Oikeastiko jotkut on sitä mieltä että lihava ihminen on ”alempiarvoinen”?
Tällaisen ajatuksen olen kuullut pari kertaa toisen ihmisen sanomana ja olen ollut tyrmistynyt.
Mistä johtuu hirveä läskiviha? Miten nykyaika on näin outoa että toisen ihmisen läskit kiinnostaa ja niitä on ”oikeus” arvostella?
Olen itse hoikka ja urheilen paljon, mutta mun mielestä lihavat ovat aivan yhtä arvokkaita kuin hoikatkin, ihmisarvo on sama.
Olen huolestunut siltä miten ikävää läskien haukkumista esiintyy - myös tällä palstalla.
Onko oikeasti siis ihmisiä jotka ajattelee että pahasti ylipainoinen on arvoton ja mitätön?
Kommentit (465)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten en ota kantaa mutta huomiota herättävän lihavia on oudoksuttu aina, ei mikään uusi ilmiö.
Ei ole koskaan ennen halveksittu näin paljon kuin nykyään. Ei kasarilla, ei ysärillä jne. Ap
Nyt eletäänkin korostetun ulkonäkökeskeistä aikakautta.
Oletan, että halveksuntaa tulee sukupuolesta riippumatta, mutta etenkin naisten osalta?
Ulkonäkö ei ole nyt mitenkään sen enempää keskiössä kuin muina aikakausina. Kureliivejä osattiin laittaa jo 1500-luvulla.
Voisiko yksi syy olla siinä, ettei lihavat ole mikään säälitty vähemmistö enää? Ennen muutama reppana jotka ei saanu raskauskiloja pois, tai oli hemmoteltuja kakaroita.
Nyt prosentit on järkyttävät alkaen ylipainoisista lapsista, mutta asiaan ei saisi puuttua. Se että lääkäri mainitsee on läskivihaa.
Tottakai asiaan saa ja pitää puuttua, mutta eiköhän olisi jo aika unohtaa tuo teoria siitä, että kyse olisi yksilötason ongelmasta, yli puolet Suomen kansalaisista on ylipainoisia, se ei VOI olla mistään yksilöstä enää kiinni siinä vaiheessa, vaan joki on pielessä koko yhteiskunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen entinen lihava. Yllätys oli minullekin kuinka huomasin eron ihmisten suhtautumisessa minuun, kohtaan nykyään enemmän ystävällisempiä ja mukavampia ihmisiä jotka oikeasti kuunetevat mitä sanottavaa minulla on, minuun halutaan tutustua. Olen monta kertaa hämmentynyt siitä että miehiäkin kiinnostaa kuka olen tai he hymyilevät tai ovat ystävällisiä (pitävät ovea auki, sanovat hei jne) kun menen ulos, myös ravintoloissa ja liikkeissä minut huomioidaan hymyillen. Mutta tosiaan en ole muutoksesta iloinen vaan aika ärsyyntynyt kuinka ihmiset ovat niin turhamaisia ja ulkonäkö merkkaa kaikessa. Sisimällä ei ole mitään tekemistä tapaamisissa näköjään, jo ulkonäöllä voi tehdä positiivisen vaikutuksen. En halua deitata miehiä jotka tulevat luokseni koska selvästi ulkonäköni kiinnostaa enemmän kuin kuka oikeasti olen.
Olen siis nykyään sinkku ja ihan mielelläni sellainen. :) Oma terveys kiinnostaa enemmän kuin ulkonäköni, sen takia laihduinkin alunperin. Ulkonäön kohentuminen oli vain ekstra.
Ehkä lihavia kavahdetaan koska monet lihavat ovat jotenkin katkeria ja piikitteleviä, eikä kukaan halua hengailla sellaisen ihmisen kanssa jolla voi olla tuollaisia epävarmuuksia. En ole itse rajannut seuraani noin mutta kun mietin niin nuorempana ainakin lihavat oli niitä joilla oli paha olo kai omasta kropastaan ja purkivat sen minuun.
