Kierrätys on tehty mahdottomaksi. En ihmettele enää miksi metsään jätetään roinaa :(
Joku voi olla toki aivan eri mieltä kuin minä mutta toivon hyvää keskustelua ja vinkkejä. Ajattelin silti avautua tästä asiasta mikä on mielestäni myös eriarvoistavaa.
Kierrätys on tehty mahdottomaksi varsinkin kun olet taloudellinen tilanne ei ole maailman paras ja on tämän lisäksi autoton.
Suurin mokani on ollut se että olen ostanut käytettynä koko seinän kokoinen vitriinikaappi. Fidat, kierrätyskeskukset eivät enää ota tällaisia vastaan.
Sorttilta ja noutopojilta jos ne tulee hakee niin maksaa jopa yli 200 euroa.
Asioiden hävittämisestä on tehty uskomattoman vaikeiksi.
Kuten jo totesin aloituksessa, niin en ihmettele että yön pimeydessä käydään heittää vanhat patjat ja huonekalut lähimetsään tai sekajätteeseen.
Roskiin viemisestä on tehty luksusta!
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Ainahan jätteenkuljetus maksaa. Miksi sen pitäisi olla sinulle ilmaista?
Ja kantaako AP sen huonekalunsa yön pimeydessä metsään?
Jos sulla on mahdollisuus käydä heivaamassa se kirjahylly tai muu metsään eli käytössäsi on auto ja peräkärry, niin silloin sulla olisi mahdollisuus tehdä hävitys asiallisesti! Ei liikene sitten minkäänlaista ymmärrystä missään tilanteessa jätteiden kippaamiselle luontoon!!!!!
Jos sulla on pelkkä auto, pura se hylly kotona osiin ja vie sen verran kerrallaan jäteasemalle kun autossa saat kulkemaan. Jos sulla ei ole sitä autoakaan, niin alat kyselemään kaikki kumminkaimatkin läpi ja kyselet myös paikallisissa someryhmissä, niin ihan varmasti jostain joku löytyy, joka on valmis jelppimään ainakin pientä korvausta vastaan.
Ja seuraavan kerran harkitset hankintojasi kauemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se autoton saa sen arkkupakastimensa raahattua kuitenkin sinne metsään jos ei sitä saa kuitenkaan kierrätyspisteelle asti? Tätä en oikein ymmärrä.
Halvemmalla saa kyydin metsään kun se että maksaisit kyydistä ja siittä että saat viedä kierrätykseen
Nykyään muuten on yrittäjiä, jotka hakee pakettiautolla rojut ja sanoo toimittavansa kierrätykseen. Ottavat maksun tästä. Oikeasti rojut saattaa kulkeutua jonnekin suon silmään. Kaikki on pelkkää profittia.
Tämä on sen maksullisuuden varjopuolia. Rosvo/huijari pääsee siihen väliin tekemään businesta.
Vierailija kirjoitti:
Otsikkosi on kyllä ihan pielessä.
Kierrätys on nyky-yhteiskunnassa nimenomaan tehty mahdolliseksi.
Samaa mieltä, enää ei meillä päin roskia tapaa luonnossa. Vain idiootti vie roskiaan sinne kun hyvä jäteasema on olemassa.
Pellefantti kirjoitti:
Juuri kävin alueen kaatopaikalla ja taas piti viedä firman jätteet henkilöautolla ja peräkärryllä ja valehdella, että "nää on henkilökohtaisesta käytöstä tulleita", kun yrotyksen tuottamat jätteet maksaa nykyään enemmän. Ei mitään järkeä. Samalla alalla toimiva sukulaismies hävittää jätteet omaan sorakuoppaansa hautaamalla. Sinne menee kemikaalikanisterit ja kaikki. Typerää minusta, mutta kun omatkin käynnit maksaa tonnin kuussa, on tuollaisen isomman firman maksut varmasti tähtitieteellisiä.
