Jos jää työttömäksi ja saa 3 kk karenssin, kannattaako ilmoittautua työkkäriin heti vai vasta karenssin jälkeen?
Osaisiko joku neuvoa? Mitä hyötyjä olisi ilmoittautua heti? Entä vasta karenssin jälkeen?
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Kuulutko työttömyyskassaan?
Kuulun kyllä.
Ap
Karenssihan alkaa siitä, kun se on sinulle määrätty.
Ei siitä, kun irtisanoudut.
Minä olen kyllä ymmärtänyt sen niin että karenssi alkaa kun ilm. työkkäriin. Jos olen oikeassa niin kannattaa ilm. heti työttömäksi niin karenssi alkaa kulua heti.
Vierailija kirjoitti:
Onko todella näin?
Olen käsittänyt että 3 kk karenssi alkaa juoksemaan siitä päivästä kun työsuhde paperilla päättyy.
Ap
Maksaako liitto ansiosidonnaista jos ei ole ilmottautunut työttömäksi? Eikö pidä olla kuitenkin virallisesti työtön työhakija?
Mistä se karenssi tulisi jos et ole työtön työhakija työkkärissä? Kuka sen sulle määrää? Sinä itse vai naapurin Pirjo?
Vierailija kirjoitti:
Maksaako liitto ansiosidonnaista jos ei ole ilmottautunut työttömäksi? Eikö pidä olla kuitenkin virallisesti työtön työhakija?
Liitto maksaa vain jos on virallisesti työtön työnhakija. Mutta ei tietenkään maksa sen 3 kk karenssin aikana mitään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kyllä ymmärtänyt sen niin että karenssi alkaa kun ilm. työkkäriin. Jos olen oikeassa niin kannattaa ilm. heti työttömäksi niin karenssi alkaa kulua heti.
Väärin. Alkaa irtisanomispäivästä.
Kyllä se karenssi alkaa siitä kun ilmottaudut työkkäriin.
Ilmoitaudu heti työttömäksi jäätyäsi työttömäksi. Jos et ole itse irtisanoutunut, ei tule karenssia. On vain lyhyt 5 päivän omavastuuaika ja sen jälkeen alat saada työttömyyskorvausta, eli liiton päivärahaa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä se karenssi tulisi jos et ole työtön työhakija työkkärissä? Kuka sen sulle määrää? Sinä itse vai naapurin Pirjo?
Karenssin määrää työkkäri. Mutta kyse on siitä, että pitääkö ilmoittautua työkkäriin heti kun irtisanoutuu eikä ole uutta työtä vai voiko odottaa sen 3 kk ajan (karenssi) ja ilmoittautua vasta sitten.
Rahaahan ei kukaan minulle maksa sen ekan 3 kk aikana tein niin tai näin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitaudu heti työttömäksi jäätyäsi työttömäksi. Jos et ole itse irtisanoutunut, ei tule karenssia. On vain lyhyt 5 päivän omavastuuaika ja sen jälkeen alat saada työttömyyskorvausta, eli liiton päivärahaa.
Olen itse irtisanoutunut, ja 3kk karenssi on kyllä varma kohdallani.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen siis ollut siinä käsityksessä että työkkäri voi määrätä karenssin myös taannehtivasti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohdin tätä vielä, että kai se karenssi alkaa vasta työsuhteen päättymispäivää seuraavana päivänä eikä irtisanomis/irtisanoutumispäivänä.
Ap
Etsi tietoa työttömyyskassasi sivuilta tai soita sinne. Täältä saat joka kommentoijalta eri vastauksen.
Vierailija kirjoitti:
Etsi tietoa työttömyyskassasi sivuilta tai soita sinne. Täältä saat joka kommentoijalta eri vastauksen.
Ei löydy tähän kysymykseen nettisivuilta vastausta. Ja kai täällä joku tietää, moni on ollut kuitenkin työttömänä joskus tai on nyt.
Ap
Karenssi alkaa irtisanoutumista seuraavana päivänä, ilmottautui työkkäriin tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko todella näin?
Olen käsittänyt että 3 kk karenssi alkaa juoksemaan siitä päivästä kun työsuhde paperilla päättyy.
Ap
Miten karenssi voi mielestäsi alkaa "juoksemaan", jos TE ei ole sitä vielä voinut edes määrätä?
Lopetin aikanaan yrittäjänä. Olin lopettamisen jälkeen 10 kk kotihoidontuella. Ilmoittautuessani työkkäriin minua uhattiin karenssilla. Onneksi lakitekstistä löytyi pykälä, jonka mukaan työttömyyskorvausta ei voida maksaa yrittäjyyden lopettamisen jälkeiseltä neljältä kuukaudelta. Silti jouduin täyttämään raamatun paksuisen nivaskan selvityksiä lopettamisestani. Karenssia ei siis onneksi tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin näin! Tasan varmasti!
Kun ilmottaudut työkkäriin vaikkapa 3kk 2päivää siitä kun otit loparit (ilmeisesti ilman semmoista syytä jolla karenssin välttäisi), niin työkkäri katsoo sun työtodistusta ja tekee karenssipäätöksen alkaneeksi irtisanoutumisoäivästä. Piste.
Voit tietty ilmottautua aikaisemminkin, jos haluat esim jollekin työkkärin kurssille hakea tai muuta palvelua.
Mutta karenssi alkaa xxja kestää ja srn xx päivä ja sen pituinen se.
Kuulutko työttömyyskassaan?