Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikeastiko jotkut on sitä mieltä että lihava ihminen on ”alempiarvoinen”?

Vierailija
06.07.2021 |

Tällaisen ajatuksen olen kuullut pari kertaa toisen ihmisen sanomana ja olen ollut tyrmistynyt.
Mistä johtuu hirveä läskiviha? Miten nykyaika on näin outoa että toisen ihmisen läskit kiinnostaa ja niitä on ”oikeus” arvostella?
Olen itse hoikka ja urheilen paljon, mutta mun mielestä lihavat ovat aivan yhtä arvokkaita kuin hoikatkin, ihmisarvo on sama.
Olen huolestunut siltä miten ikävää läskien haukkumista esiintyy - myös tällä palstalla.
Onko oikeasti siis ihmisiä jotka ajattelee että pahasti ylipainoinen on arvoton ja mitätön?

Kommentit (465)

Vierailija
401/465 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän lihomiseen on aina joku syy,  äärimmäisen harvoin se on joku sairaus .

Itselläni sattuu olemaan sairaus, jonka vuoksi laihduttaminen on todella hankalaa. Nyt olen ollut kaksi vuotta 1500 kcal päivittäisellä dieetillä. En vain laihdu, vaikka liikunkin. Jatkan hommaa, koska verensokerini pysyy sen avulla normaalina, diabeteksenikin liittyy sairauteen.

Voisit viisaudessasi tutustua moderneihin lääketieteen tutkimuksiin, jotka todistavat ihmisten edellytysten hoikkuuden säilyttämiseen olevan todella epätasa-arvoiset. Taustalla hormonit, suolistobakteerit, geeniperimä, aivojen toiminta jne. Itse en uskalla tästä kalorimäärästä paljon pudottaa, koska puutostautejakaan ei saisi tulla, voi nääs hormonaalinen syöpäni uusia. Olen siis mahdollisesti ja onneksesi lyhyehkön loppuelämänikin lihava, anteeksi vaan.

Mikäli henkilö liikkuu ja syö 1500 kcal päivässä, hän pakostakin laihtuu, koska päivittäinen kulutus ylittää saadun energiamäärän. Tämä on ihan perusfysiikkaa. Lasket siis kalorisi väärin.

Tai sitten hänen kulutuksensa on normaalia alhaisempi.

Joo aina on näitä joita fysiikan lait eivät koske.

Vierailija
402/465 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei he ole alempiarvoisia. Heillä on vain heikko itsekuri.

Itsekurilla ei ole mitään tekemistä painonhallinnan kanssa. On tyhmää kuvitella, että ihminen pystyisi jotain 20 kertaa päivässä kurittamaan itseään sen valinnan edessä, että mitä syö ja minkä verran.

Rutiinit ovat pysyvän painonhallinnan avain. Opettelee syömään sopivan määrän ruokaa. Se vie aikaa, mutta on täysin mahdollista, jos niin haluaa.

Muutenkaan eivät mitkään itsensä- tai toisten kurittamissessiot ole mitään hyvää ihmiskunnalle tuoneet.

Onhan itsekurilla on paljonkin merkitystä. Jo se, että "opettelee syömään sopivan määrän ruokaa" vaatii itsekuria ainakin minulta. En tiedä, onko vaikkapa paastopäivä itsensäkurittamissessio, mutta auttaa se painonhallinnassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/465 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän keskustelijat tässä ketjussa edes tarkoittavat ylipainolla, omasta mielestä 5kg ylimääräistä ei juurikaan ole ylipainoa mutta 50kg on

Kyllä mä suosittelisin, että ylipainoon tartutaan viimeistään tuon 5 kilon kohdalla - silloin korjausliike on vielä helpompi tehdä kuin jos vaan sulkee silmät ja antaa olla ja havahtuu puolen vuoden päästä siihen, että lisäkiloja onkin 40. Jokainen liikakilo ON ylipainoa.

Vierailija
404/465 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni sattuu olemaan sairaus, jonka vuoksi laihduttaminen on todella hankalaa. Nyt olen ollut kaksi vuotta 1500 kcal päivittäisellä dieetillä. En vain laihdu, vaikka liikunkin. Jatkan hommaa, koska verensokerini pysyy sen avulla normaalina, diabeteksenikin liittyy sairauteen.

