Kierrätys on tehty mahdottomaksi. En ihmettele enää miksi metsään jätetään roinaa :(
Joku voi olla toki aivan eri mieltä kuin minä mutta toivon hyvää keskustelua ja vinkkejä. Ajattelin silti avautua tästä asiasta mikä on mielestäni myös eriarvoistavaa.
Kierrätys on tehty mahdottomaksi varsinkin kun olet taloudellinen tilanne ei ole maailman paras ja on tämän lisäksi autoton.
Suurin mokani on ollut se että olen ostanut käytettynä koko seinän kokoinen vitriinikaappi. Fidat, kierrätyskeskukset eivät enää ota tällaisia vastaan.
Sorttilta ja noutopojilta jos ne tulee hakee niin maksaa jopa yli 200 euroa.
Asioiden hävittämisestä on tehty uskomattoman vaikeiksi.
Kuten jo totesin aloituksessa, niin en ihmettele että yön pimeydessä käydään heittää vanhat patjat ja huonekalut lähimetsään tai sekajätteeseen.
Roskiin viemisestä on tehty luksusta!
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
No joo, se on helppo antaa tuollaisia vinkkejä. Oikeasti kuka alkaa kerrostalokämpässä vasaroimaan isoa vitriiniä osiksi, johan siinä itsensä satuttaa ja varsinkin jos on lapsia ja eläimiä.
Ihan samalla tavalla ne puretaan kuin kootaankin. Ei tarvitse riehua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo, se on helppo antaa tuollaisia vinkkejä. Oikeasti kuka alkaa kerrostalokämpässä vasaroimaan isoa vitriiniä osiksi, johan siinä itsensä satuttaa ja varsinkin jos on lapsia ja eläimiä.
Ei välttämättä jos on satuttu käyttämään liimaa kokoamisvaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saha tokmannilta maksaa n. 5 euroa. Itse olen sahannut paloiksi mm. vanhan patjan ja vienyt roskiin.
Kerrostalojen pihoille pitäisi muutaman vuoden välein tilata roskalava. Jos tällaista ei ole näkynyt, kysele taloyhtiöltä koska on viimeksi ollut ja sano että olisiko jo aika uudestaan.
Siitä olen eri mieltä että metsään niitä saisi viedä, sitä ei pidä tekemän.Kyllä se roskalavakin maksaa. Aika harvalla kerrostaloasujalla on ylimääräistä tilaa varastoida vuosikaupalla jotain vanhoja huonekaluja odottelemassa mitään yhteiskuljetusta kaatopaikalle.
Paikoillaan se vitriini taitaa tälläkin hetkellä seistä. Sitten kun roskalava on tulossa, rupeaa purkuhommiin
Useimmiten niistä vanhoista huonekaluista halutaan eroon silloin kun on ostettu uusi tilalle.
No älä osta uutta, jos vanha vielä haitoilla.
Juu, varmaan odottelen muutaman vuoden sitä ehdotettua taloyhtiön roskalavaa jotta saan vaikka ostaa uuden sängyn lapselle joka on kasvanut ulos entisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pistät lekalla/sahalla palasiksi, puuosat energiajätteeseen ja lasit lasinkeräykseen. Näin häviää isommatkin huonekalut.
Ikkunalasi ei kuulu lasinkeräykseen. Menee koko erä pilalle.
Asuinpaikkakunnallani ikkunalasia saa laittaa pieniä määriä sekajätteeseen, mökkipaikkakunnalla ei lainkaan. Kummassakaan ikkunalasi ei ole kierrätyslasia.
Eli rikkoutunut ikkunalasi pitää viedä jäteasemalle, maksaa siitä 12 euroa. On muuten enemmän kuin mitä uusi lasi maksaa.
Jäteasemat on hinnoitelleet itsensä pois markkinoilta. Pieni määrä sekajätteessä tarkoittaa max 49% koko jätemäärästä.
Mikset siis laittanut pieninä määrinä sekajätteen joukkoon? Vaatii toki vähän järjestelyä, mutta noin oisin itse tehnyt. Eihän yks ikkunalasi palasina nyt niin montaa puolikasta roskapussillista vaadi.
Kuka noita muutenkaan vahtii, että onko se lasin määrä nyt varmasti max 49 %..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä jos on satuttu käyttämään liimaa kokoamisvaiheessa.
Lastulevyt kyllä purkaantuu kun kiertää isoimmat ruuvit pois ja vähän vasaralla tempaisee.
Sitten jemmaa palaset talonyhtiön roskikseen tai tekee niin kuin läheisessä kerrostaloslummissa, parvekkeelta pihalle vaan, kyllä ne sieltä pihalta joku siivoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saha tokmannilta maksaa n. 5 euroa. Itse olen sahannut paloiksi mm. vanhan patjan ja vienyt roskiin.
