Onko Suomessa muka näin matala elintaso?
Olen yliopistosta pian valmistuva 26-vuotias. Työllistävälle alalle, mutta kaikki hyvät työmahdollisuudet ovat pk-seudulla. Olen tässä viimeisen vuoden aikana alkanut todella ynnäilemään taloudellisia realiteetteja ja tämä tuntuu aika masentavalta.
Valmistuttuani palkkatasoni tulee olemaan bruttona jotain 3 500e kuukaudessa. Nettona käteen jäisi siis jotain 2 500e/kk. Asuntolainaa minulle myönnettäisiin ehkä 200 000 euron verran säästettyäni pari vuotta. Sillä saa Helsingin-Espoon-Vantaan seudulta kaksion rupuisesta lähiöstä. Tällöin asumismenot olisivat sen reilu tonnin kuussa. Vaihtoehtoisesti voisin muuttaa kauemmas ja ostaa vanhan rivitalonpätkän, mutta silloin tarvitsisin auton, mikä tietää monia satoja euroja lisää menoja kuussa.
Kysymys kuuluu, että miten ihmisillä on varaa hankkia lapsia, käydä lomalla tai asua omakotitalossa tai ylipäätään asunnossa, mikä ei ole 70-luvun luukku? Tapahtuuko tämä kaikki rikkaiden vanhempien avustuksella? Mediaanipalkka on kuitenkin Suomessa siellä 3 000€/kk tuntumassa.
Onko nuorten korkeakoulutettujen aikuisten elintaso parempi jossain muualla? Minne kannattaisi muuttaa?
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai se on sinkulle kallista. Yleensä omistusasunto ja perhe hankitaam jonkun kanssa. Parisuhde tulee halvemmaksi, ellei ota kumppanikseen jotain 200-kiloista shoppailuhullua salimakea.
Tästä oli hiljan suomalaisessa talousalan lehdessä juttukin, että yksin asuminen on alkanut verottaa kansalaisten vaurastumismahdollisuuksia.
Tutkimus: Sinkkuus lisää taloudellista eriarvoisuutta luultua enemmän
Ttu mitä pskaa. terveisin nainen
Ihan järkyttävää asian kehystämistä. Kun en enää pariudu kun olen niin itsenäinen ja hukassa oleva nainen niin missäs ne menetetyt edut on tööt tööt. Haloooo. Tajuan minäkin että rahallisesti olisi niin paljon helpompaa jos hankkisin parisuhteen, mutta jos sopivaa miestä ei vain tule vastaan niin en minä lähde koijaamaan ketään rassukkaa miestä ihan että vain saisin taloudellisesti mukavat oltavat itselleni. Tosi ärsyttävä artikkeli ja ylipäänsä "puheenaihe".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala ratkaisee. Mutta Hollanti viisi sopia sinulle. Olin itse siellä muutaman vuoden. Siellä on korkeampi elintaso.
Hollannissa omistusasuminen on kylläkin vieläkin kalliimpaa. Verotus on myös todella rankkaa. Ruoka yms. hyödykkeet maksavat suunnilleen saman verran kuin Suomessa. Bensa on kalliimpaa kuin Suomessa. Lapsen päivähoito ja kouluikäisen ip-hoito on todella kallista. Et ilmeisesti tunne yhtäkään hollantilaista tai ole oikeasti koskaan edes käynyt siinä maassa.
Asunnot on kalliimpia, totta. Vuokra yhden makuuhuoneen asunnosta on Amsterdamissa noin 1500e, pienemmissä kaupungeissa tonnin luokkaa.
Verotus on samaa tasoa kuin suomessa . MUTTA ulkomailta palkattu skilled migrant saa ensimmäiset 5 vuotta 30% palkasta verottomana.
Ruoka on vähän edullisempaa, erikoistuotteet helposti puolet halvempia.
Bensa samaa luokkaa.
Lasten hoito kallista, kyllä, mutta aplla tuskin on heti lisääntyminen mielessä.
