Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Thaimaasta adoptoiduista lapsesta tuli jo teini-ikäisenä murhaaja

Vierailija
05.07.2021 |

Aika karua. Odotat ja toivot vuosia adoptiolasta. Lapsi tekee murhan ollessaan vasta 16 v.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/muhoksen-perhekotimurhasta-tuomittu…

Kommentit (310)

Vierailija
221/310 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo laitos on täysin hakoteillä. Vakavasti traumatisoituneet ja eriasteisesti mielenterveysongelmaiset nuoret laitetaan ensitöikseen ALASTI NELJÄKSI VUOROKAUDEKSI ERISTYKSEEN. Sieltä eristyksestä saattaa tulla ulos vaikka psykoosissa tai missä tahansa traumatilassa. Kyllä nuorelle pedataan epäonnistumista tuossa laitoksessa. Eipä sillä, että onnistumisprosentti olisi varmaan muutenkin todella alhainen, mutta silti turha odottaa mitään hyvää tuolla toiminnalla myöskään.  

Eräs tuttavani työskentelee perhekodissa Oulun seudulla ja puolustaa Pohjolakodin toimintaa yhä: "Ei noista kakaroista mitään tule kuitenkaan". Haukkuu myös oman perhekotinsa lapsia mitä iljettävimmillä nimillä. Jotenkin itselläni on usko lastensuojeluun ja myös -psykiatriaan mennyttä, itse olen joutunut jälkimmäisen uhriksi nuorena. 

Ei tuolla ole normaali lapsia ja nuoria vaan lapsi/nuoriso rikollisia. Useimmat syyllistyneet väkivaltarikoksiin, omaisuusrikoksiin ja ovat poliisin vanhoja tuttuja. Eivät he ole uhreja vaan piinaavat ympäristöään.

Iltalehti 28.01.2021:

KRP epäilee Pohjolakodin työntekijöitä nuorten pahoinpitelemisestä – viitteet mielivallasta saivat lainvalvojan huolestumaan

Yhteensä seitsemän rikosepäilyä etenee syyteharkintaan.

Keskusrikospoliisi tiedottaa saattaneensa loppuun Muhoksen Pohjolakotiin kohdistuvan esitutkinnan.

Jutussa on epäilty ainakin virka-aseman väärinkäyttämistä ja kunnianloukkausta. Tutkinnanjohtaja, rikostarkastaja Maria Vuorivirta kertoo, että syyteharkintaan siirtyy seitsemän rikoskokonaisuutta.

– Näissä syyteharkintaan siirtyvissä tapauksissa nimikkeitä ovat virka-aseman väärinkäyttö, pahoinpitely, lievä pahoinpitely, kunnianloukkaus ja vapaudenriisto, Vuorivirta sanoo.

Kussakin tapauksessa on oma asianomistajansa. Epäillyt rikokset ovat kohdistuneet koulukodissa asuneisiin nuoriin. Suurin osa esitutkintamateriaalista tulee olemaan salaista. Perusteiksi mainitaan asianosaisten terveys- ja potilastiedot sekä yksityisyys.

Alkuperäisen tutkintapyynnön teki eduskunnan apulaisoikeusasiamies, joka tarkasti koulukodin toiminnan vuonna 2018. Rikostutkinnan taustat käyvät ilmi ratkaisusta, joka on pääosin julkinen. Koulukodin lapset ovat kokeneet esimerkiksi mielivaltaista kohtelua, joukkorangaistuksia, päiväunien kieltämistä sekä naurun ja suuttumuksen kieltämistä.

Menivätkö rajoitukset yli?

Koulukodissa on rajoitettu lisäksi lasten liikkumisvapautta, apulaisoikeusasiamies arvioi. Asukkaita eristettiin ja pidettiin kiinni. Apulaisoikeusasiamiehen selvityksessä kerrottiin myös kyseenalaisesta toiminnasta lasten riisuttamisessa.

KRP kertoo, että esitutkinnassa ei ilmennyt rikkeitä työntekijöiden perehdytyksessä, ohjauksessa tai valvonnassa. Rikosepäilyt koskevat yksittäisten nuorten kanssa tapahtuneita tilanteita.

Koulukodeissa asuvat nuoret kärsivät tyypillisesti rikkinäisestä taustasta ja ovat valmiiksi alttiita mielenterveys- ja päihdeongelmille sekä rikollisuudelle. Lainvastainen kohtelu on voinut aiheuttaa nuorille vahinkoa tai kärsimystä. Tutkinnanjohtaja Vuorivirta ei halua kommentoida Pohjolakodin väitetyn toiminnan seurauksia uhreille. Hän tyytyy viittaamaan apulaisoikeusasiamiehen julkisessa raportissa kerrottuihin tietoihin.