Tätä en vaan pysty ymmärtämään, että tuotetaan kyllä jätettä, mutta ei olla valmiita maksamaan siitä ITSE tuotetusta jätteestä?!? Kenen se sitten pitäisi maksaa?? Tai miksi sen hävityämisen pitäisi olla ilmaista? ÄLÄ TUOTA JÄTETTÄ, JOS ET OLE VALMIS SEN HÄVITYKSESTÄ MAKSAMAAN.
Siis tämähän on ihan sama kuin vaikka että jonkun muun pitäisi pestä sun vaatteet ja maksaa se pesu, vaikka sinä itse ne likaat. Tai jonkun muun pitäisi tankata ja maksaa sun bensakulut, vaikka sinä itse omistat sen auton ja ajat tankin tyhjäksi. Tai kun sun tekee mieli lomalle, niin jonkun muun pitäisi järjestää ja maksaa se sun lomamatka.
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on mahdollisuus käydä heivaamassa se kirjahylly tai muu metsään eli käytössäsi on auto ja peräkärry, niin silloin sulla olisi mahdollisuus tehdä hävitys asiallisesti! Ei liikene sitten minkäänlaista ymmärrystä missään tilanteessa jätteiden kippaamiselle luontoon!!!!!
Jos sulla on pelkkä auto, pura se hylly kotona osiin ja vie sen verran kerrallaan jäteasemalle kun autossa saat kulkemaan. Jos sulla ei ole sitä autoakaan, niin alat kyselemään kaikki kumminkaimatkin läpi ja kyselet myös paikallisissa someryhmissä, niin ihan varmasti jostain joku löytyy, joka on valmis jelppimään ainakin pientä korvausta vastaan.
Et sitten jaksanut lukea paria riviä pidemmälle? Aloituksessa sanotaan että autoton, se tarkoittaa että aloittajalla Ei ole autoa käytössään, saatika peräkärriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten jaksanut lukea paria riviä pidemmälle? Aloituksessa sanotaan että autoton, se tarkoittaa että aloittajalla Ei ole autoa käytössään, saatika peräkärriä.
Luin kokonaan ja vastasin yleisesti. Ap:n kirjahylly nyt oli vaan esimerkkinä. Koskaan ei ole mitään oikeutta kipata jätteitä luontoon, eikä minulta liikene tälle ap:n mielipiteelle ymmärrystä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen rutiköyhä. Miten hävittää tavaraa jos ei ole varaa jätemaksuihin?
No ap ei ole rutiköyhä. Hänhän on hävittämässä huonekalunsa koska on HANKKINUT uuden tilalle, ja ihan turhaan jos vanha peli on toimiva.
Annan tämmöisen neuvon että älkää ostako leveitä kaappeja/ vitriinejä/ kirjahyllyjä sillä niitä ei ota kukaan edes ilmaiseksi koska vaikea kuskata. Itse sain myytyä koska ostajilla oli firman auto. Leveä kaappia ei huolinut kukaan.
Nyt kun muutetaan takaisin rempattuun kotiin niin vain lipastoja. Parempi kaksi pientä vierekkäin kuin yksi iso. Varsinkin jos ei ole autoa niin ei isoja kalusteita. Vaaterekki ja lipasto parempi.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa miettiä tarkkaan, mitä ostaa.
Tämä. Meillä auto mutta peräkärryn vuokra maksaa ja jätemaksu. Pienemmät kalusteet menee kiertoon helposti.
Eikä kaikilla ole edes sitä koukkua autossa.
9v sitten vein kaupungin pakulla kapungin sohvan kaatopaikalle . Sohvan vastaanotto maksoi 50€. Auton kulut n.10€ palkkakulut kunnalle yli30€. Yksityiselle vielä liikevoitto päälle veroineen äkkiä tulee 150- 200€.
