Kysymys vapaaehtoista lapsettomuutta ihmetteleville
Kuvittele, että jokaisen suomalaisen olisi tapana ottaa koditon asumaan luokseen pariksikymmeksi vuodeksi. Tämä olisi kulttuurinen normi, jota lähes kaikki muut pitäisivät täysin hyväksyttävänä, jopa toivottavana. Ystäväsi kertoisivat sinulle, että vaikka kodittoman auttaminen jaloilleen vie paljon rahaa, hermoja, aikaa ja energiaa, mikään kokemus maailmassa ei anna samanlaisa tyytyväisyyttä ja merkityksen tunnetta kuin tällainen hyväntekeväisyys. Ystäväsi saattaisivat jopa sääliäkin sinua vähän. Itse vain pyörittelisit kauhistuneena silmiäsi tuollaiselle puheelle sekä kaikille kodittoman huolehtimisesta kertoville tv-sarjoille, lehdille, elokuville ja Facebook-päivityksille. Kodittomasta huolehtimiseen liittyvät ongelmat, jotka ovat sinun silmillesi täysin ilmeisiä, ohitetaan lyhyillä tokaisuilla: "Onhan tämä rankkaa, mutta kyllä se on sen arvoista. Tuo aika on lopulta niin lyhyt, ja sitten minulla on taas aikaa itselleni ja parisuhteelle."
Etkö tällaisessa tilanteessa sulkisi kotisi ovea tyytyväisenä ja toteaisi: "Onneksi minun ei sentään tarvitse ottaa koditonta meille asumaan. Elämäni on näin paljon parempaa"?
Kommentit (246)
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 15:40"]
Minulla on oma teoriani siitä, miksi velat ärsyttävät joitakin 'lapsellisia'. Koska jotkut lapsen hankkineista katuu asiaa ja haluaisi lapsettoman huolettoman elämänsä takaisin. Minulla on neljä läheistä vela-ystävää ja kyllä joskus olen kateellinen heille hetken tai kaksi. Olen pääsääntöisesti mielelläni äiti, mutta joskus koko vastuu ja työmäärä painaa päälle ja silloin vela-ystäväni tuntuvat elämän todellista unelmaelämää vapaudessaan. Luulen, että moni veloihin pääsääntöisesti vihamielisesti suhtautuvat ovat hyvinkin kateellisia ja ehkä joka hetki!
[/quote]
Tätä teoriaa tukee se, että sanotaan että et voi tietää ennenkuin sinullakin lapsi. Koska tällöinhän ollaan peruuttamattomassa tilanteessa, jonka jälkeen ei voi enää valita lapsettomuutta vaikka haluaisikin. Minkä vuoksi koko et voi tietää ennenkuin sinullakin on-jankutus on täysin absurdi - lapsen hankinnan jälkeen ei voi enää valita lapsettomuutta, vain tekemättä lasta voi.
Tämä lienee liian vaikeaa tajuta lapsellisille tai sitten sitä kateutta valinnasta, jota ei voi enää itse tehdä.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 15:45"]
Minulla on oma teoriani siitä, miksi velat ärsyttävät joitakin 'lapsellisia'. Koska jotkut lapsen hankkineista katuu asiaa ja haluaisi lapsettoman huolettoman elämänsä takaisin. Minulla on neljä läheistä vela-ystävää ja kyllä joskus olen kateellinen heille hetken tai kaksi. Olen pääsääntöisesti mielelläni äiti, mutta joskus koko vastuu ja työmäärä painaa päälle ja silloin vela-ystäväni tuntuvat elämän todellista unelmaelämää vapaudessaan. Luulen, että moni veloihin pääsääntöisesti vihamielisesti suhtautuvat ovat hyvinkin kateellisia ja ehkä joka hetki!
[/quote]
Tätä teoriaa tukee se, että sanotaan että et voi tietää ennenkuin sinullakin lapsi. Koska tällöinhän ollaan peruuttamattomassa tilanteessa, jonka jälkeen ei voi enää valita lapsettomuutta vaikka haluaisikin. Minkä vuoksi koko et voi tietää ennenkuin sinullakin on-jankutus on täysin absurdi - lapsen hankinnan jälkeen ei voi enää valita lapsettomuutta, vain tekemättä lasta voi.