– Apulaisoikeusasiamiehen raportissa nähdään, miten nuoret ovat kokeneet rajoitustoimenpiteet. Tietenkin ohjaajat voivat kokea asiat eri tavalla. Olemme tutkineet asiat, ja tässä on esitutkinnan tulos. Tutkituissa asioissa on kyse nimenomaan siitä, että onko rajoitustoimenpiteitä käytetty lastensuojelulain sallimalla tavalla.

Suomessa niistä jotka yrittävät kasvattaa noita kieroon kasvaneita lapsia ja nuoria ihmisten tavoille tehdään rikollisia. Lakiin pitää lisätä kaikki keinot joilla noista ongelma lapsista kasvatetaan tarpeen vaatiessa kovalla kurilla ihmisiä.

Tokihan nuo jo täysin turmeltuneet nuoret kokevat rajoiirustoimenpiteet vääräksi. Vaikka nuo nuoret ovat rikkinäisestä kodista on naiivin sentimentaalisuuden sijaan myös ymmärrettävä. Näiden olevan jo paatuneita.

Jep, vaikka alku kuulostaa hurjalta, en silti automaattisesti lähde arvostelemaan ja tuomitsemaan, koska olen työskennellyt paikoissa, joissa kaikki teräaseet piti olla lukkojen takana. Ei sen takia, että lapset olisivat viillelleet itseään, vaan siksi, että olisivat viillelleet toisia ja työntekijöitä. Lapset olivat todella väkivaltaisia ja nauttivat jollain tavalla siitä. Väkivalta antaa vallantunteet, sillä saa kunnioitusta ja nousee hierarkiassa. Koulukotityyppisissä vielä kovemmissa laitoksissa lapset ja nuoret ovat jo todella paatuneita. Tekisi monelle hyvää käydä työskentelemässä päivä nuissa paikoissa, työntekijät omistavat monesti suuren osan itsestään työlle. Mutta kaikkia ei vain voi pelastaa ja vaikka itse välittäisi, sitä lasta ei se sinun välittämisesi kiinnosta peen vertaa. Se lapsi voi kokea välittämisen jopa heikkoutena.

Että voin vain kuvitella millaista on työskennellä sellaisissa paikoissa, missä on nuoria, jotka yritetään saada välttämään vankila heti aikuistuttuaan. Niissä vielä monta astetta rankemmissa ja raffeimmissa paikoissa, missä minä olen työskennellyt. Minä en jaksanut enää ns. kovempia laitoksia, en jaksanut sitä, että joka työvuorossa sai olla varpaillaan, sai pelätä, tilanteet eskaloitu sekunneissa, sai paeta ja tulla vuorojen jälkeen kotiin parhaimmillaan jalat mustelmilla ja puuttuvan hiustupon kanssa. Ja silti niistä lapsista ja nuorista välitti.

Vierailija
222/310 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin kerran järkyttävän dokumentin afrikkalaisesta tytöstä joka oli adoptoitu, olikohan se jenkkeihin? Tyttö kulki ahdistuneena ympäriinsä koskettelemassa tavaroita ja  adoptioäiti huusi että lopeta! Ohjelmassa kuvattiin myös tytön biologisia vanhempia itkemässä, he eivät olleet ymmärtäneet että lapsi lähtee pysyvästi pois. Jokainen osapuuoli kärsi: biovanhemmat, uudet vanhemmat, tyttö itse. 

Joo se oli ihan hirveä dokkari. Adoptiovanhemmat oli todella tyhmiä, naiiveja ja todella, todella itsekkäitä. Lapset oli heidän jatkeitaan, kumpikaan adoptiovanhemmista ei hetkeekään pysähtyneet miettimään asioita ja tilannetta lasten näkökulmasta. Ei heitä kiinnostanut. Lasten olisi pitänyt olla siistejä ja normaaleja heti, kauheasti kieltoja ja ei minkäänlaista ymmärrystä lapsista ylipäätänsä. Olisin niin halunnut mennä niiden ihmisten luokse ja ravistella oikein lujaa samalla huutaen, että mitä hemmettiä te oikein kuvittelette?

En tiedä onko ko. dokkari vielä netflixissä. Lapsethan käytännössä ryöstettiin biovanhemmilta. Biovanhemmille valehdeltiin törkeästi ja lapset huijattiin heiltä. Ihan vain pohjattoman itsekyyden takia. Ja sitten toinen lapsista dumpattiin laitokseen, kun se ei sopinut kristilliseen kiiltokuvaelämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/310 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo olisi pitänyt lennättää Thaimaahan ja ikuinen porttikielto Suomeen.

Vierailija
224/310 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mut kiva kuitenkin, että saa nyt julkisuutta kun kirjoitti kirjan! On tärkeetä tehdä kirja kaikista väkivaltarikollisista!

Vierailija
225/310 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se toinen poika venäläistaustainen? Ainakin sukunimi on. Hänet tuomittiin taposta eli hieman lyhyempi tuomio.

Hänkin sai murhatuomion, koska valitti hoviin ja siellä tuomio koveni. Eli ei se hovi ole aina alennusautomaatti.

Maikkari / Vinkkimiehet haastattelivat tätä toista tekijää vankimessuilla. Puhuu tavallista suomea videolla (24 min kohdalla): https://netti-tv.fi/katso/vinkkimiehet-elinkautista-istuvasta-janne-ran…

Kristian Dostinov sanoi, että oli nuorena poikana kiltti, kunnes alkoholi tuli elämään, joutui laitoksiin ja siitä alkoi kaamea alamäki. Laitoksissa alkoi huumeidenkäyttö ja sitten joutui linnaan. Hieman kyllä väisti sen todellisen kysymyksen, että mikä johti tuohon laitoskierteeseen, koska se että alkaa 12-13 -vuotiaana käyttämään päihteitä laitosympäristön vaikutuksesta ei selitä miten alun pelin päätyi juomaan niin, että joutui laitospolulle.

Vierailija
226/310 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi muuta kuin ihmetellä vastuuttomia aikuisia, jotka hankkii adoptiolapsen ulkomailta. Sama kuin hankkisi jostain  eksoottisesta maasta katukoiran tai apinan  lemmikiksi. Koskaan ei voi tietää milloin se hyökkää yöllä kimppuun ja raatelee naaman muhjuksi. 

Vierailija
227/310 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se toinen poika venäläistaustainen? Ainakin sukunimi on. Hänet tuomittiin taposta eli hieman lyhyempi tuomio.

Hänkin sai murhatuomion, koska valitti hoviin ja siellä tuomio koveni. Eli ei se hovi ole aina alennusautomaatti.

Maikkari / Vinkkimiehet haastattelivat tätä toista tekijää vankimessuilla. Puhuu tavallista suomea videolla (24 min kohdalla): https://netti-tv.fi/katso/vinkkimiehet-elinkautista-istuvasta-janne-ran…

Kristian Dostinov sanoi, että oli nuorena poikana kiltti, kunnes alkoholi tuli elämään, joutui laitoksiin ja siitä alkoi kaamea alamäki. Laitoksissa alkoi huumeidenkäyttö ja sitten joutui linnaan. Hieman kyllä väisti sen todellisen kysymyksen, että mikä johti tuohon laitoskierteeseen, koska se että alkaa 12-13 -vuotiaana käyttämään päihteitä laitosympäristön vaikutuksesta ei selitä miten alun pelin päätyi juomaan niin, että joutui laitospolulle.

Eikä monikaan laitoslapsista ihan oikeasti ymmärrä syy-seuraussuhteita tai osaa hahmottaa sitä, mistä mikäkin johtui. Asioita vain tapahtuu jatkumona, tosta vaan, jostain kumman syystä. Kun yrittää päästä juurisyihin, niin vastaus kaikkeen on ”emmätiiä”. Monet osaa sanoa, että ahdistaa, mutta että mikä ahdistaa, niin ei ihan todella tiedä vastausta. Siksi tunteiden sanoittaminen, tunne- ja turvataidot olis niin tärkeää opettaa ihan kaikille lapsille. Sillä jos ei kykene ymmärtämään itseään, ei pysty muuttumaan ja toistaa aina vaan samat virheet.

Vierailija
228/310 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä monikaan laitoslapsista ihan oikeasti ymmärrä syy-seuraussuhteita tai osaa hahmottaa sitä, mistä mikäkin johtui. Asioita vain tapahtuu jatkumona, tosta vaan, jostain kumman syystä. Kun yrittää päästä juurisyihin, niin vastaus kaikkeen on ”emmätiiä”. Monet osaa sanoa, että ahdistaa, mutta että mikä ahdistaa, niin ei ihan todella tiedä vastausta. Siksi tunteiden sanoittaminen, tunne- ja turvataidot olis niin tärkeää opettaa ihan kaikille lapsille. Sillä jos ei kykene ymmärtämään itseään, ei pysty muuttumaan ja toistaa aina vaan samat virheet.

