Kysymys vapaaehtoista lapsettomuutta ihmetteleville
Kuvittele, että jokaisen suomalaisen olisi tapana ottaa koditon asumaan luokseen pariksikymmeksi vuodeksi. Tämä olisi kulttuurinen normi, jota lähes kaikki muut pitäisivät täysin hyväksyttävänä, jopa toivottavana. Ystäväsi kertoisivat sinulle, että vaikka kodittoman auttaminen jaloilleen vie paljon rahaa, hermoja, aikaa ja energiaa, mikään kokemus maailmassa ei anna samanlaisa tyytyväisyyttä ja merkityksen tunnetta kuin tällainen hyväntekeväisyys. Ystäväsi saattaisivat jopa sääliäkin sinua vähän. Itse vain pyörittelisit kauhistuneena silmiäsi tuollaiselle puheelle sekä kaikille kodittoman huolehtimisesta kertoville tv-sarjoille, lehdille, elokuville ja Facebook-päivityksille. Kodittomasta huolehtimiseen liittyvät ongelmat, jotka ovat sinun silmillesi täysin ilmeisiä, ohitetaan lyhyillä tokaisuilla: "Onhan tämä rankkaa, mutta kyllä se on sen arvoista. Tuo aika on lopulta niin lyhyt, ja sitten minulla on taas aikaa itselleni ja parisuhteelle."
Etkö tällaisessa tilanteessa sulkisi kotisi ovea tyytyväisenä ja toteaisi: "Onneksi minun ei sentään tarvitse ottaa koditonta meille asumaan. Elämäni on näin paljon parempaa"?
Kommentit (246)
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:34"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:19"]
Ei sinun oke pakko haluta lapsia, ja on varmasti parasta, ettet sellaista saa. Mutta älä luule tietäväsi, minkälaista on vanhemmuus, jos et sitä ole kokenut.
[/quote]
Toisteletko tätä kulunutta klisettä vain jankkaamisen ilosta, vai liittyykö se mielestäsi jotenkin ketjun aiheeseen? -ap
[/quote]
Oma lapsi ei ole itselle tuntematon ihminen, ei mikään koditon kulkija, joka on omat päätökset elämänsä suhteen tehnyt ja siksi päätynyt tuollaiseksi.
Ihmettelen sitä, että miksi _vapaaehtoisesti_ lapsettomien täytyy koko ajan toistella omia näkemyksiään joka paikassa. Minä olen vapaaehtoisesti kissaton, hevoseton jne., mutta en minä mene sitä kirjoittelemaan kissa- tai hevospalstoille. Vastuu esim. hevosesta olisi minulle aivan painajainen, ajankäytöllisesti ja taloudellisesti. Tykkään silti hevosista, ja käyn välillä niitä katsomassakin.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:37"]
En ihmettele lapsettomuuttasi, se on minusta ok. Mutta jos yrität verrata vanhemmuutta johonkin, kun et oikeasti tiedä yhtään, mitä se on, vaikutat väistämättä hieman yksinkertaiselta. Fiksummalta vaikuttaisi, kun vain sanoisit, että sinä et halua lapsia. Ei sitä tarvitse perustella.
[/quote]
Et tainnut aivan ymmärtää tämän aloituksen pointtia. Koetan tässä vertauksen kautta havainnollistaa, miksi joidenkin mielestä vanhemmuus ei todellakaan ole toivottava asia. Ajatus oman lapsen hankkimisesta on minulle yhtä vastenmielinen kuin useimmille ajatus kodittoman ihmisen majoittamisesta vuosikausiksi. Tietenkään minulla ei ole omakohtaista kokemusta vanhemmuudesta, mutta tiedän siitä tarpeeksi ymmärtääkseni, että se olisi minulle todella huono valinta. -ap
Kummallinen ajatusleikki. Sen tarkoitus jäi ainakin minulle epäselväksi.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:41"]
Esimerkiksi tuo koditon-vertaus oli hyvin kaukaa haettu eikä siinä ollut mitään yhtymäkohtia omaan elämääni.
[/quote]
Ei sillä ollut tarkoituskaan olla. Sinähän halusit lapsia ja pidät vanhemmuutta itsellesi mielekkäänä valintana. Tuo esimerkki havainnollistaa sitä, miten vastenmielistä vanhemmuus olisi minulle. Toivottavasti et väitä tietäväsi sinulle tuntematonta nettikirjoittelijaa paremmin, mikä hänet tekee onnettomaksi tai onnelliseksi. -ap
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:43"]
Oma lapsi ei ole itselle tuntematon ihminen, ei mikään koditon kulkija, joka on omat päätökset elämänsä suhteen tehnyt ja siksi päätynyt tuollaiseksi.
[/quote]
Kodittomat ovat mielestäsi omasta päätöksestään kodittomia? Ok.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:34"]
Ei sinun oke pakko haluta lapsia, ja on varmasti parasta, ettet sellaista saa. Mutta älä luule tietäväsi, minkälaista on vanhemmuus, jos et sitä ole kokenut.
[/quote]
Toisteletko tätä kulunutta klisettä vain jankkaamisen ilosta, vai liittyykö se mielestäsi jotenkin ketjun aiheeseen? -ap
[/quote]
Ihmettelen sitä, että miksi _vapaaehtoisesti_ lapsettomien täytyy koko ajan toistella omia näkemyksiään joka paikassa. Minä olen vapaaehtoisesti kissaton, hevoseton jne., mutta en minä mene sitä kirjoittelemaan kissa- tai hevospalstoille. Vastuu esim. hevosesta olisi minulle aivan painajainen, ajankäytöllisesti ja taloudellisesti. Tykkään silti hevosista, ja käyn välillä niitä katsomassakin.
