Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos jää työttömäksi ja saa 3 kk karenssin, kannattaako ilmoittautua työkkäriin heti vai vasta karenssin jälkeen?

Vierailija
01.07.2021 |

Osaisiko joku neuvoa? Mitä hyötyjä olisi ilmoittautua heti? Entä vasta karenssin jälkeen?

Kommentit (178)

Vierailija
41/178 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et voisi ilmoittautua sinne työkkäriin heti kun olet irtisanoutunut? Taitaa olla mielessä vain, että saisit lomailla sen karenssin ajan.

Haluan että ammattisuoja ei kuluisi karenssin aikana.

Ap

Vierailija
42/178 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitaudu heti työttömäksi jäätyäsi työttömäksi. Jos et ole itse irtisanoutunut, ei tule karenssia. On vain lyhyt 5 päivän omavastuuaika ja sen jälkeen alat saada työttömyyskorvausta, eli liiton päivärahaa.

"Jos et ole itse irtisanoutunut, ei tule karenssia. On vain lyhyt 5 päivän omavastuuaika ja sen jälkeen alat saada työttömyyskorvausta"

.....

Mm. tämän takia ei pidä ikinä ITSE irtisanoutua. Laittakoon työnantaja pihalle...

Vain tietämättömät irtisanoutuu itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/178 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kyllä ymmärtänyt sen niin että karenssi alkaa kun ilm. työkkäriin. Jos olen oikeassa niin kannattaa ilm. heti työttömäksi niin karenssi alkaa kulua heti.

Väärin. Alkaa irtisanomispäivästä.

Miten se karenssi voi muka alkaa, jos ei ole edes ilmoittautunut työttömäksi? Lukeeko TE irtisanoutuvan ajatuksia telepaattisesti?

Vierailija
44/178 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työstä eroaminen

Jos eroat työstä ilman pätevää syytä, korvaukseton määräaika eli karenssi on 90 päivää työsuhteen päättymisestä."

Sanoo TE-toiminston sivut.

Ap

Vierailija
45/178 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne sitä karenssia saa muutoin edes virallisesti lätkäistyä kuin että ilmoittaudut työttömäksi ja heille selviää asioiden laita.

Onneksi karenssin ajalle voi saada toimeentulotukea.

Vierailija
46/178 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse irtisanoin osa-aikatyöni ja olin sen kuukauden vielä töissä. Sitten sairastuin ja sen takia työkkärissä käynti siirtyi kahdella viikolla.

Ei heitä kiinnosta sen kahden viikon aika, mutta kun en ollut työttömänä työnhakijana, niin en saanut mitään korvaustakaan. Karenssi lähti juoksemaan siitä päivästä, kun työkkärissä kävin. Ja se kesti sitten kuukauden, mulla oli lieventäviä asianhaaroja. Ehdin tosin työllistyä muualle lähes samantien.

Vierailija
47/178 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP irtisanoutunut eikä tiedä miten se vaikuttaa omaan tilanteeseen eikä mitä pitäisi nyt tehdä.

Kuitenkin irtisanouduit.

Ostit sian säkissä.

Heh

Vierailija
48/178 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kantsis melkein olla ilmottautumatta työkkäriin ollenkaan ennen 3kk karenssin loppua koska jos saat toisen karenssin, joudut 5 vuoden ikikarenssiin ja et saa yhteiskunnalta mitään tukia mistään.

Vierailija
49/178 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne sitä karenssia saa muutoin edes virallisesti lätkäistyä kuin että ilmoittaudut työttömäksi ja heille selviää asioiden laita.

Onneksi karenssin ajalle voi saada toimeentulotukea.

ei välttämättä saa ilman sossun kanssa suunnitelman tekoa. Ja sekin tulee olemaan 40% alennettu.

Vierailija
50/178 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Työstä eroaminen

Jos eroat työstä ilman pätevää syytä, korvaukseton määräaika eli karenssi on 90 päivää työsuhteen päättymisestä."

Ap

Silläpä fiksut ei eroa ITSE.

Tekee vaikka työn huonosti että työnantaja joutuu irtisanomaan. Silloin ei tule kuin 5pv rahaton omavastuuaika, joka on vähän eri kuin 3kk rahaton karenssi!

Jos työnantaja irtisanoi vielä laittomasti niin saa päälle kuukausien tulot.

Eroamalla sinä pelastit työnantajan - et itseäsi!

Voiko tyh mem pää olla!

Vierailija
51/178 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitaudu heti työttömäksi jäätyäsi työttömäksi. Jos et ole itse irtisanoutunut, ei tule karenssia. On vain lyhyt 5 päivän omavastuuaika ja sen jälkeen alat saada työttömyyskorvausta, eli liiton päivärahaa.

"Jos et ole itse irtisanoutunut, ei tule karenssia. On vain lyhyt 5 päivän omavastuuaika ja sen jälkeen alat saada työttömyyskorvausta"

.....

Mm. tämän takia ei pidä ikinä ITSE irtisanoutua. Laittakoon työnantaja pihalle...

Mutta mitä jos työnantaja ei halua irtisanoa? Pakkohan silloin on itse irtisanoutua.

Vierailija
52/178 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Työstä eroaminen

Ap

Silläpä fiksut ei eroa ITSE.

Tekee vaikka työn huonosti että työnantaja joutuu irtisanomaan. Silloin ei tule kuin 5pv rahaton omavastuuaika, joka on vähän eri kuin 3kk rahaton karenssi!

Jos työnantaja irtisanoi vielä laittomasti niin saa päälle kuukausien tulot.

Eroamalla sinä pelastit työnantajan - et itseäsi!

Voiko tyh mem pää olla!

Tuo on törkeää työnantajaa kohtaan.

Vierailija
53/178 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän työkkäriin tarvii ilmoittautua ollenkaan. MUTTA jos olet rahaa vailla, niin mahdollisimman nopeasti kannattaa ottaa yhteyttä.

Mutta miksi heti, kun on aivan selvää, että 3 kk aikana en euroakaan tule saamaan.

Ap

Ei sinun tarvitse ilmoittautua heti, ei ensi viikolla, ei kolmen kuukauden päästä, ei jouluna eikä koskaan.

Se on ihan sinun itsesi päätettävissä, kuinka kauan pysyttelet poissa työmarkkinoilta etkä hae työttömyyskorvaus.

Karenssi alkaa vasta ensimmäisestä ilmoittautumispäivästä, vaikka olisit ollut ennen sitä vuosia työttömänä., jos siihen katsotaan olevan aihetta. Lukutaitoisena kansalaisena sinä olisit tämän tiedon löytänyt jo monelta viranomaissivulta, joita on tähän mennessä mainittu moneen kertaan.

Vierailija
54/178 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Työstä eroaminen

Kyllä. Mutta tällöin te-toimiston oletus on että henkilö on ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi heti ensimmäisestä päivästä alkaen. Olen itse ollut samassa tilanteessa, irtisanouduin ja kärsin 3kk:n karenssin. Karenssin langettaa te-toimisto ja se alkaa heti irtisanoutumista seuraavasta päivästä eli ensimmäisestä työttömyyspäivästä (ilmoittautua täytyy heti). Jos et ilmoittaudu, niin 3 kuukautta alkaa vasta ilmoittautumispäivästä. Minua ei ainakaan kukaan sen 3kk:n aikana 'ahdistellut'. Sittemmi n sain työpaikan ja nyt tyytyväisenä paremmassa työssä ja paremmalla palkalla.

Vierailija
55/178 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain 3kk karenssin ja ilmoittauduin työnhakijaksi vasta karenssin jälkeen. 5pv omavastuuaika, ennenkuin liiton päivärahan maksaminen alkoi.

Vierailija
56/178 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat vaikka mennä työkokeiluun jonnekin, taikka jonnekin työkkärin kurssille, niin pitää olla ilmottautuneena. Rahaa ei makseta ennenkuin karenssi on kärsitty. Alkaa irtisanoutumisoäivää seuraavasta laskemaan.

Kassat ei maksa takautuvasti korvauksia kuin max 4 kuukaudelta. Näin tuli yllärinä kaverille, jolla oli rahaa ja muuta puuhaa, niin ettei muistanut tehdä hakemuksia kuukausiin. Vaikka olikin siis ilmottautunyt ja haku voimassa ja maksulausunto tehtynä. Eipä maksettukaan. Asenne oli vähän semmoinen, että ”jos sä kerran voit unohtaa hakea rahojas niin et sä niitä sitten kovin paljon tarviikkaan”.

Vierailija
57/178 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.....

Mutta mitä jos työnantaja ei halua irtisanoa? Pakkohan silloin on itse irtisanoutua.

Kyllä se haluaa kun et mene töihin.

Jos ei halua siltikään erottaa niin sitten saa normipalkkaa vaikka et ole töissä = lottovoitto!

Mikä oli SUN ongelma?

TYÖNANTAJALLE se voi olla ongelma mutta ei sulle.

Vierailija
58/178 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.....

Joo minulla on juuri tämä tilanne.

Ap

Vierailija
59/178 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän työkkäriin tarvii ilmoittautua ollenkaan. MUTTA jos olet rahaa vailla, niin mahdollisimman nopeasti kannattaa ottaa yhteyttä.

Mutta miksi heti, kun on aivan selvää, että 3 kk aikana en euroakaan tule saamaan.

Ap

Ei sinun tarvitse ilmoittautua heti, ei ensi viikolla, ei kolmen kuukauden päästä, ei jouluna eikä koskaan.

Se on ihan sinun itsesi päätettävissä, kuinka kauan pysyttelet poissa työmarkkinoilta etkä hae työttömyyskorvaus.

Karenssi alkaa vasta ensimmäisestä ilmoittautumispäivästä, vaikka olisit ollut ennen sitä vuosia työttömänä., jos siihen katsotaan olevan aihetta. Lukutaitoisena kansalaisena sinä olisit tämän tiedon löytänyt jo monelta viranomaissivulta, joita on tähän mennessä mainittu moneen kertaan.

Väärin!

Vierailija
60/178 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

TE-palveluiden kanssa ilmoittautumiset sun muut asiat kannattaa hoitaa aina jos mahdollista etukäteen, ei ainakaan itse viivytellen.