Kerrostalojen pihoille pitäisi muutaman vuoden välein tilata roskalava. Jos tällaista ei ole näkynyt, kysele taloyhtiöltä koska on viimeksi ollut ja sano että olisiko jo aika uudestaan.
Siitä olen eri mieltä että metsään niitä saisi viedä, sitä ei pidä tekemän.Kyllä se roskalavakin maksaa. Aika harvalla kerrostaloasujalla on ylimääräistä tilaa varastoida vuosikaupalla jotain vanhoja huonekaluja odottelemassa mitään yhteiskuljetusta kaatopaikalle.
Paikoillaan se vitriini taitaa tälläkin hetkellä seistä. Sitten kun roskalava on tulossa, rupeaa purkuhommiin
Useimmiten niistä vanhoista huonekaluista halutaan eroon silloin kun on ostettu uusi tilalle.
Juu, varmaan odottelen muutaman vuoden sitä ehdotettua taloyhtiön roskalavaa jotta saan vaikka ostaa uuden sängyn lapselle joka on kasvanut ulos entisestä.
Et kai lastensänkyä kaatopaikalle heitä vain sen vuoksi, että lapsi kasvanut siitä ulos?! Torille tms kun laitat ilmoituksen, niin joku hakee sen pois. Tän kertakäyttökulttuurin takiahan noi jätemaksut kasvaakin jatkuvasti, kun se jätteen määrä on ihan älytön..
Ja ton roskalavanhan voi taloyhtiö tilata vaikka joka vuosi pihaan, jos tarvetta niin kovasti on. Tai sitten kaikki vaan ite kuskaa jätteensä jäteasemalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kai lastensänkyä kaatopaikalle heitä vain sen vuoksi, että lapsi kasvanut siitä ulos?! Torille tms kun laitat ilmoituksen, niin joku hakee sen pois. Tän kertakäyttökulttuurin takiahan noi jätemaksut kasvaakin jatkuvasti, kun se jätteen määrä on ihan älytön..
Ja ton roskalavanhan voi taloyhtiö tilata vaikka joka vuosi pihaan, jos tarvetta niin kovasti on. Tai sitten kaikki vaan ite kuskaa jätteensä jäteasemalle.
Aina joku on se joka kuluttaa sen tavaran loppuun, ei niitä ikuisesti voi kierrättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä saa ainakin yksityistaloudet viedä hyötykäyttöasemalle ilmaiseksi rojunsa. Kuljetus tietysti pitää itse huolehtia, mutta itsepä ne pitäisi sinne metsäänkin viedä.
Ilmeisesti hyötykäyttöasema ei kaikkialla sitten ole ilmainen? Paljonko maksaa, onko suuria summia?
Sänky 30 e, risukuorma saman verran. Kun viet vaikka 5 peräkärryllistä tavaraa, maksat helposti 300 e.
5 peräkärryllistä on jo niin iso määrä roskaa, että saahan se jo maksaakin. Kuka noin paljon kerralla edes veisi, jos puhutaan siis ihan normaalista roskasta, eikä esim. remonttijätteestä? Miks tuota roskaa pitää noin paljon etes haalia?
5 peräkärryllistä puutarhajätettä eli esimerkiksi 2 sireenipensasta ja yksi lehmus, hinta kaatopaikalla 300 e.
Huutaako se kuin palosireeni. Syreenistä olen kyllä kuullut. Ja miksi ihmeessä tuollaisia kompostoitavia kukaan edes roudaa jäteasemalle?
Vierailija kirjoitti:
Täällä saa ainakin yksityistaloudet viedä hyötykäyttöasemalle ilmaiseksi rojunsa. Kuljetus tietysti pitää itse huolehtia, mutta itsepä ne pitäisi sinne metsäänkin viedä.
Ilmeisesti hyötykäyttöasema ei kaikkialla sitten ole ilmainen? Paljonko maksaa, onko suuria summia?
Ainakin pääkaupunkiseudulla huonekalut ovat maksullista jätettä ja hinta on tilavuuden mukaan. Suurikokoinen sohva tai vitriini on monta kuutiota ja maksaa satasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pistät lekalla/sahalla palasiksi, puuosat energiajätteeseen ja lasit lasinkeräykseen. Näin häviää isommatkin huonekalut.
Ei niitä laseja saa lasinkeräykseen laittaa, sekajätteeseen kuuluu.
Niinpä. Kierrätys on tehty liian hankalaksi, lasia ei saakaan laittaa lasikeräykseen eikä muovia, esimerkiksi muovipulkkaa tai pottaa, muovikeräykseen,
Vierailija kirjoitti:
Ikkunalasityyppinen lasi ei kyl sovi lasinkeräykseen, pilaa koko satsin. Sinne voi laittaan vaan lasipurkkeja ja sellaista, mutta ei suoraa litteää lasia kuten ikkunat,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä laseja saa lasinkeräykseen laittaa, sekajätteeseen kuuluu.
Niinpä. Kierrätys on tehty liian hankalaksi, lasia ei saakaan laittaa lasikeräykseen eikä muovia, esimerkiksi muovipulkkaa tai pottaa, muovikeräykseen,
Näille on ihan hyvät perustelut. En ymmärrä uhriutumistasi.
Vierailija kirjoitti:
Lisää tähän vielä se, että monessa mökkikunnassa ei ole jäteasemaa, joka ottaisi vastaan kaatopaikkatavaraa tai sitten se asema on auki tiistaisin klo 12-14. Mökkiläiset on korona-aikana kantaneet lähimetsiin kuormakaupalla petivaatteita, sohvia, jääkaappeja jne. uudistaessaan mökkejään. Kaikilla on ollut hyvä tarkoitus viedä tavarat lajiteltavaksi, mutta kun vastaanotto ei ole auki tai matkaa on 40 km, niin metsä on sekä halpa että kätevä kierrätyspaikka.
Todennäköisesti kulut eivät kasvaisi lainkaan, jos jätekuormat saisi tuoda ilmaiseksi.
Lisäksi meillä on päätetty, että risuja ja oksia ei enää saa polttaa, ne voi tuoda maksutta kaatopaikalle (tosin sinne 40 km päähän), jos risut ja puutarhajäte ovat muovisäkeissä. Irto-oksakuorma maksaa 30 e. Niinpä tätäkin lajia roskaa viedään metsiin. Sinne päätyy lupiinia, kosmoskukkaa ja muuta puutarhamateriaalia, jota ennen ei olisi siirrelty pihasta minnekään.
Nyt on kyllä niin turhaa selitystä, että verisuoni poksahtaa päästä ärsytyksestä.
Mökkiläinen on hyvä ja järjestää niin, että pääsee jäteasemalle sen aukiolojen puitteissa.
Mökkiläinen on hyvä, ja perustaa puutarhajätteelle kompostin. Vain täysi idiootti kuljettaa puutarhajätettä yhtään mihinkään, kun sen voi kompostoida mullaksi siellä omalla tontilla.
Mikään, EI MIKÄÄN, oikeuta dumppaamaan jätettä metsään. EI MIKÄÄN.
Ootko ikinäkuulku facebookin kierrätysryhmistä? Niihin laitat kuvat ja mitat ja kerrot, että annetaan.
Ihme valitusta. Itse olet hankkinut turhan, hankalan asian ja nyt kaikkien muiden kuuluisi hoitaa ongelmaasi liittyvät kustannukset. Hoida asiaäläkä marise. Olen köyhä, mutta ymmärrn sen jo hankintoja tehdessäni, ikinä hankkisi tuollaista.
Laita Toriin annetaan osastolle niin pääset erilleen
Vierailija kirjoitti:
Minä olen vuosia sitten pistänyt kerrostaloasunnossani ison keittiön vitriinin palasiksi ja kantanut osa kerrallaan pihalla oleviin jätemolokkeihin. Mikä siinä on hankalaa? Ruuvaat ovet irti ja niin pieniin palasiin kuin mahdollista. Ei mikään pakko vasaralla paiskoa laseja rikki😒
Kyllä vaan pitää rikkoa yli kaksimetriä pitkät päädyt ym. puu- sekä lasiosat pienemmiksi ennen kuin ne saa vietyä taloyhtiön roskalaatikkoon vähän kerrallaan. Ja siinä sitten asustelet pienten lasten kanssa muutaman viikon vitriininpalasten keskellä ennen kuin kaikki on onnistuttu hävittämään. Varsinkin suurten lasilevyjen pieniminen kerrostalokaksiossa on meluistaa ja roskaisaa puuhaa ja pitää vaan toivoa että kaikki pienet sirpaleetkin löytyvät muualta kuin pienimmäisen jalkapohjasta.
Yritä myydä jollekin. Ja sitten ostaja voisi hakea sen. Tsemppiä!
Toriin myyntiin viidellä kympillä ja kun joku kysyy niin annat puolet alennusta
On se rankkaa että joutuu ihan itse ottamaan vastuuta omista jätteistään. Ei heru sympatiaa.
Niin, puhuin itse nimenomaan kaatopaikkajätteestä eli ihan puhtaasta roskasta.
Puutarhajätteen vienti tulisi kyllä olla ilmaista tai ainakin tosi edullista.