Onko Suomessa muka näin matala elintaso?
Olen yliopistosta pian valmistuva 26-vuotias. Työllistävälle alalle, mutta kaikki hyvät työmahdollisuudet ovat pk-seudulla. Olen tässä viimeisen vuoden aikana alkanut todella ynnäilemään taloudellisia realiteetteja ja tämä tuntuu aika masentavalta.
Valmistuttuani palkkatasoni tulee olemaan bruttona jotain 3 500e kuukaudessa. Nettona käteen jäisi siis jotain 2 500e/kk. Asuntolainaa minulle myönnettäisiin ehkä 200 000 euron verran säästettyäni pari vuotta. Sillä saa Helsingin-Espoon-Vantaan seudulta kaksion rupuisesta lähiöstä. Tällöin asumismenot olisivat sen reilu tonnin kuussa. Vaihtoehtoisesti voisin muuttaa kauemmas ja ostaa vanhan rivitalonpätkän, mutta silloin tarvitsisin auton, mikä tietää monia satoja euroja lisää menoja kuussa.
Kysymys kuuluu, että miten ihmisillä on varaa hankkia lapsia, käydä lomalla tai asua omakotitalossa tai ylipäätään asunnossa, mikä ei ole 70-luvun luukku? Tapahtuuko tämä kaikki rikkaiden vanhempien avustuksella? Mediaanipalkka on kuitenkin Suomessa siellä 3 000€/kk tuntumassa.
Onko nuorten korkeakoulutettujen aikuisten elintaso parempi jossain muualla? Minne kannattaisi muuttaa?
Kommentit (139)
Somaliassa on parempi elintaso kuin täällä
Muuta Viroon tai Venäjälle. Ovat todella rikkaita siellä, kun kaikki autotkin mitä aina näkee noiden maiden rekkareilla pääkaupunkiseudulla ovat siitä kalliimmasta päästä.
Tämän takia moni miettii, onko työssäkäynnissä mitään järkeä.
Jostain pitää aloittaa. Minäkin aloitin neukkukuutiosta Vantaan lähiössä. Sieltä rivariin Helsingin puolelle ja vasta nelikymppisenä Helsingin keskustaan.
Minusta ihmiset ovat kärsimättömiä. Unelma-asunto pitäisi saada ensiasunnoksi alle kolmekymppisenä ja harvalle se onnistuu kuin muuttotappioalueella.
Ala ratkaisee. Mutta Hollanti viisi sopia sinulle. Olin itse siellä muutaman vuoden. Siellä on korkeampi elintaso.
Mediaanipalkkako muka noin korkea Suomessa? Puolet saisi yli 3000e brutto ja puolet alle?
Niin, Suomi nyt ei ole Hollanti, joka on maailmankaupan keskus ollut sellaiset 500 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Mediaanipalkkako muka noin korkea Suomessa? Puolet saisi yli 3000e brutto ja puolet alle?
Täysiaikaisista palkansaajista kyllä.
No näinhän se on, pk-seudulla on todella kallista. Me ratkaistiin asia niin, että rakennettiin talo sellaiseen ympäryskuntaan, josta on hyvät yhteydet Helsinkiin julkisilla. Ei tarvita kuin yksi auto miehen työmatkoihin ja mökille ajamiseen, ja työmatka on julkisilla ajallisesti sama kuin monella Helsingissä asuvalla työkaverilla.
Olen itse kotoisin Helsingistä, mutta pakko sanoa että pikkukaupungissa palvelutkin toimivat paremmin, eli todella tyytyväinen olen. Upouudet ok-talon hinnalla oltaisiin saatu joku kulahtanut rivarinpätkä paljon nykyistä huonommalta alueelta. Rahaa jää muuhunkin kuin asuntolainaan, mikä olisi ollut realiteetti Helsingissä vaikka ollaankin hyvätuloisia. Koulutkin on huomattavasti rauhallisempia kuin millään alueella Helsingissä, ja lapsilla turvallisempi ympäristö kasvaa.
