Onko Suomessa muka näin matala elintaso?
Olen yliopistosta pian valmistuva 26-vuotias. Työllistävälle alalle, mutta kaikki hyvät työmahdollisuudet ovat pk-seudulla. Olen tässä viimeisen vuoden aikana alkanut todella ynnäilemään taloudellisia realiteetteja ja tämä tuntuu aika masentavalta.
Valmistuttuani palkkatasoni tulee olemaan bruttona jotain 3 500e kuukaudessa. Nettona käteen jäisi siis jotain 2 500e/kk. Asuntolainaa minulle myönnettäisiin ehkä 200 000 euron verran säästettyäni pari vuotta. Sillä saa Helsingin-Espoon-Vantaan seudulta kaksion rupuisesta lähiöstä. Tällöin asumismenot olisivat sen reilu tonnin kuussa. Vaihtoehtoisesti voisin muuttaa kauemmas ja ostaa vanhan rivitalonpätkän, mutta silloin tarvitsisin auton, mikä tietää monia satoja euroja lisää menoja kuussa.
Kysymys kuuluu, että miten ihmisillä on varaa hankkia lapsia, käydä lomalla tai asua omakotitalossa tai ylipäätään asunnossa, mikä ei ole 70-luvun luukku? Tapahtuuko tämä kaikki rikkaiden vanhempien avustuksella? Mediaanipalkka on kuitenkin Suomessa siellä 3 000€/kk tuntumassa.
Onko nuorten korkeakoulutettujen aikuisten elintaso parempi jossain muualla? Minne kannattaisi muuttaa?
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei välttämättä paranna elintasoaan sillä, että kouluttautuu pitkälle. Kireä verotus tasaa eroja erittäin tehokkaasti. Tämä on tauno tasalakkien maa!
Rahaa tekeviä on liian vähän elätettäviin verrattuna. Siitä korkea verotus. Progressiivinen verotus vie leijonan osan yhtään paremmasta palkasta.
Elätettäville annetaan ihan liikaa. Yksikään nykyinen eläkeläinen ei ole eläkettään ansainnut. Asia olisi helppo korjata niin että eläkkeistä peritään takautuvasti eläkemaksujen korotukset. Toki minimieläkkeitä ei voi laskea mutta kaikkia muita voi. Työstäkieltäytyjiä ei myöskään pitäisi paapoa. Kaikille käteen KELA:n pankkikortti mihin ladataan rahaa kerran kuussa ja millä voi ostaa vain tiettyjä elintarvikkeita. Ei alkoholia. Ei tupakkaa. Ei karkkeja tai sipsejä. Lisäksi kunnan pitäisi osottaa heille asunnot sen sijaan että he saavat itse valita..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lintukotoinen kirjoitti:
Suomessahan on korkea elintaso. Mutta kannattaa muuttaa välillä ulkomaille, niin saa vertailupohjaa.
Suomalaiset ovat lähes varattomia eu maiden vertailussa. Esim saksalaiset ja italialaiset ovat ka 2.5 kertaa varakkaampia kuin suomalaiset. Suomessa on monelle haaste päästä kinteään omaisuuteen kiinni. Kädestä suuhun täällä monet elävät
Juu kannattaa huomata, että kummassakin noissa mainituissa maissa on kasattu varallisuutta keskiajalta lähtien, jos ei kauempaakin. Suomu on ollut köyhä kkehitysmaa vielä 1900-luvun alussa.
Suomi oli köyhä kehitysmaa vielä silloin kun äitini synnytti minut maatilan saunassa 60-luvun puolivälissä. Jonnet ei pysty käsittämään kuinka paljon tämä maa on muuttunut ja vaurastunut vain muutamassa vuosikymennessä.
Yli 20 vuotta työkokemusta. Bruttopalkka 2600 euroa/kk, AMK-tutkinto. Opiskelen maisteriksi nyt. Jatkossa bruttopalkka 3400-3600 euroa/kk.
Hyvä palkkahan sinulla on, jos tuon saat heti valmistuttasi.
On.
Auttaa jos onnistuu löytämään puolison jolla tulot samaa luokkaa tai enemmän. Pk-seudun ulkopuolella asunnot myös halvempia.
Noin muuten noilla tuloilla sinkkuna elää ihan ok elämää, lasten kanssa yh:na taas ei.
Suomi on saakelin kallis maa.
Vierailija kirjoitti:
Lintukotoinen kirjoitti:
Suomessahan on korkea elintaso. Mutta kannattaa muuttaa välillä ulkomaille, niin saa vertailupohjaa.
Suomalaiset ovat lähes varattomia eu maiden vertailussa. Esim saksalaiset ja italialaiset ovat ka 2.5 kertaa varakkaampia kuin suomalaiset. Suomessa on monelle haaste päästä kinteään omaisuuteen kiinni. Kädestä suuhun täällä monet elävät
Esim. Italiassa ja suurimmassa osassa muita sivistysvaltioita ei veroteta perinnöistä. Näin edelliseltä sukupolvelta usein jää edes pieni pesämuma omaisuuden kartoittamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No näinhän se on, pk-seudulla on todella kallista. Me ratkaistiin asia niin, että rakennettiin talo sellaiseen ympäryskuntaan, josta on hyvät yhteydet Helsinkiin julkisilla. Ei tarvita kuin yksi auto miehen työmatkoihin ja mökille ajamiseen, ja työmatka on julkisilla ajallisesti sama kuin monella Helsingissä asuvalla työkaverilla.
Olen itse kotoisin Helsingistä, mutta pakko sanoa että pikkukaupungissa palvelutkin toimivat paremmin, eli todella tyytyväinen olen. Upouudet ok-talon hinnalla oltaisiin saatu joku kulahtanut rivarinpätkä paljon nykyistä huonommalta alueelta. Rahaa jää muuhunkin kuin asuntolainaan, mikä olisi ollut realiteetti Helsingissä vaikka ollaankin hyvätuloisia. Koulutkin on huomattavasti rauhallisempia kuin millään alueella Helsingissä, ja lapsilla turvallisempi ympäristö kasvaa.
Oman talon rakentamisestakin olen joskus haaveillut. (Paljastettakoon, että olen koulutukseltani pian arkkitehti, tosin en ihan arkkitehdin hommissa.) Ne haaveet kariutuivat siihen, kun sain tietää, että jo pelkät tavalliset tontit maksavat sen 100 000€ Tuusulan etäisyydelläkin.
-AP
Johtuu siitä, että sinulle kelpaa vain luksus. Jos viitsisit oikeasti ja avoimin mielin katsoa tonttien hintoja, niin näkisit, että Tuusulassa on tälläkin hetkellä myynnissä jopa alle 50 000 euron tontteja. Mutta eiväthän ne sinun kaltaiselle nirppanokalle kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa miljoonien suomalaisten todellisuuteen. Suomi on kallis maa.
todella Suomi on kallismaa ja hyvä sinunkin valmistuessassasi tietää se. Vaikka olisit kuin koulutettu,onko varma sinulle on työtä heti alalle johon tähtäät ja palkaus? Eikös valmistautuneillakin palka ole pienemipi,koska ei työ-Kokemusta?Voit valmistautua myös siihen ,joudut suoraan työtömyys kortistoon.Alkaa ruljansi uudellen koulutus ymm.
Tietenkin pariskuntana on helpompi ostaa tasokkaampi koti, kun on kahden hengen tulot. Siltikään AP:n tilanne ei tuskin näytä niin huonolta monenkaan mielestä. Jos 2500 nettotuloista lähtee asumiseen tonni niin eikö tuolla pärjää ihan mainiosti, ihmettelen vaan... Toki riippuu jokaisen henkilökohtaisista kulutustottumuksista.
Meidän perheessä ollaan pärjätty jo useampi vuosi yhden ihmisen palkalla, kun kahta lasta pidetty kotihoidossa. Asumismenojen jälkeen meidän perheeseen jää kulutuksen jälkeen vähemmän rahaa kuin AP:llä ja tässä taloudessa kuitenkin ruokitaan neljä henkeä... Ihan työllä kaikki hankittu ja asuntokin vm.-2020 ison kaupungin tuntumassa. Vähän perspektiiviä eli siis ei ne suuret tulot, vaan pienet menot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No näinhän se on, pk-seudulla on todella kallista. Me ratkaistiin asia niin, että rakennettiin talo sellaiseen ympäryskuntaan, josta on hyvät yhteydet Helsinkiin julkisilla. Ei tarvita kuin yksi auto miehen työmatkoihin ja mökille ajamiseen, ja työmatka on julkisilla ajallisesti sama kuin monella Helsingissä asuvalla työkaverilla.
Olen itse kotoisin Helsingistä, mutta pakko sanoa että pikkukaupungissa palvelutkin toimivat paremmin, eli todella tyytyväinen olen. Upouudet ok-talon hinnalla oltaisiin saatu joku kulahtanut rivarinpätkä paljon nykyistä huonommalta alueelta. Rahaa jää muuhunkin kuin asuntolainaan, mikä olisi ollut realiteetti Helsingissä vaikka ollaankin hyvätuloisia. Koulutkin on huomattavasti rauhallisempia kuin millään alueella Helsingissä, ja lapsilla turvallisempi ympäristö kasvaa.
Oman talon rakentamisestakin olen joskus haaveillut. (Paljastettakoon, että olen koulutukseltani pian arkkitehti, tosin en ihan arkkitehdin hommissa.) Ne haaveet kariutuivat siihen, kun sain tietää, että jo pelkät tavalliset tontit maksavat sen 100 000€ Tuusulan etäisyydelläkin.
-AP
Ja sitten on niitä kuntia joihin houkutellaan asukkaita 1€/m2 tonteilla.
Ongelmahan on siinä, että nämä kunnat ovat jossain hevonperceessä ja työpaikkoja koulutetuille ihmisille ei ole. Monesti kyllä ihan hienot maisemat ja rannat yms, mutta ihmiset muuttavat pois elannon ja koulutuksen perässä. Jos itsellä on mahdollisuus etätöihin niin onhan nekin tietty mahdollisuus. Mikäli haluaa elää korvessa luonnon keskellä ilman palveluja , kulttuuria ja muuta viihdettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lintukotoinen kirjoitti:
Juu kannattaa huomata, että kummassakin noissa mainituissa maissa on kasattu varallisuutta keskiajalta lähtien, jos ei kauempaakin. Suomu on ollut köyhä kkehitysmaa vielä 1900-luvun alussa.
Suomi oli köyhä kehitysmaa vielä silloin kun äitini synnytti minut maatilan saunassa 60-luvun puolivälissä. Jonnet ei pysty käsittämään kuinka paljon tämä maa on muuttunut ja vaurastunut vain muutamassa vuosikymennessä.
Väärin meni. Suomi vaurastui vielä 2000-luvulla mutta on viimeisten n. 15 vuoden ajan köyhytynyt rajusti. Suomea on myyty urakalla jo monta hallituskautta. Suomi ei ole enäö omavarainen eikä rikas maa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin kymmenisen vuotta sitten sinun asemassa, ap. Ekat työvuodet Helsingissä, palkka oli just siinä noin 3000e. Asuin vuokralla yksiössä muutaman vuoden, sitten sain kyllä ihan sinkkuna ostettua itselleni kaksion ratikkalinjan varrelta. Mitään rahallista tukea en siis vanhemmilta tai muilta saanut. Sitten muutin poikaystävän kanssa yhteen ja pidin tuon kaksion sijoituksena. Yhdessä sitten oli varaa vähän isompaan ja hienompaan kämppään, ja nyt on jemmassa vielä se suurimmaksi osaksi maksettu kaksio, koti hyvältä alueelta ja rahastosäästöjäkin kertynyt. En ole mikään uraohjus mutta kuitenkin palkka on toki noussut noista alkuvuosista. Mun pointti siis on, että kyllä se koulutus kannattaa ja mahdollistaa taloudellisesti turvatun tulevaisuuden Suomessakin. Pitää vain olla vähän kärsivällisyyttä. Jos itse olisin vielä sinkku, niin olisin kai asunut siinä ekassa kaksiossa pari vuotta ja sitten päässyt kiinni hienompaan asuntoon ihan yksinkin. Ja tosiaan lomailuun ym rahat ovat riittäneet kaikki nämä vuodet, toki lomien budjetti on kasvanut ja uran alussa matkailtiin vähän vaatimattomammin.
AP tienaa bruttona 3500 tänään, sinä tienasit bruttona 3000 per kk 10 vuotta sitten. Vuokrataso Helsingissä on melkein tuplaantunut vuosikymmenessä.
Palkkataso laahaa perässä. Minun aloituspalkkani oli 2900e ja huomattavasti vanhemman serkkuni aloituspalkka vastaavissa hommissa vuonna 2006 vuotta oli 2500e.
Minä alotin 70-luvulla 4.50 markan tuntipalkalla työurani, paljonko tuo on euroissa pitkälti alle euron kuitenkin.
Eikä ole alle euron. Esim. vuoden 1975 arvolla 4,50 mk on tänä päivänä 3,85 €.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-AP
Johtuu siitä, että sinulle kelpaa vain luksus. Jos viitsisit oikeasti ja avoimin mielin katsoa tonttien hintoja, niin näkisit, että Tuusulassa on tälläkin hetkellä myynnissä jopa alle 50 000 euron tontteja. Mutta eiväthän ne sinun kaltaiselle nirppanokalle kelpaa.
Mielestäni ei ole yhtään nirppanokkaista olla rakentamatta Tuusulaan. Sieltähän on hemmetin pitkä matka Helsingin keskustaan. Suosittelen hakeutumaan töihin Turkuun tai Tampereelle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei välttämättä paranna elintasoaan sillä, että kouluttautuu pitkälle. Kireä verotus tasaa eroja erittäin tehokkaasti. Tämä on tauno tasalakkien maa!
Rahaa tekeviä on liian vähän elätettäviin verrattuna. Siitä korkea verotus. Progressiivinen verotus vie leijonan osan yhtään paremmasta palkasta.
Elätettäville annetaan ihan liikaa. Yksikään nykyinen eläkeläinen ei ole eläkettään ansainnut. Asia olisi helppo korjata niin että eläkkeistä peritään takautuvasti eläkemaksujen korotukset. Toki minimieläkkeitä ei voi laskea mutta kaikkia muita voi. Työstäkieltäytyjiä ei myöskään pitäisi paapoa. Kaikille käteen KELA:n pankkikortti mihin ladataan rahaa kerran kuussa ja millä voi ostaa vain tiettyjä elintarvikkeita. Ei alkoholia. Ei tupakkaa. Ei karkkeja tai sipsejä. Lisäksi kunnan pitäisi osottaa heille asunnot sen sijaan että he saavat itse valita..
Yli 70-vuotias äitini on tehnyt koko elämänsä ajan töitä, meni ensimmäiseen työpaikkaansa jo 15-vuotiaana. Kyllä hän ja muut eläkeläiset ovat eläkkeensä ansainneet.
Ja tuo on mielestäni kohtuutonta, että työttömiä pitäisi sinun mielestäsi kohdella kuin toisen tai jopa kolmannen luokan kansalaisina. Edes sipsejä tai karkkia ei saisi ostaa. Iso osa työttömistä varmasti kuitenkin haluaisi käydä töissä ja monet ovat käyneetkin ennen jäämistään työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lintukotoinen kirjoitti:
Väärin meni. Suomi vaurastui vielä 2000-luvulla mutta on viimeisten n. 15 vuoden ajan köyhytynyt rajusti. Suomea on myyty urakalla jo monta hallituskautta. Suomi ei ole enäö omavarainen eikä rikas maa.
Suomi ei ole missään vaiheessa ollut rikas ja omavarainen maa. Toki 1990-laman jälkeen on mennyt heikommin kuin 70-80 luvuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 70-vuotias äitini on tehnyt koko elämänsä ajan töitä, meni ensimmäiseen työpaikkaansa jo 15-vuotiaana. Kyllä hän ja muut eläkeläiset ovat eläkkeensä ansainneet.
Ja tuo on mielestäni kohtuutonta, että työttömiä pitäisi sinun mielestäsi kohdella kuin toisen tai jopa kolmannen luokan kansalaisina. Edes sipsejä tai karkkia ei saisi ostaa. Iso osa työttömistä varmasti kuitenkin haluaisi käydä töissä ja monet ovat käyneetkin ennen jäämistään työttömäksi.
Haluaminen on halpaa . Tekoja tarvittaisiin
Kyse on siitä, että raha menee yleensä rahan luo, näille pääomasijoittajille, toimitusjohtajille, ennestään jo rikkaille. 90 % kansasta saa melko vaatimattomia tuloja. Rikkaat ihmiset tämän ovat aiheuttaneet. Ei köyhät, eläkeläiset jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivätkä ansainneet. Eläkejärjestelmä on pyramidi huijaus, jossa ensin eläköityvät eivät olleet maksaneet killinkiäkään omista työeläkkeistään. Tämän vuoksi työssäkäyvät maksavat aikaisemmin eläköityneiden eläkkeistä leijonanosan eikä heidän maksunsa mene omien eläkkeiden kartuttamiseen. Äitisi maksoi vanhempiensa eläkkeen ja sinä maksat äitisi eläkkeen. Jos sinulla on lapsia lapsesi maksaa sinun eläkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohdit yhden asian tästä tylystä viestistäsi. Rikkaat. Miksi unohdit heidät. Heidän ylisuuret tulot, osingot, verohelpotukset, keinottelut jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai se on sinkulle kallista. Yleensä omistusasunto ja perhe hankitaam jonkun kanssa. Parisuhde tulee halvemmaksi, ellei ota kumppanikseen jotain 200-kiloista shoppailuhullua salimakea.
Tästä oli hiljan suomalaisessa talousalan lehdessä juttukin, että yksin asuminen on alkanut verottaa kansalaisten vaurastumismahdollisuuksia.
Tutkimus: Sinkkuus lisää taloudellista eriarvoisuutta luultua enemmän
Ttu mitä pskaa. terveisin nainen
Ihan järkyttävää asian kehystämistä. Kun en enää pariudu kun olen niin itsenäinen ja hukassa oleva nainen niin missäs ne menetetyt edut on tööt tööt. Haloooo. Tajuan minäkin että rahallisesti olisi niin paljon helpompaa jos hankkisin parisuhteen, mutta jos sopivaa miestä ei vain tule vastaan niin en minä lähde koijaamaan ketään rassukkaa miestä ihan että vain saisin taloudellisesti mukavat oltavat itselleni. Tosi ärsyttävä artikkeli ja ylipäänsä "puheenaihe".
Mitä siinä keuhkoat?
Ei tässä kukaan varmaan sinua ole vaatinut pariutumaan. On kuitenkin näissä keskusteluissa syytä tunnistaa syyt, kun aina puhutaan että vanhemmillamme oli meidän iässämme jo uusi omakotitalo, kaksi autoa, kesämökki, purjevene jne. Tämä on yksi selittävä tekijä sen taustalla, ettei nuoremmille sukupolville kerry varallisuutta vastaavalla tavalla kuin edellisille.
Ei tokikaan ainoa syy - onhan Suomesta myös hävinnyt teollisuutta ennennäkemättömällä tahdilla ja sitä myöden hyväpalkkaisia työpaikkoja, jotka taas loivat kysyntää erilaisille tuotteille ja palveluille jne. Tähän syyllisiä ovat ennenkaikkea poliitikot, koska ei yksittäinen kansalainen voi mitenkään vaikuttaa siihen mihin perustetaan tehdas.
Kyllä meillä kertyy, kumpikin lapsista sai vakipaikan heti valmistuttuaan, on talot ja huvilat, venekin toisella. Perintöäkin toki aikanaan saavat sekä meiltä, että puolisoittensa vanhemmilta. Täällä tontit on edullisempia ja kuitenkin ihan kaupungin keskustoissa asumme. Täällä ei ole mammuloita, ei kerjäläisiä, ei ruuhkia, ilma on paljon puhtaampaa ja koulut ja lukiot ovat kohtuullisen kokoisia, puuttuu suuren koulun ongelmat. Peruspalvelut löytyy, kirjastot, k7ntosalit, uimahallit, liikuntahalli, jäähalli, monitoimihalli, teatteri. Ja kun isolle kirkolle haluamme, lennämme Tukholmaan tai Kööpenhaminaan viikonlopuksi, Helsingin kierrämme kaukaa, onneksi kenttäkin on Vantaalla.
Helsinki on tympeä r ä kaupunki, likainen, pieni ja ruma. Hyi!
Haha, eiköhän siellä itänaapurissa ole kävelykadutkin leveämpiä kuin Tukholman tai Kööpenhaminan kaltaisten tuppukylien valtaväylät.
Moni työtön ottaisi ap:n 3500 euron tulot riemuiten vastaan.
Ap (ja moni muu) sen sijaan itkee, kun heti ei ole miljonäärin elintaso.