Joo voi olla, mutta mikä on syy ja mikä seuraus? Etkö itsekkin tulisi katkeraksi ja piikitteleväksi, jos sulla olisi vaikka perunanenä, jota olet pienentänyt kovalla työllä useita kertoja, mutta aina se on vain kasvanut takaisin perunaksi ja edelleen sinua kritisoidaan ja halveksitaan tämän vuoksi ja pidetään laiskana ja saamattomana. Olet yrittänyt, onnistunut ja sitten palannut takaisin lähtöpisteeseen, mutta eihän se kelpaa, kun se perunanenä nyt vain on niin ruma muiden mielestä.
Joo ne läskit vaan tulee eikä omilla valinnoilla ole mitään tekemistä asian kanssa.
Ne läskit tulee vielä yhdessä yössä ja jo yksi repsahdus takaa että aamulla vaaka menisi rikki jos sille uskaltaisi astua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ylipaino kertoo paljon ihmisestä. Jos ei edes omasta kehosta viitsi pitää huolto, niin varmasti muitakin ongelmia löytyy. Terveitä ihmisiä näkee katukuvassa turhan harvoin.
Ap tässä, olet tyypillinen väärin uskova ennakkoluuloinen. Moni lihava pitää itsestään huolta hyvin.
Samalla salilla missä käyn päivittäim, on useampi lihava, he käy siellä jumpassa ja salilla päivittäin. Käyneet jo vuosia. Treenaavat paljon!Nyt et kyllä ymmärrä mistä puhut. Se ylipaino itsessään on se suurin riskitekijä terveydelle ja on yksi suurimmista sairauksien aiheuttajista. Jos on lihava eikä laihduta ylipainoaan pois niin ei voi sanoa huolehtivansa itsestään. Se on yksi tärkeimmistä asioista hoitaa kun huolehtii itsestään.
On jopa joskus tutkittukin, että huonossa kunnossa oleva normaalipainoinenkin elää pidempään kuin hyvässä kunnossa oleva ylipainoinen. Hyvässä kunnossa elävä ylipainoinen elää pidempään kuin huonossa kunnossa oleva ylipainoinen, mutta kuolee aiemmin verrattuna huonossa kunnossa olevaan normaalipainoiseen. Kyseinen tutkimuksen tarkoitus oli osoittaa, että pelkällä liikunnalla ei vielä ehkäistä ylipainon tuomia riskejä (mm. rasvamaksaa, diabetestä, sydän- ja verisuonisairauksia), vaan normaalilla painolla.
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus on valinta, sanovat laihat ja normaalipainoiset. Jotta voivat korostaa omaa paremmuuttaan.
Vähän kuin työssäkäyvät mollaavat työttömiä, kun eivät löydä töitä, tai rikkaat mollaavat köyhiä, kauniit laihoja yms.
Aina pitää korostaa omaa paremmuuttaan ja haukkua samalla toisia.
Todellisuudessa painonhallintaan vaikuttaa eniten geenit. Et sinä ole tehnyt geeniesi eteen mitään!
Kiloja ei tule ellei syö yli oman kulutuksen.
Joillakin ON oikeasti kilpirauhassairauksia ja he syövät niihin lääkkeitä. Kyllä se silloin voi vaikuttaa painoonkin. Hoitamattomana esimerkiksi vajaatoiminta voi aiheuttaa jopa lapsettomuutta! Sairaus on siis oikeasti vakava.
Eri asia sitten nämä, jotka itse diagnosoivat itselleen tuon vaivan.