Palkat on koulutetuilla huomattavasti suomea korkeammat. Kun mukaan huomioi tuon veroedun, moni, kuten esim itse, tuplaa muuttaessa nettopalkan suomeen verrattuna. Siinä ei muutaman satasen isompi vuokra tunnu missään. Tällä hetkellä olen vaihtanut työnantajaa ja teen alihankkijana töitä mistä suomessa sain nettona noin 2800e - nykyinen netto noin 9000e kuussa (Pl kesäloma kuukausi).
Ehdottomasti kannattaa apn hakea ulkomaille töihin jos ala sallii. Esim tänne alankomaihin, tai esim Sveitsiin.
Siis minkä takia muualla kuin Helsingin seudulla rivarissa asuessa on pakko olla auto? Jos on terve ja asuu yksin esim Riihimäellä ~1,5 km asemasta niin kyllä kai junalla pääsee Helsinkiin yhtä nopeasti kuin jostain Helsingin lähiöstä, ja kaupassa voi käydä jalkaisin tai tilata. Ja jos auton haluaa niin ei sen auton pitokaan välttämättä sen enempää kustanna kuin n. 200 kuussa, kun asumisessa säästää tosiaan jo paljon silloin, kun välimatkaa pääkaupunkiin on.
Toisaalta ei kaikkea voi pelkän rahan mukaankaan punnita. Syrjäkylillä on halvempaa, mutta löytyykö sieltä kumppania ja sosiaalista elämää, jota nuori aikuinen kaipaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On onni kun elämä on muualla kuin Helsingissä. Olen 40 v, naimisissa ja yksi jo liki aikuinen poika. Olen lukion lehtori ja apulaisrehtori, aloitin työssäni jo opintojeni loppuvuosina ja sain heti valmistuttuani viran koulusta, jossa opetin opiskeluaikoina pätkiä. Valmistuin nuorena koska olen mennyt kouluun 6 v ja opiskelin nopsaa tahtia. Mieheni on kaupungilla johtavassa asemassa. Meillä on velaton (keväällä maksoimme viimeisen erän) 190 m2 talo 2000 m2 tontilla kaupungin keskustan alueella ja kesämökki, jonka maksoimme saamillani perinnöillä. Nyt on elämä kivaa, rahaa jää mukavasti bruttotulot yhteensä n. 12 000 €, minulla on myös e-lukion tunteja se lisää tulojani.
Eläkkeelle jäämme viimeistään 55 v, osakesijoitukset ja kaksi sijoitusasuntoa Helsingin keskustassa mahdollistavat. Olisi kurjaa jos olisi asumishistoria pitänyt aloittaa jossakin peräkylän luukussa. Rakensimme heti seurustelun alettua, ja kyllä kannatti.Samaa mieltä kanssasi. Kun käymme tapaamassa opiskeluaikoina saamiani kavereita Helsingissä pistää silmään miten iso ero elintasoissamme on. He asuvat vuokraluukuissa ahtaasti ja aina on pulaa rahasta, vaikka meillä on noin suurin piirtein samat tulotasot.
Me olemme asuneet koko liittomme ajan omakotitalossa joka on meille tehty ja kesämökkikin löytyy. Velattomia olemme n. 1,5 v kuluttua. Lapsia kaksi, esikoinen asuu jo omillaan, kuopuskin aikoo muuttaa kohta. Ikää meillä 43 ja 45 v. Maistereita molemmat ja lukiossa lehtoreina kumpikin.Te olette tuota sukupolvea. Milleniaaleilla ja gen zetalla huomattavasti vaikeampaa.
Pöljä, just kertoi, että samaan aikaan opiskelleet kaverit, siis saman ikäisiä.
Kyllä samat kokemukset on, Helsingissä asuvat kaverit ovat köyhiä meihin verrattuna, talo on meilläkin ja kesämökki myös ja vakityöt saimme heti valmistuttuamme, minä olen pankin lakimiehenä ja mies on yläasteen rehtori. Velattomia muutaman vuoden kuluttua, olemme sijoittaneet nyt kun lainan korko en nega, ei kannat kiirehtiä maksua. Samaan aikaan kaverit Helsingissä yrittävät säästää, että saisivat oman pikkuriikkisen kolmion kerrostalohelvetistä,
Osa kavereista asuu Helsingissä keskustassa maksaen järkyttävän korkeaa vuokraa ja yrittävät säästää taloon. Moni asuu kahden lapsen kanssa n. 60 neliön kolmiossa, hirveitä luukkuja ovat.
Mitään järkeä ei ole tehdä lapsia. Kaikilla sukulaisillani ovat lapset huostassa eikä kukaan tee töitä vaan nostaa veronmaksajien tuet. Veronmaksajat kustantavat sika kalliit hevos harrastukset huostaanotetuille. Yksi tekee kakaran ja se annetaan sukulaisille huostaan ja tekeydytään rahattomiksi. Otetaan velkaa niin paljoa kun vain saa ja jätetään kaikki maksamatta. Mitä isot rosvot kuten Tytti-Yliviikari edellä niin pienet perässä. Mitään moraalia ei enää tässä yhteiskunnassa ole. Ja tämä vielä hyväksytään niin ettei mitään rangaistusta saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai se on sinkulle kallista. Yleensä omistusasunto ja perhe hankitaam jonkun kanssa. Parisuhde tulee halvemmaksi, ellei ota kumppanikseen jotain 200-kiloista shoppailuhullua salimakea.
Tästä oli hiljan suomalaisessa talousalan lehdessä juttukin, että yksin asuminen on alkanut verottaa kansalaisten vaurastumismahdollisuuksia.
Ihan järkyttävää asian kehystämistä. Kun en enää pariudu kun olen niin itsenäinen ja hukassa oleva nainen niin missäs ne menetetyt edut on tööt tööt. Haloooo. Tajuan minäkin että rahallisesti olisi niin paljon helpompaa jos hankkisin parisuhteen, mutta jos sopivaa miestä ei vain tule vastaan niin en minä lähde koijaamaan ketään rassukkaa miestä ihan että vain saisin taloudellisesti mukavat oltavat itselleni. Tosi ärsyttävä artikkeli ja ylipäänsä "puheenaihe".
Mitä siinä keuhkoat?
Ei tässä kukaan varmaan sinua ole vaatinut pariutumaan. On kuitenkin näissä keskusteluissa syytä tunnistaa syyt, kun aina puhutaan että vanhemmillamme oli meidän iässämme jo uusi omakotitalo, kaksi autoa, kesämökki, purjevene jne. Tämä on yksi selittävä tekijä sen taustalla, ettei nuoremmille sukupolville kerry varallisuutta vastaavalla tavalla kuin edellisille.
Ei tokikaan ainoa syy - onhan Suomesta myös hävinnyt teollisuutta ennennäkemättömällä tahdilla ja sitä myöden hyväpalkkaisia työpaikkoja, jotka taas loivat kysyntää erilaisille tuotteille ja palveluille jne. Tähän syyllisiä ovat ennenkaikkea poliitikot, koska ei yksittäinen kansalainen voi mitenkään vaikuttaa siihen mihin perustetaan tehdas.
Vierailija kirjoitti:
En nyt ihan ymmärrä, että miksi heti aloituspalkasta pitäisi pystyä ostamaan asunto Helsingin kantakaupungista tmv?
Tämä on taas joku millenniaalien kaikkimulleheti-käsitys.
Missä kohtaa mainitsin kantakaupungin? Miksi näihin ketjuihin tulee aina joku pauhaamaan kantakaupungista? Kivasta lähiökaksiosta haaveilen ja sekin alkaa olla aika kaukainen haave, kun hinnat ovat jo järjestään +250 000 €. Hinnat on nousseet rajusti jo kantakaupungin ulkopuolellakin.
-AP
Miksei olisi. Jos kaksi aikuista tienaa 2500 €/kk nettona, niin pitää olla melkoisen laiskurin ja uusavuttomuuden perikuva, ettei 5000 €/kk perhe pysty elämään.
Jaa 🤔 meidän perheen nettotulot ovat n. 6000e kk, lainaa lyhennetään 800e Ja hyvin on varaa kaikkeen, jää myös säästöön sekä matkusteluun.. isossa omakotitalossa asutaan, ei toki Helsingissä, 2 lastakin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala ratkaisee. Mutta Hollanti viisi sopia sinulle. Olin itse siellä muutaman vuoden. Siellä on korkeampi elintaso.
Hollannissa omistusasuminen on kylläkin vieläkin kalliimpaa. Verotus on myös todella rankkaa. Ruoka yms. hyödykkeet maksavat suunnilleen saman verran kuin Suomessa. Bensa on kalliimpaa kuin Suomessa. Lapsen päivähoito ja kouluikäisen ip-hoito on todella kallista. Et ilmeisesti tunne yhtäkään hollantilaista tai ole oikeasti koskaan edes käynyt siinä maassa.
Asunnot on kalliimpia, totta. Vuokra yhden makuuhuoneen asunnosta on Amsterdamissa noin 1500e, pienemmissä kaupungeissa tonnin luokkaa.
Verotus on samaa tasoa kuin suomessa . MUTTA ulkomailta palkattu skilled migrant saa ensimmäiset 5 vuotta 30% palkasta verottomana.
Bensa samaa luokkaa.
Lasten hoito kallista, kyllä, mutta aplla tuskin on heti lisääntyminen mielessä.
Palkat on koulutetuilla huomattavasti suomea korkeammat. Kun mukaan huomioi tuon veroedun, moni, kuten esim itse, tuplaa muuttaessa nettopalkan suomeen verrattuna. Siinä ei muutaman satasen isompi vuokra tunnu missään. Tällä hetkellä olen vaihtanut työnantajaa ja teen alihankkijana töitä mistä suomessa sain nettona noin 2800e - nykyinen netto noin 9000e kuussa (Pl kesäloma kuukausi).
Ehdottomasti kannattaa apn hakea ulkomaille töihin jos ala sallii. Esim tänne alankomaihin, tai esim Sveitsiin.
Jaa, missä nuo hyvät koulutettujen palkat on täällä Alankomaissa? Palkkataso on täällä pysynyt samana viimeiset 15 vuotta. Itse olen korkeasti koulutettu, työskentelen IT-alalla ja bruttopalkkani on sama kuin AP:lla. Palkka on niin pieni etten pysty edes vuokraamaan yksiötä Amsterdamista vaan asun tälläkin hetkellä kimppakämpässä.
Ei se elämä täälläkään niin luksusta ole.
Vierailija kirjoitti:
Jaa 🤔 meidän perheen nettotulot ovat n. 6000e kk, lainaa lyhennetään 800e Ja hyvin on varaa kaikkeen, jää myös säästöön sekä matkusteluun.. isossa omakotitalossa asutaan, ei toki Helsingissä, 2 lastakin on.
Kivat teille, mutta mun työt on PK-seudulla. Oon mäkin kotikaupunkiin muuttamisesta haaveillut, mutta se olis sitten uralle hyvästit.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä siinä keuhkoat?
Ei tässä kukaan varmaan sinua ole vaatinut pariutumaan. On kuitenkin näissä keskusteluissa syytä tunnistaa syyt, kun aina puhutaan että vanhemmillamme oli meidän iässämme jo uusi omakotitalo, kaksi autoa, kesämökki, purjevene jne. Tämä on yksi selittävä tekijä sen taustalla, ettei nuoremmille sukupolville kerry varallisuutta vastaavalla tavalla kuin edellisille.
Ei tokikaan ainoa syy - onhan Suomesta myös hävinnyt teollisuutta ennennäkemättömällä tahdilla ja sitä myöden hyväpalkkaisia työpaikkoja, jotka taas loivat kysyntää erilaisille tuotteille ja palveluille jne. Tähän syyllisiä ovat ennenkaikkea poliitikot, koska ei yksittäinen kansalainen voi mitenkään vaikuttaa siihen mihin perustetaan tehdas.
Kyllä meillä kertyy, kumpikin lapsista sai vakipaikan heti valmistuttuaan, on talot ja huvilat, venekin toisella. Perintöäkin toki aikanaan saavat sekä meiltä, että puolisoittensa vanhemmilta. Täällä tontit on edullisempia ja kuitenkin ihan kaupungin keskustoissa asumme. Täällä ei ole mammuloita, ei kerjäläisiä, ei ruuhkia, ilma on paljon puhtaampaa ja koulut ja lukiot ovat kohtuullisen kokoisia, puuttuu suuren koulun ongelmat. Peruspalvelut löytyy, kirjastot, k7ntosalit, uimahallit, liikuntahalli, jäähalli, monitoimihalli, teatteri. Ja kun isolle kirkolle haluamme, lennämme Tukholmaan tai Kööpenhaminaan viikonlopuksi, Helsingin kierrämme kaukaa, onneksi kenttäkin on Vantaalla.
Helsinki on tympeä r Y s s ä kaupunki, likainen, pieni ja ruma. Hyi!
Vierailija kirjoitti:
Miksei olisi. Jos kaksi aikuista tienaa 2500 €/kk nettona, niin pitää olla melkoisen laiskurin ja uusavuttomuuden perikuva, ettei 5000 €/kk perhe pysty elämään.
En ole väittänyt, etteikö Suomessa hengissä pysyisi. Jotenkin minulla vaan oli myönteisempi kuva tulevaisuudesta, kun olen itse kasvanut omakotitalossa kivassa naapurustossa, eikä perheessä koskaan tarvinnut kitsastella tai edes puhua rahasta, vaikka vanhempani ovat minua matalammin koulutettuja ja täysin tavallisissa ammateissa. Jotenkin ajattelin, että arvostetulle alalle kouluttautuminen yliopistossa toisi paremman elämän.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivat teille, mutta mun työt on PK-seudulla. Oon mäkin kotikaupunkiin muuttamisesta haaveillut, mutta se olis sitten uralle hyvästit.
-AP
Valintojen maailma, valintojen maailma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-AP
No sitten kun olet tuommoinen erikoisihminen niin se on vaan kestettävä.
Me muut nautimme elämästä, ja minä ainakin haluan jäädä eläkkeelle viimeistään 55 v, talo ja tavarat pitää olla siihen mennessä maksettu ja sijoitukset sellaisia, että niillä elää. Kerrostaloon en lähde, se ei ole ihmisen paikka asua, vaikka meillä kolme kaksiota Helsingin keskustassa onkin, vuokralaiset ovat ne maksaneet. Ostamme vain uudehkoista taloista ja myymme ennen isoja remontteja.
Olisi hirveää elää elämää ahtaasti ja rahasta murehtien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bensa samaa luokkaa.
Jaa, missä nuo hyvät koulutettujen palkat on täällä Alankomaissa? Palkkataso on täällä pysynyt samana viimeiset 15 vuotta. Itse olen korkeasti koulutettu, työskentelen IT-alalla ja bruttopalkkani on sama kuin AP:lla. Palkka on niin pieni etten pysty edes vuokraamaan yksiötä Amsterdamista vaan asun tälläkin hetkellä kimppakämpässä.
Mikähän sun it-alan työ on - joku paikallinen support henkilö Albert heijnissa? Aloituspalkka esim rivikoodarilla on Amsterdamissa luokkaa 55 tonnia vuodessa, parin vuoden kokemuksella 60+. Itsellä työkokemusta kohta 15 vuotta ja edellisen palkkatyön vuosipalkka oli bonuksineen 95 tonnia. Lomapäiviä oli 40. Veroja tuosta meni veroedun ansiosta luokkaa 25%.
Jos sulle maksetaan Alankomaissa 40 tonnia vuodessa et ole oikeaa it-alaa nähnytkään, tai sitten olet niin pöljä että annat huijata itseäsi rankasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bensa samaa luokkaa.
3500e on yli Alankomaiden keskipalkan. Onko oikeasti niin, että tuolla ei saa edes yksiötä Amsterdamista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole väittänyt, etteikö Suomessa hengissä pysyisi. Jotenkin minulla vaan oli myönteisempi kuva tulevaisuudesta, kun olen itse kasvanut omakotitalossa kivassa naapurustossa, eikä perheessä koskaan tarvinnut kitsastella tai edes puhua rahasta, vaikka vanhempani ovat minua matalammin koulutettuja ja täysin tavallisissa ammateissa. Jotenkin ajattelin, että arvostetulle alalle kouluttautuminen yliopistossa toisi paremman elämän.
-AP
Niin teitä huijattiin, että opiskelemalla saa hyvän työpaikan.
Suomessa ei välttämättä paranna elintasoaan sillä, että kouluttautuu pitkälle. Kireä verotus tasaa eroja erittäin tehokkaasti. Tämä on tauno tasalakkien maa!
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008016467.html