Jos jää työttömäksi ja saa 3 kk karenssin, kannattaako ilmoittautua työkkäriin heti vai vasta karenssin jälkeen?
Osaisiko joku neuvoa? Mitä hyötyjä olisi ilmoittautua heti? Entä vasta karenssin jälkeen?
Kommentit (178)
Siellähän se te-toimiston sivulla lukee ihan selvästi että
"Jos eroat työstä ilman pätevää syytä, korvaukseton määräaika eli karenssi on 90 päivää työsuhteen päättymisestä."
Eli työsuhteen päättymispäivästä eikä suinkaan siitä päivästä kun ilmoittaudut työttömäksi.
Ja vastaus kysymykseen riippuu ihan itsestäsi. Onko sinulle jotain hyötyä/tarvetta te-toimistolle muutenkin kuin työttömyysetuuden muodossa? Jos on niin silloin voi olla kannattavaa ilmoittautua heti, jos ei niin mitäpä sitä suotta ilmoittautumaan. Itse en ilmoittautuisi ennen kuin 3kk on kulunut mutta tästä päätät itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitaudu heti työttömäksi jäätyäsi työttömäksi. Jos et ole itse irtisanoutunut, ei tule karenssia. On vain lyhyt 5 päivän omavastuuaika ja sen jälkeen alat saada työttömyyskorvausta, eli liiton päivärahaa.
Olen itse irtisanoutunut, ja 3kk karenssi on kyllä varma kohdallani.
Ap
Jos tule toimeen omillasi, niin työvoimatoimistoon ei pakoteta menemään asiakkaaksi. Jos kuitenkin tarvitset yhteiskunnan tukea, toimeentulotukea tms., työkkäriin pitäisi mennä asiakkaaksi.
Karenssi määrätään sitten kun ilmoittaudut, ihan sama vaikka menisit neljän kuukauden päästä työsuhteesi päättämisestä, irtisanoutumisesi menee käsittelyyn.
Ammattiliiton työttömyyskassa odottaa kyllä sinun hakevan maksuvapautusta sille ajalle jolta et jäsenmaksuja maksa... Tai jotain tietoa odottavat kuitenkin syyksi sille, ettei jäsenmaksuja tule.
Itse kuuluin kassaan ja olin maksanut jo vuosimaksun eli ei ollut ongelmia tuon asian kanssa vaikka useampaan kuukauteen en ollutkaan töissä enkä virallisesti työtönkään. Liiton maksuissa voi olla eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän työkkäriin tarvii ilmoittautua ollenkaan. MUTTA jos olet rahaa vailla, niin mahdollisimman nopeasti kannattaa ottaa yhteyttä.
Mutta miksi heti, kun on aivan selvää, että 3 kk aikana en euroakaan tule saamaan.
Ap
Ei sinun tarvitse ilmoittautua heti, ei ensi viikolla, ei kolmen kuukauden päästä, ei jouluna eikä koskaan.
Se on ihan sinun itsesi päätettävissä, kuinka kauan pysyttelet poissa työmarkkinoilta etkä hae työttömyyskorvaus.
Karenssi alkaa vasta ensimmäisestä ilmoittautumispäivästä, vaikka olisit ollut ennen sitä vuosia työttömänä., jos siihen katsotaan olevan aihetta. Lukutaitoisena kansalaisena sinä olisit tämän tiedon löytänyt jo monelta viranomaissivulta, joita on tähän mennessä mainittu moneen kertaan.
Ei löytynyt yhdeltäkään sivulta. Heitä siis linkkiä kehiin lukutaitoisena.
Jos nyt sattuisi tuollainen pykälä löytymään (en usko että löytyy) niin silloin sen voi kiertää niin että ilmoittautuu ja ottaa karenssin ja sen jälkeen katkaisee työnhaun. Näin karenssi on otettu ja kärsitty vaikka työttömänä ei ole ollutkaan.
Karenssi alkaa kulua irtisanomista seuraavasta päivästä. Jos Ap olisi irtisanoutunut helmikuussa ja elellyt säästöillä ja ilmoittautuu tänään työkkäriin, työkkäri ei enää edes tutki irtisanoutumista koska siitä on yli 3 kk. Ja tämä on fakta.
T. Työkkärin täti
Miten helkutissa tästä kysymyksestä saadaan näinkin monen sivun kädenvääntö? Eikö voi vain soittaa vaikka sinne työkkäriin ja kysyä, että jos irtisanoudun ilman pätevää syytä, mistä alkaen karenssi lasketaan?
Vierailija kirjoitti:
Mistä se karenssi tulisi jos et ole työtön työhakija työkkärissä? Kuka sen sulle määrää? Sinä itse vai naapurin Pirjo?
Ei tule karenssia, mutta eipä myöskään voi silloin saada työttömyyskorvausta. Työttömyyskorvauksen maksamisen edellytyksenä on ilmoittautuminen TE-toimistoon työttömäksi työnhakijaksi ja työnhaun pitäminen siellä voimassa.
Vierailija kirjoitti:
Karenssi alkaa kulua irtisanomista seuraavasta päivästä. Jos Ap olisi irtisanoutunut helmikuussa ja elellyt säästöillä ja ilmoittautuu tänään työkkäriin, työkkäri ei enää edes tutki irtisanoutumista koska siitä on yli 3 kk. Ja tämä on fakta.
T. Työkkärin täti
Näin juuri. Mutta kassasta ei saa rahaa, ennen kuin on työkkäriin ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi ja ne ei maksa jälkikäteen, vasta kun on ollut työtön työnhakija kirjoilla. Lisäksi ekan hakemuksen käsittely voi olla mitä vain 2vkoa - 3kk että itse ainakin ilmoittautuisin heti ja kärsisin sen karenssin ja laittaisin hakemuksen sisään jo, ompahan käsitelty jo valmiiksi esim päivärahan määrä ja saa ekat rahat sitten kun karenssi ohi.
Vierailija kirjoitti:
TE-palveluiden kanssa ilmoittautumiset sun muut asiat kannattaa hoitaa aina jos mahdollista etukäteen, ei ainakaan itse viivytellen.
Mitä siitä seuraa jos viivyttelee?
Terveisin henkilö joka ei tosiaankaan ole ilmoittautunut heti työsuhteen päättyessä ja mitään ei ole seurannut "viivyttelystä". Kyllä Suomessa saa ottaa omaa lomaa jos niin haluaa ja etsiä sinä aikan ihan omatoimisesti töitä jos huvittaa ilman te-toimistoa.
Vierailija kirjoitti:
Miten helkutissa tästä kysymyksestä saadaan näinkin monen sivun kädenvääntö? Eikö voi vain soittaa vaikka sinne työkkäriin ja kysyä, että jos irtisanoudun ilman pätevää syytä, mistä alkaen karenssi lasketaan?
Voi soitella ja kysyä mutta vastauksiin ei kannata täysin luottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä se karenssi tulisi jos et ole työtön työhakija työkkärissä? Kuka sen sulle määrää? Sinä itse vai naapurin Pirjo?
Ei tule karenssia, mutta eipä myöskään voi silloin saada työttömyyskorvausta. Työttömyyskorvauksen maksamisen edellytyksenä on ilmoittautuminen TE-toimistoon työttömäksi työnhakijaksi ja työnhaun pitäminen siellä voimassa.
Ilmoittautui tai ei niin ap ei saa 90 päivän ajalta työttömyyskorvausta (ei takautuvasti eikä muutenkaan) ja tämän hän myös itse tietää. Näin ollen parempi kun ei ilmoittautudu (jos ei sitten ole hakeutumassa esim. typo-koulutukseen jolloin työnhaun käsittääkseni on oltava voimassa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TE-palveluiden kanssa ilmoittautumiset sun muut asiat kannattaa hoitaa aina jos mahdollista etukäteen, ei ainakaan itse viivytellen.
Terveisin henkilö joka ei tosiaankaan ole ilmoittautunut heti työsuhteen päättyessä ja mitään ei ole seurannut "viivyttelystä". Kyllä Suomessa saa ottaa omaa lomaa jos niin haluaa ja etsiä sinä aikan ihan omatoimisesti töitä jos huvittaa ilman te-toimistoa.
Työssäoloehto pitää kerryttää uudelleen jos on yli 6 kk poissa työmarkkinoilta ilman hyväksyttävää syytä. Itsenäinen työnhaku ei ole hyväksyttävä syy.
T. Työkkärin täti
Olen itse ollut tilanteessa, jossa minulla oli kivasti säästöjä, ja olin äärimmäisen uupunut työhöni. Irtisanouduin työstäni, enkä puoleen vuoteen ilmoittautunut työkkäriin tai mihinkään muuallekaan, koska halusin vain jonkin aikaa elää ja hengähtää ilman että joku hengittää niskaan.
Kun sitten lopulta ilmoittauduin työkkäriin, karenssi oli ollut ja mennyt (3kk eteenpäin siitä kun olin irtisanonut itseni). En muista ehdinkö kuitenkaan mitään tukia edes saada, kun työllistyin aika pian sen jälkeen kun aloin taas katselemaan uutta työtä.
Joku täällä kommentoi, että TE-toimiston väkeä muka kiinnostaisi, miksi joku on ollut niin kauan pois työelämästä. Ei se heitä kiinnosta, mutta toki työhaastattelussa asia voi tulla puheeksi, kun CV:ssä on aukko. Ei silti estänyt työllistymistä minulla ainakaan.
Ja voin myös kertoa, että en ole katunut irtisanoutumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työssäoloehto pitää kerryttää uudelleen jos on yli 6 kk poissa työmarkkinoilta ilman hyväksyttävää syytä. Itsenäinen työnhaku ei ole hyväksyttävä syy.
T. Työkkärin täti
Kiitos kun kommentoit. Eli jos työsuhteeni päättyy 31.7 niin karenssi alkaa 1.8. Jos lusin sen 90 päivää ja ilmoittaudun heti silloin marraskuun alussa niin asiassa ei ole mitään riskejä tai minulle aiheudu haittaa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Työkkärin täti
Kiitos kun kommentoit. Eli jos työsuhteeni päättyy 31.7 niin karenssi alkaa 1.8. Jos lusin sen 90 päivää ja ilmoittaudun heti silloin marraskuun alussa niin asiassa ei ole mitään riskejä tai minulle aiheudu haittaa?
Ap
Jos käsittelen uutta asiakasta joka on "lusinut" 90 päivää irtisanoutumisen jälkeen ja en huomaa hänen tilanteessaan mitään muuta selvitettävää, annan maksavan lausunnon kassalle tai Kelalle. En tiedä onko maksajilla jotain omia toimintatapoja. Toki kannattaa huomioida se, että käsittelyaika on 2 viikkoa ja se voi venyä siitä vielä 4 viikkoa, jos tilanteesi on sellainen että sitä täytyy selvitellä (esim yritysosakkuuksia jne).
T. Työkkärin täti
Vierailija kirjoitti:
Työkkäriin soittaminen on kyllä a) vaikeaa, käytännössä joutuu odottelemaan takaisinsoittoa joka tulee tai ei tule, b) onnistuessaan erittäin suuri riski saada väärää tai harhaanjohtajaa tietoa, jonka mukaan toimiminen koituu tuensaajalle haitaksi
t: entinen ja ehkä tulevakin te-toimen asiakas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut odotusajasta? Eli korvaukset poikki 4kk ajan vaikka onkin ilmottautunut työttömäksi ja pitää asiakkuden voimassa? Ikinä kuullutkaan, mitähäh?
Tämmöisen kuitenkin lakiin laittoivat. Jaa miksikö? No kun yhteen aikaan oli tapana ihmisillä lähteä talveksi etelään aurinkoon lomailemaan taikka esim goalle rentoutumaan riippumattoon. Sitten toukokuussa takaisin ja työkkärin rahoille suoraan. Siihen pantiin stoppi:
Jos olet omilla lomilla yli 6kk, niin korvauksia aletaan maksamaan uudestaan vast 4kk odotusajan jälkeen. Revippä siitä. Ja päivälleen 6kk on raja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Työkkärin täti
ApJos käsittelen uutta asiakasta joka on "lusinut" 90 päivää irtisanoutumisen jälkeen ja en huomaa hänen tilanteessaan mitään muuta selvitettävää, annan maksavan lausunnon kassalle tai Kelalle. En tiedä onko maksajilla jotain omia toimintatapoja. Toki kannattaa huomioida se, että käsittelyaika on 2 viikkoa ja se voi venyä siitä vielä 4 viikkoa, jos tilanteesi on sellainen että sitä täytyy selvitellä (esim yritysosakkuuksia jne).
T. Työkkärin täti
Vaihteleeko tämä kunnittain kuten tässä ketjussa on väitetty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Työkkärin täti
Tämä unohtui tosiaan tuohon laittaa että jos on poissa yli 6kk niin ansiosidonnaista ei saa. Itse olen ollut vähemmän kuin 6kk joka kerta kun näin olen toiminut. Ilmeisesti kuitenkin saisi työmarkkinatukea vaikka katko olisikin yli 6kk?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Työkkärin täti
ApJos käsittelen uutta asiakasta joka on "lusinut" 90 päivää irtisanoutumisen jälkeen ja en huomaa hänen tilanteessaan mitään muuta selvitettävää, annan maksavan lausunnon kassalle tai Kelalle. En tiedä onko maksajilla jotain omia toimintatapoja. Toki kannattaa huomioida se, että käsittelyaika on 2 viikkoa ja se voi venyä siitä vielä 4 viikkoa, jos tilanteesi on sellainen että sitä täytyy selvitellä (esim yritysosakkuuksia jne).
T. Työkkärin täti
Vaihteleeko tämä kunnittain kuten tässä ketjussa on väitetty?
Laki on kaikille sama.
Sinusta tulee työtön työnhakija sinä päivänä kun ilmoittaudut työvoimatoimistoon.
Karenssi määrätään kuitenkin alkamaan siitä päivästä, joka on ollut työsuhteen päättymistä seuraava päivä, vai onko se arkipäivä...
Katsos kun työttömyysetuuttakin voi hakea takautuvana....