Onko Suomessa muka näin matala elintaso?
Olen yliopistosta pian valmistuva 26-vuotias. Työllistävälle alalle, mutta kaikki hyvät työmahdollisuudet ovat pk-seudulla. Olen tässä viimeisen vuoden aikana alkanut todella ynnäilemään taloudellisia realiteetteja ja tämä tuntuu aika masentavalta.
Valmistuttuani palkkatasoni tulee olemaan bruttona jotain 3 500e kuukaudessa. Nettona käteen jäisi siis jotain 2 500e/kk. Asuntolainaa minulle myönnettäisiin ehkä 200 000 euron verran säästettyäni pari vuotta. Sillä saa Helsingin-Espoon-Vantaan seudulta kaksion rupuisesta lähiöstä. Tällöin asumismenot olisivat sen reilu tonnin kuussa. Vaihtoehtoisesti voisin muuttaa kauemmas ja ostaa vanhan rivitalonpätkän, mutta silloin tarvitsisin auton, mikä tietää monia satoja euroja lisää menoja kuussa.
Kysymys kuuluu, että miten ihmisillä on varaa hankkia lapsia, käydä lomalla tai asua omakotitalossa tai ylipäätään asunnossa, mikä ei ole 70-luvun luukku? Tapahtuuko tämä kaikki rikkaiden vanhempien avustuksella? Mediaanipalkka on kuitenkin Suomessa siellä 3 000€/kk tuntumassa.
Onko nuorten korkeakoulutettujen aikuisten elintaso parempi jossain muualla? Minne kannattaisi muuttaa?
Kommentit (139)
AP: Tämä on Suomi.....! (Räkäinen nauru päälle.)
Ratkaisin asian sillä, että muutin kauemmaksi Hgistä. Asun nyt noin tunnin ajomatkan päässä kehä ykkösestä. Täällä nykyisellä paikkakunnallani ei ole pk-seudun ongelmia (et ni stä värinää ja narkkeja) lisäksi asunnot on edullisia. Autoonkin on varaa, kun kaikki rahat eivät mene vuokraan. Työni pystyn hoitamaan osittain etänä. Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa 🤔 meidän perheen nettotulot ovat n. 6000e kk, lainaa lyhennetään 800e Ja hyvin on varaa kaikkeen, jää myös säästöön sekä matkusteluun.. isossa omakotitalossa asutaan, ei toki Helsingissä, 2 lastakin on.
Kivat teille, mutta mun työt on PK-seudulla. Oon mäkin kotikaupunkiin muuttamisesta haaveillut, mutta se olis sitten uralle hyvästit.
-AP
Mitkä KAIKKI työt ovat pk-seudulla? Vaikea uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei olisi. Jos kaksi aikuista tienaa 2500 €/kk nettona, niin pitää olla melkoisen laiskurin ja uusavuttomuuden perikuva, ettei 5000 €/kk perhe pysty elämään.
En ole väittänyt, etteikö Suomessa hengissä pysyisi. Jotenkin minulla vaan oli myönteisempi kuva tulevaisuudesta, kun olen itse kasvanut omakotitalossa kivassa naapurustossa, eikä perheessä koskaan tarvinnut kitsastella tai edes puhua rahasta, vaikka vanhempani ovat minua matalammin koulutettuja ja täysin tavallisissa ammateissa. Jotenkin ajattelin, että arvostetulle alalle kouluttautuminen yliopistossa toisi paremman elämän.
-AP
Niin teitä huijattiin, että opiskelemalla saa hyvän työpaikan.
