Oikeastiko jotkut on sitä mieltä että lihava ihminen on ”alempiarvoinen”?
Tällaisen ajatuksen olen kuullut pari kertaa toisen ihmisen sanomana ja olen ollut tyrmistynyt.
Mistä johtuu hirveä läskiviha? Miten nykyaika on näin outoa että toisen ihmisen läskit kiinnostaa ja niitä on ”oikeus” arvostella?
Olen itse hoikka ja urheilen paljon, mutta mun mielestä lihavat ovat aivan yhtä arvokkaita kuin hoikatkin, ihmisarvo on sama.
Olen huolestunut siltä miten ikävää läskien haukkumista esiintyy - myös tällä palstalla.
Onko oikeasti siis ihmisiä jotka ajattelee että pahasti ylipainoinen on arvoton ja mitätön?
Kommentit (465)
Vierailija kirjoitti:
Ei he ole alempiarvoisia. Heillä on vain heikko itsekuri.
Itsekurilla ei ole mitään tekemistä painonhallinnan kanssa. On tyhmää kuvitella, että ihminen pystyisi jotain 20 kertaa päivässä kurittamaan itseään sen valinnan edessä, että mitä syö ja minkä verran.
Rutiinit ovat pysyvän painonhallinnan avain. Opettelee syömään sopivan määrän ruokaa. Se vie aikaa, mutta on täysin mahdollista, jos niin haluaa.
Muutenkaan eivät mitkään itsensä- tai toisten kurittamissessiot ole mitään hyvää ihmiskunnalle tuoneet.
Etole ap ilmeisesti lueskelluttätä palstaa. Josolisit, niin tietäisit, mitä mieltä täällä ollaan ihmisistä, joilla on mammojen mielestä ylimääräisiä kiloja, vaikka ovat normaalipainoisia. AV-mammojen mielestä normaalipainoisen BMI on alipainoisen puolella, sellainen 17 on kuulemma aika hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on samanarvoisia. Lihavuus on valinta. Lihavat miehet hakevat itselleen hoikkaa treffiseuraa ja suuttuvat, jos ei lihava kelpaa.
Jokaisen oma valinta ja ei voi suuttua jos kaikessa ei olla mieltyneitä lihavuuteen.
Jokainen olkoon juuri sen kokoinen kuin haluaa, kunhan ei ole sairaanloosen lihava tai laiha.
Joo-o. Olkaa vaan mitä haluatte, kunhan ette ole asiaa a, b c eikä d.
Ja vielä vähän lisää ehtoja päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisen ajatuksen olen kuullut pari kertaa toisen ihmisen sanomana ja olen ollut tyrmistynyt.
Mistä johtuu hirveä narsistiviha? Miten nykyaika on näin outoa että toisen ihmisen narsismi kiinnostaa ja sitä on ”oikeus” arvostella?
En ole itse narsisti ja tarjoan paljon empatiaa, mutta mun mielestä narsistit ovat aivan yhtä arvokkaita kuin me muutkin, ihmisarvo on sama.
Olen huolestunut siltä miten ikävää narsisitien haukkumista esiintyy - myös tällä palstalla.
Onko oikeasti siis ihmisiä jotka ajattelee että pahasti narsistinen on arvoton ja mitätön??? Onhan niillä narsisteilla ihmisarvo. Ja saavat halutessaan hoitoa, kuten muut personallisuushäiriöiset. Psykoterapiaa siis. Tåmå on juuri se taso, millä liikutaan läskivihaajien keskusteluissa. Urpo.
Läskit ovat terveysongelma. Heillekin on apua tarjolla ylensyömiseensä ja saavat halutessaan myös psykoterapiaa ongelmaansa.
Eri
Samoin herpes, tartuttaa vaikka käyttäisi kondomia.
Vierailija kirjoitti:
Muuten en ota kantaa mutta huomiota herättävän lihavia on oudoksuttu aina, ei mikään uusi ilmiö.
Esim: Palsanmäet ja Esko Salminen.
Läskit on vastenmielisen näköisiä, varsinkin naiset koska olen hetero.
Löysä emätin ja roikkuvat häppärit. 50 kymppinen joka kuvitteli olevansa teinityttö. Löytänyt "seksuaalisuuden" erottuaan.
Huono lahna oli myös sängyssä.
Tunnetko, miten tämä aika huutaa kirkasta katsetta ja tuuli kuiskaa "sinäkin olet vain ihminen"...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten en ota kantaa mutta huomiota herättävän lihavia on oudoksuttu aina, ei mikään uusi ilmiö.
Esim: Palsanmäet ja Esko Salminen.
Palsamäet ovat sairaaloisen ylipainoisia, varsinkin rouva Palsamäki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen entinen lihava. Yllätys oli minullekin kuinka huomasin eron ihmisten suhtautumisessa minuun, kohtaan nykyään enemmän ystävällisempiä ja mukavampia ihmisiä jotka oikeasti kuunetevat mitä sanottavaa minulla on, minuun halutaan tutustua. Olen monta kertaa hämmentynyt siitä että miehiäkin kiinnostaa kuka olen tai he hymyilevät tai ovat ystävällisiä (pitävät ovea auki, sanovat hei jne) kun menen ulos, myös ravintoloissa ja liikkeissä minut huomioidaan hymyillen. Mutta tosiaan en ole muutoksesta iloinen vaan aika ärsyyntynyt kuinka ihmiset ovat niin turhamaisia ja ulkonäkö merkkaa kaikessa. Sisimällä ei ole mitään tekemistä tapaamisissa näköjään, jo ulkonäöllä voi tehdä positiivisen vaikutuksen. En halua deitata miehiä jotka tulevat luokseni koska selvästi ulkonäköni kiinnostaa enemmän kuin kuka oikeasti olen.
Olen siis nykyään sinkku ja ihan mielelläni sellainen. :) Oma terveys kiinnostaa enemmän kuin ulkonäköni, sen takia laihduinkin alunperin. Ulkonäön kohentuminen oli vain ekstra.
Lasketko sinä kaikki työkaverisi, työssä tapaamasi ihmiset ja jopa kaupan kassat "elämääsi kuuluviksi"?
Ja aiempaan kommenttiin: mulle kävi samoin. Oli järkytys huomata, miten eri tavalla hoikempaa minua kohtelivat ihmiset, jotka olin työkuvioissa tuntenut jo vuosia. Syy laihtumiseeni oli terveydellinen, mutta henkiselle terveydelle se ei kyllä tehnyt kovin hyvää. Petyin ihmisiin entistä enemmän.
Kursivoitu kohta on se syy miksi sinua kohdellaan nykyään paremmin. En minä ainakaan halua elämääni ihmisiä jotka eivät viitsi nähdä vaivaa edes oman terveytensä eteen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän lihomiseen on aina joku syy, äärimmäisen harvoin se on joku sairaus .
Itselläni sattuu olemaan sairaus, jonka vuoksi laihduttaminen on todella hankalaa. Nyt olen ollut kaksi vuotta 1500 kcal päivittäisellä dieetillä. En vain laihdu, vaikka liikunkin. Jatkan hommaa, koska verensokerini pysyy sen avulla normaalina, diabeteksenikin liittyy sairauteen.
Voisit viisaudessasi tutustua moderneihin lääketieteen tutkimuksiin, jotka todistavat ihmisten edellytysten hoikkuuden säilyttämiseen olevan todella epätasa-arvoiset. Taustalla hormonit, suolistobakteerit, geeniperimä, aivojen toiminta jne. Itse en uskalla tästä kalorimäärästä paljon pudottaa, koska puutostautejakaan ei saisi tulla, voi nääs hormonaalinen syöpäni uusia. Olen siis mahdollisesti ja onneksesi lyhyehkön loppuelämänikin lihava, anteeksi vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni sattuu olemaan sairaus, jonka vuoksi laihduttaminen on todella hankalaa. Nyt olen ollut kaksi vuotta 1500 kcal päivittäisellä dieetillä. En vain laihdu, vaikka liikunkin. Jatkan hommaa, koska verensokerini pysyy sen avulla normaalina, diabeteksenikin liittyy sairauteen.
Voisit viisaudessasi tutustua moderneihin lääketieteen tutkimuksiin, jotka todistavat ihmisten edellytysten hoikkuuden säilyttämiseen olevan todella epätasa-arvoiset. Taustalla hormonit, suolistobakteerit, geeniperimä, aivojen toiminta jne. Itse en uskalla tästä kalorimäärästä paljon pudottaa, koska puutostautejakaan ei saisi tulla, voi nääs hormonaalinen syöpäni uusia. Olen siis mahdollisesti ja onneksesi lyhyehkön loppuelämänikin lihava, anteeksi vaan.
Aina löytyy selityksiä.
vähän ot, ei terapiaan pääse tosta vaan nykyään
Vierailija kirjoitti:
Hoikkia arvostellaan kahvipöydässä julkisesti päin naamaa, lihavia ei. Kehurauhaa myös hoikille!
Näinpä! Hoikkien arvostelu ja siitä vinoilu päin naamaa on paaaljon yleisempää. T: kymmeniä kertoja asian kokenut normaalipainoinen. Ei mulla tulis mieleenkään alkaa jonkun ylipainoisen painoa ruotimaan, tai sanomaan että äläpä ota sitä pullaa kun sulla on muutenkin tota elopainoa. Mulle kyllä saatetaan sanoa, että syötkö mitään jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli henkilö liikkuu ja syö 1500 kcal päivässä, hän pakostakin laihtuu, koska päivittäinen kulutus ylittää saadun energiamäärän. Tämä on ihan perusfysiikkaa. Lasket siis kalorisi väärin.
Cace Mace kirjoitti:
Löysä emätin ja roikkuvat häppärit. 50 kymppinen joka kuvitteli olevansa teinityttö. Löytänyt "seksuaalisuuden" erottuaan.
Huono lahna oli myös sängyssä.
500-vuotiaalla ei kyllä roiku enää mikään paikka...
Tässä on yksi 50 v. rouva, joka on samoissa mitoissa pysynyt viimeiset 30 vuotta. Elämäntavat ihan tavalliset. Ikinä ei ole tullut mieleeni, että ihmiset olisivat keskenään jotenkin eriarvoisia, jos ovat erinäköisiä tai erikokoisia. Joskus voi olla niin, että ihmisellä on jokin sairaus, joka vaikuttaa jopa ihan dramaattisesti ulkonäköön. Minulla on ystävinä erikokoisia ihmisiä ja koska olemme aikuisia, emme tuhlaa yhteistä aikaa ulkonäön pohtimiseen. Minusta meillä on paljon tärkeämpiä puheenaiheita. Meitä on tämmöinen naisporukka, joka tsemppaamme toisiamme arkisissa asioissa. Ainakaan minun kuullen kukaan ei ole puhunut alatyylisesti isokokoisista ihmisistä. Toisaalta mielenkiintoinen tämä ap:n väite. Joten ehkä kuulostelen tarkemmin jatkossa.
Kyllä lihavuus vaikuttaa sosiaaliseen vuorovaikutukseen.
Esimerkiksi lihavuus rajoittaa vaikkapa kuntosoutuharrastusta, patikointia, lukuisia urheilulajeja. Työskentelyä lukuisissa fyysisissä ammateissa, esim puhallusvillatyöt välikatossa.
Sinänsä suhtaudun neutraalisti lihavuuteen.
Mutta kyllä se useimmiten kertoo ihmisen suhtautumisesta omaan terveyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli henkilö liikkuu ja syö 1500 kcal päivässä, hän pakostakin laihtuu, koska päivittäinen kulutus ylittää saadun energiamäärän. Tämä on ihan perusfysiikkaa. Lasket siis kalorisi väärin.
Tai sitten hänen kulutuksensa on normaalia alhaisempi.
Ihmisarvo on kaikille sama, mutta ihmisiä voi arvostaa aika monenlaisin perustein. Itse arvostan todella harvoja ihmisiä. Useimpia pidän yhdentekevinä.
Keskustelussa arvon ja arvostuksen käsitteet vaikuttavan menevän usein sekaisin.