Onko Suomessa muka näin matala elintaso?
Olen yliopistosta pian valmistuva 26-vuotias. Työllistävälle alalle, mutta kaikki hyvät työmahdollisuudet ovat pk-seudulla. Olen tässä viimeisen vuoden aikana alkanut todella ynnäilemään taloudellisia realiteetteja ja tämä tuntuu aika masentavalta.
Valmistuttuani palkkatasoni tulee olemaan bruttona jotain 3 500e kuukaudessa. Nettona käteen jäisi siis jotain 2 500e/kk. Asuntolainaa minulle myönnettäisiin ehkä 200 000 euron verran säästettyäni pari vuotta. Sillä saa Helsingin-Espoon-Vantaan seudulta kaksion rupuisesta lähiöstä. Tällöin asumismenot olisivat sen reilu tonnin kuussa. Vaihtoehtoisesti voisin muuttaa kauemmas ja ostaa vanhan rivitalonpätkän, mutta silloin tarvitsisin auton, mikä tietää monia satoja euroja lisää menoja kuussa.
Kysymys kuuluu, että miten ihmisillä on varaa hankkia lapsia, käydä lomalla tai asua omakotitalossa tai ylipäätään asunnossa, mikä ei ole 70-luvun luukku? Tapahtuuko tämä kaikki rikkaiden vanhempien avustuksella? Mediaanipalkka on kuitenkin Suomessa siellä 3 000€/kk tuntumassa.
Onko nuorten korkeakoulutettujen aikuisten elintaso parempi jossain muualla? Minne kannattaisi muuttaa?
Kommentit (139)
Tontteja alle 50 000
Kangasala
https://www.etuovi.com/kohde/9527652?haku=M1682053225
Alle 40 000
Kangasala
https://www.etuovi.com/kohde/9527652?haku=M1682053225
Alle 30 000
Valkeakoski
https://www.valkeakoski.fi/asuminen-ja-ymparisto/tontit/omakotitontit/l…
Alle 20 000
Nokia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No näinhän se on, pk-seudulla on todella kallista. Me ratkaistiin asia niin, että rakennettiin talo sellaiseen ympäryskuntaan, josta on hyvät yhteydet Helsinkiin julkisilla. Ei tarvita kuin yksi auto miehen työmatkoihin ja mökille ajamiseen, ja työmatka on julkisilla ajallisesti sama kuin monella Helsingissä asuvalla työkaverilla.
Olen itse kotoisin Helsingistä, mutta pakko sanoa että pikkukaupungissa palvelutkin toimivat paremmin, eli todella tyytyväinen olen. Upouudet ok-talon hinnalla oltaisiin saatu joku kulahtanut rivarinpätkä paljon nykyistä huonommalta alueelta. Rahaa jää muuhunkin kuin asuntolainaan, mikä olisi ollut realiteetti Helsingissä vaikka ollaankin hyvätuloisia. Koulutkin on huomattavasti rauhallisempia kuin millään alueella Helsingissä, ja lapsilla turvallisempi ympäristö kasvaa.
Oman talon rakentamisestakin olen joskus haaveillut. (Paljastettakoon, että olen koulutukseltani pian arkkitehti, tosin en ihan arkkitehdin hommissa.) Ne haaveet kariutuivat siihen, kun sain tietää, että jo pelkät tavalliset tontit maksavat sen 100 000€ Tuusulan etäisyydelläkin.
-AP
Johtuu siitä, että sinulle kelpaa vain luksus. Jos viitsisit oikeasti ja avoimin mielin katsoa tonttien hintoja, niin näkisit, että Tuusulassa on tälläkin hetkellä myynnissä jopa alle 50 000 euron tontteja. Mutta eiväthän ne sinun kaltaiselle nirppanokalle kelpaa.
Tässä Tuusulan halvin tontti:
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-tontit/tuusula/15794346
610 neliötä ja suoraan jonkun takapihalla.
-AP
Tuo on kyllä ihan tavallinen hyvä tontti, millainen hehtaarin metsätontti sinun pitäisi mielestäsi tuolla hinnalla saada?
Hyvä rakentaa tasamaalle. Jos olisit arkkitehti ja oikeasti tonttia etsimässä, tuohan on ihan hyvä ja helppo suunnitella.
Eikä tossa vielä mitään. Sitten jos hankit niitä lapsia niin maksat työssä käynnistä vielä enemmän. Koska noilla tuloilla (ja itse asiassa jo paljon pienemmilläkin) maksatte sitten maksimit päivähoidosta. Kahdesta lapsesta meni meillä yli 500€ /kk. Siihen lainanlyhennykset yms. asumiskulut, ruuat, vakuutukset, autot jne. Ja jotkut vielä kyselivät, että miksi ei enempää lapsia 🤣
Matala elintaso? No ei ole. Muuta muualla (esim. Itä-Eurooppaa, Aasiaan, Afrikkaan tai Etelä-Amerikkaan) joksikin aikaa niin heräät todellisuuteen.
Suomessa on korkea elintaso. Joka muuta väittää on katkera tai harhainen.
3500 kk. on aika hyvä palkka siihen verrattuna, että suurin osa työssäkäyvistä saa reilusti vähemmän.
Kyllä on!velkavetoista kaikki.Ruotsissakin kun kallista ihmiset maksaa 75vkin lainoja.Jää perinnöksi kun velkaa.Suomi on takapajula,huonot palkat.Verotus maksuja koko ajan keksitään.Tänne ei kannata syntyä..ei mitään.Niin pettynyt.Palkan pitäisi olla vähintään 5-6t.että saisi kaiken arkipäiväisenkin elämään.Kuka tyhmä kuluttaa puolestani pitää yllä jotain illuusiota.Virosta palveluiden hakeminen käynyt mielessä jopa muutto..muutto muutenkin täältä läävä Suomesta.
Perhe kannattaa perustaa sossun asiakkaaksi heittäytymällä. Helsingissä on yhä kasvava määrä suurperheitä, joiden koko elämä maksetaan Kelan rahoista. Hyvin näyttävät pärjäävän, vaikka vanhemmat eivät töitä tee ja asunnotkin hulppean kokoisia huoneistoja, että on riittävästi tilaa lapsikatraalle.
Mä tienaan 1700 käteen ja olen yksin maksanut asuntolainani. Toki asun vaatimattomasti kerrostaloyksiössä. Mutta tulojen mukaan mentävä. Toki jos mulla olisi ollut kumppani niin asuisin isommin, mutta mihin yksinäinen edes tarvitsee paljon tilaa? Olen ihan tyytyväinen näinkin. Se nyt on selvää ettei mulla riitä ikävuodet vielä mökkilainaankin. Joten ilman mökkiä on elettävä. Se on ainut asia mikä harmittaa.
Kaupan alalla ja palvelualalla loppuu valtavat määrät yrityksiä 10 vuoden sisällä, koska nuoremmat sukupolvet on köyhempiä ja eläkeläiset vähenee. Me nuoremmat kulutetaan ihan eri lailla.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset asuvat yksin omakotitaloissa, siivouksen joutuvat kyllä maksamaan itse ellei omaiset siivoa ja kodinhoitajakäynnit maksaa.
Ihanteellisesti omaisuus hankitaan SUVUSSA; on hassu ajatus, että köyhän suvun (jota suomalaiset usein ovat) yksi jäsen voisi yhtäkkiä saada kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset asuvat yksin omakotitaloissa, siivouksen joutuvat kyllä maksamaan itse ellei omaiset siivoa ja kodinhoitajakäynnit maksaa.
Kodinhoitajamaksut menee brutto eläkkeen suuruuden mukaan. Tätini on 83-vuotias ja siivoaa itse omakotitalonsa ja käy pyörällä kaupassa. Kalliita ne palvelut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kodinhoitajamaksut menee brutto eläkkeen suuruuden mukaan. Tätini on 83-vuotias ja siivoaa itse omakotitalonsa ja käy pyörällä kaupassa. Kalliita ne palvelut.
Ne ketkä saavat enemmän eläkettä maksavat palveluista enemmän, niin se on aina mennyt.
Yksin on kallista elää. Sitte ku sulla on kans 3500 tienaava ukko saatte 400.000e lainaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis minkä takia muualla kuin Helsingin seudulla rivarissa asuessa on pakko olla auto? Jos on terve ja asuu yksin esim Riihimäellä ~1,5 km asemasta niin kyllä kai junalla pääsee Helsinkiin yhtä nopeasti kuin jostain Helsingin lähiöstä, ja kaupassa voi käydä jalkaisin tai tilata. Ja jos auton haluaa niin ei sen auton pitokaan välttämättä sen enempää kustanna kuin n. 200 kuussa, kun asumisessa säästää tosiaan jo paljon silloin, kun välimatkaa pääkaupunkiin on.
Toisaalta ei kaikkea voi pelkän rahan mukaankaan punnita. Syrjäkylillä on halvempaa, mutta löytyykö sieltä kumppania ja sosiaalista elämää, jota nuori aikuinen kaipaa?Tulee aika muhkeat työmatkat, jos Riihimäeltä liikkuu Helsinkiin. R-junalla Riihimäen ja Helsingin väli kestää tunnin, IC-junalla 40min. Siihen sitten vielä matkat kotoa asemalle ja asemalta työpaikalle, niin tulee jopa 3 tuntia työmatkoja päivässä.
-AP
Niin, eli tarkoitit että jos asut poissa Helsingistä niin silloin ajaisit työmatkat? Tämä ei näes tullut ilmi aloituksessa, ei myöskään se, että työpaikka on hankalan kulkuyhteyden päässä pääkaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
3500 kk. on aika hyvä palkka siihen verrattuna, että suurin osa työssäkäyvistä saa reilusti vähemmän.
Mutta hinnat on nousseet, kaiken, ruuankin aika rajusti viime parin vuoden sisään. Palkat ei ole pysyneet perässä. Totta kai 3500 on yhä hitosti enemmän kuin pienin palkka, silti.
Vierailija kirjoitti:
Ihanteellisesti omaisuus hankitaan SUVUSSA; on hassu ajatus, että köyhän suvun (jota suomalaiset usein ovat) yksi jäsen voisi yhtäkkiä saada kaiken.
Minäkin olen tämän tajunnut vasta nyt viisikymppisenä. Minulle ei onnistu vaurastua, mutta jos nyt en laita kaikkea menemään, lapselle ja lapsenlapsille ehkä onnistuu jo. Se ajatus tuntuu mukavalta. Minulla on vain yksi lapsi, joten voin lisäksi tukea ja lahjoittaa hänelle minkä pystyn. Voin maksaa hänen laskuja, että hän voi nopeammin säästää asunnon, ja pääsee nopeammin kartuttamaan omaisuutta.
Mulla sama palkka ja ikää pari vuotta enemmän. Ostin yksin kaksion Helsingin lähiöstä. Perin reissuun vuodessa on ollut varaa ennen koronaa. Eivät tosin ole olleet mitään luksusreissuka. Kalliita harrastuksia ei ole. Ihmettelen, miten ihmisillä on varaa lapsiin. Puoliso muutti juuri luokseni. Hän osallistuu vadtikkeeseen, joten itselläni ei enää mene yli 900 e kuussa asumiseen. Auton hankimme juuri yhdessä. Yksin ei olisi ollut varaa hankkia autoa.