Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos jää työttömäksi ja saa 3 kk karenssin, kannattaako ilmoittautua työkkäriin heti vai vasta karenssin jälkeen?

Vierailija
01.07.2021 |

Osaisiko joku neuvoa? Mitä hyötyjä olisi ilmoittautua heti? Entä vasta karenssin jälkeen?

Kommentit (178)

Vierailija
81/178 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluat siis maata kotona toimeettomana 3 kk? 

Ei, kyllä minä töissä haluan olla ja joka päivä töitä haen. Mutta haluan tehdä sen rauhassa ilman kyykytyksiä, kun en kerran rahaakaan saa vastineeksi kyykytyksestä.

Ap

Ensimmäisen kolmen työttömyyskuukauden aikana työkkäri ei kyllä ole lainkaan kiinnostunut työntekijän tilanteesta. He kyllä soittavat aivan työnhaun alussa mutta siinä puhelussa voidaan sopia että tehtävänä on työpaikkojen hakeminen eikä todennäköisesti mitään tapahdu moneen kuukauteen.

Vierailija
82/178 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitaudu heti työttömäksi jäätyäsi työttömäksi. Jos et ole itse irtisanoutunut, ei tule karenssia. On vain lyhyt 5 päivän omavastuuaika ja sen jälkeen alat saada työttömyyskorvausta, eli liiton päivärahaa.

"Jos et ole itse irtisanoutunut, ei tule karenssia. On vain lyhyt 5 päivän omavastuuaika ja sen jälkeen alat saada työttömyyskorvausta"

.....

Mm. tämän takia ei pidä ikinä ITSE irtisanoutua. Laittakoon työnantaja pihalle...

Vain tietämättömät irtisanoutuu itse.

Mutta mitä jos työnantaja ei halua irtisanoa? Pakkohan silloin on itse irtisanoutua.

Kyllä se haluaa kun et mene töihin.

Jos ei halua siltikään erottaa niin sitten saa normipalkkaa vaikka et ole töissä = lottovoitto!

Mikä oli SUN ongelma?

TYÖNANTAJALLE se voi olla ongelma mutta ei sulle.

Jos aiheutat irtisanomisen omalla toiminnallasi, saat karenssin.

Se irtisanominen aiheutetaan siten että ei näytä tahalliselta vaan tahattomalta.

Unohdetaan, ollaan hajamielisiä...

5pv omavastuuaika on palkintona.

Ei 3 KUUKAUDEN karenssi.

Joten Suk si vit tuun

Tämä.

"Sairaalalle" ei voi antaa karenssia!

"Työsuhteen purkamisen tilanteissa karenssia ei synny, jos työsuhteen päättämiselle on ollut hyväksyttävä syy. TE-toimisto arvioi loppu viimein sen, mikä on hyväksyttävä syy. Hyväksyttävänä syynä voidaan esimerkiksi pitää purkua terveyteen liittyvien syiden perusteella."

https://www.minilex.fi/a/ty%C3%B6sopimuksen-purkaminen-ilman-karenssia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/178 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän alalla on pienet piirit ja jos olisin alkanut persei,,,lemään töissä ideana saada potkut niin sana kiirisi nopeasti muiden työnantajien korviin. En halunnut sellaista. Ap

Sairastelu ei aiheuta katenssia vaikka sut irtisanotaankin.

Migreeni...

Se haluaako kukaan enää palkata noin tam Pi ota on eri asia. Olet sairas tai et.

Vierailija
84/178 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karenssihan alkaa siitä, kun se on sinulle määrätty.

Ei siitä, kun irtisanoudut.

Väärin. Karenssi alkaa siitä irtisanoutumisesta. Jos menet työkkäriin, ja jos sinulta se edellisen työpaikan työtodistus pyydetään nähtäville ja siinä on sellainen työsuhteen päättymisen syy, joka antaa aiheen työttömyysetuuden eväämiseen, niin se karenssi määrätään ja alkaa siitä työsuhteen päättymisestä. 

Jos kuuluu työttömyyskassaan, niin siellä toki kiinnitetään huomiota siihen ettet tietyltä ajalta maksa jäsenmaksuja. 

Työttömyyskassaan pitäisi kai sitten ilmoittaa se jäsenmaksujen maksamatta tuleva aika... Hakea maksuvapautus.

Mites toi muuten on, kysyykö työkkäri enää työtodistusta, kun sinne menee ilmoittautumaan, vai mistä ne hakee ne tiedot, miksi ja millä syyllä työsuhde päättyi.

Vierailija
85/178 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluat siis maata kotona toimeettomana 3 kk? 

Ei, kyllä minä töissä haluan olla ja joka päivä töitä haen. Mutta haluan tehdä sen rauhassa ilman kyykytyksiä, kun en kerran rahaakaan saa vastineeksi kyykytyksestä.