Voisit viisaudessasi tutustua moderneihin lääketieteen tutkimuksiin, jotka todistavat ihmisten edellytysten hoikkuuden säilyttämiseen olevan todella epätasa-arvoiset. Taustalla hormonit, suolistobakteerit, geeniperimä, aivojen toiminta jne. Itse en uskalla tästä kalorimäärästä paljon pudottaa, koska puutostautejakaan ei saisi tulla, voi nääs hormonaalinen syöpäni uusia. Olen siis mahdollisesti ja onneksesi lyhyehkön loppuelämänikin lihava, anteeksi vaan.

Mikäli henkilö liikkuu ja syö 1500 kcal päivässä, hän pakostakin laihtuu, koska päivittäinen kulutus ylittää saadun energiamäärän. Tämä on ihan perusfysiikkaa. Lasket siis kalorisi väärin.

Juu, en tiedä onko nyt ikiliikkuja keksitty kohdallani, mutta näin se vaan menee. Ikää on 62, siinä osasyy, kortisonin syöminen toinen ja sitten ihan tämä tauti. Mutta sinä tietysti tiedät paremmin.

Vierailija
405/465 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos on kilpirauhasen vajaatoiminta, niin ollakseen 60-kiloinen täytyy syödä kuin 40-kiloinen, koska vajaatoiminta vähentää energiankulutusta lääkityksestä huolimatta."

Itselläni ei ole kilpirauhasta ollenkaan. On poistettu. Elän täysin normaalia ja urheilullista elämää tyroksiinikorvaushoidolla. Jo viimeiset 15 vuotta näin. En lihonut leikkauksen jälkeen vaikka kaikki siitä pelotteli. Välillä arvot on olleet selvästi vajaalla. Silloin lähinnä väsynyt ja ummetus. Max kilon painoeroja ollut. Terveellinen ruokavalio ja liikunta tärkeää itselle.

Joku ylempänä kommentoi myös ettei laihdu vaikka syö vain 1500 kcal /pv. Se on itseasiassa aika yläkanttiin mitä ainakin pienikokoisen perusaineenvaihduntaan tulee. Itselläni se on sellainen 1100-1200. Mikäli en liiku. Päästäkseni yli 2000 kcal pv kulutukseen minun pitää juosta esim yli 10 km lenkki tai tehdä joku muu selkeästi kovatehoisempi treeni. (Ja itse 161 cm ja 51 kg, ikä 37.) en tiedä mistä se keskivertokäyttäjän 2000 kcal pv /peruskulutus on kiskottu. Ehkä joku 100 kg mies siihen pääsee sohvalla istumalla.

Mutta alkuperäiseen aiheeseen. Ei ole kiinnostanut muiden koko eikä muoto koskaan. Liikuntatyössäni näen kaikenkokoisia ia muotoisia ihmisiä. Joten liikuntatottumuksista koko ei kerro kyllä mitään. Jotkut vaan tykkää ruuasta. Se heille suotakoon.

Vierailija
406/465 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

saisikohan palstalla jankata minkään muun ihmisryhmän mahdollisesta alempiarvoisuudesta kymmeniä sivua kuin ylipainoisten?

Eri rotujen? Työttömien? Seksuaalivähemmistöjen? Hui, uskaltaako edes mainita? Mutta ylipainoisten mahdollista alempiarvoisuutta vaan saa ruotia.

Itse olen hieman ylipainoinen, mutta mielestäni se ei kuulu kenellekään muulle. En tarvitse ketään "ystävällisesti" neuvoskelemaan asiasta.

Vierailija
407/465 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten hänen kulutuksensa on normaalia alhaisempi.

Joo aina on näitä joita fysiikan lait eivät koske.

Toistelet kuluneita hokemia, vaikka et edes aivan ymmärrä, mitä ne tarkoittavat. Ihmisen energiankulutus kun ei ole mikään fysiikan laki. 

Vierailija
408/465 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikkuva kilppari. kirjoitti:

"Jos on kilpirauhasen vajaatoiminta, niin ollakseen 60-kiloinen täytyy syödä kuin 40-kiloinen, koska vajaatoiminta vähentää energiankulutusta lääkityksestä huolimatta."

Itselläni ei ole kilpirauhasta ollenkaan. On poistettu. Elän täysin normaalia ja urheilullista elämää tyroksiinikorvaushoidolla. Jo viimeiset 15 vuotta näin. En lihonut leikkauksen jälkeen vaikka kaikki siitä pelotteli. Välillä arvot on olleet selvästi vajaalla. Silloin lähinnä väsynyt ja ummetus. Max kilon painoeroja ollut. Terveellinen ruokavalio ja liikunta tärkeää itselle.

Joku ylempänä kommentoi myös ettei laihdu vaikka syö vain 1500 kcal /pv. Se on itseasiassa aika yläkanttiin mitä ainakin pienikokoisen perusaineenvaihduntaan tulee. Itselläni se on sellainen 1100-1200. Mikäli en liiku. Päästäkseni yli 2000 kcal pv kulutukseen minun pitää juosta esim yli 10 km lenkki tai tehdä joku muu selkeästi kovatehoisempi treeni. (Ja itse 161 cm ja 51 kg, ikä 37.) en tiedä mistä se keskivertokäyttäjän 2000 kcal pv /peruskulutus on kiskottu. Ehkä joku 100 kg mies siihen pääsee sohvalla istumalla.

Mutta alkuperäiseen aiheeseen. Ei ole kiinnostanut muiden koko eikä muoto koskaan. Liikuntatyössäni näen kaikenkokoisia ia muotoisia ihmisiä. Joten liikuntatottumuksista koko ei kerro kyllä mitään. Jotkut vaan tykkää ruuasta. Se heille suotakoon.

Onhan sun perusaineenvaihduntasi selvästi alhaisempi kuin kokoisellasi ja ikäiselläsi keskimäärin on. Olet vain onnistunut sopeutumaan siihen paremmin kuin moni muu.

Vierailija
409/465 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekurilla ei ole mitään tekemistä painonhallinnan kanssa. On tyhmää kuvitella, että ihminen pystyisi jotain 20 kertaa päivässä kurittamaan itseään sen valinnan edessä, että mitä syö ja minkä verran.

Rutiinit ovat pysyvän painonhallinnan avain. Opettelee syömään sopivan määrän ruokaa. Se vie aikaa, mutta on täysin mahdollista, jos niin haluaa.

Muutenkaan eivät mitkään itsensä- tai toisten kurittamissessiot ole mitään hyvää ihmiskunnalle tuoneet.

Itsekurilla ei ole mitään tekemistä kurittamisen kanssa. Itsekuri on päättäväisyyttä, johonkin asiaan paneutumista. Tietoinen valinta siitä, että välittömän tarpeentyydytyksen sijaan valitsee vaihtoehdon, joka pidemmällä tähtäyksellä johtaa oikeaan suuntaan. On sitten kyse oppimisesta/opiskelusta, säästämisestä, alkoholin käytön vähentämisestä tai läskien hallinnasta - itsekuri on avain, joka ohjaa ihmistä rutiineihin ja lopulta elämäntapaan. Lihavilla puuttuu itsekuria ainakin tällä yhdellä elämän osa-alueella. Valitettavasti siitä monet vetävät myös johtopäätöksen, että itsekuria puuttuu myös muilla elämän osa-alueilla.

Vierailija
410/465 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekurilla ei ole mitään tekemistä kurittamisen kanssa. Itsekuri on päättäväisyyttä, johonkin asiaan paneutumista. Tietoinen valinta siitä, että välittömän tarpeentyydytyksen sijaan valitsee vaihtoehdon, joka pidemmällä tähtäyksellä johtaa oikeaan suuntaan. On sitten kyse oppimisesta/opiskelusta, säästämisestä, alkoholin käytön vähentämisestä tai läskien hallinnasta - itsekuri on avain, joka ohjaa ihmistä rutiineihin ja lopulta elämäntapaan. Lihavilla puuttuu itsekuria ainakin tällä yhdellä elämän osa-alueella. Valitettavasti siitä monet vetävät myös johtopäätöksen, että itsekuria puuttuu myös muilla elämän osa-alueilla.

Voitaisiinko siis välillä keskustella alhaisen koulutustason ihmisten, vähävaraisten tai alkoholin käyttöön taipuvaisten itsekurin puutteesta? Eli köyhyys ja alhainen koulutustaso on osoitus itsekurin puutteesta kantasi mukaan.m

Vierailija
411/465 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

saisikohan palstalla jankata minkään muun ihmisryhmän mahdollisesta alempiarvoisuudesta kymmeniä sivua kuin ylipainoisten?

Eri rotujen? Työttömien? Seksuaalivähemmistöjen? Hui, uskaltaako edes mainita? Mutta ylipainoisten mahdollista alempiarvoisuutta vaan saa ruotia.

Itse olen hieman ylipainoinen, mutta mielestäni se ei kuulu kenellekään muulle. En tarvitse ketään "ystävällisesti" neuvoskelemaan asiasta.

Rotu, seksuaalinen suuntautuminen ja 99% tapauksissa työttömyys ovat asioita, joihin vaikutteet tulevat ulkopuolelta. Lihavuus ja vaikkapa alkoholin liikakäyttö ovat asioita, joihin ihminen itse voi vaikuttaa.

Vierailija
412/465 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rotu, seksuaalinen suuntautuminen ja 99% tapauksissa työttömyys ovat asioita, joihin vaikutteet tulevat ulkopuolelta. Lihavuus ja vaikkapa alkoholin liikakäyttö ovat asioita, joihin ihminen itse voi vaikuttaa.

Sitten voidaan keskustella työttömien, alhaisiin sosiaaliryhmiin kuuluvien, huonon koulutustason ihmisten ym mahdollisesta alempiarvoisuudesta. Niihin ihminen voi vaikuttaa. Ja ehkä noihin seksuaalisuusjuttuihinkin tosiasiassa vaikuttaa nykyinen erikoisuuksien tuputtaminen "elämäni parantui kun tajusin olevani muuta sukupuolta - pim, ongelmat ratkaistu" tällaista kun kuulee tarpeeksi, niin joku epätoivoinen voi kuvitella omienkin ongelmiensa olevan ratkaistavissa jollain tuollaisella..

Vierailija
413/465 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on täyttä puppua, että työttömyys ei olisi ihmisen itsensä ratkaistavissa oleva asia JOS sitä peräänkuuluttamaasi itsekuria löytyy. Taidat itse olla työtön, joten olet kallellaan tällaiseen ajattelumalliin, että tämä ei ole itsekurikysymys, mutta ylipaino on.

Väitän, että jollei ktseni tarvitsisi olla huomattavan stressaavassa työssä, olisi minulla paljon enemmän mahdollisuuksia ns huolehtia itsestäni. Nykyinen naposteluni liittyy pitkälti työn aiheuttamaan jatkuvaan kovaan stressiin. Kutsu sitä sitten itsekurin puutteeksi jos haluat. Itse pidän itseäni erittäin kurinalaisena ihmisenä, sen sijaan elämäntapatyöttömät ovat minun silmissäni niitä selkärangattomia lusmuja,

Vierailija
414/465 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitaisiinko siis välillä keskustella alhaisen koulutustason ihmisten, vähävaraisten tai alkoholin käyttöön taipuvaisten itsekurin puutteesta? Eli köyhyys ja alhainen koulutustaso on osoitus itsekurin puutteesta kantasi mukaan.m

Köyhyys ei ole säästämisen vastakohta. Vähävarainen on usein pakon sanelemana oppinut mahdollisesti tiukankin itsekurin ja käytännöt raha-asioissa. Säästäminen on eri asia. Alhaisen koulutustaso ei myöskään tarkoita automaattisesti itsekurin puutetta: aivan samanlaista itsekuria ja intohimoa alhaisen koulutustason oppimisessa tarvitaan kuin korkeamman koulutustason oppimisessakin. Kyse on itsekurista, joka auttaa valitsemaan tarjolla olevan sillä hetkellä mukavammalta ja helpommalta tuntuvan vaihtoehdon (välitön tarpeentyydytyksen) sijaan vaihtoehdon, joka johtaa sinut parempaan olotilaan pidemmällä tähtäyksellä. Syömisessä se mukavampi vaihtoehto ylenpalttisesti nykypäivänä saatavilla oleva ravinto ja/tai paljon energiaa sisältävä ravinto. Alkoholi toki ravinnon lisäksi on yksi merkittävä yhteiskuntamme läskiytymisen syy ylenpalttisen ruuan ja herkuttelun lisäksi

Vierailija
415/465 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, toisilla on itsekuria ja parempi elämänhallinta, mitäs siitä sitten. Jos ainoastaan ylipaino on suora yhteys, että nämä kaksi edellä mainittua ovat huonoissa kantimissa, niin vähänpä ihmiset tietävät oikeasta elämästä mitään.

Hoikka ja treenattu nainen, jolla on ripset ja kynnet huollettu, hiukset aina viimeisen päälle, vaatteet varmasti viimeistä huutoa, hänellä varmasti on elämä hallinnassa ja kaikki ok, koska hän ei ole päästänyt itseään lihomaan ja hän on kaunis, hoikka ja itsestään huolta pitävä. Näinhän se on?

Toisaalta tämä treenattu nainen on sotkenut raha-asiansa tyystin, vippejä ja velkaa edellisten päälle, toisesta päästä ulosottoon. Työpaikat, asunnot ja asuinpaikat vaihtuu tiuhaan, kumppaneista puhumattakaan. Uutta tavaraa ja vaatetta pitää hankkia, uusia kuntosalijäsenyyksiä, pistoksia naamaan, vaikkei edellisiäkään saa maksettua, miestä pitää vaihtaa koko ajan, ehkä se seuraava on sittenkin parempi? Lapsia on jo kahden eri miehen kanssa, nykyisen kanssakin haaveillaan vielä ”iltatähdestä”.

Olemassa olevat lapset ovat lähinnä isovanhempien ja isiensä huollettavia. Vaikka ikää jo reilusti yli 30, kapakat ja yökerhot on se joka viikonlopun kohokohta, tai ainakin viinanhuuruiset kotibileet, koska jossainhan täytyy uusia kynsiä/vaatteita/ripsiä/rusketusta esitellä.

Varmasti tosi hyvin hanskassa kaikki, koko elämä. Tottakai on. Hänhän syö kuin varpunen ja treenaa.

Toista se on minulla, 20kg ylipainoa, ihan tyystin olen elämänhallinnan kadottanut eikä mitään itsekuria. On vain 15v kestänyt nousujohteinen ura, jota varten opiskeltiin pitkää päivää (ja yötä). Sama ukko rinnalla ollut onnellisesti 18 vuotta. Mukava koti hyvällä alueella, ihanat tasapainoiset lapset. Harrastetaan yhdessä paljon ja kaikkea. Taloudellisia huolia ei ole, mikä mahdollistaa sen, että lapsillenikin olen voinut näyttää maailmaa, monelta eri kantilta. Se mahdollistaa myös sen, että osaltani olen voinut olla auttamassa ja tukemassa heitä, joilla kaikki asiat eivät ole hyvin.

Nuoresta asti, itsekurin puutteesta huolimatta, olen sijoittanut ja säästänyt, opiskellut ja kehittänyt tietoja ja taitoja. Helpolla mikään ei ole tullut, vaan kovaa työtä tekemällä päämäärätietoisesti. Ei kun siis…elämänihän täytyy olla täysin holtitonta, koska ylipaino. Tyhmäkin varmasti olen ja mitä näitä kaikkia nyt on. Mutta silti ihan hiton tyytyväinen elämääni. Harmi jos haukkujilla on paha mieli ylikilojeni takia. Sorit siitä 😃

Vierailija
416/465 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on täyttä puppua, että työttömyys ei olisi ihmisen itsensä ratkaistavissa oleva asia JOS sitä peräänkuuluttamaasi itsekuria löytyy. Taidat itse olla työtön, joten olet kallellaan tällaiseen ajattelumalliin, että tämä ei ole itsekurikysymys, mutta ylipaino on.

