Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kierrätys on tehty mahdottomaksi. En ihmettele enää miksi metsään jätetään roinaa :(

Vierailija
12.07.2021 |

Joku voi olla toki aivan eri mieltä kuin minä mutta toivon hyvää keskustelua ja vinkkejä. Ajattelin silti avautua tästä asiasta mikä on mielestäni myös eriarvoistavaa.

Kierrätys on tehty mahdottomaksi varsinkin kun olet taloudellinen tilanne ei ole maailman paras ja on tämän lisäksi autoton.

Suurin mokani on ollut se että olen ostanut käytettynä koko seinän kokoinen vitriinikaappi. Fidat, kierrätyskeskukset eivät enää ota tällaisia vastaan.

Sorttilta ja noutopojilta jos ne tulee hakee niin maksaa jopa yli 200 euroa.
Asioiden hävittämisestä on tehty uskomattoman vaikeiksi.
Kuten jo totesin aloituksessa, niin en ihmettele että yön pimeydessä käydään heittää vanhat patjat ja huonekalut lähimetsään tai sekajätteeseen.

Roskiin viemisestä on tehty luksusta!

Kommentit (147)

Vierailija
21/147 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä saa ainakin yksityistaloudet viedä hyötykäyttöasemalle ilmaiseksi rojunsa. Kuljetus tietysti pitää itse huolehtia, mutta itsepä ne pitäisi sinne metsäänkin viedä.

Ilmeisesti hyötykäyttöasema ei kaikkialla sitten ole ilmainen? Paljonko maksaa, onko suuria summia?

Vierailija
22/147 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo ole kierrätystä, vaan kaatopaikkakuormasta kyse. Ja kyllä se on aina ollut maksullista.

Höpö höpö, maksullisuus on suhteellisen uusi juttu.

No maksullista se on ollut jo pidempään. Ihme pilkunviilausta taas.

Viestin pointtina kun oli, että kierrätys ja kaatopaikkakuorma on kaksi eri asiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/147 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sorttilta ja noutopojilta jos ne tulee hakee niin maksaa jopa yli 200 euroa.

Asioiden hävittämisestä on tehty uskomattoman vaikeiksi."

Eikö tämä ole ennaltaehkäisevää toimintaa että maksaa. Silloin se estää alun alkaenkaan ostamasta sellaisia tuotteita, joista irtipääseminen on vaikeaa/kallista/mahdotonta.

Jos kakka on jo housussa niin eihän tämä tieto tietystä paljoa lohduta.

Vierailija
24/147 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo, se on helppo antaa tuollaisia vinkkejä. Oikeasti kuka alkaa kerrostalokämpässä vasaroimaan isoa vitriiniä osiksi, johan siinä itsensä satuttaa ja varsinkin jos on lapsia ja eläimiä.

Jos olet niin tumpelo että et osaa paloitella ja hävittää yhtä vitriiniä, niin ei kyllä pitäisi olla lapsia tai eläimiä.

Vierailija
25/147 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo, se on helppo antaa tuollaisia vinkkejä. Oikeasti kuka alkaa kerrostalokämpässä vasaroimaan isoa vitriiniä osiksi, johan siinä itsensä satuttaa ja varsinkin jos on lapsia ja eläimiä.

Joo ja se metelin määrä! Sitä paitsi minulta ei todellakaan riitä voimia sahan käyttöön.

Vierailija
26/147 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä saa ainakin yksityistaloudet viedä hyötykäyttöasemalle ilmaiseksi rojunsa. Kuljetus tietysti pitää itse huolehtia, mutta itsepä ne pitäisi sinne metsäänkin viedä.

Ilmeisesti hyötykäyttöasema ei kaikkialla sitten ole ilmainen? Paljonko maksaa, onko suuria summia?

Ei ja jos ei ole edes ajokorttia?

Vierailija
27/147 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oulussa ainakin saa ilmaiseksi viedä kierrätettävän tavaran eli kodinkoneet yms. Kierrätykseen kelpaamaton sitten erikseen, minimimaksu siinä 10 euroa. Painon mukaan lasketaan, tuo 10 euroa riittää max. 60 kg kuormaan. Eli kallistahan tuo ei ole, enemmän maksaa se kuljetuksen hommaaminen.

Vierailija
28/147 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ja se metelin määrä! Sitä paitsi minulta ei todellakaan riitä voimia sahan käyttöön.

Moottorisaha hyvä ihme.

Vierailija
29/147 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluat eroon vitriinikaapista? Tekisin mitä tahansa että itselläni olis sellanen vaikkei täällä kauheasti tilaa ole. Mikä moka se oli? kun sellasen kerran halusit?

Vierailija
30/147 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista, onko se turku vai Tampere, mutta jommassa kummassa on kaatopaikka auki vain arkipäivisin.

Miten työssäkäyvä voi asiallisesti hävittää kalusteensa.

Etenkin jos ne kalusteet on mökillä kaukana omasta kotikunnasta ja sinne mökille ehtii vain viikonlopuiksi.

Kaatopaikkojen pitäisi olla auki iltaisin ja lauantaisin myös.

Vierailija
31/147 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikkosi on kyllä ihan pielessä.

Kierrätys on nyky-yhteiskunnassa nimenomaan tehty mahdolliseksi.

