Kysymys vapaaehtoista lapsettomuutta ihmetteleville
Kuvittele, että jokaisen suomalaisen olisi tapana ottaa koditon asumaan luokseen pariksikymmeksi vuodeksi. Tämä olisi kulttuurinen normi, jota lähes kaikki muut pitäisivät täysin hyväksyttävänä, jopa toivottavana. Ystäväsi kertoisivat sinulle, että vaikka kodittoman auttaminen jaloilleen vie paljon rahaa, hermoja, aikaa ja energiaa, mikään kokemus maailmassa ei anna samanlaisa tyytyväisyyttä ja merkityksen tunnetta kuin tällainen hyväntekeväisyys. Ystäväsi saattaisivat jopa sääliäkin sinua vähän. Itse vain pyörittelisit kauhistuneena silmiäsi tuollaiselle puheelle sekä kaikille kodittoman huolehtimisesta kertoville tv-sarjoille, lehdille, elokuville ja Facebook-päivityksille. Kodittomasta huolehtimiseen liittyvät ongelmat, jotka ovat sinun silmillesi täysin ilmeisiä, ohitetaan lyhyillä tokaisuilla: "Onhan tämä rankkaa, mutta kyllä se on sen arvoista. Tuo aika on lopulta niin lyhyt, ja sitten minulla on taas aikaa itselleni ja parisuhteelle."
Etkö tällaisessa tilanteessa sulkisi kotisi ovea tyytyväisenä ja toteaisi: "Onneksi minun ei sentään tarvitse ottaa koditonta meille asumaan. Elämäni on näin paljon parempaa"?
Kommentit (246)
Oot ihan pimeä, eikä tuo juttusi liity mitenkään lapsiin
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 15:59"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 15:46"]
Kun ei missään tapauksessa halua lapsia tai arvosta mitään, mitä lapset vanhemmilleen antavat, lapsiperhe-elämä todella on pelkkiä rajoituksia ja luopumista ilman hyviä puolia.
Juuri tätä on joidenkin vanhempien aika vaikea hyväksyä, koska he ovat (yleensä) halunneet lapsia, ja heille vanhemmuus tarjoaa myös myönteisiä asioita epämiellyttävien vastapainoksi. -ap
[/quote]
Kun ei arvosta mitään, mitä lapset vanhemmilleen antavat?!? Juuri tämä jyrkkä suhtautuminen on se, mikä joissakin vapaaehtoisesti lapsettomissa ärsyttää. Että yksi ihmisryhmä (=lapset) voidaan tyrmätä niin täysin ja rajoituksetta. Etkö arvosta iloa? Naurua? Hellyyttä? Rakkautta? Mielenkiintoisia, uusia näkökulmia ja tapoja nähdä maailmaa? Uusia oivalluksia? Luovuuden osoituksia? Jne, jne, jne. Minun on vain vaikea käsittää ja myöskin hyväksyä, että jokin ihmisryhmä voidaan nähdä niin negatiivisella tavalla, että ei voi kertakaikkiaan arvostaa mitään, mitä tämä ihmisryhmä voi ympäristölleen antaa. Jotenkin surullista.
Ymmärtäisin todellakin täysin ja varauksetta sen, että jonkun mielestä lapsiperhe-elämään liittyy enemmän huonoja kuin hyviä puolia tai enimmäkseen huonoja puolia. Mutta en voi ymmärtää näin mustavalkoista ajattelua, että ihmislajimme taimet eivät ensimmäisten 20 elinvuotensa aikana tuottaisi ympäristölleen mitään arvostuksen arvoista.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 16:32"]
Mutta en voi ymmärtää näin mustavalkoista ajattelua, että ihmislajimme taimet eivät ensimmäisten 20 elinvuotensa aikana tuottaisi ympäristölleen mitään arvostuksen arvoista.