[/quote]
Eikö kuitenkin kannattaisi mennä hooteenettiin tekemään avauksia, joissa kerta toisensa jälkeen perustelet, miksi et halua hevosta, ja vertaat hevosenpitoa ties mihin absurdiin. Kannattaa myös kirjoittaa joka ikiseen ketjuun, joissa hevosenomistajat avautuvat hevosenomistajan murheista oma vehen (vapaaehtoisesti hevoseton) vakiokommentti siitä, miten itse olet täydellisen onnellinen, kun sinulla ei ole hevosta.
Huono vertaus, ap.
[/quote]
Mikä sinä olet vertauksen osuvuutta arvioimaan? Oletko vapaaehtoisesti lapseton? -ap
Näin pitkä ontuvaan vertaukseen perustuva kirjoitus antaa kirjoittajastaan kyllä joko yksinkertaisen tai pakkomielteisen kuvan. Minulle on ihan sama, onko sinulla lapsia vai ei, sitä en ihmettele.
En ole aiemmin ajatellut mitään sen kummempaa vapaaehtoisesti lapsettomista, heitä kun kuuluu aika paljon tuttavapiiriini. Nyt, kun AV:lle on rantautunut näitä kummallisia veloja jankkaamaan, olen kyllä muutaman kerran miettinyt, mahtaako tuttavieni joukkoon kuulua tällaista porukkaa... toivottavasti ei!
Hyvä vertaushan tuo on. Juuri noin koen ajatuksen omien lasten hankkimisesta. Lähinnä ihmettelen, miksi niin moni haluaa ryhtyä siihen vapaaehtoisesti. Mutta ei siinä mitään, lisäänykää pois vain.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:49"]
Huono vertaus, ap.
[/quote]
Mikä sinä olet vertauksen osuvuutta arvioimaan? Oletko vapaaehtoisesti lapseton? -ap
[/quote]
Jos et halua, että joku arvioi vertaustasi, älä hyvä ihminen kirjoita sitä julki.
Taisi velahullu löytää tämänkin ketjun...
Onkohan veloilla myös oma palsta, jossa käy lapsellisia anonyymejä jankkaamassa lisääntymisen ihanuudesta :D?
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:53"]
Onkohan veloilla myös oma palsta, jossa käy lapsellisia anonyymejä jankkaamassa lisääntymisen ihanuudesta :D?
[/quote]
Jos joku on tietoinen sellaisesta palstasta, vois joku kerta lähteä sinne joukolla rölläämään :D
Huono vertaus, ap.
[/quote]
Erittäin huono. Mutta selventää, että velalla on joitain aivan uskomattomia harhakuvia vanhemmuudesta. Ja lisäksi selvittämättömiä suuria pelkoja.
Minäkin kummastelen sitä miksi velan täytyy koko ajan todistella ja perustella omaa näkemystään. Jos olet sinut asian kanssa, niin eihän siinä ole mitään selittelemistä. Et vain halua lapsia ja sillä selvä. Se on todella ok, eikä mitenkään väheksyttävä tai huonompi valinta.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:52"]
Jos et halua, että joku arvioi vertaustasi, älä hyvä ihminen kirjoita sitä julki.
[/quote]
Sellaisella, jolla on lapsia, ei vain ole kompetenssia arvioida tuota vertausta. Sehän kuvaa vapaaehtoisesti lapsettoman kokemusta, ja siitä on ani harvalla vanhemmalla mitään omakohtaista tietoa (eikä näemmä ymmärrystäkään). Ymmärryksen puute ei kuitenkaan ilmeisesti estä vanhempia loukkaantumasta ihan turhasta. -ap
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:52"]
Taisi velahullu löytää tämänkin ketjun...
[/quote]
Musta tämä avaus on velahullun kirjoittama. Velahulluja on siis ne tahot, jotka jatkuvasti tyrkyttävät palstalla omaa veluuttaan kaikille.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:54"]
Jos olet sinut asian kanssa, niin eihän siinä ole mitään selittelemistä.
[/quote]
Ei minulla ole mitään tarvetta perustella valintaani. Se ei kuulu muille ihmisille pätkän vertaa. Olen kuitenkin lukenut aika monta viestiä, joissa ihmetellään, miksi vela ei muka halua lapsia. Tämän vuoksi tarjoan tällaista vertausta, joka toivoakseni havainnollistaa, miten vapaaehtoisesti lapseton ajattelee lasten hankinnasta. Jos joku on riittävän yksinkertainen tulkitakseen sen jonkinlaiseksi hyökkäyksesi palstan äitien vanhemmuutta vastaan, olen pahoillani. -ap
En ole tuo vastaaja, mutta tätä "kliseetä" hoetaan siksi, että se on totta. On NAURETTAVAA ajatella tietävänsä millaista vanhemmuus ja perhe-elämä vanhempana on ennen kuin on sen kokenut. Kaikkea voi kuvitella, mutta totuus ei ole sama asia kuin kuvittelu.
Minullekin vanhemmuus ja lapset näyttäytyivät suorastaan kauhukuvana. Sitten tulikin vauvakuume, tulin vanhemmaksi ja nyt lapset ovat jo koululaisia. Tämä on ollut aivan erilaista kuin kuvitelmani, ja niin paljon ihanampaa kuin lapseton elämä. Sen olen kokenut, joten voin verrata, toisin kuin sinä :)
Sinänsä minulle on se ja sama tekeekö joku lapsia vai ei, mutta on hyvin typerää luulla tietävänsä jotakin vanhemmuudesta omien kuvitelmiensa perusteella. Esimerkiksi tuo koditon-vertaus oli hyvin kaukaa haettu eikä siinä ollut mitään yhtymäkohtia omaan elämääni.[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:34"]
[/quote]
[/quote]