Keskituloinen on elintasoltaan keskituloinen, missä päin tahansa maailmaa. Eikä niillä tuloilla palkata palvelijoita, osteta kartanoita tai vietetä kulutusjuhlia edes Yhdysvalloissa. Mutta joku 0,1 % parhaimmistoon kuuluva Googlen koodari Piilaaksossa saattaa näin elääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis minkä takia muualla kuin Helsingin seudulla rivarissa asuessa on pakko olla auto? Jos on terve ja asuu yksin esim Riihimäellä ~1,5 km asemasta niin kyllä kai junalla pääsee Helsinkiin yhtä nopeasti kuin jostain Helsingin lähiöstä, ja kaupassa voi käydä jalkaisin tai tilata. Ja jos auton haluaa niin ei sen auton pitokaan välttämättä sen enempää kustanna kuin n. 200 kuussa, kun asumisessa säästää tosiaan jo paljon silloin, kun välimatkaa pääkaupunkiin on.
Toisaalta ei kaikkea voi pelkän rahan mukaankaan punnita. Syrjäkylillä on halvempaa, mutta löytyykö sieltä kumppania ja sosiaalista elämää, jota nuori aikuinen kaipaa?Tulee aika muhkeat työmatkat, jos Riihimäeltä liikkuu Helsinkiin. R-junalla Riihimäen ja Helsingin väli kestää tunnin, IC-junalla 40min. Siihen sitten vielä matkat kotoa asemalle ja asemalta työpaikalle, niin tulee jopa 3 tuntia työmatkoja päivässä.
-AP
tuon 3 tuntia saa kyllä pk-seudulla menemään työmatkoihin ihan kehä 3 sisällä asuessaankin.
Vierailija kirjoitti:
No näinhän se on, pk-seudulla on todella kallista. Me ratkaistiin asia niin, että rakennettiin talo sellaiseen ympäryskuntaan, josta on hyvät yhteydet Helsinkiin julkisilla. Ei tarvita kuin yksi auto miehen työmatkoihin ja mökille ajamiseen, ja työmatka on julkisilla ajallisesti sama kuin monella Helsingissä asuvalla työkaverilla.
Olen itse kotoisin Helsingistä, mutta pakko sanoa että pikkukaupungissa palvelutkin toimivat paremmin, eli todella tyytyväinen olen. Upouudet ok-talon hinnalla oltaisiin saatu joku kulahtanut rivarinpätkä paljon nykyistä huonommalta alueelta. Rahaa jää muuhunkin kuin asuntolainaan, mikä olisi ollut realiteetti Helsingissä vaikka ollaankin hyvätuloisia. Koulutkin on huomattavasti rauhallisempia kuin millään alueella Helsingissä, ja lapsilla turvallisempi ympäristö kasvaa.
Oman talon rakentamisestakin olen joskus haaveillut. (Paljastettakoon, että olen koulutukseltani pian arkkitehti, tosin en ihan arkkitehdin hommissa.) Ne haaveet kariutuivat siihen, kun sain tietää, että jo pelkät tavalliset tontit maksavat sen 100 000€ Tuusulan etäisyydelläkin.
-AP
Me matalapalkkatyöläiset emme voi haaveilla omistusasunnosta rupuisimmassakaan lähiössä, meillä on vaikeuksia maksaa jo vuokra-asuntoa siellä rupulähiössä. Auto? Älä naurata. Lomamatkat, mitä ne ovat? Koronan aiheuttamat matkustusrajoitukset olivat kova paikka monille kun oli totuttu matkustelemaan monta kertaa vuodessa. Minun elämääni ne eivät muuttaneet mitenkään, koska en ollut aiemminkaan voinut käydä missään. Ja se palkka? Yli kaksi tonnia olisi jo vallan ruhtinaallinen, kolme tonnia jo jotain fantasiaa. Minä saan kympin tunnilta. Keski-ikäisenä matalasti koulutettuna tässä olen ja pysyn, muuta ei ole tiedossa. Eläkkeellä minua odottavat leipäjonot.
Tämäkin on suomalaista todellisuutta. Suomessa on työssäkäyviä köyhiä, joilla ei kohta ole enää varaa asua pääkaupunkiseudulla jossa heidän työpaikkansa ovat.
