymmärsin ap:n pointin.

Miettikää pullojen kierrätystä. Panttisysteemi on kannustin, jolla se on saatu toimivaksi, ja harvalle tulee enää mieleenkään heittää tyhjää pulloa kadun varteen, vaikka talous ei varmasti siihen 20 senttiin kaatuisi. Kaikessa muussa kierrätyksessä saa tavallaan rahallisen rangaistuksen siitä, että yrittää toimia oikein. Tällä tavalla ei rakenneta mitään toimivaa kierrätysyhteiskuntaa.

Olen kanssasi aivan samaa mieltä... Suomessa ei tosiaan kannusteta viemään mitään kierrätykseen / jäteasemille; ja esimerkkinä jos on esim. todella huonokuntoinen iso huonekalu kuten iso sohva mitä ei voi enää kierrättää ja vie sen kiltisti itse jäteasemalle niin joutuu ensin hankkimaan peräkärryn mikä ei ole ilmainen, 20-40 euroa / vrk, sitten jäteasemalla maksat sen käyttökelvottoman sohvan viennistä 21 euroa (tuore kokemus) niin ei se tietenkään kovin kannustavaa ole - pikemminkin päinvastoin...

Vierailija
119/147 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lahjoittanut lähes kaiken käyttökelpoisen joko torissa tai fb-kirpputoreilla. Otat valokuvan tuotteesta ja laitat ilmoituksen, ei montaa minuuttia yleensä kestä, että joku ilmoittaa tulevansa hakemaan. Itseltä vaatii lähinnä sen, että vastaa viesteihin ja sopii ajankohdan koska noutaja tulee.

Vierailija
120/147 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä niissä astioiden hävittämisessä on niin vaikeaa? Metallit metallikeräykseen ja loput poltettaviin/sekajätteeseen. Niin se on ohjeidenkin mukaan.

Miten tämä nyt auttaa ap:n vitriiniongelmaan?