Väitän, että jollei ktseni tarvitsisi olla huomattavan stressaavassa työssä, olisi minulla paljon enemmän mahdollisuuksia ns huolehtia itsestäni. Nykyinen naposteluni liittyy pitkälti työn aiheuttamaan jatkuvaan kovaan stressiin. Kutsu sitä sitten itsekurin puutteeksi jos haluat. Itse pidän itseäni erittäin kurinalaisena ihmisenä, sen sijaan elämäntapatyöttömät ovat minun silmissäni niitä selkärangattomia lusmuja,

Jos nyt luet kirjoittamasi tekstin ulkopuolisen silmin, niin vieläkö ihmettelet, jos lihavuus tulee palstakeskustelujen aiheeksi esille usein syyttävässä valossa? Ehdit tuon lyhyen kirjoituksesi aikana ulkoistamaan syyt syömisellesi (liian haastava työ) ja lisäksi pönkitit asemaasi ja hait paremmuutta haukkumalla työttömiä. Tämä tuntuu olevan hyvin yleistä: syöminen muka johtuu jostain ulkopuolisesta tekijästä ja jopa kehopositiivisuuden nimissä on oikeus haukkua hoikkia ja varsinkin treenattuja ihmisiä. Miksiköhän nettikeskusteluissa metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan?

Vierailija
417/465 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on sellainen kokemus, että ystävälleni kelpaa seura lenkille tai marjametsään enää sen jälkeen, kun olen kerännyt painoa.

Instaan kun ei saa kauniita hästägkuvia retkeilystä kauniissa vaatteissa, hyvästä seurasta jos on liikkeellä lihavan kanssa.

En ymmärrä tätä logiikkaa… Samat vaatteet ja kuvat se ystäväsi ottaa, olet seurassa tai et. Miten sinun olemassa olosi retkellä vaikuttaa ystäväsi vaatetukseen ja kuvien ottoon??

Vierailija
418/465 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän se usein myös on. Köyhyys, lihavuus, päihteet, koulutuksen puute.. usein nämä ovat samalla ihmisellä.

Vierailija
419/465 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, toisilla on itsekuria ja parempi elämänhallinta, mitäs siitä sitten. Jos ainoastaan ylipaino on suora yhteys, että nämä kaksi edellä mainittua ovat huonoissa kantimissa, niin vähänpä ihmiset tietävät oikeasta elämästä mitään.

Hoikka ja treenattu nainen, jolla on ripset ja kynnet huollettu, hiukset aina viimeisen päälle, vaatteet varmasti viimeistä huutoa, hänellä varmasti on elämä hallinnassa ja kaikki ok, koska hän ei ole päästänyt itseään lihomaan ja hän on kaunis, hoikka ja itsestään huolta pitävä. Näinhän se on?

Toisaalta tämä treenattu nainen on sotkenut raha-asiansa tyystin, vippejä ja velkaa edellisten päälle, toisesta päästä ulosottoon. Työpaikat, asunnot ja asuinpaikat vaihtuu tiuhaan, kumppaneista puhumattakaan. Uutta tavaraa ja vaatetta pitää hankkia, uusia kuntosalijäsenyyksiä, pistoksia naamaan, vaikkei edellisiäkään saa maksettua, miestä pitää vaihtaa koko ajan, ehkä se seuraava on sittenkin parempi? Lapsia on jo kahden eri miehen kanssa, nykyisen kanssakin haaveillaan vielä ”iltatähdestä”.

Olemassa olevat lapset ovat lähinnä isovanhempien ja isiensä huollettavia. Vaikka ikää jo reilusti yli 30, kapakat ja yökerhot on se joka viikonlopun kohokohta, tai ainakin viinanhuuruiset kotibileet, koska jossainhan täytyy uusia kynsiä/vaatteita/ripsiä/rusketusta esitellä.

Varmasti tosi hyvin hanskassa kaikki, koko elämä. Tottakai on. Hänhän syö kuin varpunen ja treenaa.