Ap

Ensimmäisen kolmen työttömyyskuukauden aikana työkkäri ei kyllä ole lainkaan kiinnostunut työntekijän tilanteesta. He kyllä soittavat aivan työnhaun alussa mutta siinä puhelussa voidaan sopia että tehtävänä on työpaikkojen hakeminen eikä todennäköisesti mitään tapahdu moneen kuukauteen.

Jep mutta ammattisuoja alkaa kulua heti kun ilmoittautuu sinne. Ap

Vierailija
86/178 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitaudu heti työttömäksi jäätyäsi työttömäksi. Jos et ole itse irtisanoutunut, ei tule karenssia. On vain lyhyt 5 päivän omavastuuaika ja sen jälkeen alat saada työttömyyskorvausta, eli liiton päivärahaa.

"Jos et ole itse irtisanoutunut, ei tule karenssia. On vain lyhyt 5 päivän omavastuuaika ja sen jälkeen alat saada työttömyyskorvausta"

.....

Mm. tämän takia ei pidä ikinä ITSE irtisanoutua. Laittakoon työnantaja pihalle...

Mutta mitä jos työnantaja ei halua irtisanoa? Pakkohan silloin on itse irtisanoutua.

Jos ei halua siltikään erottaa niin sitten saa normipalkkaa vaikka et ole töissä = lottovoitto!

Mikä oli SUN ongelma?

Höpöhöpö

Jos pomo irtisanoi, ei tule katenssia.

Vai 5 pv omavastuuaika

” Jos aiheutat omalla moitittavalla menettelyllä työsuhteen päättymisen, karenssi on 60 päivää.”

Tam pio

Se tehdäänkin ei-moitittavasti.

Y M M Ä R R E T T Y

Onnea loppuelämään. Sitä tarvitse kun on vain 1.2 harmaata aivosoluja!

Kuulostat siltä ettet ole montaa kertaa työstä lähtenyt. Oikeassa elämässä te-toimiston lakitulkinnat vaihtelee eri kunnissa. Ei kannata lähteä kokeilemaan mitään taktiikoita. Kovin moni työnantaja ei myöskään halua palkata henkilöä joka on saanut potkut oman käytöksen takia edellisestä työstään.

Tam paxi

Vierailija
87/178 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 kk vapaalla ilman työkkäriä ja karenssia, sitten ilmoittaudut vasta työkkäriin.

Ei tule enää karensska, vaan pääset suoraan työnhakijaksi ja tyött.korvaukselle.

Vierailija
88/178 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ilmoittautuu työttömäksi vasta tuon kolmen kuukauden jälkeen, niin on syytä varautua siihen että voi mennä toistakin kuukautta siihen ennen kuin alkaa työttömyyskorvaukset tulla tilille, jos ilmenee jotain selvitystarpeita.

Vierailija
89/178 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pitkään odottanut että pääsisin eroon tästä kamalasta työpaikasta. Hakenut uutta työtä sitä saamatta. Säästänyt kymppitonnin 3 kk karenssia varten jotta voin ottaa loparit vihdoin. En kuitenkaan halua että työkkäri ahdistelee minua sen 3 kk aikana kun en tukiakaan saa jotta voin rauhassa hakea töitä menettämättä siinä samalla ammattisuojaa. Ap

Ei niillä ole aikaa sua ahdistella. Olin itse noin vuoden työttömänä ja sieltä soitettiin koko aikana 3 kertaa. Aina kysyttiin, että tarvitsetko sitä ja tätä, vastasin että en tarvitse, pärjään kyllä ja hakemuksia menee eteenpäin koko ajan. Se oli ok ja mukavaa päivänjatkoa. Toki osa saatetaan laittaa johonkin cv:n tekokurssille tms aikaisemmin, mutta ei siinä kolmessa kuukaudessa vielä mitään tapahdu.

Vierailija
90/178 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse irtisanoutunut, ja 3kk karenssi on kyllä varma kohdallani.

Ap

Jos tule toimeen omillasi, niin työvoimatoimistoon ei pakoteta menemään asiakkaaksi. Jos kuitenkin tarvitset yhteiskunnan tukea, toimeentulotukea tms., työkkäriin pitäisi mennä asiakkaaksi. 

Karenssi määrätään sitten kun ilmoittaudut, ihan sama vaikka menisit neljän kuukauden päästä työsuhteesi päättämisestä, irtisanoutumisesi menee käsittelyyn.

Ammattiliiton työttömyyskassa odottaa kyllä sinun hakevan maksuvapautusta sille ajalle jolta et jäsenmaksuja maksa... Tai jotain tietoa odottavat kuitenkin syyksi sille, ettei jäsenmaksuja tule.

Vierailija
91/178 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvapalstaltahan näitä karenssiasioita kannattaakin kysellä. Mitäpä ap jos laittaisit työkkäriin sähköpostia ja kysyisit sieltä? Noin sulle jää kirjallinen vastauskin.

Huono ajatus. Mikään te-toimiston etukäteen lähettämä sähköposti ei sido työttömyysetuuden maksajaa tai te-toimistoa vaikka miten olisi kirjallisena. Päätökset tehdään lakien ja ohjeiden mukaan, vaikka te-toimisto olisi antanut väärää tietoa.

Ohjeen ap onkin jo löytänyt te-toimiston sivuilta ja ymmärtänyt karenssin määräytymisen oikein. Eli karenssi alkaa työsuhteen päättymispäivästä ja voidaan siis määrätä takautuvasti.

Aikaisemmin ilmoittautumisesta keksin yhden hyvän puolen: te-toimisto käsittelee ilmoittautumisesi heti. Eli sitten jos/kun alat saada työttömyysetuutta, hakemuksesi käsitellään nopeammin kun ei kassan/kelan tarvitse odottaa te-toimiston lausuntoa kun se on jo valmiina. 

Vierailija
92/178 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa edes lukea ketjua, mutta kannattaa ilmoittautua vasta kun 3kk on päättymäisillään. Karenssi lasketaan alkaneeksi työsuhteen päättymistä seuraavasta päivästä, 90 päivää kestää. Kassaa varten kannattaa ilmoittautua kuitenkin puolen vuoden sisään, koska sitä pidemmältä ei makseta takautuvasti.

Ei mitään järkeä ilmoittautua karenssin aikana, koska et saa mitään tukia silloin kuitenkaan. Ja karenssi kuluu kyllä, työkkäri katsoo sen sitten vain kuluneeksi jo, jos 90 päivää on kulunut. Vaikka et olisi sen 90 päivän aikana ilmoittanut työkkäriin yhtään mitään.

Viimeisimmän vuoden sisään kokemus tasan samasta tilanteesta. Kassana YTK.

Vierailija
93/178 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju täynnä ihan päinvastaisia väitteitä varmana tietona esitettynä.

Vierailija
94/178 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketju täynnä ihan päinvastaisia väitteitä varmana tietona esitettynä.

No mikä on totuus?

Vierailija
95/178 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.....

Mikä oli SUN ongelma?

Se irtisanominen aiheutetaan siten että ei näytä tahalliselta vaan tahattomalta.

Unohdetaan, ollaan hajamielisiä...

5pv omavastuuaika on palkintona.

Ei 3 KUUKAUDEN karenssi.

Joten Suk si vit tuun

Tämä.

"Sairaalalle" ei voi antaa karenssia!

"Työsuhteen purkamisen tilanteissa karenssia ei synny, jos työsuhteen päättämiselle on ollut hyväksyttävä syy. TE-toimisto arvioi loppu viimein sen, mikä on hyväksyttävä syy. Hyväksyttävänä syynä voidaan esimerkiksi pitää purkua terveyteen liittyvien syiden perusteella."

https://www.minilex.fi/a/ty%C3%B6sopimuksen-purkaminen-ilman-karenssia

Silloin sinun tulee ensin olla sairauslomalla melkein vuosi.

Vierailija
96/178 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös siellä ole selkeästi sanottu, että työttömyys alkaa siitä päivästä kun ilmoitaudut työttömyystpimistoon. Myös omavastuuaika alkaa aikaisintaan siitä. Ei kaikki ilman työtä olevat ole työttömiä.

Vierailija
97/178 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös siellä ole selkeästi sanottu, että työttömyys alkaa siitä päivästä kun ilmoitaudut työttömyystpimistoon. Myös omavastuuaika alkaa aikaisintaan siitä. Ei kaikki ilman työtä olevat ole työttömiä.

Omavastuuaika on eri kuin karenssi.

Ap

Vierailija
98/178 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kyllä ymmärtänyt sen niin että karenssi alkaa kun ilm. työkkäriin. Jos olen oikeassa niin kannattaa ilm. heti työttömäksi niin karenssi alkaa kulua heti.

Väärin. Alkaa irtisanomispäivästä.

Pohdin tätä vielä, että kai se karenssi alkaa vasta työsuhteen päättymispäivää seuraavana päivänä eikä irtisanomis/irtisanoutumispäivänä.

Ap

Täällä on hirveästi väärää tietoa! Sun arviosi on oikein. Sillä ei ole merkitystä milloin ilmoittaudut, mahdollinen karenssi kuluu koko ajan ja 90 pv jälkeen sitä ei tutkita (jos ilmoittaudut vasta sitten).

Vierailija
99/178 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saanut tuon 3kk karenssia niin hae vaan suoraan bööööörnautti eläkkeelle, koska itse aiheutettu.

Vierailija
100/178 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Karenssi määrätään sitten kun ilmoittaudut, ihan sama vaikka menisit neljän kuukauden päästä työsuhteesi päättämisestä, irtisanoutumisesi menee käsittelyyn."

EI EI. Jos ap ilmoittautuu esim. 4kk työsuhteen päättymisestä ja ilmoittaa että irtisanoutui tuolloin (yli 90pv sitten), niin ei sitä selvitetä. Koska mahdollinen karenssiaika olisi jo kulunut!