Tämä lienee liian vaikeaa tajuta lapsellisille tai sitten sitä kateutta valinnasta, jota ei voi enää itse tehdä.
[/quote]
Niin juuri. Sitä on jo tilanteessa, jota ei voi peruuttaa. Se että kaikki lapsen hankkineet ovat myöhemminkin tyytyväisiä valintaansa on ihan absurdi ajatuskin, että sellainen mäihä kävisi kaikille, kun lapsen hankkiminen on hyppy tuntemattomaan meille kaikille.
Nyt aletaan tulla totuuden lähteille...
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 14:35"]
Sehän on suunnilleen yhtä osuva kuin ap koditon-vertaus.
[/quote]
Et tainnut ymmärtää alkuperäistä vertausta. -ap
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 13:44"][quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 13:41"]
Samoin! Ja minä olen vieläpä vapaaehtoisesti ajokortiton, vaikka yhteiskunta niin kovin painostaa ajotaidon ja auton hankkimiseen. Pitäiskös meidän perustaa yhdistys?
[/quote]
Onko se jonkinlaista katkeruutta, joka saa sinut mitätöimään vapaaehtoista lapsettomuutta tällä tavalla? -ap
[/quote]
Anteeksi, mutta minusta tuntuu, että Ap on ns. ammatikseen loukkaantuja. Jos ihminen on aidosti sinut itsensä, ja tekemiensä valintojen kanssa, ei hänellä ole tarvetta niitä puolustella. Vaikka joku utelee ja on väärässä niistä. Maailma muuttuu, harva nuori ihminen pitää enää lapsettomuutta erikoisena asiana. En minä ainakaan, eikä myöskään kukaan tuttuni. Mummot ja papat ovat asia erikseen, mutta eihän heistä tarvitse välittää..? Kuten joku jo sanoi, kaikkia kritisoidaan jostain! Jos niitä lapsia on, olet avointa riistaa arvostelulle jo heti raskaudesta asti. Minusta on hienoa, että tiedät ettet lasta halua ja se on täysin ok. Yritä nyt unohtaa muut ja muiden mielipiteet, elä omaa elämääsi ja jätä arvostelijat ja ihmettelijät omaan arvoonsa. Tämä mielensä pahoittaminen (joskus jopa väkisin etsitään aiheita mistä loukkaantua) on typerää.
[/quote]
Ihmettelen sitä, että miksi _vapaaehtoisesti_ lapsettomien täytyy koko ajan toistella omia näkemyksiään joka paikassa. Minä olen vapaaehtoisesti kissaton, hevoseton jne., mutta en minä mene sitä kirjoittelemaan kissa- tai hevospalstoille. Vastuu esim. hevosesta olisi minulle aivan painajainen, ajankäytöllisesti ja taloudellisesti. Tykkään silti hevosista, ja käyn välillä niitä katsomassakin.
[/quote]
Miksikö? No johtuisikohan ihan siitä, että kun se normi tuntuu olevan, että niitä lapsia hankitaan, ja jos näin ei tee, niin johan on sukulaisia ja kavereita (joilla itsellä lapsia) hoputtamassa että "No koskas teille tulee oma pikkuinen?" Siitä huolimattakin, että moneen kertaan sanot että ei perkele tule. Se jankkaus on aika hemmetin rasittavaa. On kuule ihan tarpeen toitottaa tästä vapaaehtoisesta lapsettomuudesta tasan niin kauan kunnes jengi ihan oikeesti tajuaa, että KAIKKI EI IHAN OIKEASTI HALUA LAPSIA (sori että huudan) ja nämä velat eivät ihan oikeasti koe menettävänsä mitään kun eivät hanki lapsia. Se tuntuu olevan lapsellisille niin vaikea käsittää, joten tämä velojen vastaisku on ihan oikeutettu reaktio mielestäni. Joten kyllä, jos ihmiset ei tajua, että on monia eri tapoja elää tätä elämää, niin kyllä siitä on tarpeellista muistuttaa.
197, olet siis todella siitä mieltä, ettei kukaan ole onneton vanhempana vaan lasten hankkiminen tekee kaikki onnellisiki? -ap
"Oikeasti tietää mistä jäät paitsi" - tämän länkyttäjät eivät voi olla oikein fiksuja. Jos joku EI HALUA jotakin tai kokee sen suorastaan vastenmieliseksi, olkoon se sitten benjihyppy, siivoojan työ tai lapsi, ei hän varmasti mieti mistä hän on jäänyt paitsi kun ei ole hypännyt benjihyppyä jota ei ole halunnutkaan hypätä, ryhtynyt siivoojaksi jonka homman kokee vastenmieliseksi tai hankkinut lasta jota ei ole halunnut ja jonka hankkiminen on ollut jo ajatuksena vastenmielinen.
Minä hevosihmisenä voin samalla typerällä logiikalla väittää, että et voi tietää mistä jäät paitsi jos et hanki omaa hevosta. Ei sillä ole väliä, kiinnostaako sinua hevoset vai etkö ylipäätään ole eläinrakas, hevonen sinun on nyt vaan hommattava koska muuten et voi oikeasti ja todella tietää, millaista on kun on hevonen kun eihän sinulla ole kokemusta kuin hevosettomasta elämästä niin et voi oikeasti vertailla ja sitäpaitsi, sitten kun se hevonen on oma, asia on aivan erilainen kuin jonkun toisen hevonen etkä olisi edes voinut kuvitella miten ihanaa onkaan olla hevosenomistaja. Jos et hommaa hevosta, sinua kyllä kaduttaa ja mietit aina, millaista sinulla olisikaan ollut jos sittenkin olisit unohtanut lapsellisen jääräpäisyytesi ja hankkinut sinäkin oman hevosen - tai vaikka useamman.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 14:01"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 13:53"]
Et suinkaan ole katkera ja yritä mitätöidä toisten ajokortitonta elämäntapaa? Miten tämä on sinulta pois?
[/quote]
Minusta osoittaa melkoista ymmärtämättömyyttä tai huonoa makua rinnastaa lapsettomuuspäätöksen ja autottomuuden henkilökohtainen ja sosiaalinen merkitys keskenään. Tämä osoittaa hyvin, miten huonosti jotkut vanhemmat edelleen ymmrtävät vapaaehtoista lapsettomuutta. "Sen kun et hanki lapsia, mitä ihmeellistä siinä on." Toivottavasti tällaiset asenteet eivät siirry heidän lapsilleen. -ap
[/quote]
Olen oikeastaan aika onnellinen, että sinun asenteesi pysähtyy tosiaankin vain sinuun eikä periydy.
Ota tästä myös vuoden kaksinaismoralisti, vuoden troolari ja vuoden marttyyri -palkinnot. *halaus*
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:49"]
Näin pitkä ontuvaan vertaukseen perustuva kirjoitus antaa kirjoittajastaan kyllä joko yksinkertaisen tai pakkomielteisen kuvan. Minulle on ihan sama, onko sinulla lapsia vai ei, sitä en ihmettele.
[/quote]
Äh, ei kai tuon aloituksen tarkoitus ollut rinnastaa lasta ja koditonta! Tarviiko oikeasti olla filosofiaa opiskellut tuon ymmärtääkseen? Mä meinaan olen opiskellut ja mulle oli aivan selvää mikä tuon aloituksen pointti oli.
Kuka täysjärkinen jaksaa kuunnella töissä päivästä toiseen tyhmien eukkojen selitystä hiuksistaan, miestensä sanomisista, mitä mökillä, millaiset verhot olkkariin, voi kun mulla on selluliittia ja lapsetsitälapsettätä. Joku arvosteli, että on töissä voitava puhua muustakin kuin töistä; jos ei mitään muuta puheenaihetta ole kuin työt tai omat asiat niin suosittelen laajentamaan hieman piiriään ja maailmankuvaansa. Ei kiinnosta kaikkia puhua töistä töissä, mutta ei sinun tuikitavallinen arkesi sen kiinnostavampi puheenaihe ole, varsinkin kun maailmalla on vaikka mitä kiinnostavampaa kuin miehesi mökkirempat tai lastesi sutkaukset (jotka eivät sitäpaitsi ole hauskoja muiden kuin sinun mielestäsi).
