Kierrätys on tehty mahdottomaksi. En ihmettele enää miksi metsään jätetään roinaa :(
Joku voi olla toki aivan eri mieltä kuin minä mutta toivon hyvää keskustelua ja vinkkejä. Ajattelin silti avautua tästä asiasta mikä on mielestäni myös eriarvoistavaa.
Kierrätys on tehty mahdottomaksi varsinkin kun olet taloudellinen tilanne ei ole maailman paras ja on tämän lisäksi autoton.
Suurin mokani on ollut se että olen ostanut käytettynä koko seinän kokoinen vitriinikaappi. Fidat, kierrätyskeskukset eivät enää ota tällaisia vastaan.
Sorttilta ja noutopojilta jos ne tulee hakee niin maksaa jopa yli 200 euroa.
Asioiden hävittämisestä on tehty uskomattoman vaikeiksi.
Kuten jo totesin aloituksessa, niin en ihmettele että yön pimeydessä käydään heittää vanhat patjat ja huonekalut lähimetsään tai sekajätteeseen.
Roskiin viemisestä on tehty luksusta!
Kommentit (147)
Oletko laittanut Toriin annetaan-ilmoituksen? Tai paikallisiin FB-ryhmiin, roskalavaryhmään esimerkiksi?
Vierailija kirjoitti:
Ainahan jätteenkuljetus maksaa. Miksi sen pitäisi olla sinulle ilmaista?
Eihän sen ilmaista täydykään olla, vaan hinnat voisi olla kohtuullisia. Tuo 200e yhdestä huonekalusta, joka ei edes ole ongelmajätettä, on ihan ryöstöhinta. Olen itsekin joskus menneinä vuosina tilannut noudon ja se maksoi muistaakseni n. 50e mikä oli mielestäni oikein kohtuullista. Käsitin, että samalla reissulla hakevat useammalta samalla alueella asuvalta.
Roina metsässä kuuluu sosialismiin
Vierailija kirjoitti:
Aattelit että kävellen ne sinne metsään sitten kannetaan?
Kyllä ne autolla viedään ja jos se auto kerran jo on hankittu, mikä hel vetin järki ajella metsäteille dumppaamaan kun samalla vaivalla voi viedä kaatikselle. Maksaa muutaman euron tai kympin korkeintaan. Aivottomia kus ipäitä tollaset.
En minäkään hyväksy sitä, että jätteitä heitetään luontoon. Jätteiden vienti jätekeskukseen voi kuitenkin todellisuudessa maksaa jopa satasia, riippuen täysin siitä mitä sinne vie ja miten paljon.
Toriin ja faceen ilmoitusta että annetaan, vain nouto. Vitriinit ovat taas muodissa.
Tori.fi, Facebook - annetaan
Ruuvimeissteli - puretaan ja jätteisiin (jos nainen osaa meikata, osaa hän myös purkaa yhden vitriinin)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pistät lekalla/sahalla palasiksi, puuosat energiajätteeseen ja lasit lasinkeräykseen. Näin häviää isommatkin huonekalut.
Ikkunalasi ei kuulu lasinkeräykseen. Menee koko erä pilalle.
Tuleekohan kerrostaloissa kovin montaa onnistunutta "erää" vuoden aikana? Varsinkin jos kaikki asukkaat ei osaa suomea.
Ehkä olisi kätevämpää jos siinä ei lukisi LASI vaan LASIPURKIT JA -PAKKAUKSET. Kierrätysneuvoissa usein nimenomaan painotetaan, ettei oikein lajittelemalla sekajätettä kerry juuri lainkaan...
Vierailija kirjoitti:
Pistät lekalla/sahalla palasiksi, puuosat energiajätteeseen ja lasit lasinkeräykseen. Näin häviää isommatkin huonekalut.
Muistathan, että vitriinien lasit ja ikkunalasit eivät kuulu lasinkeräysastioihin! Niiden oikea paikka on seka- eli kuivajäteastiassa.
Meillä kun alkoivat ison roskan keräysmaksun, niin rupesin palastelemaan niitä sekajätteeseen. Ei kukaan tulle roskapusseja repimään auki ja katsomaan ettei varmasti ole seassa isomman roskan pienempiä palasia. Autottomana on pakko olla vähän luova.
Ihan absurdia miten vaikeaa tavarasta eroon pääsy on vs. sen haaliminen. Ihan parasta on välttää tavaran kertyminen ylipäätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sen ilmaista täydykään olla, vaan hinnat voisi olla kohtuullisia. Tuo 200e yhdestä huonekalusta, joka ei edes ole ongelmajätettä, on ihan ryöstöhinta. Olen itsekin joskus menneinä vuosina tilannut noudon ja se maksoi muistaakseni n. 50e mikä oli mielestäni oikein kohtuullista. Käsitin, että samalla reissulla hakevat useammalta samalla alueella asuvalta.
Eihän tässä ole kyse jätemaksusta, vaan tavaran KULJETUKSEN maksusta. Jokainen voi ihan itse hoitaa sen kuljetuksen mahdollisimman halvalla. Noita "paku + kuski" tyyppejä kun on, niin heille maksaa, että kuskaavat pois. Se itse kaatopaikan jätemaksu on sitten jotain muutamia kymppejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saha tokmannilta maksaa n. 5 euroa. Itse olen sahannut paloiksi mm. vanhan patjan ja vienyt roskiin.
Kerrostalojen pihoille pitäisi muutaman vuoden välein tilata roskalava. Jos tällaista ei ole näkynyt, kysele taloyhtiöltä koska on viimeksi ollut ja sano että olisiko jo aika uudestaan.