[/quote]
Miksi tätä on niin vaikea käsittää? Lapset eivät tuota minulle mitään, mitä arvostaisin. En kaipaa lapsiperhe-elämästä niitä lapsen hellyydenosoituksia tai kehityksen seuraamista sen enempää kuin kaipaan yövalvomisia tai uhmaikäisen kiukuttelujakaan.
Sinulle lapset saavat kaikin mokomin tuottaa vaikka mitä mukavaa, koska me olemme erilaisia. Tämä juuri on koko ketjun pointti: asiat, jotka monista vanhemmista ovat mukavia tai arvokkaita, ovat monesta vapaaehtoisesti lapsettomasta epämiellyttäviä tai turhanpäiväisiä.
Turvaudun taas hevosvertaukseen: Jollekulle tallityöt ovat välttämätön paha, jotka kuitenkin tekee mielellään, koska saa sitten vastaavasti nauttia ratsastamisesta. Mutta jos ei välitä ratsastamisesta sen enempää kuin tallitöissä, ei hevosen omistamisessa ole pahemmin järkeä -ap
Ihmiset hommaavat aivan vapaaehtoisesti lapsia, miksi tätä toimintaa sitten voi arvostella? Ihmiset ovat aivan vapaaehtoisesti lihaviakin, mutta siitäkin muodostetaan mielipiteitä ja aina ne eivät ole hyväksyviä.
Ihminen nyt useimmiten kavahtaa kaikkea erilaisuutta - ja siinä ei taida olla mitään ihmeellistä tai tuomittavaa. Enkä tiedä pitäisikö edes, joltainhan se ennakkoluulo varmaan suojelee.
Hieno vertaus. Itse olen verrannut lapsia hevosiin. Molemmat ovat huoltajilleen erittäin kalliita ja työläitä. Jos valitsee elämäntavakseen hevosen tai lapsen huoltajuuden, tulee tietää mihin on ryhtymässä. Monet saattavat yllättyä, miten työlästä hevosen/lapsen hoitaminen on. Hevonen elää parikymmentä vuotta, mutta onneksi sen voi myydä, jos homma alkaa tuntua liian rankalta. Lapsen saaneet ovat vaikeammassa tilanteessa, koska vaikka lapsen voi antaa pois, se on käytännössä mahdotonta sosiaalisten paineiden vuoksi. Jotkut jopa tekevät todella ikävän ja tuomittavan ratkaisun taakan käydessä liian suureksi. Suurin osa onneksi selviytyy arjen haasteista turvaverkon ja vertaistuen avulla.
Itse en tunne ainakaan tällä hetkellä halua hankkia hevosta tai yrittää saada lasta, vaikka ne ovat monille elämän suola. Onneksi lapsettomuus ei ole keltään pois vaan päinvastoin, voin auttaa omalla panoksellani iäkkäitä vanhempieni tai hoitaa tuttavien lapsia.
Miksi minulla on tarvetta perustella asiaa? Minusta on mukava pohtia elämän valintoja, muitakin kuin tätä lapsiasiaa. Pidän mielenkiintoisina myös lapsellisten mielipiteitä ja kokemuksia asiasta. Lasten saamista kun ei voi vain kokeilla, vaan siihen tulee sitoutua 100%. Ehkä otan asian liiankin vakavalla harkinnalla ja jos ajattelisin vähemmän niin voisin yrittää lasta. Parempi kuitenkin pidättäytyä siitä, koska en voisi elää itseni kanssa jos epäonnistuisin äitinä.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 17:05"]Hieno vertaus. Itse olen verrannut lapsia hevosiin. Molemmat ovat huoltajilleen erittäin kalliita ja työläitä. Jos valitsee elämäntavakseen hevosen tai lapsen huoltajuuden, tulee tietää mihin on ryhtymässä. Monet saattavat yllättyä, miten työlästä hevosen/lapsen hoitaminen on. Hevonen elää parikymmentä vuotta, mutta onneksi sen voi myydä, jos homma alkaa tuntua liian rankalta. Lapsen saaneet ovat vaikeammassa tilanteessa, koska vaikka lapsen voi antaa pois, se on käytännössä mahdotonta sosiaalisten paineiden vuoksi. Jotkut jopa tekevät todella ikävän ja tuomittavan ratkaisun taakan käydessä liian suureksi. Suurin osa onneksi selviytyy arjen haasteista turvaverkon ja vertaistuen avulla.