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 11:10"]
Minä hevosihmisenä voin samalla typerällä logiikalla väittää, että et voi tietää mistä jäät paitsi jos et hanki omaa hevosta. Ei sillä ole väliä, kiinnostaako sinua hevoset vai etkö ylipäätään ole eläinrakas, hevonen sinun on nyt vaan hommattava koska muuten et voi oikeasti ja todella tietää, millaista on kun on hevonen kun eihän sinulla ole kokemusta kuin hevosettomasta elämästä niin et voi oikeasti vertailla ja sitäpaitsi, sitten kun se hevonen on oma, asia on aivan erilainen kuin jonkun toisen hevonen etkä olisi edes voinut kuvitella miten ihanaa onkaan olla hevosenomistaja. Jos et hommaa hevosta, sinua kyllä kaduttaa ja mietit aina, millaista sinulla olisikaan ollut jos sittenkin olisit unohtanut lapsellisen jääräpäisyytesi ja hankkinut sinäkin oman hevosen - tai vaikka useamman.
[/quote]
Juuri näin. Erinomainen esimerkki. -ap
Olen kyllä ap:n kanssa täysin samaa mieltä. Omassa tuttavapiirissäni on kaksi Velaa. ( vaikka kumpikaan ei kyllä ikinä nimittäisi itseään noin) Ja omaksi häpeäkseni en ymmärtänyt heidän ratkaisuaan aiemmin, vaan olin yksi koskas te teette lapsen kyselijöistä. Nyt itse olen myös valinnut toisin kuin valtavirta. ( eli kaksi lasta) Ja huomasin että on mahdollista haluta jotain muuta kun mitä yhteiskunta tuputtaa. ( aiemmin minut oli aivopesty luulemaan että on haluttava kaksi lasta) Ja vaikka en vela olekaan, niin ymmärrän täysin ärsytyksen siitä että olettamus on että ette ole perhe ennenkuin teillä on Se tyttö ja poika. Minullakin on täysin tuntematon naishenkilö kaupassa sanonut että kyllä teidän täytyy tehdä tuolle prinsessalle prinssi kaveriksi. Myös kysymys pikkukakkosesta on noussut usein esille. Tietenkään tätä ihmettelyä ja yhteiskunnan painostusta ei huomaa jos on tehnyt "oikein".
Jos ihmiset huolehtisivat omista asioistaan samanlaisella vimmalla kuin vatuloivat toisten ja työntävät nokkansa niihin, kuinka hyvin ihmisillä menisikään.
Taidan alkaa kysellä jokaiselta näkemältäni ei-Mersulla ajavlta, koskas aiot hommata sinäkin Mersun, kyllä sellainen vaan kannattaa jokaisen hankkia, jaa että samanlaisia autoja ne on kuin muutkin, noin voi sanoa vain sellainen jolla ei ole ollut Mersua ja vasta kun on ollut voi olla oikeasti tuota mieltä, ei tietenkään tämä minun Mersuni olekaan sama asia kuin oma mersu oma kun on aina oma vaikkei Mersuista noin ylipäätään niin pitäisikään, jos et hommaa sitä Mersua saat iankaiken miettiä millaista olisi sittenkin ollut ajaa Mersulla ja viimeistään vanhana sitten kaduttaa Mersuttomuus kun muut Mersuistaan puhuvat.
Hullunahan tuollaista paasaajaa pidettäisiin, mutta vaihdetaan Mersun tilalle lapsi, niin paasauksesta tuleekin yhtäkkiä aivan normaalia. Karseaa.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 11:02"]
197, olet siis todella siitä mieltä, ettei kukaan ole onneton vanhempana vaan lasten hankkiminen tekee kaikki onnellisiki? -ap
[/quote]
Ei, en ole sitä mieltä että kukaan ei olisi onneton vanhempana enkä myöskään sitä mieltä, että lasten hankkiminen tekee kaikki onnellisiksi. Sen sijaan olen sitä mieltä, että on virhe tulkita esim. ajankäyttöön liittyvät erimielisyydet merkiksi siitä, että ihminen on tyytymätön valintoihinsa tai yleisesti onneton elämäntilanteessaan.
Totta kai kaikissa ihmisryhmissä on onnettomia. Lapsiperheissä, (vapaaehtoisesti tai tahtomattaan) lapsettomissa, lapsensa jo maailmalle lähettäneissä.... Mutta ihmisten onnettomuuden/onnellisuuden määrää ja syitä on kyllä järjetöntä ruveta päättelemään jostakin netin avautumisketjuista. Niissähän puretaan omia tunteita. Yhtä lailla voisin nyt heittää, että ap vaikuttaa tosi onnettomalta elämässään, koska on turhautunut veloihin kohdistuvien ihmettelyjen, ymmärtämättömyyden ja ennakkoluulojen vuoksi. Jos mennään vielä pidemmälle tässä (virheellisessä) päättelyketjussa niin saattaisinpa jopa heittää, että ap on onneton, koska on lapseton ;-)
[/quote]
Mä en ole kateellinen. Mutta mä kuulun näihin, jotka ovat tehneet kolme lasta. Eihän siinä mitään järkeä muuten olisi tehdä monta lasta.
Toisaalta mulle ei ikinä ennen tullut mieleenkään jotenkin ärsyyntyä veloista. Ajattelin asiaa pelkästään positiivisena (maapallo, ja oma itsekkyys koska saa olla äiti kun kaikki muut eivät ole, ja oma itsekkyys jos on esim illanvietossa vain omat lapset huomioitavina). Tämän palstan velakeskustelut ovat tuoneet särön, mutta tässäkin tapauksessa vain joihinkin henkilöihin (tai provoihin), ei itse asiaan.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 15:45"]
[/quote]
Kateusteoria toimii joissain tapauksissa varmasti. Mutta ne, kenellä on useampi lapsi, olisivat voineet jättää lisääntymisen siihen yhteen. Yhden kanssa on paljon helpompi, ainakin kasvatus- ja hoivahommasta pääsee nopeammin eroon, yhden saa hoitoon helpommin ja on resursseja ulkoistaa asioita.
Eli noi et voi tietää jos et ole vanhempi - puheet eivät aina johdu kateudesta. Olisiko heillä yksinkertainen ja naiivi oletus siitä, että kaikki hurahtavat kuten itse? Että kaikki ovat hyviä vanhempia, ja jos mediassa joskus jotain on, se jotenkin sivuutetaan. En siis itse ajattele noin.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 15:51"]
Nyt aletaan tulla totuuden lähteille...
[/quote]
Ei välttämättä. Saattavat myös ajatella että kyllä ne hormonit tekevät tehtävänsä, esim. Vaikka naiiviahan niin on ajatella.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 13:47"]
Ei, en ole sitä mieltä että kukaan ei olisi onneton vanhempana enkä myöskään sitä mieltä, että lasten hankkiminen tekee kaikki onnellisiksi. Sen sijaan olen sitä mieltä, että on virhe tulkita esim. ajankäyttöön liittyvät erimielisyydet merkiksi siitä, että ihminen on tyytymätön valintoihinsa tai yleisesti onneton elämäntilanteessaan.
[/quote]
Ajankäyttöön liittyvät erimielisyydet eivät varmastikaan tarkoita aina sitä, että jompikumpi olisi tyytymätön vanhemmuuteen. Sen sijaan se, ettei halua viettää lainkaan aikaa lapsensa kanssa tai kertoo lapsiperhe-elämän olevan sietämätöntä, saattaa jo tarkoittaakin. Tällaisia juttuja minä tarkoitin, en riitaa tiskivuoroista tai viikonloppukaljoista kaverin kanssa. -ap
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 15:38"]
Kahvitaukojakin on...
[/quote]
Ja ne voi onneksi viettää muuallakin kuin samassa ahtaassa kopperossa. Kun väkeä on paljon, samanhenkiset hakeutuvat samaan seuraan, mutta nämä minäjamunasiat-länkyttäjät änkeytyvät työhuoneeseenkin pätemään asioillaan, joita ilmeisesti kuvttelevat todella erikoisiksi ja kiinnostaviksi. Että ihan soutuveneellä mökillä, Sundancerista olisi jo kannattanut mainitakin.