Täällä yksi läski. Koen olevani alempaa kastia kilojeni vuoksi. Häpeä on johtanut niin pitkälle, että en enää juuri asunnostani poistu. Pelkään ihmisten reaktioita. Teen työt etänä, tilaan kaupasta ruokaostokset suoraan kotiin, käyn vaan yksityisellä lääkärillä (pelkään, etten saa julkiselta puolelta kuitenkaan oikeaa diagnoosia koska vain kiloihini tuijotettaisiin). Oikeastaan ostan harvemmin asian jos en saa sitä tilattua kotiinkuljetuksena terassilleni. Viimeksi poistuin asunnostani kesämökilleni ja silloinkin ajan iltahämärässä. Olen juuri se stereotyyppi, ylipainoinen it-alan ammattilainen, jolla ei juuri muuta elämää työn lisäksi ole; koodaan 12h päivässä usein 7 päivänä viikossa ja ainoa lohtu surkeassa elämässäni on mitä tekisin tänään päivälliseksi. Miksi sitten en laihduta? Ehkä se veisi ainoita mielihyvän tuntemuksia tiehensä, ehkä pelkään muutosta, ehkä minulla ei vain ole selkärankaa jäljellä. Mutta hyviäkin puolia tässä on: kun kroppa viimein pettää kaiken inhon, stressin, masennuslääkkeiden ja kai niiden 40 ylimääräisen kilon vuoksi, onpahan kissalle ruokaa kunnes minut löydetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten en ota kantaa mutta huomiota herättävän lihavia on oudoksuttu aina, ei mikään uusi ilmiö.
Ei ole koskaan ennen halveksittu näin paljon kuin nykyään. Ei kasarilla, ei ysärillä jne. Ap
Nyt eletäänkin korostetun ulkonäkökeskeistä aikakautta.
Oletan, että halveksuntaa tulee sukupuolesta riippumatta, mutta etenkin naisten osalta?
Ulkonäkö ei ole nyt mitenkään sen enempää keskiössä kuin muina aikakausina. Kureliivejä osattiin laittaa jo 1500-luvulla.
Voisiko yksi syy olla siinä, ettei lihavat ole mikään säälitty vähemmistö enää? Ennen muutama reppana jotka ei saanu raskauskiloja pois, tai oli hemmoteltuja kakaroita.
Nyt prosentit on järkyttävät alkaen ylipainoisista lapsista, mutta asiaan ei saisi puuttua. Se että lääkäri mainitsee on läskivihaa.
Tottakai asiaan saa ja pitää puuttua, mutta eiköhän olisi jo aika unohtaa tuo teoria siitä, että kyse olisi yksilötason ongelmasta, yli puolet Suomen kansalaisista on ylipainoisia, se ei VOI olla mistään yksilöstä enää kiinni siinä vaiheessa, vaan joki on pielessä koko yhteiskunnassa.
Yhteiskunta muodostuu yksilöistä.
Täällä naureskellaan jenkeille ja italialaisille. Jenkeille koska ne on vielä läskempiä ja italialaisille koska ne nipottaa ja arvostaa hoikkuutta.
Sori mutta aivan turha pulla kourassa valittaa kuinka se on yhteiskunnan ja geenien syy.
Ja lihavia pilkkaavat ovat itse nikotiinista riippuvaisia tai käyttävät liikaa alkoholia/lääkkeitä. Mutta sepä ei sitten muka olekaan ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus on valinta, sanovat laihat ja normaalipainoiset. Jotta voivat korostaa omaa paremmuuttaan.
Vähän kuin työssäkäyvät mollaavat työttömiä, kun eivät löydä töitä, tai rikkaat mollaavat köyhiä, kauniit laihoja yms.
Todellisuudessa painonhallintaan vaikuttaa eniten geenit. Et sinä ole tehnyt geeniesi eteen mitään!
Ja jos sulla on käynyt geenilotossa tuuri, kulutat enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentokoneisiin pitäisi saada kokonaispaino eli matkustaja + matkalaukku. Miksi ihmeessä mä joudun maksamaan 2 kilon ylipainosta sakkoja kun se on laukussa ja viereen tulee kuudeksi tunniksi haiseva ylipainoinen nainen joka kaivaa repustaan eväitä jatkuvalla tahdilla?
Siksi, että et osaa pakata laukkuasi määräysten mukaisesti.
Polttoaineen lisätarve on ihan sama riippumatta siitä, ovatko ne liikakilot matkustajassa vain matkatavaroissa. Siksi lentolippujen hinnoittelu pitää muuttaa kilogrammaperusteiseksi, esim. 10€/5kg.
Ei koneeseen saada sen enempää matkustajia, vaikka kaikki olisivat alipainoisia. Ne istuimet on ihan kiinteästi siellä. Vai haluisitko istua toisen sylissä?