Itse en tunne ainakaan tällä hetkellä halua hankkia hevosta tai yrittää saada lasta, vaikka ne ovat monille elämän suola. Onneksi lapsettomuus ei ole keltään pois vaan päinvastoin, voin auttaa omalla panoksellani iäkkäitä vanhempieni tai hoitaa tuttavien lapsia.
Miksi minulla on tarvetta perustella asiaa? Minusta on mukava pohtia elämän valintoja, muitakin kuin tätä lapsiasiaa. Pidän mielenkiintoisina myös lapsellisten mielipiteitä ja kokemuksia asiasta. Lasten saamista kun ei voi vain kokeilla, vaan siihen tulee sitoutua 100%. Ehkä otan asian liiankin vakavalla harkinnalla ja jos ajattelisin vähemmän niin voisin yrittää lasta. Parempi kuitenkin pidättäytyä siitä, koska en voisi elää itseni kanssa jos epäonnistuisin äitinä.
[/quote]Tämä on minusta esimerkki järkevästi perustellusta kirjoituksesta. Ap ja moni muu kirjoittavat yksisilmäisesti. Siksi kommentit lapsellisiltakin ovat monet provosoituneita.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 16:40"]
Mutta en voi ymmärtää näin mustavalkoista ajattelua, että ihmislajimme taimet eivät ensimmäisten 20 elinvuotensa aikana tuottaisi ympäristölleen mitään arvostuksen arvoista.
[/quote]
Miksi tätä on niin vaikea käsittää? Lapset eivät tuota minulle mitään, mitä arvostaisin. En kaipaa lapsiperhe-elämästä niitä lapsen hellyydenosoituksia tai kehityksen seuraamista sen enempää kuin kaipaan yövalvomisia tai uhmaikäisen kiukuttelujakaan.
Sinulle lapset saavat kaikin mokomin tuottaa vaikka mitä mukavaa, koska me olemme erilaisia. Tämä juuri on koko ketjun pointti: asiat, jotka monista vanhemmista ovat mukavia tai arvokkaita, ovat monesta vapaaehtoisesti lapsettomasta epämiellyttäviä tai turhanpäiväisiä.
Turvaudun taas hevosvertaukseen: Jollekulle tallityöt ovat välttämätön paha, jotka kuitenkin tekee mielellään, koska saa sitten vastaavasti nauttia ratsastamisesta. Mutta jos ei välitä ratsastamisesta sen enempää kuin tallitöissä, ei hevosen omistamisessa ole pahemmin järkeä -ap
[/quote]
Juu, emme näe tätä asiaa ollenkaan samalla tavalla. Voin vielä hädin tuskin ymmärtää, että joku ihminen maailmassa ei näe hevosten tuottavan mitään, mitä itse voisi arvostaa. Tosin helppo ei tätäkään ole ymmärtää.
Mutta. En voi parhaalla tahdollakaan käsittää, että joku ihminen maailmassa toteaa ykskantaan, että ihmiset ikävälillä x-y eivät tuota mitään sellaista, mitä minä pystyisin arvostamaan. En vain voi käsittää tätä. Kai arvostan ylipäänsä ihmisiä sen verran paljon, että en yksinkertaisesti ymmärrä, miten jonkun tietyn ikäinen/värinen/luonteinen/taustainen ihminen voisi olla arvoltaan _minulle_ täysin yhdentekevä tai negatiivinen. Miten voi olla, että ap ei pystyisi arvostamaan MITÄÄN mitä ihmiset ikävälillä 0-20 ympäristölleen tuottavat? En vain ymmärrä, en millään.
Ja korostettakoon edelleen, että lapsettomuus on mielestäni aivan ymmärrettävä valinta kenelle hyvänsä ihmiselle. Mutta se, että kerta kaikkiaan ei näe lasten olemuksessa, tekemisissä tai läsnäolossa mitään, mitä itse pitäisi positiivisena niin sitä, sitä en ymmärrä. Ja alleviivaan nyt vielä, että en ymmärrä tätä kenenkään kohdalla, en vanhempien enkä lapsettomien. Enkä ymmärtäisi, vaikka joku ei näkisi esimerkiksi vanhuksissa kerta kaikkiaan mitään omalta kannaltaan arvokasta.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 18:34"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 16:40"]
[/quote]
[/quote]
Juu, emme näe tätä asiaa ollenkaan samalla tavalla. Voin vielä hädin tuskin ymmärtää, että joku ihminen maailmassa ei näe hevosten tuottavan mitään, mitä itse voisi arvostaa. Tosin helppo ei tätäkään ole ymmärtää.
Mutta. En voi parhaalla tahdollakaan käsittää, että joku ihminen maailmassa toteaa ykskantaan, että ihmiset ikävälillä x-y eivät tuota mitään sellaista, mitä minä pystyisin arvostamaan. En vain voi käsittää tätä. Kai arvostan ylipäänsä ihmisiä sen verran paljon, että en yksinkertaisesti ymmärrä, miten jonkun tietyn ikäinen/värinen/luonteinen/taustainen ihminen voisi olla arvoltaan _minulle_ täysin yhdentekevä tai negatiivinen. Miten voi olla, että ap ei pystyisi arvostamaan MITÄÄN mitä ihmiset ikävälillä 0-20 ympäristölleen tuottavat? En vain ymmärrä, en millään.
Ja korostettakoon edelleen, että lapsettomuus on mielestäni aivan ymmärrettävä valinta kenelle hyvänsä ihmiselle. Mutta se, että kerta kaikkiaan ei näe lasten olemuksessa, tekemisissä tai läsnäolossa mitään, mitä itse pitäisi positiivisena niin sitä, sitä en ymmärrä. Ja alleviivaan nyt vielä, että en ymmärrä tätä kenenkään kohdalla, en vanhempien enkä lapsettomien. Enkä ymmärtäisi, vaikka joku ei näkisi esimerkiksi vanhuksissa kerta kaikkiaan mitään omalta kannaltaan arvokasta.
[/quote]
Ja jotta ap ymmärtäisi tämän huolimatta siitä, että käytän muotoa "minulle", niin en siis ap ymmärrä lainkaan, että kukaan lapsi ei voi tuottaa sinulle ap mitään sellaista, mitä arvostaisit. Minulle lapset tuottavat paljon ja monenlaista, sinulle ehkä vähemmän ja erilaista - mutta ei mitään? MITÄÄN? Onko muita ihmisryhmiä, jotka ovat sinulle täysin yhdentekeviä eivätkä voisi missään tilanteessa tuottaa sinulle mitään positiivista? Vai ovatko lapset ainoa tällainen ihmisryhmä? Missä iässä lapsi muuttuu aikuiseksi, jolla yhtäkkiä saattaisikin olla sinun kannaltasi positiivisia ominaisuuksia?
Lapsettomuus on kohdallasi taatusti oikea valinta.
Miten voi olla, että ap ei pystyisi arvostamaan MITÄÄN mitä ihmiset ikävälillä 0-20 ympäristölleen tuottavat? En vain ymmärrä, en millään.
[/quote]
Tuo väite on ihan sinun omaa keksintöäsi. En ole sanonut noin. Tietenkin arvostan vaikkapa Robinin panosta nuorisomusiikille, minulle ovea auki pitävää tenavaa tai sitä, kun jäätelökiskan teini tekee minulle uuden jäätelön lokin sieppaaman tilalle. En kuitenkaan arvosta mitään niistä asioista, joita lapsen ajatellaan yleensä antavan vanhemmalleen ja jonka vuoksi vanhemmuus on monen mielestä antoisaa: mahdollisuutta seurata lapsen kasvua ja kehitystä, mahdollisuutta kasvattaa ja hoivata, lapsen osoittamaa kiintymystä ja niin edelleen.
