Suomen syntyvyys. 4000 opettajalle potkut muutamassa vuodessa?
Itse miettinyt tuota, kuinka paljon oikeasti syntyvyys on vähentynyt ja luvut ovat ihan karmeat. Kuvaavaa on, että vuoteen 2030 mennessä meidän peruskouluista vähenee 80 000 lasta verrattuna tilanteeseen, mitä pari vuotta sitten oli. Suomessa siis potkitaan pois 4000 opettajaa muutamassa vuodessa, koska tuo tarkoittaa noin 4000 luokkaa vähemmän. Ja trendi jatkuu vuoden 2030 jälkeen,
https://www.kuntaliitto.fi/tiedotteet/2024/kunnat-haastavassa-tilantees…
Ns. hedelmällisyysluku on tippunut 1,87sta 1,3:een 15 vuodessa. Kun 2010 meillä syntyi vielä 61 000 lasta, niin viime vuonna syntyi 46 000. Mikään muu kuin mm voi vain noita korjata.
Kommentit (45)
No, onneksi meillä on yleistuki 595 netto kuukaudessa.
Meidän kaupungissa ei ole töitä ja hallitus paskoi ansiosidonnaisen.
Jokainen Suomessa asuva saa valita itse asuinkaupunkinsa, myös ulkomailta muuttaneet.
Vierailija kirjoitti:
"unohdit" mainita että se oli MARININ hallitus 😏
Vierailija kirjoitti:
Jokainen Suomessa asuva saa valita itse asuinkaupunkinsa, myös ulkomailta muuttaneet.
Ei siis voi sijoittaa ihmisiä niille alueille, missä koululaiset vähenevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"unohdit" mainita että se oli MARININ hallitus 😏
Ei vaan nykyinen hallitus https://www.tyj.fi/lakimuutokset
Suomen kielen opettajia tullaan tarvitsemaan sitäkin enemmän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siis voi sijoittaa ihmisiä niille alueille, missä koululaiset vähenevät.
Suomen laissa on, että jokainen saa valita asuinkaupunkinsa esim. Vantaa.
Nuo 4000 opettajaa voisi palkata pudokkaita opettamaan niin muut saisivat aiemman tason opetuksen.
Eiköhän se hoidu suurimmaksi osaksi niin että eläkkeelle jäävien tilalle ei enää palkata uusia opettajia.
Vierailija kirjoitti:
Vantaalle ja Helsinkiin, ei muualle.
No mitä sinusta pitäisi sitten tehdä kun ei ole ihmisille töitä. Hullua tehdä lisää lapsia kun Suomalaiset yrittäjät ovat vieneet tuotannon halpatyömaihin. Ainoa palvelu mitä voi ongelma tilanteessa nykyisin saada lapsiperheellisenä on joka asiaan sijaisperheeseen lapsen laittaminen eli ei täällä tulevaisuudessa ole mitään muuta ehkä kuin nuo sijaisperheet ja lasut vaan kyttäämässä ihmisiä. En itsekkään aio enempää lapsia tehdä kun ei ole kunnon palveluita ja olen vain kiitollinen siitä mitä nyt olen lapsilleni saanut ja heidän tulevaisuus oikeasti huolestuttaa valtiossa, jossa kaikki palvelut on ajettu alas ja jossa rikkaat karkaa veroparatiiseihin ja repii vain oman hyödyn irti eikä palkkaa töihin omiaan. Monet ovat alkaneet neuvoa lapsiaan, että kannattaa rakentaa elämä muualle kuin Suomeen. Suomi ei pysty enää kilpailemaan palkoissa. Opiskelen opettajaksi ja silti ymmärrän täysin miksi lapsia ei enää tehdä. Äideille puhutaan rumasti ja äitejä vähätellään koko ajan. Miksi kukaan haluaisi sellaista osaa? Näiden ihmisten juhlat alkaa olla ohi. Ottivat oman hyödyn irti ja nyt ihmiset näkee sen mikä oli pelin henki. Vaan elämä kun ei ole peliä.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se hoidu suurimmaksi osaksi niin että eläkkeelle jäävien tilalle ei enää palkata uusia opettajia.
Ei niitä jää niin paljon eläkkeelle eli pakko irtisanoa porukkaa. Koskee myös päiväkoteja.
Vierailija kirjoitti:
Entistä vähemmän kun suomen käyttö vähenee
Miksi vain suomalaisten liikakansoittamisesta määitään täällä?
Joo joo, mielestänne ihmiset ovat loppumassa maapallolta, mutta miksei kauhistella maita, joissa syntyvyys on sama tai matalampi kun Suomessa, esim:
Albania
Andorra
Anguilla
Aruba
Bahamasaaret
Bermuda
Bosnia ja Hertsegovina
Neitsytsaaret
Kiina
Kypros
Kreikka
Hongkong
Jamaika
Japani
Luxemburg
Malta
Portugali
Puerto Rico
Saint-Barthélemy
San Marino
Singapore
Etelä-Korea
Espanja
Taiwan
Thaimaa
Ukraina
Vatikaanivaltio
https://ourworldindata.org/grapher/children-per-woman-un?tab=table&coun…
Tämä on yksi syy miksi lapsia ei tehdä. Nuorempia ei palkata kun edellinen boomereiden ym sukupolvi ahnehti kaiken itsekkäästi itselleen ja nyt sitten vielä kun jäävät eläkkeelle niin eivät palkkaa nuoria vaan heittelevät nuorille vain murusia! Siinäkin ovat itsekkäitä kun haluavat että lapsia synnytetään maksamaan eläkkeet, ei siksi että lapsilla ja nuorilla olisi asiat hyvin.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Kannattaisko sulkea vaikka Lapin yliopiston opettajankoulutuslaitos eli OKL? Kun luokan opettajia tulee olemaan ihan liikaa vs työpaikat
Ihana asia, mulla on popparit jatkuvasti tulilla kun katson tätä upeaa romahdusta.
Olen myös tehnyt oman osuuteni asian edistämiseksi enkä ole tehnyt yhtään lasta.
Jos suomeen ei olisi otettu porukkaa ulkomailta niin suomessa olisi täystyöllisyys. Kun ihmisillä on töitä ne uskaltavat tehdä lapsia. Kaikki on kuitenkin tyritty ja nyt voidaan katsella romahdusta.