En ole edes laitoslapsi, mutta muuten omassa perheessä rikkoutunut. Olen älykäs ja lahjakas ja aina älyllisesti menestynyt, mutta silti vielä nelikymppisenäkin opin jatkuvasti itsestäni lisää sekä siitä miksi reagoin miten reagoin, mikä vaikuttaa mihinkin jne. Teininä sitä vain reagoi asioihin, eivät aivot olleet tarpeeksi kehittyneet käsittelemään niitä eikä niihin ollut edes riittävää etäisyyttä eikä elämä ollut ollut hyvää, jotta edes saisi mitään etäisyyttä mihinkään. 

Vierailija
229/310 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole edes laitoslapsi, mutta muuten omassa perheessä rikkoutunut. Olen älykäs ja lahjakas ja aina älyllisesti menestynyt, mutta silti vielä nelikymppisenäkin opin jatkuvasti itsestäni lisää sekä siitä miksi reagoin miten reagoin, mikä vaikuttaa mihinkin jne. Teininä sitä vain reagoi asioihin, eivät aivot olleet tarpeeksi kehittyneet käsittelemään niitä eikä niihin ollut edes riittävää etäisyyttä eikä elämä ollut ollut hyvää, jotta edes saisi mitään etäisyyttä mihinkään. 

Eikä niille koetuille asioille ollut teininä sanoja. Tiesin kyllä, että kotona tapahtuvat asiat on väärin ja tiesin, että perheeni oli merkittävästi erilainen mitä muiden. Sen tajusi ihan jo siitä, että naapurit varovaisesti kyseli, että mitäs teillä tapahtuukaan. Mutta ei silti hahmottanut asioita. Kun muutin laitoksesta omilleni alle 18-vuotiaana, tunsin vain selittämätöntä pahaa oloa ja tyhjyyttä. En ymmärtänyt miksi satutin itseäni ja rankaisin syömättömyydellä, pakkoliikunnalla jne. Vasta paljon myöhemmin luettuani asioista ja käytyäni terapiassa olen tajunnut sen, että olin traumatisoitunut ja kärsin tuolloin pahoista PTSD-oireista. En ymmärtänyt miksi minusta tuntui yksin ollessa aina siltä, aivan kuin minua ei olisi olemassakaan, en tiennyt dissosioivani.

Sehän se on kun sanat puuttuvat, vertailupohja ja terve peili puuttuu. Ja vaikka olisikin sanoittaja, niin teini-ikäisenä käy läpi niin paljon kaikkea muutakin itseensä ja muihin liittyvää kriisiä, että on pihalla jo pelkästään siitä.

Vierailija
230/310 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä niille koetuille asioille ollut teininä sanoja. Tiesin kyllä, että kotona tapahtuvat asiat on väärin ja tiesin, että perheeni oli merkittävästi erilainen mitä muiden. Sen tajusi ihan jo siitä, että naapurit varovaisesti kyseli, että mitäs teillä tapahtuukaan. Mutta ei silti hahmottanut asioita. Kun muutin laitoksesta omilleni alle 18-vuotiaana, tunsin vain selittämätöntä pahaa oloa ja tyhjyyttä. En ymmärtänyt miksi satutin itseäni ja rankaisin syömättömyydellä, pakkoliikunnalla jne. Vasta paljon myöhemmin luettuani asioista ja käytyäni terapiassa olen tajunnut sen, että olin traumatisoitunut ja kärsin tuolloin pahoista PTSD-oireista. En ymmärtänyt miksi minusta tuntui yksin ollessa aina siltä, aivan kuin minua ei olisi olemassakaan, en tiennyt dissosioivani.

Sehän se on kun sanat puuttuvat, vertailupohja ja terve peili puuttuu. Ja vaikka olisikin sanoittaja, niin teini-ikäisenä käy läpi niin paljon kaikkea muutakin itseensä ja muihin liittyvää kriisiä, että on pihalla jo pelkästään siitä.

Myös minulla on tuota dissosiaatiota ja jos olen liikaa yksin, ikään kuin katoan. Se, että olen toisten seurassa, he näkevät minut ja puhuvat minulle, on oleellisen tärkeää henkiselle hyvinvoinnilleni, sen olen oppinut hahmottamaan vasta aikuisena eikä minulla ole sille vieläkään oikein termejä enkä täysin hahmota asiaa. Kun nyt talvella alettiin puhua lock downista Suomeen, sairastuin sillä viikolla somaattisesti ja väitän ainoan syyn olleen stressi eristysuhkasta. 

Minulla on myös todella vaikeaa löytää rajoja omalle jaksamiselleni, olen kärsinyt pari burn outia, treenaan aina täysillä, ruokahalu on välillä poissa ja välillä pohjaton. Olen vasta nyt alkanut tajuta, että tämä johtuu siitä, että lapsena minulta odotettiin aina enemmän kuin kukaan olisi voinut kohtuudella odottaa lapsen pystyvän kantamaan vastuutta, kypsyyttä ja itsellisyyttä ilman aikuisten tukea. 

Miten voisi mitenkään odottaa, että nuoret osaisivat hahmottaa, sanottaa jne?

- tuo aiemmin kirjoittanut

Vierailija
231/310 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis täältä löytyvässä pitkässä videossa tuo haastattelu: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/elinkautista-istuvasta-janne-ranise…

Vierailija
232/310 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti moni adoptiovnhempi, jonka lapsella on aikuisena ongelmia syyllistää itseään riittävästi, jos ei ole esim. haudannut omia urahaaveitaan lapsen takia. Omasta kokemuksesta voin lohduttaa, että vaikka olemme antaneet omalle adoptoidulle lapsellemme yltäkylläisesti aikaa ja rakkautta, se ei vain korjaa asioita. Nyt jo aikuinen adoptoitu ei ole koskaan osoittanut mitään tunteita meitä vanhempia, lemmikkejä tai esim. isovanhempia kohtaan. Apua on todella paljon haettu ja saatu mutta mikään ei ole auttanut. Itse epäilen, että osasyy voi olla raskausajassa ja sen aikaisessa päihdealtistuksessa. Adoptoidullamme on kolme aivotoimintaan liittyvää diagnoosia. Eli armoa adoptiovanhemmille. Rakkaus ei aina riitä.

Kai te itse maksatte tänne tuomanne lapsen hoitokulut?

Maksattehan??

Varmaan samassa määrin kuin päihdeäidit maksavat biologisten lastensa hoitokulut.

Vierailija
233/310 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollasilta julleilta vaan henki pois äkkiä.

Vierailija
234/310 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti moni adoptiovnhempi, jonka lapsella on aikuisena ongelmia syyllistää itseään riittävästi, jos ei ole esim. haudannut omia urahaaveitaan lapsen takia. Omasta kokemuksesta voin lohduttaa, että vaikka olemme antaneet omalle adoptoidulle lapsellemme yltäkylläisesti aikaa ja rakkautta, se ei vain korjaa asioita. Nyt jo aikuinen adoptoitu ei ole koskaan osoittanut mitään tunteita meitä vanhempia, lemmikkejä tai esim. isovanhempia kohtaan. Apua on todella paljon haettu ja saatu mutta mikään ei ole auttanut. Itse epäilen, että osasyy voi olla raskausajassa ja sen aikaisessa päihdealtistuksessa. Adoptoidullamme on kolme aivotoimintaan liittyvää diagnoosia. Eli armoa adoptiovanhemmille. Rakkaus ei aina riitä.

Kai te itse maksatte tänne tuomanne lapsen hoitokulut?

Maksattehan??

Varmaan samassa määrin kuin päihdeäidit maksavat biologisten lastensa hoitokulut.

Voisin melkein lyödä rahasta vetoa, että adoptiovanhemmat maksavat enemmän veroja kuin kotimaiset rakkaat päihdeäidit... Mutta tämä on toki villi veikkaus.

Vierailija
235/310 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä se on kun koiriakin jalostetaan huolella mutta sitten taas ihmisissä kaikenlaiset likasankot pääsevät lisääntymään, ja jälki on tämä.

Vierailija
236/310 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun täällä jaksetaan näistä adoptoitujen aiheuttamista kuluista hirnua niin tässä vähän suhteellisuutta peliin:

Vuosittain päihdeongelmaisille äideille syntyy arviolta noin 3 600 lasta (Suomessa). Ulkomailta tuli esim. vuonna 2019 vain 79 adoptiolasta. Ja näistä siis valtaosa pärjää vallan mainiosti.

Että ei se vaalea ihonväri niin autuaaksi taida tehdäkään?