Vierailija
32/147 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vuosia sitten pistänyt kerrostaloasunnossani ison keittiön vitriinin palasiksi ja kantanut osa kerrallaan pihalla oleviin jätemolokkeihin. Mikä siinä on hankalaa? Ruuvaat ovet irti ja niin pieniin palasiin kuin mahdollista. Ei mikään pakko vasaralla paiskoa laseja rikki😒

Vierailija
33/147 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisen kaapin voi purkaa osiin ja viedä pala kerrallaan roskikseen. Sitä tai sen osia voi tarjota ilmaiseksi torissa.

Vierailija
34/147 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se on, pienemmillä paikkakunnilla ei enää ole edes ekotoreja tai kierrätyspisteitä. Ja niilläkin paikkakunnilla, joilla on, hinnat ovat älyttömiä tai sitten eivät ota tavaraa edes vastaan erilaisista syistä.

Kaikki vihreä vouhotus kierrättämisestä on käytännön tasolla silkkaa paskapuhetta.

Vierailija
35/147 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap ja kumppanit ruuvimeisseli tuttu? Yleensä kaapit on kasattu ruuvein ja ruuvimeisseli nimisellä työkalulla pyörittävällä otteella saa osat irtoamaan toisistaan.

Vierailija
36/147 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vietiin kerran pari jätesäkillistä sekajätettä kunnan kierrätysasemalle ja ne maksoi 12€. Maksettiin tottakai tämä hinta, mutta kylläpä oli suolainen hinta kahdesta jätesäkistä! En tosiaan yhtään ihmettele, miksi vähävaraisemmat tai saiturit dumppaa jätteensä mielummin bussipysäkin taakse. Itse olisin valmis maksamaan vaikka hieman enemmän veroja, jos niiden avulla voitaisiin tukea kierrätystä niin, että x määrän saisi viedä sekajätettä "ilmaiseksi" kaatikselle ja sitten vasta isommasta satsista joutuisi maksamaan. Tai sitten huonekalujen hintoihin leivotaan sisään jo kierrätysmaksu, eikä tartte kuin roudata sitten aikanaan kaatikselle.

Osa siitäkin rahasta, mitä tungetaan tähän ilmastovouhotukseen voitaisi käyttää kierrätyksen tukemiseen, siitä on sentää jotain konkreettista hyötyäkin.

Vierailija
37/147 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoissa laitat lahjoitetaan ilmoituksia, toriin, rappukäytävään, kaupan ilmoitustaululle, faceen ym niin varmasti sen joku noutaa.

Vierailija
38/147 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me vietiin kerran pari jätesäkillistä sekajätettä kunnan kierrätysasemalle ja ne maksoi 12€. Maksettiin tottakai tämä hinta, mutta kylläpä oli suolainen hinta kahdesta jätesäkistä! En tosiaan yhtään ihmettele, miksi vähävaraisemmat tai saiturit dumppaa jätteensä mielummin bussipysäkin taakse. Itse olisin valmis maksamaan vaikka hieman enemmän veroja, jos niiden avulla voitaisiin tukea kierrätystä niin, että x määrän saisi viedä sekajätettä "ilmaiseksi" kaatikselle ja sitten vasta isommasta satsista joutuisi maksamaan. Tai sitten huonekalujen hintoihin leivotaan sisään jo kierrätysmaksu, eikä tartte kuin roudata sitten aikanaan kaatikselle.

Osa siitäkin rahasta, mitä tungetaan tähän ilmastovouhotukseen voitaisi käyttää kierrätyksen tukemiseen, siitä on sentää jotain konkreettista hyötyäkin.

Niin, kierrätyshän onkin jo ilmaista (pahvi, paperi, metalli, lasi, elektroniikkajäte, ongelmajäte jne jne).

Sekajätteen vieminen kaatopaikalle ei ole kierrätystä. Ihan yhtälailla siitä sekajätteestä maksetaan, kun se haetaan jäteautolla sieltä talon pihasta. Pitäiskö tänkin sitten olla ilmaista?

Vierailija
39/147 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saha tokmannilta maksaa n. 5 euroa. Itse olen sahannut paloiksi mm. vanhan patjan ja vienyt roskiin.

Kerrostalojen pihoille pitäisi muutaman vuoden välein tilata roskalava. Jos tällaista ei ole näkynyt, kysele taloyhtiöltä koska on viimeksi ollut ja sano että olisiko jo aika uudestaan.

Siitä olen eri mieltä että metsään niitä saisi viedä, sitä ei pidä tekemän.

Kyllä se roskalavakin maksaa. Aika harvalla kerrostaloasujalla on ylimääräistä tilaa varastoida vuosikaupalla jotain vanhoja huonekaluja odottelemassa mitään yhteiskuljetusta kaatopaikalle.

Vierailija
40/147 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saha tokmannilta maksaa n. 5 euroa. Itse olen sahannut paloiksi mm. vanhan patjan ja vienyt roskiin.

Kerrostalojen pihoille pitäisi muutaman vuoden välein tilata roskalava. Jos tällaista ei ole näkynyt, kysele taloyhtiöltä koska on viimeksi ollut ja sano että olisiko jo aika uudestaan.

Siitä olen eri mieltä että metsään niitä saisi viedä, sitä ei pidä tekemän.

Kyllä se roskalavakin maksaa. Aika harvalla kerrostaloasujalla on ylimääräistä tilaa varastoida vuosikaupalla jotain vanhoja huonekaluja odottelemassa mitään yhteiskuljetusta kaatopaikalle.

Paikoillaan se vitriini taitaa tälläkin hetkellä seistä. Sitten kun roskalava on tulossa, rupeaa purkuhommiin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi