Oikeastiko jotkut on sitä mieltä että lihava ihminen on ”alempiarvoinen”?
Tällaisen ajatuksen olen kuullut pari kertaa toisen ihmisen sanomana ja olen ollut tyrmistynyt.
Mistä johtuu hirveä läskiviha? Miten nykyaika on näin outoa että toisen ihmisen läskit kiinnostaa ja niitä on ”oikeus” arvostella?
Olen itse hoikka ja urheilen paljon, mutta mun mielestä lihavat ovat aivan yhtä arvokkaita kuin hoikatkin, ihmisarvo on sama.
Olen huolestunut siltä miten ikävää läskien haukkumista esiintyy - myös tällä palstalla.
Onko oikeasti siis ihmisiä jotka ajattelee että pahasti ylipainoinen on arvoton ja mitätön?
Kommentit (465)
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän lihomiseen on aina joku syy, äärimmäisen harvoin se on joku sairaus .
Ja olisi kiva, että niistä syistäkin puhuttaisiin täälläkin asiallisesti eikä vain pilkattaisi (en tarkoita sinua) lihavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lihavat valmiita maksamaan omien elintasosairauksien kustannukset?
Minä ainakin olen valmis, heti kun myös urheilijat maksaa urheilusta koituneet vammat ja kaikki jotka harrastaa mitään sellaista, mikä saattaa aiheuttaa kulumia/niveltulehduksia esim. neuloo paljon, niin maksavat myös omat hoitonsa. Ja myös hoikat ihmiset maksavat hoidon jos syövät epäterveellisesti ja sen vuoksi sairastuvat elintasosairauksiin, en näkisi, että tämän pitäisi olla ulkonäkökysymys ollenkaan.
Liikunta nyt kuitenkin pitää enemmän sairauksia loitolla kuin se aiheuttaa.
Ylipainon suhteen tämä ei ole tilanne.
Mitä mieltä: yleinen terveydenhoito pois ja kaikille vapaaehtoinen terveysvakuutus. Kyllä ne sitten hinnoittelee liikunnan ja tupakoinnin vaikutukset :) Veikkaan etteivät ne nimittäin ole samalla viivalla.
Kohtuullinen ja järkevästi toteutettu liikunta kyllä, mutta ihminen voi myös liikkua liikaa ja väärin, jolloin se altistaa kaikenlaisille sairauksille, joita sitten hoidetaan yhteiskunnan piikkiin. Ei voida lähteäm rokottamaan pelkästään ulospäin lihavia, vaan tarkastella kokonaisuutta: Jos ihminen omalla toiminnallaan tietämättömyyttään tai välinpitämättömyyttään aiheuttaa itselleen vammoja ja sairauksia, hänen tulisi kustantaa ne itse, oli sitten lihava tai laiha, lyhyt tai pitkä, kaunis tai ruma.
Mutta näin ei tietenkään toimita, koska se on niin helppoa tehdä asioita väärin ja jopa asiantuntijatkin kiistelee siitä, että mikä sitten on se oikein tekeminen. Sinä voit rikkoa itsesi sellaisissakin perustoimminnoissa kuin: Kävelemällä väärin, istumalla väärin tai nousemalla sohvalta ylös väärin.
Tuon lisäksi on myös yksilöeroja siinä, mikä kenenkin keholle sopii ja mikä on oikein ja myös geeneillä on ihan valtava vaikutus tähän, eli geenitestiin vain kaikki kansalaiset, jotta asiantuntijat voivat rakentaa jokaiselle sen oikean tavan olla ja elää, ettei ihminen mene tarpeettomasti rikki?
Siinä vaiheessa kun 70% on ylipainoisia niin ehkä ei tarvita yksilöohjausta sen viimeisen kilon karistamiseksi.
Toki tuota on hyvä käyttää taas yhtenä tekosyynä. Kun se sohvalta nouseminen voi satuttaa.
Juu, niin voi.
Siksi antaa vakuutusyhtiöiden päättää millaisia kysymyspattereita rakentavat kun he määrittelevät riskinottokykynsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lihavat valmiita maksamaan omien elintasosairauksien kustannukset?
Minä ainakin olen valmis, heti kun myös urheilijat maksaa urheilusta koituneet vammat ja kaikki jotka harrastaa mitään sellaista, mikä saattaa aiheuttaa kulumia/niveltulehduksia esim. neuloo paljon, niin maksavat myös omat hoitonsa. Ja myös hoikat ihmiset maksavat hoidon jos syövät epäterveellisesti ja sen vuoksi sairastuvat elintasosairauksiin, en näkisi, että tämän pitäisi olla ulkonäkökysymys ollenkaan.
Liikunta nyt kuitenkin pitää enemmän sairauksia loitolla kuin se aiheuttaa.
Ylipainon suhteen tämä ei ole tilanne.
Mitä mieltä: yleinen terveydenhoito pois ja kaikille vapaaehtoinen terveysvakuutus. Kyllä ne sitten hinnoittelee liikunnan ja tupakoinnin vaikutukset :) Veikkaan etteivät ne nimittäin ole samalla viivalla.
Kohtuullinen ja järkevästi toteutettu liikunta kyllä, mutta ihminen voi myös liikkua liikaa ja väärin, jolloin se altistaa kaikenlaisille sairauksille, joita sitten hoidetaan yhteiskunnan piikkiin. Ei voida lähteäm rokottamaan pelkästään ulospäin lihavia, vaan tarkastella kokonaisuutta: Jos ihminen omalla toiminnallaan tietämättömyyttään tai välinpitämättömyyttään aiheuttaa itselleen vammoja ja sairauksia, hänen tulisi kustantaa ne itse, oli sitten lihava tai laiha, lyhyt tai pitkä, kaunis tai ruma.
Mutta näin ei tietenkään toimita, koska se on niin helppoa tehdä asioita väärin ja jopa asiantuntijatkin kiistelee siitä, että mikä sitten on se oikein tekeminen. Sinä voit rikkoa itsesi sellaisissakin perustoimminnoissa kuin: Kävelemällä väärin, istumalla väärin tai nousemalla sohvalta ylös väärin.
Tuon lisäksi on myös yksilöeroja siinä, mikä kenenkin keholle sopii ja mikä on oikein ja myös geeneillä on ihan valtava vaikutus tähän, eli geenitestiin vain kaikki kansalaiset, jotta asiantuntijat voivat rakentaa jokaiselle sen oikean tavan olla ja elää, ettei ihminen mene tarpeettomasti rikki?
Siinä vaiheessa kun 70% on ylipainoisia niin ehkä ei tarvita yksilöohjausta sen viimeisen kilon karistamiseksi.
Toki tuota on hyvä käyttää taas yhtenä tekosyynä. Kun se sohvalta nouseminen voi satuttaa.
Juu, niin voi.
Siksi antaa vakuutusyhtiöiden päättää millaisia kysymyspattereita rakentavat kun he määrittelevät riskinottokykynsä.
Jos 70% suomalaisista olisi ylipainoisia + päälle ne samat epäterveelliset elämäntavat omaavat geenilotossa voittaneet laihat, niin pitäisitkö sinä vieläkin lihavuutta yksilötason ongelmana? Että esim. 85% kansalaisista nyt vain on epäonnistuneita luusereita jotka eivät tajua päivänselviä asioita?
Urheilijathan ne vasta sairastaankin ja yhteiskunnan piikkiin vaan hoidetaan tyytyväisinä, mutta eivätpä ole lihavia ainakaan prkl :D Tosi loogista joo.
Ei kai kyse ole ihmisarvosta, mutta mieluummin istun bussissa hoikan kuin lihavan viereen tai jään lihavan laiskasti liikkuvan perään kävelemään. Silmääkin urheilullisuus miellyttää verrattuna lihaviin tai lihaksettomiin ihmisiin. Hyvinvoiva ihminen on yleensä kaunis. Kehopositiivisuus on itsepetosta, onhan tuo nähty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairauksien kannalta lihava on aina heikkoa ainesta.
Höpöhöpö. Olen keski-ikäinen elämäntapalihava eikä minulla ole koskaan ollut mitään lihavuuteen liittyviä sairauksia (eikä kyllä paljon muitakaan). Lihavuus ei ole suoraan verrannollista sairastamisen määrään
Hei täältä löyty yksi terve lihava 😀
Hei täällä on toinenkin :)
Hei te terveet: lupaatte siis ettei tule diabetestä tai polvivammoja? Ja jos tulee niin hoidatte omalla rahalla?
Hienoa!
Niin, koska diabetes ja polvivammat ovat ihan vaan lihavien ongelma? Lässyn lässyn.
Ei teitä läskivihaajia kiinnosta paskan vertaa terveysasiat eikä yhteiskunnan kulut, haluatte vaan tuntea itsenne paremmiksi ihmisiksi. Ja miettikää miten säälittävää se on, ainoa meriittinne on se, että painonne ei ylitä tiettyä rajaa. Vau. Saavutusta kerrakseen.
Se on nyt vaan niin, että ylipainoiset eivät ole niin terveitä kuin normaalipainoiset. Et saa tuota vääntämällä yhtään mihinkään. Ylipainoinen ihminen ei lähtökohtaisesti välitä terveydestään, koska se altistaa monille sairauksille. Sinun vihasi ei auta sinun asiaa mitenkään. Sivusta
Eli esim. tämä kasvaimen vuoksi laihtunut on mielestäsi terveempi sen kasvaimen kanssa laihana, kuin ennen kasvainta lihavana?
Entäs jos laihtuu vaikka syövän takia, hänkin on siis terveempi kun sairastaa syöpää kuin että ei sairastaisi ja olisi lihava?
Aika mielenkiintoista, onkohan lihavuus saanut mielessäsi jo täysin kohtuuttomat mittasuhteet sen kanssa, miten ajattelet sen vaikuttavan terveyteen? On totta, että lihavuus altistaa monille sairauksille ja jos on tarpeeksi lihava, niin se vaikutta yleiskuntoon ja rasittaa elimistöä, mutta ainoa ero sillä on moniin muihin samanlaisiin altistaviin tekijöihin se, että se näkyy kaikille. Myös hoikka voi olla ihan yhtä altistunut elintasosairauksille, olla huono yleiskunnoltaan jne. mutta tämä ei häiritse sinua, koska se ei näy ulospäin.
Tuon kun kaikki tajuaisi, niin olisi kaikilla paljon helpompaa, epäterveelliset elämäntavat ovat yhteiskuntamme ongelma, mutta se näkyy vain meillä jotka olemme lihavia, epäterveellisiä elämäntapoja taas on ihmisillä huomattavasti enemmän kuin mitä lihavia katukuvassa näkyy, jotain tarttis tehdä, ihan yhteiskunnallisella tasolla, kyse ei ole enää mistään yksilöiden ongelmasta, kyse on epidemiasta jota aiheuttaa jokin yhteinen ulkopuolinen tekijä.
Jaksaisiko joku läskiviihaja kommentoida tätä?
Yksikin ukko haukkui eräässä illanvietossa hoikkaa avovaimoaan lihavaksi...Nyt kun tämä nainen on raskaana, mietin kyllä,haukkuukohan ukko nytkin koko ajan "läskiksi"raskaana olevaa?! Ja varmasti ei saa lihoa koko odotusaikanaankaan yli 5kg:a ja "läskit"on karistettava heti, kun baby on ulkona. Sairasta. Itse en olisi tuollaisen omaa tai muidenkaan ulkonäköä koko ajan kyttäävän ja arvostelevan ukon kanssa hetkeäkään, olkoon kuinka akateeminen, rikas tai hyvännäköinen tahansa, mutta valintansa kullakin ykisnäisyyden pelossa(?).
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kyse ole ihmisarvosta, mutta mieluummin istun bussissa hoikan kuin lihavan viereen tai jään lihavan laiskasti liikkuvan perään kävelemään. Silmääkin urheilullisuus miellyttää verrattuna lihaviin tai lihaksettomiin ihmisiin. Hyvinvoiva ihminen on yleensä kaunis. Kehopositiivisuus on itsepetosta, onhan tuo nähty.
Eli ei haittaa istua vaikka lihaksikkaan Bull Mentulan viereen siellä bussissa? Ja jäät kuitenkin matelemaan laiskasti liikkuvan normaalipainoisen taakse? Ja urheilullisuus miellyttää silmää biljardinpelaajasta siihen Bull Mentulaan?
Se onko ihminen hyvinvoiva ei useinkaan näy ulospäin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ainakin saanut lihavanakin ystävällistä kohtelua joka paikassa. Lääkärissä on ilmaistu huolta painostani, ja se on perusteltua. Yritän itsekin pudottaa sitä, koska se on jo aiheuttanut terveysongelmia. Mitään minun ei tarvitse kenellekään perustella tämän asian suhteen, eikä kenelläkään ole mitään asiaa tulla minua arvostelemaan. Jos joku ei pidä minusta tämän takia, niin se on minulle täysin yhdentekevää. Kuka ihan oikeasti edes viitsii kiinnittää huomiota toisen ulkomuotoon?
Aivan. Tämän voi jokainen huonohampainen mies todistaa. Kuka ihan oikeasti viitsii kiinnittää moiseen huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairauksien kannalta lihava on aina heikkoa ainesta.
Höpöhöpö. Olen keski-ikäinen elämäntapalihava eikä minulla ole koskaan ollut mitään lihavuuteen liittyviä sairauksia (eikä kyllä paljon muitakaan). Lihavuus ei ole suoraan verrannollista sairastamisen määrään
Hei täältä löyty yksi terve lihava 😀
Hei täällä on toinenkin :)
Hei te terveet: lupaatte siis ettei tule diabetestä tai polvivammoja? Ja jos tulee niin hoidatte omalla rahalla?
Hienoa!
Niin, koska diabetes ja polvivammat ovat ihan vaan lihavien ongelma? Lässyn lässyn.
Ei teitä läskivihaajia kiinnosta paskan vertaa terveysasiat eikä yhteiskunnan kulut, haluatte vaan tuntea itsenne paremmiksi ihmisiksi. Ja miettikää miten säälittävää se on, ainoa meriittinne on se, että painonne ei ylitä tiettyä rajaa. Vau. Saavutusta kerrakseen.
Se on nyt vaan niin, että ylipainoiset eivät ole niin terveitä kuin normaalipainoiset. Et saa tuota vääntämällä yhtään mihinkään. Ylipainoinen ihminen ei lähtökohtaisesti välitä terveydestään, koska se altistaa monille sairauksille. Sinun vihasi ei auta sinun asiaa mitenkään. Sivusta
Eli esim. tämä kasvaimen vuoksi laihtunut on mielestäsi terveempi sen kasvaimen kanssa laihana, kuin ennen kasvainta lihavana?
Entäs jos laihtuu vaikka syövän takia, hänkin on siis terveempi kun sairastaa syöpää kuin että ei sairastaisi ja olisi lihava?
Aika mielenkiintoista, onkohan lihavuus saanut mielessäsi jo täysin kohtuuttomat mittasuhteet sen kanssa, miten ajattelet sen vaikuttavan terveyteen? On totta, että lihavuus altistaa monille sairauksille ja jos on tarpeeksi lihava, niin se vaikutta yleiskuntoon ja rasittaa elimistöä, mutta ainoa ero sillä on moniin muihin samanlaisiin altistaviin tekijöihin se, että se näkyy kaikille. Myös hoikka voi olla ihan yhtä altistunut elintasosairauksille, olla huono yleiskunnoltaan jne. mutta tämä ei häiritse sinua, koska se ei näy ulospäin.
Tuon kun kaikki tajuaisi, niin olisi kaikilla paljon helpompaa, epäterveelliset elämäntavat ovat yhteiskuntamme ongelma, mutta se näkyy vain meillä jotka olemme lihavia, epäterveellisiä elämäntapoja taas on ihmisillä huomattavasti enemmän kuin mitä lihavia katukuvassa näkyy, jotain tarttis tehdä, ihan yhteiskunnallisella tasolla, kyse ei ole enää mistään yksilöiden ongelmasta, kyse on epidemiasta jota aiheuttaa jokin yhteinen ulkopuolinen tekijä.
Jaksaisiko joku läskiviihaja kommentoida tätä?
Yritin mutta jäi käyttämäni terminologian takia sensuurin hampaisiin. Pahoittelut.
Vierailija kirjoitti:
Tää on muuten tosi yleinen tilanne, että kun suojatien valo vaihtuu vihreäksi, joku omasta mielestään hyväkuntoisempi yrittää oikaista eteeni, kun ei halua jäädä "lihavan laiskasti liikkuvan perään". Mä vain satun olemaan saakelin nopea kävelijä, vaikka en hoikka ja nuori olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Urheilijathan ne vasta sairastaankin ja yhteiskunnan piikkiin vaan hoidetaan tyytyväisinä, mutta eivätpä ole lihavia ainakaan prkl :D Tosi loogista joo.
Tilastot puhuvat toista.
Lihavuus on valinta, sanovat laihat ja normaalipainoiset. Jotta voivat korostaa omaa paremmuuttaan.
Vähän kuin työssäkäyvät mollaavat työttömiä, kun eivät löydä töitä, tai rikkaat mollaavat köyhiä, kauniit laihoja yms.
Aina pitää korostaa omaa paremmuuttaan ja haukkua samalla toisia.
Todellisuudessa painonhallintaan vaikuttaa eniten geenit. Et sinä ole tehnyt geeniesi eteen mitään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten en ota kantaa mutta huomiota herättävän lihavia on oudoksuttu aina, ei mikään uusi ilmiö.
Ei ole koskaan ennen halveksittu näin paljon kuin nykyään. Ei kasarilla, ei ysärillä jne. Ap
Nyt eletäänkin korostetun ulkonäkökeskeistä aikakautta.
Oletan, että halveksuntaa tulee sukupuolesta riippumatta, mutta etenkin naisten osalta?
Ulkonäkö ei ole nyt mitenkään sen enempää keskiössä kuin muina aikakausina. Kureliivejä osattiin laittaa jo 1500-luvulla.
Voisiko yksi syy olla siinä, ettei lihavat ole mikään säälitty vähemmistö enää? Ennen muutama reppana jotka ei saanu raskauskiloja pois, tai oli hemmoteltuja kakaroita.
Nyt prosentit on järkyttävät alkaen ylipainoisista lapsista, mutta asiaan ei saisi puuttua. Se että lääkäri mainitsee on läskivihaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ylipaino kertoo paljon ihmisestä. Jos ei edes omasta kehosta viitsi pitää huolto, niin varmasti muitakin ongelmia löytyy. Terveitä ihmisiä näkee katukuvassa turhan harvoin.
Ei lihavuus ole mistään viitseliäisyydestä kiinni. Se johtuu syömishäiriöstä, josta parantuminen ei ole mitenkään helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä menee lihavuuden raja? Jos olen oikein ymmärtänyt, että ne jotka eivät ole alipainoisia ja näytä anorektikoilta ovat lihavia. Pienikin pyöreys nostattaa valtavan haloon ja miksi käsite lihavuus on niin sekavaa, että itsekin lihaviin kuuluvana ihmettelen mitä minussa on lihavaa. En halua olla hoikempi, sillä mitä enemmän laihduttaisin sen vähemmän se minulle ulkoisesti sopisi.Meistä kaikista ei vain ole alipainoiksiksi happaman makuisia proteeniaamiaisia hitaaksi märehtiviksi oman kehon palvojiksi. Niinpä selkeä vastaus kymykseesi lihavista ja laihoista, että aivojen jumppaamisella ,älyn treenaamisella ja henkisen kasvun maatonilla on hyvin suuri merkitys jokaisen ihmisen arvossa.
Lihavuuden raja? Siis se on käyty terveystiedon tunneilla jo ala- tai yläkoulussa.
BMI:
normaali paino 18.5–25.
"ylipaino", lievä lihavuus 25–30 (liikapainoa 2–15 kiloa)
merkittävä lihavuus 30–35 (liikapainoa 15–30 kiloa)
vaikea lihavuus 35–40 (liikapainoa 30–45 kiloa)
Ja toki sä seuraavaksi otat puheeksi kehonrakentajat, koska sehän sä olet. Kaikki tietää kuinka helposti lihas tarttuu, sehän tulee jo kun vähän kyykkii nyppimässä rikkaruohoja ja kävelee autolta kauppakassien kanssa.
Ei muuten käyty ainakaan mun koulussa.
Sitä paitsi normaalipainon rajat olivat ennen 20-25. Rajaa on laskettu.
Mitä ne läskit täällä kitisee, kun ovat niin tyytyväisiä itseensä? Olkaa onnellisia itseksenne, ei siihen tarvitse väkeä ympärille julistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus on valinta, sanovat laihat ja normaalipainoiset. Jotta voivat korostaa omaa paremmuuttaan.
Vähän kuin työssäkäyvät mollaavat työttömiä, kun eivät löydä töitä, tai rikkaat mollaavat köyhiä, kauniit laihoja yms.
Aina pitää korostaa omaa paremmuuttaan ja haukkua samalla toisia.
Todellisuudessa painonhallintaan vaikuttaa eniten geenit. Et sinä ole tehnyt geeniesi eteen mitään!
Kuinka suomalaisten ja länsimaalaisten genetiikka on muuttunut 60 vuoden aikana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilastot puhuvat toista.
Tavallisesta flunssasta lähtien, unohtamatta sitten erilaisia urheilun aiheuttamia rasitusvammoja tai muita, joita yritetään ehkäistä mm. säännöllisellä hieronnalla ja muulla kuntouttavalla toiminnalla: https://www.utu.fi/fi/ajankohtaista/mediatiedote/huippu-urheilijat-sair…
"Suomalaistutkimus osoittaa ensimmäistä kertaa, että huippu-urheilijan sairastuminen ylähengitystieinfektioon arvokisojen aikaan on seitsemän kertaa yleisempää kuin tavallisesti liikkuvilla verrokeilla."
Anna kun arvaan... ei ne annoskoot vaan kilpirauhaset jotka meni ydinlaskeumassa.