Oikeastiko jotkut on sitä mieltä että lihava ihminen on ”alempiarvoinen”?
Tällaisen ajatuksen olen kuullut pari kertaa toisen ihmisen sanomana ja olen ollut tyrmistynyt.
Mistä johtuu hirveä läskiviha? Miten nykyaika on näin outoa että toisen ihmisen läskit kiinnostaa ja niitä on ”oikeus” arvostella?
Olen itse hoikka ja urheilen paljon, mutta mun mielestä lihavat ovat aivan yhtä arvokkaita kuin hoikatkin, ihmisarvo on sama.
Olen huolestunut siltä miten ikävää läskien haukkumista esiintyy - myös tällä palstalla.
Onko oikeasti siis ihmisiä jotka ajattelee että pahasti ylipainoinen on arvoton ja mitätön?
Kommentit (465)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän lihomiseen on aina joku syy, äärimmäisen harvoin se on joku sairaus .
Itselläni sattuu olemaan sairaus, jonka vuoksi laihduttaminen on todella hankalaa. Nyt olen ollut kaksi vuotta 1500 kcal päivittäisellä dieetillä. En vain laihdu, vaikka liikunkin. Jatkan hommaa, koska verensokerini pysyy sen avulla normaalina, diabeteksenikin liittyy sairauteen.
Voisit viisaudessasi tutustua moderneihin lääketieteen tutkimuksiin, jotka todistavat ihmisten edellytysten hoikkuuden säilyttämiseen olevan todella epätasa-arvoiset. Taustalla hormonit, suolistobakteerit, geeniperimä, aivojen toiminta jne. Itse en uskalla tästä kalorimäärästä paljon pudottaa, koska puutostautejakaan ei saisi tulla, voi nääs hormonaalinen syöpäni uusia. Olen siis mahdollisesti ja onneksesi lyhyehkön loppuelämänikin lihava, anteeksi vaan.
Mikäli henkilö liikkuu ja syö 1500 kcal päivässä, hän pakostakin laihtuu, koska päivittäinen kulutus ylittää saadun energiamäärän. Tämä on ihan perusfysiikkaa. Lasket siis kalorisi väärin.
Tai sitten hänen kulutuksensa on normaalia alhaisempi.
Joo aina on näitä joita fysiikan lait eivät koske.
Toistelet kuluneita hokemia, vaikka et edes aivan ymmärrä, mitä ne tarkoittavat. Ihmisen energiankulutus kun ei ole mikään fysiikan laki.
Mutta energian säilymislaki on fysiikan laki. Jos siis syö vaikkapa 1500 kcal päivässä ja kuluttaa 2000 kcal päivässä, niin pakostakin laihtuu noin kilon kahdessa viikossa (kun kilossa läskiä on suuriin piirtein kyseinen kalorimäärä). Katsos kun ei se ilmastakaan se puuttuva 500 kcal tule.
Etkö todellakaan tajua lukemaasi? Kaksi 60-kiloista naista esimerkiksi saattaa kuluttaa todella eri määrät per päivä.
Toinen on vaikkapa laihduttanut rajusti - hän joutuu syömään lopun elämäänsä vähemmän kuin se joka on aina painanut 60kg. Tai voi olla sairaus jonka vuoksi päivittäisen kalorimäärän on pakko jäädä alle 1000 kcaliin, vaikka se toinen voi syödä yli 2000 lihomatta.
Tähän vaikuttaa ihan kaikki: unen määrä, stressi, rasvakudoksen ja lihaskudoksen määrä/suhde, suolistobakteerit, hormonit, sairaudet, ruoan laatu ja koostumus, laihdutushistoria jne jne. T. Eri
Puhut aivan eri asiasta kuin minä. Totta kai samanpainoiset voivat kuluttaa eri määrän kaloreita riippuen fyysisestä aktiivisuudesta jne. Eihän tässä siitä ollut kyse. T. Sama
Olihan. Joku kertoi syövänsä 1500 kcal päivässä, eikä laihdu. Hänelle vastattiin että laihtuuhan koska fysiikan lait, eli lasket väärin.
Kyseessä oli yli 100-kiloinen joka kertoi liikkuvansa, ja silti kahden vuoden aikana ei ollut laihtunut 1500 kcal ruokavaliolla. Täysin mahdotonta ettei laihtuisi.
Miten niin mahdotonta? Jos päivittäinen sisääntuleva energia on 1500 kcal ja kulutus 1500 kcal, niin paino pysyy paikoillaan. Fysiikan lait. Katsos.
No katsopa mistä tahansa energialaskurista mitä 100-kiloinen edes jonkin verran liikkuva ihminen kuluttaa. 1500 kcal ylittyy jo ihan perusaineenvaihdunnalla.
Millähän laskurilla sinä näet juuri tämän kyseisen yksilön kulutuksen? Laskurit näyttävät keskiarvoja, normaalitapauksia. Nyt ei selvästikään ole kyse sellaisesta. Jos hän kerran on 2 vuotta testannut 1500 kcalin ruokavaliota ja paino on pysynyt paikoillaan, niin kyllä se kulutus on sitten juuri tuo.
Täällä on jo moneen kertaan todettu, että kulutukseen vaikuttaa moni asia: mm. unen määrä, stressi, rasvakudoksen ja lihaskudoksen määrä/suhde, suolistobakteerit, hormonit, sairaudet, ruoan laatu ja koostumus, laihdutushistoria (kopioin listan aiemmalta kommentoijalta, koska se oli kattava). Näitä seikkoja nuo laskurit eivät ota huomioon.
Ne, jotka täällä vetoaa kuinka lätkäpelaajan hampaat tai urheilijan vammautuminenkin maksaa on verrattavissa vihervasemmistolaisten "Tekee suomalaisetkin rikoksia"-mantroihin. Itse mieluummin laitan verovarani urheilijan hoitoon, joka haluaa kuitenkin kehittää itseään.
Kun ei ihmistä tunne, on vaikea tietää mitä kaikkea hän on joutunut kokemaan elämässään.
Helppo on vain ulkonäön perustella tuomita toista, oli hän sitten liian lihava, liian laiha, yksijalkainen, hörökorvainen, arpinaama, tai vaikka ilmeeltään tyly tai epäystävällinen.
Ei lihavat pysty samoihin töihin mihin hyväkuntoiset normaalipainoiset.
Moneen ammattiin on kuntotestit ja pällitestit.
Kertoohan se lihava ulkomuoto jo paljon testaajille .
Lihavasta tulee mieleen masentunut. Lisäksi on lukuisia töitä mihin lihavat eivät kykene. Itse työskentelen hevosalalla ja eipä ole kansallisissa kisoissa lihavia näkynyt. Tuttavissa on muutama lihavahko; toisella on polvet sökönä ja syö kulutukseen nähden liikaa. Toinen on masentunut ja syö lohdukseen. Nämä tosiaan lievästi ylipainoisia.
Ketään sairaalloisen ylipainoista en tunne. Sellaisen ihmisen nähdessäni tunnen sääliä ja toivon että ihminen pääsisi vielä kuntoon.
Lihavat on alempiarvoisia koska ne on rumia.
Vierailija kirjoitti:
myös muulla tavalla rumat on alempiarvoisia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
myös muulla tavalla rumat on alempiarvoisia
Joo, erityisesti luonteeltaan rumat.
Itse en kehtaisi lihavan plösönaisen kanssa kulkea julkisilla paikoilla enkä kehtaisi sellaisen kanssa lähteä mihinkään. Matkustelut hoitaisin varmaan yksin. Pitäisi saada ulkoisesti sellainen naisihminen, jonka kanssa kehtaisi matkustellakin eikä tarvitsisi hävetä. En voi sille mitään, että mielikuvani läskeistä on mikä on. Ovat yleensä alempaa koulutustasoa, älyä ei ole kovin paljon eikä heitä nyt mitkään ulkomaanmatkat kiinnostaisikaan. Haluavat vain pysyä hoitamassa kotia ja lapsia, kun eivät muuta osaa.
M36
Ei ole mitään puolustelua jos toteaa, että jos on kilpirauhasen vajaatoiminta, täytyy syödä vähemmän kuin sellaisen, jolla on terve kilpirauhanen, jotta pysyy samassa painossa kuin se terve. Näin se menee.
Kilpirauhasen vajaatoiminta hidastaa aineenvaihduntaa, eli vähempi syöminen RIITTÄÄ. Energian tarve on silloin pienempi. Miksi on niin vaikeaa kuunnella omaa kehoaan ja sen energiantarvetta ja syödä vain sen mukaan?
Lihavuus antaa ihmisestä sellaisen kuvan että elämänhallinnassa, kognitiossa yms. on jotain vikaa. Eihän sitä muuten tule syöneeksi itseään lihavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ne, jotka täällä vetoaa kuinka lätkäpelaajan hampaat tai urheilijan vammautuminenkin maksaa on verrattavissa vihervasemmistolaisten "Tekee suomalaisetkin rikoksia"-mantroihin. Itse mieluummin laitan verovarani urheilijan hoitoon, joka haluaa kuitenkin kehittää itseään.
Ja urheilijoiden vammat, hammasvauriot yms. hoidetaan omalla rahalla eikä julkisella puolella.
Olen lihava, keski-ikäinen nainen. Hyvinkoulutettu, varakas, hiukset leikattu taitavasti, hampaat valkaistu, tervekin ikäisekseni. Hyvä mies ja perhe. Sääliksi käy moni näiveän laiha, harmahtavaihoinen, huonohampainen ihmispolo. Alemmuutta en tunne painoni vuoksi. Sukuni naiset ovat aina lihoneet vanhemmiten ja ihan ollaan fiksua porukkaa. Nauttikaa elämästä hyvät ihmiset!
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään puolustelua jos toteaa, että jos on kilpirauhasen vajaatoiminta, täytyy syödä vähemmän kuin sellaisen, jolla on terve kilpirauhanen, jotta pysyy samassa painossa kuin se terve. Näin se menee.
Kilpirauhasen vajaatoiminta hidastaa aineenvaihduntaa, eli vähempi syöminen RIITTÄÄ. Energian tarve on silloin pienempi. Miksi on niin vaikeaa kuunnella omaa kehoaan ja sen energiantarvetta ja syödä vain sen mukaan?
Koska pienempi energiantarve ei tarkoita, että pienemmällä ruokamäärällä tulisi kylläiseksi.
Menettäisin mieluummin raajan kuin olisin lihava.
Vierailija kirjoitti:
Minä uskon että kysyttäessä jokainen vastaa, että totta kai lihava ja laiha on yhtä arvokkaita ihmisiä, mutta alitajuisesti lihavaa pidetään vähempiarvoisempana ja huonompana yksilönä kuin laihaa.
Ja hyvä näin! Koska tottahan se on.
Vierailija kirjoitti:
Menettäisin mieluummin raajan kuin olisin lihava.
Aika naivi asenne, jonka ikä kyllä korjaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien muiden mielestä lihavat ovat alempi arvoisia! Paitsi toisten lihavien!
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Sinullakin on varmasti jotain heikkouksia.
No katsopa mistä tahansa energialaskurista mitä 100-kiloinen edes jonkin verran liikkuva ihminen kuluttaa. 1500 kcal ylittyy jo ihan perusaineenvaihdunnalla.