Ja miten ajattelit toteuttaa painonvalvonnan? Lähtöselvityksessä punnittaisiin joka matkustaja?
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi läski. Koen olevani alempaa kastia kilojeni vuoksi. Häpeä on johtanut niin pitkälle, että en enää juuri asunnostani poistu. Pelkään ihmisten reaktioita. Teen työt etänä, tilaan kaupasta ruokaostokset suoraan kotiin, käyn vaan yksityisellä lääkärillä (pelkään, etten saa julkiselta puolelta kuitenkaan oikeaa diagnoosia koska vain kiloihini tuijotettaisiin). Oikeastaan ostan harvemmin asian jos en saa sitä tilattua kotiinkuljetuksena terassilleni. Viimeksi poistuin asunnostani kesämökilleni ja silloinkin ajan iltahämärässä. Olen juuri se stereotyyppi, ylipainoinen it-alan ammattilainen, jolla ei juuri muuta elämää työn lisäksi ole; koodaan 12h päivässä usein 7 päivänä viikossa ja ainoa lohtu surkeassa elämässäni on mitä tekisin tänään päivälliseksi. Miksi sitten en laihduta? Ehkä se veisi ainoita mielihyvän tuntemuksia tiehensä, ehkä pelkään muutosta, ehkä minulla ei vain ole selkärankaa jäljellä. Mutta hyviäkin puolia tässä on: kun kroppa viimein pettää kaiken inhon, stressin, masennuslääkkeiden ja kai niiden 40 ylimääräisen kilon vuoksi, onpahan kissalle ruokaa kunnes minut löydetään.
Pisteet kissasta.
Sitten vain se että jos sinulla on terassi niin ilmeisesti et asu kerrostalossa?
Kuinka nopeasti ajattelet että sinut löydettäisiin, olethan oletettavasti ilman ystäviä koska olet niin ällöttävä ja katkera?
Kissaasi ajattelen siis edelleen.
Pitäisikö sinun varmistaa eläimen hyvinvointi vesiverkkoon kytketyllä juoma-automaatilla ja useamman kilon naksuja vetävällä ruokinta-automaatilla?
Ikävä juttu että ihmiskunnan geenit muuttuivat juuri samaan aikaan kun pikaruoka, limonadit, karanetti ym. tulivat helpommin saataville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alempiarvoinen lienee väärä termi.
Läskit on kuin nistejä ja rapajuoppoja. Tietävät ihan hyvin ettei se ole ok, mutta silti jatkaa omaa toimintaansa ympäristöstä piittaamatta. Sitten paikat menee remppaan ja kas, olet jonossa polvileikkaukseen ja saat diabeteslääkjitystä, kaikki yhteiskunnan piikkiin. Samalla viet muilta rajallisia hoitoresursseja ja aiheutat niiden (ei elämäntavoista johtuvien) sairauksien pahenemisen kun ei niitä ehditä hoitaa ja tutkia kunnolla.
Aina kun valitatte ettei vanhuksia hoideta riittävän hyvin, katsokaa sitä läskiä siinä vieressä hymyilemässä.
Voi kuule pieni kullannuppu. Käytän yksityistä sektoria vaivoihini, siksi hymyilen
Valitettavasti tiedän sinun valehtelevan etkä myöskään ole tietoinen että valtio tukee tuota toimintaa.
Jännä muuten miten nää läskit alkaa aina "kullanuputtelemaan" aikuisia, heti kun viesti ei miellytä :)
Läskit on verrattavissa BLM- tai LGBT-aktivisteihin, jotka vetää herneen nenään faktoista ja uhriutuvat, kuinka heitä syrjitään. Myös faktatkin nähdään syrjintänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentokoneisiin pitäisi saada kokonaispaino eli matkustaja + matkalaukku. Miksi ihmeessä mä joudun maksamaan 2 kilon ylipainosta sakkoja kun se on laukussa ja viereen tulee kuudeksi tunniksi haiseva ylipainoinen nainen joka kaivaa repustaan eväitä jatkuvalla tahdilla?
Siksi, että et osaa pakata laukkuasi määräysten mukaisesti.
