Olen koulunkäynnin ohjaaja ja koen luokan ongelmat opettajan itse aiheuttamaksi
Opettaja luokallani suosii selkeästi tyttöjä, ja luokan pojat ovat ajautuneet valta-taisteluun opettajan kanssa. Opettaja ei kuuntele poikien mielipiteitä, ei keskustele vaan karjuu käskyjään kun pojat ovat levottomia ja väittävät vastaan. Opettaja itse ihmettelee miten ekalla luokalla kaikki käyttäytyivät hyvin mutta nyt 3 luokalla pojat ovat levottomia, kapinallisia ja väittävät opettajalle vastaan lähes kaikista.
Lähes päivittäin pojat tulevat minulle sanomaan että opettaja ei heitä kuuntele eikä ole kiinnostunut heidän näkemyksistään, lähes päivittäin yksi oppilas pahoittaa mielensä opettajan epäoikeudenmukaisuudesta ja itkee sen takia. Opettaja ei huomioi tätä mitenkään vaan ohittaa reaktiot
Itse koen sivusta seuranneena, että tässä molemmat osapuolet ovat ajautuneet valta-taisteluun, jota järkevä aikuinen välttäisi. Ja huonon käytöksen takana tällä kertaa on se, että osa oppilaista kokee että heitä ei kuunnella eikä ristiriitatilanteita selvitetä tasapuolisesti. Osa oppilaista ei luota aikuisiin ja opettaja on niin uupunut, ettei jaksa kuin huutaa ja käskyttää.
En uskalla puhua tästä ongelmasta kun pelkään että palautetta ei oteta vastaan ja joudun vain itse ongelmiin
Kommentit (123)
Surullista, ettet osaa kirjoittaa edes omaa ammattiasi oikein.
Puhu rehtorille. Ope on epäkelpo. Saanee fudut
Väitänpä, että lapset eivät ole oppineet kotona käytöstapoja ja vänkäävät kaikesta. Kotona kun Jannicha-Esmeralda ja Nico-Sebaztian eivät ole oppineet mitä tarkoittaa 'ei' ja että kaikesta ei tarvitse neuvotella.
Näen tuollaista joka päivä työssäni ja se on valitettavaa ettei kaikilla opeilla ole hyviä sosiaalisia taitoja.
Opettajissa on kyllä monenmoista hiihtäjää! Itelläni oli naisope joka ajautui jonkinlaiseen rakkaussuhteeseen - leikkimieliseen kylläkin yhden poikaoppilaan kanssa. Tytöt sivuutti täysin.Sain 8 vaikka olin huippuoppilas siinä aineessa. Se poika sai 10, open lemmikki ja silmäterä.
Nyt aikuisena ihmettelen koko tilannetta.
Opettajat ovat pääosin naisia ja he näkevät itsensä luokan kilteissä tytöissä. Opetus kohdistuu näihin tyttöihin, pojat ei paskaakaan kiinnosta.
Tyypillinen naisopettajan reaktio poikien ongelmiin on Voi voi.
Jos opettaja on narsisti, hän ei ikinä myönnä että kohtelee poikia huonommin. Kuulostaa vahvasti siltä että tarvitset rehtorin tukea tilanteeseen.
Selkeästi tilanne on paha, jos nimen omaan pojat ovat ajettu "ulkopuolelle".
Vierailija kirjoitti:
Opettajissa on kyllä monenmoista hiihtäjää! Itelläni oli naisope joka ajautui jonkinlaiseen rakkaussuhteeseen - leikkimieliseen kylläkin yhden poikaoppilaan kanssa. Tytöt sivuutti täysin.Sain 8 vaikka olin huippuoppilas siinä aineessa. Se poika sai 10, open lemmikki ja silmäterä.
Nyt aikuisena ihmettelen koko tilannetta.
Lukioissa ei ole niitä ongelmia joista nyt puhutaan.
Tuolla logiikalla se sama ope olisi yhtä suurissa ongelmissa joka tunti.
Siksi ongelmat taitavat juontua oppilaista, jotka puolestaan toimivat erityisesti geenien ja kodin muovaamina.
Joskus pelot omasta lapsuudesta vaikuttavat. Kuulostaa että ope pelkää poikia eikä osaa ottaa uskottavaa auktoriteetiasemaa heihin nähden. Pelossa voi helposti alkaa vain inhota ja alkaa ylikriitiseksi.
Porvoolaisissa kouluissa tuo on hyvin yleistä.
Ongelma ei ratkea tällä palstalla. Ap:n olisi järkevintä keskustella aiheesta oman koulunsa rehtorin kanssa, jos hän oikeasti näkee, että tilanteeseen pitäisi puuttua.
Terv. ope
Kurinpitoa ei ole suositeltu enää vuosikymmeniin. Jos opettaja oikeasti pitää kuria oppilaille niin se on irtisanomisperuste.
Perheissäkin lastensuojelu kirjaa kurinpidon kasvatusvirheeksi ja laittaa vanhemmat positiivisen kasvatuksen kurssille.
Vierailija kirjoitti:
Näen tuollaista joka päivä työssäni ja se on valitettavaa ettei kaikilla opeilla ole hyviä sosiaalisia taitoja.
Älä ihmeessä! Millä opeilla sinä toimit?
Valitettavasti aloittajan tekstissä on niin paljon vakavia kirjoitusvirheitä, ettei tekstistä saa mitään selvää.
Et sitten piittaa pätkääkään oppilaista, jotka turvautuvat sinuun vaan säästät omaa nahkaasi. Kai sinä edes sen verran älyät, että kehotat poikia kertomaan tuosta rehtorille. Kun rehtori kysyy asiaa sinulta, kerrot totuuden.
Vierailija kirjoitti:
Puhu rehtorille. Ope on epäkelpo. Saanee fudut
Ei auta, nimimerkillä kokemusta on. Todennäköisesti toi on myös rehtorin asenne.
Mun ekaluokkalainen kertoi, että heidän luokan kaikki tytöt oli saaneet kiitettävän käytöksestä, kun pojille tuli huonompia arvosanoja.
Sitten toisessa yhteydessä kysyin, että onko heidän luokallaan sellaisia, jotka eivät tunnu kiinnostuvan mistään kouluaineesta (tämä keskustelu kumpusi varmasti jostain, mitä luin mediasta tms.), ja lapsi mainitsi parin tytön nimen, että he eivät olleet pätkääkään kiinnostuneita mistään.
Vähän ristiriidassa tuon käytösarvosanan kanssa. Ehkä ovat sitten passiivisia, jolloin heistä ei ole haittaa, joskaan ei varmaan tule olemaan hyötyäkään yhteiskunnalle. Itse suosisin mieluummin aktiivisia henkilöitä, jotka ovat kiinnostuneita oppiaineista. Mutta ilmeisesti tuon opettajan mielestä aktiivisuus on häiriköintiä.
Opettajien yllä leijuu edelleen sellainen yli-ihmisen leima. Lie mistä peräisin. Opettajan ammatti-auktoriteetti on myös hyvin vahva, on hyvin vaikeaa lähteä kyseenalaistamaan opettajan ammattitaitoa; se on aikalailla koskematon, jos paperilta löytyy pätevyys.
Tosiasiassa opettajissa on kaikenlaista hiihtäjää, ihan niinkuin muissakin ammateissa. Osan ei todellakaan pitäisi työskennellä kasvatustyössä, joka vaatii mm. äärimmäisen hyvät tunnetaidot ja hyvää resilienssiä. Etenkin jos ollaan tekemisissä perusasteella, jossa lasten ja nuorten kehitys on vielä oleellisesti kesken ja aikuisen pitäisi osata olla turvallinen tunnesäätelijä ja johdonmukainen rajojen laittaja.
Omilla lapsilla on ollut todella hyviä opettajia, keskivertoja, ja sit valitettavasti myös niitä aika huonoja. Tällä hetkellä pojalla on aika huono (mies)ope.
Lääkkeet!