Toista se on minulla, 20kg ylipainoa, ihan tyystin olen elämänhallinnan kadottanut eikä mitään itsekuria. On vain 15v kestänyt nousujohteinen ura, jota varten opiskeltiin pitkää päivää (ja yötä). Sama ukko rinnalla ollut onnellisesti 18 vuotta. Mukava koti hyvällä alueella, ihanat tasapainoiset lapset. Harrastetaan yhdessä paljon ja kaikkea. Taloudellisia huolia ei ole, mikä mahdollistaa sen, että lapsillenikin olen voinut näyttää maailmaa, monelta eri kantilta. Se mahdollistaa myös sen, että osaltani olen voinut olla auttamassa ja tukemassa heitä, joilla kaikki asiat eivät ole hyvin.

Nuoresta asti, itsekurin puutteesta huolimatta, olen sijoittanut ja säästänyt, opiskellut ja kehittänyt tietoja ja taitoja. Helpolla mikään ei ole tullut, vaan kovaa työtä tekemällä päämäärätietoisesti. Ei kun siis…elämänihän täytyy olla täysin holtitonta, koska ylipaino. Tyhmäkin varmasti olen ja mitä näitä kaikkia nyt on. Mutta silti ihan hiton tyytyväinen elämääni. Harmi jos haukkujilla on paha mieli ylikilojeni takia. Sorit siitä 😃

Oletko oikeasti siinä uskossa, että painonhallinta olisi ajanut elämäsi edellä kuvailemaasi syöksykierteeseen? Ei kai painonhallintaan liittyvän itsekurin puuttumisesta mainitseminen ole haukkumista. Jos otit sen itseesi, niin oletko oikeasti tyytyväinen tässä asiassa itseesi ja elämääsi?

Vierailija
420/465 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän ylipaino kertoo paljon ihmisestä. Jos ei edes omasta kehosta viitsi pitää huolto, niin varmasti muitakin ongelmia löytyy. Terveitä ihmisiä näkee katukuvassa turhan harvoin.

Ap tässä, olet tyypillinen väärin uskova ennakkoluuloinen. Moni lihava pitää itsestään huolta hyvin.

Samalla salilla missä käyn päivittäim, on useampi lihava, he käy siellä jumpassa ja salilla päivittäin. Käyneet jo vuosia. Treenaavat paljon!

Nyt et kyllä ymmärrä mistä puhut. Se ylipaino itsessään on se suurin riskitekijä terveydelle ja on yksi suurimmista sairauksien aiheuttajista. Jos on lihava eikä laihduta ylipainoaan pois niin ei voi sanoa huolehtivansa itsestään. Se on yksi tärkeimmistä asioista hoitaa kun huolehtii itsestään.

On jopa joskus tutkittukin, että huonossa kunnossa oleva normaalipainoinenkin elää pidempään kuin hyvässä kunnossa oleva ylipainoinen. Hyvässä kunnossa elävä ylipainoinen elää pidempään kuin huonossa kunnossa oleva ylipainoinen, mutta kuolee aiemmin verrattuna huonossa kunnossa olevaan normaalipainoiseen. Kyseinen tutkimuksen tarkoitus oli osoittaa, että pelkällä liikunnalla ei vielä ehkäistä ylipainon tuomia riskejä (mm. rasvamaksaa, diabetestä, sydän- ja verisuonisairauksia), vaan normaalilla painolla.

Saisinko linkin tutkimuslähteeseen, kiitos? Aika usein kun menee itse lukemaan niitä tutkimustuloksia, niin ihmiset on tulkinneet ne ihan päin perseettä. Jos et osaa linkkiä heittää, niin osaisitko edes heittää, että milloin tutkittiin ja missä? Jos et, niin en pidä väitettäsi erityisen luotettavana.

https://www.is.fi/laihdutus/art-2000001056021.html

Tutkimus tehty 5,5 vuotta sitten ja lähdekin on englanniksi.

Meinaatko, että 5,5 ihmisen biologia muuttui toiseksi? Ja voi hyvä luoja, tieteelliset julkaisut on aina englanniksi, jotta tavoittaa muutkin ja jos niille vähänkään nalutaan näkyvyyttä ja viittauksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi