hääjuttu Hesarissa!
Huh, tuli ihan hiki lukiessa..
Jokainen tietysti tavallaan, mutta 16000€ yhdestä päivästä tuntuu ihan hullun suurelta summalta. Pelkkiin kukkiin ja koristeisiin upposi tonni.
Luulen että vieraat tulevat olemaan vaikuttuneita, niin paljon on vaivaa nähty.
Onnea pariskunnalle, saavat varmasti ikimuistoiset häät!
Kommentit (55)
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 13:20"]
Olisi kiinnostavaa tietää, mitä itse pidätte häissä tärkeinä ja mihin panostatte sekä mikä puolestaan on vähemmän tärkeää.
Omasta näkökulmastani noissa häissä kulutettiin liikaa seuraaviin juttuihin:
Save the date -ilmoitukset: ei tarvita, ilmoitetaan joulukortissa/Facebookissa/tavattaessa tai sitten lähetetään ne lopulliset kutsut tarpeeksi aikaisin
Sulhasen puku: Mittatilauksena tehdystä puvusta 1000€ on ihan ok, mutta todennäköisesti meillä mentäisiin vähän halvemmalla ja ostettaisiin valmispuku jota muokataan sopivaksi tai sitten mies äyttää jotain vapaamuotoisempaa asua.
Morsiamen puku: Kaksi pukua on aivan turhaa, jos löytää unelmiensa puvun niin miksi riisua se kesken päivän?? Itse en halua perinteistä hääpukua, vaan hakusessa on joku vintagehenkinen juhlapuku tai sitten teetän puvun, budjetti noin 500€
Sormus: En tykkää isoista jalokivistä tai perinteisistä sormuksista noin ylipäätään, joten halvemmalla päästään. Ehkä 300€ on budjetti.
Bändi: Ei todennäköisesti tule, on joko dj tai sitten Spotify. Budjettina 500€/0€
Videokuvaaja: ei tule, turha
hääkuvaaja: arvotaan vielä, palkataanko ammattilainen vai pyydetäänkö tuttavaa kuvaamaan.'
Mihin olen valmis panostamaan: Ruoka, juoma sekä koristeet ja kukat. Mutta koristeluunkaan panostus ei välttämättä tarkoita rahallista panostusta tai sitä, että pitäisi olla kaikki perinteiset härpäkkeet, vaan yleisesti ottaen kaunis ja tunnelmallinen paikka.
Meille on tulossa noin 60 vierasta ja budjetti on noin 6000€. Häät ensi vuonna mutta kuten näkyy, yksityiskohdat vielä hieman hakusessa.
[/quote]
Kannattaa miettiä uhraako kaverin valokuvaamaan vaiko palkkaa ulkopuolisen ja antaa kaverin nauttia häistä. Ammattilaisen kuvaama häävideokin voi olla paljon parempi ja laadukkaampi kuin kaverin kuvaama. Riippuu tietysti kaverista.
Ammatista (ja elämäntavasta) riippuen (sulhasen) mittatilauspuvulla voi olla paljon käyttöä häiden jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 13:31"]
Kannattaa miettiä uhraako kaverin valokuvaamaan vaiko palkkaa ulkopuolisen ja antaa kaverin nauttia häistä. Ammattilaisen kuvaama häävideokin voi olla paljon parempi ja laadukkaampi kuin kaverin kuvaama. Riippuu tietysti kaverista.
Ammatista (ja elämäntavasta) riippuen (sulhasen) mittatilauspuvulla voi olla paljon käyttöä häiden jälkeen.
[/quote]
Joo, ihan hyvät pointit. Pukuasiaa mietitään kyllä, koska parhaassa tapauksessa sille olisi käyttöä vuosiksi tai jopa vuosikymmeniksi. Mies on kuitenkin vähän epäileväinen sen suhteen, ei ole tähän mennessä tarvinnut pukua kovin usein joten pelkää että se jää sitten tyhjän pantiksi.
Videokuvaajaa ei tarvita, koska katsooko joku joskus niitä videoita jälkeenpäin? Ei mulla ole mistään muistakaan elämäni tilanteista videotallenteita, joten miksi sitten naimisiinmenosta. Olisi vain jotenkin vaivaannuttavaa.
Kuvaamista ollaan mietitty, mutta koska lähipiirissä on innokas kuvaaja, joka joka tapauksessa käyttää aikansa juhlassa kuvaamiseen, mietitään, riittäisikö se. Katsotaan nyt. Toisaalta hyvät kuvat olisivat ihanat, toisaalta mietin että tuleeko niitäkään jälkeenpäin niin paljon katsottua. Eli olisiko tuon tuttavan ottamat muutamat kuvat tarpeeksi. Saa nähdä.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 13:36"]
Videokuvaajaa ei tarvita, koska katsooko joku joskus niitä videoita jälkeenpäin? Ei mulla ole mistään muistakaan elämäni tilanteista videotallenteita, joten miksi sitten naimisiinmenosta. Olisi vain jotenkin vaivaannuttavaa.
[/quote]
Näin jälkikäteen ajateltuna ainoa asia, jonka olisin tehnyt toisin omissa häissäni, on nimenomaan videokuvaus, jonka olisin ottanut ainakin seremoniasta. Meidät vihki tuttu pappi, joka puhui ilmeisesti hyvin kauniisti, koska vieraat mainistevat tästä vielä nyt vuosienkin kuluttua.
Sanon ilmeisesti, koska itselläni ei ole mitään käsitystä siitä, mitä pappi sanoi, eikä ole miehellänikään, olimme kumpikin niin jännittyneitä siinä tilanteessa. :-D Tietysti, jos vihkimiseen ei ole tulossa juuri jotain tämmöistä erityisen liikuttavaa ohjelmaa - hyväksi puhujaksi tiedettyä pappia tai koskettavasti laulavaa sukulaislasta -, tuo voi olla turha menoerä.
Kiitos linkistä, mietinkin että olen varmasti lukenut tämän morsiamen blogeja (kun näitä blogeja on tullut luettua). Ja 34:lle, meillä on siviilivihkiminen juhlapaikalla ja vaikka tuttava meidät vihkii ja pitänee jonkun puheen. Toki varmasti liikuttavia puheita tulee muitakin, mutta en tiedä. En jotenkin silti usko että kaipaisin videoita niistä myöhemmin.
Mutta kertokaa nyt muutkin, mihin häissänne panostitte tai ette ja onko joku jäänyr harmittamaan myöhemmin?
Jokainen tyylillään. Itse tykkään pienimuotoisista, rennoista ja tunteellisista häistä. Ihanissa häissä olin metsäpirtillä, talvella. Roihut paloivat pihalla, kaikki ruoka ja leivonnaiset olivat itsetehtyjä, hääparin ystävät musisoivat, takassa oli tuli...ihanaa ja romanttista.
Aivan sairasta laittaa yhteen päivään noin paljon rahaa. Kauheat paineet tulee, että päivä onnistuu. Ei edes oikein kiinnostaisi mennä vieraaksi tuollaisiin häihin jossa odotukset on taivaissa. Varmaan aikamoista pönötystä ja morsiamella hermot stressin takia piukaassa.
Mielestäni parhaat häät ovat olleet pienet mökki-häät, jossa bändi soitti heinäladossa, morsiamella 60€ Vero modan mekko, ruoka simppeliä mutta hyvää ja boolissa oli Virosta tuotua viinaa. Kaikilla oli superhauskaa, vaikka budjetti oli 500€. Morsiamen 80-v mummokin tanssi pikkutunneille asti.
Ihmettelen, miksi piti olla kaksi hääpukua.
Minä olisin puolet ainakin rahoista pistänyt kunnon häämatkaan. Itsepähän valitsevat, tietysti, mutta jos rahaa ei ole kuin roskaa, tuntuu järjettömältä mun mielestä
Valintoja.. Kyllähän rahaa saa menemään loputtomasti. Sormus oli edullinen, mun kihlanikin oli yli tuplasti kalliimpi. Samoin bändi ei hinnasta päätellen ole kummoinen.
Tosiaan miksi ihmeessä KAKSI mekkoa?
"mutku mää tahdon"
Jotenkin suloisen lapsellinen pari. Morsian sai itkemällä luvan toiseenkin hääpukuun, vaikka edellisestä oli jo maksettu 1500 € :D
No ei tuo kyllä kuulosta kovin kivalta vieraillekaan. Morsiamella järjettömät odotukset täydellisestä prinsessapäivästä, johan siinä vieraskin joutuu olemaan hiki persuuksissaa ettei vaan vahingossa sano/tee jotain väärää.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 11:47"]No ei tuo kyllä kuulosta kovin kivalta vieraillekaan. Morsiamella järjettömät odotukset täydellisestä prinsessapäivästä, johan siinä vieraskin joutuu olemaan hiki persuuksissaa ettei vaan vahingossa sano/tee jotain väärää.
[/quote]
Ei ne vieraat yleensä tiedä, kuinka paljon hääpuku tai kukat on maksaneet. Eikä useimmat sukulaiset tms. myöskään tiedä morsiamen odotuksista. Tämä tapaus tietysti eri asia, kun on Hesarissa kuulutettu.
Morsiamella prinsessa-syndrooma, jolle romanttisuuden määritelmä on kopioitu siirappisista amerikkalaisista hömppä-elokuvista. No kukin tyylillään. Romanttisuus on omasta mielestäni jotain muuta kuin kaksi tonnin hääpukua ja kallis sormus.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 11:40"]
Valintoja.. Kyllähän rahaa saa menemään loputtomasti. Sormus oli edullinen, mun kihlanikin oli yli tuplasti kalliimpi. Samoin bändi ei hinnasta päätellen ole kummoinen.
[/quote]
Mulla oli nelikymppisillä bändi joka maksoi 1100€. En olisi ikinä parempaa voinut toivoa! JOten en itse lähtisi vähättelemään 1500€n bändiä
Ei ole ihme että morsiamilla(miksei myös sulhasilla) tulee häiden jälkeen hirveä masennus ja tylsyys ja epätoivo ku arki alkaa. Ensin on kolme vuotta kohkattu ja suunniteltu ja järjestetty häitten takia joiden pitää olla täydelliset. Sitten tulee se päivä ja se on hetkessä ohi. Seuraavana päivänä alkaa se tylsä arki. Ja se lyö kovasti vasten kasvoja. No ei me sovitakaan yhteen, olisko parempi erota..
Hyvä se autovertaus, häiden hinnalla saisi uuden auton jolla ajaisi helposti 10vuotta, häät ovat yhden päivän juhla joita hääparia lukuun ottamatta kukaan ei muista enää kuukauden päästä..
Onneksi ei tule kutsuja tuollaisiin tilaisuuksiin.
Luojan kiitos omalla 13-vuotiaallakin on parempi tolkku rahan suhteen kuin tällä pariskunnalla.
Osaako joku sanoa, miksi polttarivieraat joutuvat maksamaan polttarit? Morsiamella on kuitenkin odotus ties sun vaikka minkälaisista ohjelmanumeroista ja vaatteetkin pitää olla samanlaiset. Miksei morsian maksa polttareita? Eihän mitään muitakaan juhlia pidetä niin, että vierailta kynittäisiin rahat. Miksi tämä takaperoinen järjestely on pesiytynyt nimenomaan polttareihin?
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 13:23"]#22:lle: en tiedä, onko "könkkätyö" jonkin murteen muoto, mutta epäilen että ei ole. talkootyön eteläpohojalaanen murremuoto on kökkätyö.[/quote]
On. Järviseudun välimurteissa. ;-)