Suomessahan on korkea elintaso. Mutta kannattaa muuttaa välillä ulkomaille, niin saa vertailupohjaa.
AP muutat vaan johkin Hyvinkäälle niin homma toimii. Saa vielä tyydyttävän asunnon kohtuuhintaan.
Jos asut yksin niin voit asua myös esimerkiksi vuokralla n.900 kuukaudessa pks, elää ilman autoa ja säästää ja sijoittaa, kunnes saat kerättyä varoja. Ehkä se asunto kannattaa ostaa myöhemmin tai vasta sitten yhdessä, kun kumppani löytyy. Silloinhan tarvitsette vähemmän tilaa (tietysti toisaalta myös perheenlisäys huomioon ottaen tarvitsette enemmän) ja saatte isomman lainan yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Ala ratkaisee. Mutta Hollanti viisi sopia sinulle. Olin itse siellä muutaman vuoden. Siellä on korkeampi elintaso.
Nykyään valittavat Hollannissakin kuulemma kalliita asuntoja
-AP
On onni kun elämä on muualla kuin Helsingissä. Olen 40 v, naimisissa ja yksi jo liki aikuinen poika. Olen lukion lehtori ja apulaisrehtori, aloitin työssäni jo opintojeni loppuvuosina ja sain heti valmistuttuani viran koulusta, jossa opetin opiskeluaikoina pätkiä. Valmistuin nuorena koska olen mennyt kouluun 6 v ja opiskelin nopsaa tahtia. Mieheni on kaupungilla johtavassa asemassa. Meillä on velaton (keväällä maksoimme viimeisen erän) 190 m2 talo 2000 m2 tontilla kaupungin keskustan alueella ja kesämökki, jonka maksoimme saamillani perinnöillä. Nyt on elämä kivaa, rahaa jää mukavasti bruttotulot yhteensä n. 12 000 €, minulla on myös e-lukion tunteja se lisää tulojani.
Eläkkeelle jäämme viimeistään 55 v, osakesijoitukset ja kaksi sijoitusasuntoa Helsingin keskustassa mahdollistavat. Olisi kurjaa jos olisi asumishistoria pitänyt aloittaa jossakin peräkylän luukussa. Rakensimme heti seurustelun alettua, ja kyllä kannatti.
Mistä pankista saa noin pienillä tuloilla noin paljon lainaa?
Yksin jos haet niin 100-120 tonnia lienee enemmän realiteetti...
Useimmat ostavat asunnon yhdessä puolisonsa kanssa, siinä se salaisuus. Kaksi palkansaajaa, enemmän rahaa käytössä. Ja kyllä rahat voivat silti olla tiukalla ja aina pitää vähintäänkin tehdä valintoja - ostaako esim se auto vai lähteäkö kivalle ulkomaan reissulle. Ihan turha kuvitella, että kaikki muut ihan kylpevät rahassa.
Voi ap. Sä olet ilmeisesti ihan tosissasi luullut, että kaikki sosiaaliset projektit ei tule mitenkään vaikuttamaan sinun elämääsi?
Vierailija kirjoitti:
Hollannissa omistusasuminen on kylläkin vieläkin kalliimpaa. Verotus on myös todella rankkaa. Ruoka yms. hyödykkeet maksavat suunnilleen saman verran kuin Suomessa. Bensa on kalliimpaa kuin Suomessa. Lapsen päivähoito ja kouluikäisen ip-hoito on todella kallista. Et ilmeisesti tunne yhtäkään hollantilaista tai ole oikeasti koskaan edes käynyt siinä maassa.
Koska joudutaan ottamaan järkyttävän paljon velkaa, jotta saadaan EU- miljardit maksettua, tulee tällä menolla Suomesta kehitysmaa. Siis, kurjuutta kohti, mars!
Milloinka olette viimeksi tarkistaneet Suomen velkakellon summaa? Ettei totuus unohtuisi ...
Tervetuloa miljoonien suomalaisten todellisuuteen. Suomi on kallis maa.