Ne, jotka jättävät rojuja metsään sillä perusteella, että niiden siivoaminen on metsänhoitajan vastuulla. Yksi viesti heille: poistakaa itsenne maailman geenipoolista. Metsässähän maatuu hyvin, toisin kuin ne sohvat ja kodinkoneet, jotka sinne metsään jätätte. Voitte olla edes jossain asiassa oikeasti hyödyksi. Teitä ei kukaan kaipaa. Lähimetsä tuhottu jo sillä, kun sinne on viety metsätien varteen roinaa. Oksettavaa toimintaa. Voinhan minäkin tulla hakemaan teidän pihasta autot ja pyörät käyttöön itselleni, kun en halua niistä maksaa, joten on oikeutettua, että annatte ne minulle ilmaiseksi
Yksityishenkilön kaatopaikkamaksut ovat edullisemmat ja muitakin pieniä etuja.
todellisuudessa ilmastolla ja jätteillä ja kierrättämisellä on vain tarkoitus rahastaa, on suorastaan valehtelua sanoa että sitä tehdään maapallon hyväksi... ei vaan kyseessä on valtava rahastus ei muuta... ja miljardöörit eri puolilla maailmaa keräävät rahat muiden köyhtyessä...
Tuo on totta mutta vain osin. Ostaessasi jatkossa tuotetta kannattaa miettiä pitääkö ostaa ollenkaan. Sen jälkeen kannattaa miettiä koko logistiikka alusta loppuun. Itse harrastan kierrätystä ja asioiden kunnostusta, huomaan että monet ovat ihan täysin ajattelemattomia ja lyhytnäköisen tyhmiä. Tämä kannustaa valmistamaan pas... Nostin sekajäteastiasta pölynimurin joka ei sinne kuulu, kuuluu SER-jätteeseen! Imuri oli viikkotolkulla astian vieressä ja huomasin että yksi pyörä puuttui. Kytkin pistorasiaan ja kas! Toimii kuin junan vessa. Puuttuva pyörä ratkesi kun vaihdoin kaikki pyörät hajonneesta. Putsaus ja nyt meillä on myytävänä siisti, huollettu ja toimiva laite. Mutta tämä kaikki on kiellettyä, halveksittavaa ja vaikka mitä vaikka piti olla niin vihreää ja ilmasto räjähtää ym. Anteeksi että menin korjaamaan koska voin. Ja jos kaikki noin tekisivät - jos yhdelle antaa luvan ym kortit heti käyttöön.
Köyhille joilla ei ole autoa saati vetokoukkua mutta holtittoman kokoiset mööpelit saatu alun perinkin jotenkin sinne kämppään, ja jotka jotenkin sinne metsään singahtavat - miettikääs vähän juttujanne ja miksi olette köyhiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saha tokmannilta maksaa n. 5 euroa. Itse olen sahannut paloiksi mm. vanhan patjan ja vienyt roskiin.
Kerrostalojen pihoille pitäisi muutaman vuoden välein tilata roskalava. Jos tällaista ei ole näkynyt, kysele taloyhtiöltä koska on viimeksi ollut ja sano että olisiko jo aika uudestaan.
Siitä olen eri mieltä että metsään niitä saisi viedä, sitä ei pidä tekemän.
Olen tehnyt saman. Yhtenä iltana palasiksi, pakkaaminen roskapusseihin ja sitten pussi kerrallaan sekajätteeseen.
Mä oon "käsitellyt" pienen 2 istuttavan sohvankin näin.
Jos kyse 70-l tai kasari kirjahyllystä niin se on ongelmajätettä. Mummoni siskon kuolipesässä saatiin sellanen menemään kun päälliskauppaan tuli toimiva pesukone yms.
Kyse on prioriteeteistä. Johonkin hömppötutkimukseen opistolla saatetaan laittaa miljoonia tai raahata tänne koko elämänkaaren mittaisia elättejä lisää kuluttamaan mutta perus jätehuoltoa ei saada kuntoon. Samalla teeskennellään olevamme niin vihreää yhteiskuntaa että