Vierailija
237/310 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun täällä jaksetaan näistä adoptoitujen aiheuttamista kuluista hirnua niin tässä vähän suhteellisuutta peliin:

Vuosittain päihdeongelmaisille äideille syntyy arviolta noin 3 600 lasta (Suomessa). Ulkomailta tuli esim. vuonna 2019 vain 79 adoptiolasta. Ja näistä siis valtaosa pärjää vallan mainiosti.

Älä pilaa hyvää öyhötysketjua!

Vierailija
238/310 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä näkyy hyvin, että lapsen ensimmäiset 4 ikävuotta on ratkaisevan tärkeät.

Lapsi selviää, jos hänellä on edes yksi pysyvä ja turvallinen aikuinen noina ikävuosina.

Sukuuni adoptoitiin ( isoisän eno ja vaimonsa) erään paremman perheen tyttären lapsi jo hyvin pienenä.

Tästä ei tullut isoa rikollista, mutta ihmisiä vihaava huijari. Hänellä oli työ ja perhe, mutta kuten mummoni sanoi: "Siinä äijässä oli jotain hämärää."

Vierailija
239/310 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vaan näköjään niin kiva nostaa joku useammalta kantilta erityistapaus uutisiin ja todeta et nää kaikki on sit samanlaisia.

Ja jenkkien tapauksia ei kannata ees verrata koska siellä ihmiset hyväksikäyttää rahallista tukea (esim. sijaisperheet) ja osa uskonnollisista ryhmistä adoptoi vain korottaakseen omaa sosiaalista statustaan. Tulella leikkimistä, kun adoptiolapsi ja sijoituslapsi tarvisi turvalliset rajat eikä tulonlähteenä tai koristeen asemana elämistä.

Vierailija
240/310 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin kerran järkyttävän dokumentin afrikkalaisesta tytöstä joka oli adoptoitu, olikohan se jenkkeihin? Tyttö kulki ahdistuneena ympäriinsä koskettelemassa tavaroita ja  adoptioäiti huusi että lopeta! Ohjelmassa kuvattiin myös tytön biologisia vanhempia itkemässä, he eivät olleet ymmärtäneet että lapsi lähtee pysyvästi pois. Jokainen osapuuoli kärsi: biovanhemmat, uudet vanhemmat, tyttö itse. 

Joo se oli ihan hirveä dokkari. Adoptiovanhemmat oli todella tyhmiä, naiiveja ja todella, todella itsekkäitä. Lapset oli heidän jatkeitaan, kumpikaan adoptiovanhemmista ei hetkeekään pysähtyneet miettimään asioita ja tilannetta lasten näkökulmasta. Ei heitä kiinnostanut. Lasten olisi pitänyt olla siistejä ja normaaleja heti, kauheasti kieltoja ja ei minkäänlaista ymmärrystä lapsista ylipäätänsä. Olisin niin halunnut mennä niiden ihmisten luokse ja ravistella oikein lujaa samalla huutaen, että mitä hemmettiä te oikein kuvittelette?

En tiedä onko ko. dokkari vielä netflixissä. Lapsethan käytännössä ryöstettiin biovanhemmilta. Biovanhemmille valehdeltiin törkeästi ja lapset huijattiin heiltä. Ihan vain pohjattoman itsekyyden takia. Ja sitten toinen lapsista dumpattiin laitokseen, kun se ei sopinut kristilliseen kiiltokuvaelämään.

Ollaankohan me nähty sama dokkari. En muista, että lapsia olisi ollut kaksi. Ehkä muistan väärin. Muistan nähneeni sellaisen, jossa lapsi adoptoitiin Afrikasta ja lapsen vanhemmat eivät selvästikään ymmärtäneet, mitä tekivät. Adoptioäiti (jo vanhempi nainen) vaikutti tosi kolkolta eikä oikein saanut kosketusta lapseen. Adoptioisäkin siinä oli mukana, mutta hänestä en tarkemmin muista. Jäi mieleen kuva, että adoptiovanhemmat nyt vain halusivat sen lapsen, mutta kun ei se ollut oikeasti oma, niin ei ollut sellaista yhteyttä. Biovanhemmat tai ainakin -äiti olisi halunnut pitää kontaktin ja saada kuulla, miten lapsilla menee. Sehän on ihan luonnollista, kun on se oikea äiti, mutta olosuhteiden pakosta on luovuttava. En ole ollenkaan vakuuttunut, että siellä länsimaissa tavaran keskellä nyt sitten on jotenkin "parempi elämä", kun tärkeimmät tunnesiteet katkaistaan. Sitä ei rahalla tai tavaralla korvata mitenkään.