Polttoaineen lisätarve on ihan sama riippumatta siitä, ovatko ne liikakilot matkustajassa vain matkatavaroissa. Siksi lentolippujen hinnoittelu pitää muuttaa kilogrammaperusteiseksi, esim. 10€/5kg.
Ei koneeseen saada sen enempää matkustajia, vaikka kaikki olisivat alipainoisia. Ne istuimet on ihan kiinteästi siellä. Vai haluisitko istua toisen sylissä?
Ja miten ajattelit toteuttaa painonvalvonnan? Lähtöselvityksessä punnittaisiin joka matkustaja?
Ei enempää matkustajia mutta polttoaineen kulutukseen se vaikuttaa.
Punnitaanhan ne matkalaukutkin, siitähän tässä kohtaa puhuttiin.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä juttu että ihmiskunnan geenit muuttuivat juuri samaan aikaan kun pikaruoka, limonadit, karanetti ym. tulivat helpommin saataville.
Jep, ja se että hedelmät tulivat myös markkinoille kunnolla vasta sotien jälkeen on jäänyt täysin pimentoon.
Nykyään on kaikki tarpeelline tieto ja resussit tehdä kaupassa hyviä valintoja.
Ehei, syytetään geenejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kyse ole ihmisarvosta, mutta mieluummin istun bussissa hoikan kuin lihavan viereen tai jään lihavan laiskasti liikkuvan perään kävelemään. Silmääkin urheilullisuus miellyttää verrattuna lihaviin tai lihaksettomiin ihmisiin. Hyvinvoiva ihminen on yleensä kaunis. Kehopositiivisuus on itsepetosta, onhan tuo nähty.
Eli ei haittaa istua vaikka lihaksikkaan Bull Mentulan viereen siellä bussissa? Ja jäät kuitenkin matelemaan laiskasti liikkuvan normaalipainoisen taakse? Ja urheilullisuus miellyttää silmää biljardinpelaajasta siihen Bull Mentulaan?
Se onko ihminen hyvinvoiva ei useinkaan näy ulospäin.
En laske urheilijoiksi kaljapäissään kisailijoita enkä mömmön käyttäjiä. Eikä meillä muutenkaan ajatukse juokse samaan suuntaan, kun et muita urheilun saralta keksinyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi. Kasarilla ja ysärillä "läskit" olivat sellaisia, jotka nykyään menisi normaalipainoisista, ja todellakin oli koulukiusaamista, näyttelijöitä pilkattiin painon nousemisesta jne. Esim. Frendeissä jatkuva vitsi oli "läski-Monica", ja sitä pidettiin täysin hyväksyttävänä. Noihin aikoihin yksinkertaisesti oli vähemmän lihavia ihmisiä, ja siitä johtuen vähemmän ihmisiä joita kohdella huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on sellainen kokemus, että ystävälleni kelpaa seura lenkille tai marjametsään enää sen jälkeen, kun olen kerännyt painoa.
Instaan kun ei saa kauniita hästägkuvia retkeilystä kauniissa vaatteissa, hyvästä seurasta jos on liikkeellä lihavan kanssa.Oletko ihan varma ettei ystvällä mennyt hermo kun et pysy vauhdissa vaan puuskutat ja hän joutuu mukauttamaan askelpituuden polvia vihlovasti sinun vauhtiisi?
Samaten marjametsässä se armoton valitus jos ei pääse autolla viereen...
Olen ollut ystäväsi asemassa.
Mikä vika sulla on polvissa, jos niitä vihloo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos sulla on käynyt geenilotossa tuuri, kulutat enemmän.
geenilotto vaikuttaa vähemmän kuin energiatiheiden ruoka-aineiden valinta ja esimerkiksi tunnin liikuntasuoritus liikuntasuositusten mukaisesti.
Väität siis, että nyt yhtäkkiä on yli puolet Suomen kansalaisista sairastuneet syömishäiriöön?
Ei kuulosta ihan vakuuttavalta teorialta tämä, tai kiinnostaisi tietää, että mistä arvelet tämän johtuvan, että yhtäkkiä niin moni sairastuu? Yli puolet on aika suuri joukko ihmisiä oikeastikkin.