Siitä olen eri mieltä että metsään niitä saisi viedä, sitä ei pidä tekemän.Kyllä se roskalavakin maksaa. Aika harvalla kerrostaloasujalla on ylimääräistä tilaa varastoida vuosikaupalla jotain vanhoja huonekaluja odottelemassa mitään yhteiskuljetusta kaatopaikalle.
Paikoillaan se vitriini taitaa tälläkin hetkellä seistä. Sitten kun roskalava on tulossa, rupeaa purkuhommiin
Useimmiten niistä vanhoista huonekaluista halutaan eroon silloin kun on ostettu uusi tilalle.
No älä osta uutta, jos vanha vielä haitoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä ole kyse jätemaksusta, vaan tavaran KULJETUKSEN maksusta. Jokainen voi ihan itse hoitaa sen kuljetuksen mahdollisimman halvalla. Noita "paku + kuski" tyyppejä kun on, niin heille maksaa, että kuskaavat pois. Se itse kaatopaikan jätemaksu on sitten jotain muutamia kymppejä.
Tämä oli nimenomaan paikallisen jätefirman kuljetus+jätemaksu. Heillä oli tämmöinen palvelu, että tiettyinä päivinä kiertävät hakemassa ja kuskille maksettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli nimenomaan paikallisen jätefirman kuljetus+jätemaksu. Heillä oli tämmöinen palvelu, että tiettyinä päivinä kiertävät hakemassa ja kuskille maksettiin.
Niin, pointtina olikin, että ei ole pakko maksaa 200 euroa jätteen kuljetuksesta, kun sen voi hoitaa itse halvemmalla. Vaatii vaan vähän aikaa ja panostusta, että löytää kohtuuhintaisen pakun/kärryn ja kuskin (jos ei itseltä tai lähipiiristä löydy).
Mutta edelleen, on eri asia puhua korkeista jätemaksuista kuin korkeista jätteen kuljetusmaksuista. Nämä ovat kaksi eri asiaa. Ei se ole jäteasemien vika, että ihmiset ei saa hommattua jätteilleen kuljetusta kohtuuhintaan.
Vierailija kirjoitti:
Täällä saa ainakin yksityistaloudet viedä hyötykäyttöasemalle ilmaiseksi rojunsa. Kuljetus tietysti pitää itse huolehtia, mutta itsepä ne pitäisi sinne metsäänkin viedä.
Ilmeisesti hyötykäyttöasema ei kaikkialla sitten ole ilmainen? Paljonko maksaa, onko suuria summia?
Sänky 30 e, risukuorma saman verran. Kun viet vaikka 5 peräkärryllistä tavaraa, maksat helposti 300 e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aattelit että kävellen ne sinne metsään sitten kannetaan?
Kyllä ne autolla viedään ja jos se auto kerran jo on hankittu, mikä hel vetin järki ajella metsäteille dumppaamaan kun samalla vaivalla voi viedä kaatikselle. Maksaa muutaman euron tai kympin korkeintaan. Aivottomia kus ipäitä tollaset.En minäkään hyväksy sitä, että jätteitä heitetään luontoon. Jätteiden vienti jätekeskukseen voi kuitenkin todellisuudessa maksaa jopa satasia, riippuen täysin siitä mitä sinne vie ja miten paljon.
Pointtinahan tässä jätemaksussa on se, että ihmiset oikeesti kierrättäis kaiken mahdollisen, ja vain se kierrätykseen kelpaamaton viedään kaatopaikalle ja siitä sitten maksetaan. Kyllähän tuo jätemaksu voi olla isokin, jos kaiken vaan sellaisenaan lykkää kuormaan eikä yhtään käy läpi sitä romua.
Aloittajan tapauksessa jätemaksu on muutamia kymppejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä saa ainakin yksityistaloudet viedä hyötykäyttöasemalle ilmaiseksi rojunsa. Kuljetus tietysti pitää itse huolehtia, mutta itsepä ne pitäisi sinne metsäänkin viedä.
Ilmeisesti hyötykäyttöasema ei kaikkialla sitten ole ilmainen? Paljonko maksaa, onko suuria summia?
Sänky 30 e, risukuorma saman verran. Kun viet vaikka 5 peräkärryllistä tavaraa, maksat helposti 300 e.
5 peräkärryllistä on jo niin iso määrä roskaa, että saahan se jo maksaakin. Kuka noin paljon kerralla edes veisi, jos puhutaan siis ihan normaalista roskasta, eikä esim. remonttijätteestä? Miks tuota roskaa pitää noin paljon etes haalia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikkunalasi ei kuulu lasinkeräykseen. Menee koko erä pilalle.
Asuinpaikkakunnallani ikkunalasia saa laittaa pieniä määriä sekajätteeseen, mökkipaikkakunnalla ei lainkaan. Kummassakaan ikkunalasi ei ole kierrätyslasia.
Eli rikkoutunut ikkunalasi pitää viedä jäteasemalle, maksaa siitä 12 euroa. On muuten enemmän kuin mitä uusi lasi maksaa.
Jäteasemat on hinnoitelleet itsensä pois markkinoilta. Pieni määrä sekajätteessä tarkoittaa max 49% koko jätemäärästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5 peräkärryllistä on jo niin iso määrä roskaa, että saahan se jo maksaakin. Kuka noin paljon kerralla edes veisi, jos puhutaan siis ihan normaalista roskasta, eikä esim. remonttijätteestä? Miks tuota roskaa pitää noin paljon etes haalia?
5 peräkärryllistä puutarhajätettä eli esimerkiksi 2 sireenipensasta ja yksi lehmus, hinta kaatopaikalla 300 e.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä laseja saa lasinkeräykseen laittaa, sekajätteeseen kuuluu.
Useimmiten niistä vanhoista huonekaluista halutaan eroon silloin kun on ostettu uusi tilalle.