Luulin, että oli itsestäänselvää, mistä puhuin, mutta näköjään sitten ei. -ap
Kukaan ei ole koskaan ihmetellyt veluuriuttani... Paitsi vähän aikaa sitten yksi isämies sanoi että "ehkä sinun mielesi vielä muuttuu" ja kertoi itse haluavansa vielä toisen lapsen.
Vastasin: Ehkä sinunkin mielesi vielä muuttuu.
Silloin hän ymmärsi, kuinka höpö tuo lause on. :-)
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 18:44"]
Miten voi olla, että ap ei pystyisi arvostamaan MITÄÄN mitä ihmiset ikävälillä 0-20 ympäristölleen tuottavat? En vain ymmärrä, en millään.
[/quote]
Tuo väite on ihan sinun omaa keksintöäsi. En ole sanonut noin. Tietenkin arvostan vaikkapa Robinin panosta nuorisomusiikille, minulle ovea auki pitävää tenavaa tai sitä, kun jäätelökiskan teini tekee minulle uuden jäätelön lokin sieppaaman tilalle. En kuitenkaan arvosta mitään niistä asioista, joita lapsen ajatellaan yleensä antavan vanhemmalleen ja jonka vuoksi vanhemmuus on monen mielestä antoisaa: mahdollisuutta seurata lapsen kasvua ja kehitystä, mahdollisuutta kasvattaa ja hoivata, lapsen osoittamaa kiintymystä ja niin edelleen.
Luulin, että oli itsestäänselvää, mistä puhuin, mutta näköjään sitten ei. -ap
[/quote]
Suora lainaus: "Kun ei missään tapauksessa halua lapsia tai arvosta mitään, mitä lapset vanhemmilleen antavat"
Tämä on se kohta, joka minua ärsyttää. "...arvosta mitään, mitä lapset vanhemmilleen antavat". Se tenava, joka pitää sinulle ovea auki tai antaa sinulle jäätelön voisi yhtä lailla olla oma tenavasi. Oman lapsesi kohdalla et siis arvostaisikaan näitä asioita?
Jos sun veluudesta ei saa keskustella muut kuin kanssavelat, niin parasta on olla tekemättä siitä avausta Vauva-lehden keskustelupalstalle, koska kuitenkin suurin osa keskustelijoista on täällä äitejä. Joo joo, aihe vapaa ja nännännää, mutta tämä on tosiaan Vauva-lehden sivuilla toimiva palsta.
Jännä homma, että lapsettomuuden puolustaminen on ainoa epämieluisa aihe täällä liikkuville. Mikäli avaus liittyy suurimpaan koskaan näkemääsi kyrpään, kotiäiti-prostituoidun hinnastoon, miehen jättämiseen, wt-kulttuuriin, yleiseen kostamiseen ja paskan jauhamiseen, se kyllä suvaitaan. Mutta tosiaan, tämähän on Vauva-lehden sivujen palsta!
Sehän onkin täysin sama asia, ventovieras koditon ja oma lapsi. Hohhoijaa, ap. PS. Ole sinä lapseton ihan vapaasti, ei kuule liikuta pätkääkään. :-)
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 19:01"]
Tämä on se kohta, joka minua ärsyttää. "...arvosta mitään, mitä lapset vanhemmilleen antavat". Se tenava, joka pitää sinulle ovea auki tai antaa sinulle jäätelön voisi yhtä lailla olla oma tenavasi. Oman lapsesi kohdalla et siis arvostaisikaan näitä asioita?
[/quote]
Jäikö sinulle tuon äskeisen viestin jälkeen vielä epäselväksi, mitä tarkoitin? -ap
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:19"]
Ei sinun oke pakko haluta lapsia, ja on varmasti parasta, ettet sellaista saa. Mutta älä luule tietäväsi, minkälaista on vanhemmuus, jos et sitä ole kokenut.
[/quote]
Toisteletko tätä kulunutta klisettä vain jankkaamisen ilosta, vai liittyykö se mielestäsi jotenkin ketjun aiheeseen? -ap
Kuvittele, että jokaisen suomalaisen olisi tapana matkustaa vähintään kerran vuodessa ulkomaille kahdenkymmenen vuoden ajan elämästään. Tämä olisi kulttuurinen normi, jota lähes kaikki muut pitäisivät täysin hyväksyttävänä, jopa toivottavana. Ystäväsi kertoisivat sinulle, että vaikka matkustaminen vie paljon rahaa, hermoja, aikaa ja energiaa, mikään kokemus maailmassa ei anna samanlaista tyytyväisyyttä ja merkityksen tunnetta. Itse vain pyörittelisit kauhistuneena silmiäsi tuollaiselle puheelle sekä kaikille matkustamisesta kertoville tv-sarjoille, lehdille, elokuville ja Facebook-päivityksille.
Matkustamiseen liittyvät ongelmat, jotka ovat sinun silmillesi täysin ilmeisiä, ohitetaan lyhyillä tokaisuilla: "Onhan tämä rankkaa, mutta kyllä se on sen arvoista. Tuo aika on lopulta niin lyhyt, ja sitten minulla on taas aikaa itselleni ja parisuhteelle."
Etkö tällaisessa tilanteessa sulkisi kotisi ovea tyytyväisenä ja toteaisi: "Onneksi minun ei sentään tarvitse lähteä neljän seinän sisältä minnekään. Elämäni on näin paljon parempaa"?
11: Toisteletko sinä omia kliseitäsi vain jankkaamisen halusta?
Kyllä se liittyy aiheeseen. En ihmettele lapsettomuuttasi, se on minusta ok. Mutta jos yrität verrata vanhemmuutta johonkin, kun et oikeasti tiedä yhtään, mitä se on, vaikutat väistämättä hieman yksinkertaiselta. Fiksummalta vaikuttaisi, kun vain sanoisit, että sinä et halua lapsia. Ei sitä tarvitse perustella.
Tehkää vasektomia pojat jos ette halua lapsia ja naiset sterilisaatio. Yksinkertaista.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 15:46"]
Eihän tuo väitä mitään sellaista vaan pohtii sitä, että monilla on vääristynyt kuva lapsiperhe-elämästä. Ja niin on, jos näkee sen vain rajoituksins ja luopumisena, se on yhtä väärä kuva, kuin täysin autuaaksi tekevä utopiakuvakin. Se on kuin väittäisi, että lääkärit ovat päivät pitkät yltä päältä veressä. Tai kalastajat aina myrskyssä.
[/quote]
Ei ole olemassa mitään "todellista kuvaa" vanhemmuudesta ja lapsiperhe-elämästä. Jokainen kun kokee sen omalla tavallaan. Yhdelle se on unelmien täyttymys, toiselle maanpäällinen helvetti.
Siinä vaiheessa, kun aikuiselle ihmiselle aletaan selostaa, että "et sinä kyllä vanhemmuutta tuolla tavalla kokisi", astutaan kyllä alueelle, josta ulkopuolisella ei voi olla mitään parempaa tietoa. Kun ei missään tapauksessa halua lapsia tai arvosta mitään, mitä lapset vanhemmilleen antavat, lapsiperhe-elämä todella on pelkkiä rajoituksia ja luopumista ilman hyviä puolia.
Juuri tätä on joidenkin vanhempien aika vaikea hyväksyä, koska he ovat (yleensä) halunneet lapsia, ja heille vanhemmuus tarjoaa myös myönteisiä asioita epämiellyttävien vastapainoksi. -ap