Olin kymmenisen vuotta sitten sinun asemassa, ap. Ekat työvuodet Helsingissä, palkka oli just siinä noin 3000e. Asuin vuokralla yksiössä muutaman vuoden, sitten sain kyllä ihan sinkkuna ostettua itselleni kaksion ratikkalinjan varrelta. Mitään rahallista tukea en siis vanhemmilta tai muilta saanut. Sitten muutin poikaystävän kanssa yhteen ja pidin tuon kaksion sijoituksena. Yhdessä sitten oli varaa vähän isompaan ja hienompaan kämppään, ja nyt on jemmassa vielä se suurimmaksi osaksi maksettu kaksio, koti hyvältä alueelta ja rahastosäästöjäkin kertynyt. En ole mikään uraohjus mutta kuitenkin palkka on toki noussut noista alkuvuosista. Mun pointti siis on, että kyllä se koulutus kannattaa ja mahdollistaa taloudellisesti turvatun tulevaisuuden Suomessakin. Pitää vain olla vähän kärsivällisyyttä. Jos itse olisin vielä sinkku, niin olisin kai asunut siinä ekassa kaksiossa pari vuotta ja sitten päässyt kiinni hienompaan asuntoon ihan yksinkin. Ja tosiaan lomailuun ym rahat ovat riittäneet kaikki nämä vuodet, toki lomien budjetti on kasvanut ja uran alussa matkailtiin vähän vaatimattomammin.
Vierailija kirjoitti:
Muuta Viroon tai Venäjälle. Ovat todella rikkaita siellä, kun kaikki autotkin mitä aina näkee noiden maiden rekkareilla pääkaupunkiseudulla ovat siitä kalliimmasta päästä.
Tämähän johtuu vain siitä, että ne ovat roistoja ja varkaita, jotka onnistui Neuvostoliiton hajotessa kähmimään kansallisvarallisuutta itselleen. Tai sitten reilusti mafiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis minkä takia muualla kuin Helsingin seudulla rivarissa asuessa on pakko olla auto? Jos on terve ja asuu yksin esim Riihimäellä ~1,5 km asemasta niin kyllä kai junalla pääsee Helsinkiin yhtä nopeasti kuin jostain Helsingin lähiöstä, ja kaupassa voi käydä jalkaisin tai tilata. Ja jos auton haluaa niin ei sen auton pitokaan välttämättä sen enempää kustanna kuin n. 200 kuussa, kun asumisessa säästää tosiaan jo paljon silloin, kun välimatkaa pääkaupunkiin on.
Toisaalta ei kaikkea voi pelkän rahan mukaankaan punnita. Syrjäkylillä on halvempaa, mutta löytyykö sieltä kumppania ja sosiaalista elämää, jota nuori aikuinen kaipaa?Tulee aika muhkeat työmatkat, jos Riihimäeltä liikkuu Helsinkiin. R-junalla Riihimäen ja Helsingin väli kestää tunnin, IC-junalla 40min. Siihen sitten vielä matkat kotoa asemalle ja asemalta työpaikalle, niin tulee jopa 3 tuntia työmatkoja päivässä.
-AP
3 tunnin työmatkat per päivä on kuule aika normi Euroopassa. Olet tainnut kasvaa pumpulissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala ratkaisee. Mutta Hollanti viisi sopia sinulle. Olin itse siellä muutaman vuoden. Siellä on korkeampi elintaso.
Hollannissa omistusasuminen on kylläkin vieläkin kalliimpaa. Verotus on myös todella rankkaa. Ruoka yms. hyödykkeet maksavat suunnilleen saman verran kuin Suomessa. Bensa on kalliimpaa kuin Suomessa. Lapsen päivähoito ja kouluikäisen ip-hoito on todella kallista. Et ilmeisesti tunne yhtäkään hollantilaista tai ole oikeasti koskaan edes käynyt siinä maassa.
Asunnot on kalliimpia, totta. Vuokra yhden makuuhuoneen asunnosta on Amsterdamissa noin 1500e, pienemmissä kaupungeissa tonnin luokkaa.
Verotus on samaa tasoa kuin suomessa . MUTTA ulkomailta palkattu skilled migrant saa ensimmäiset 5 vuotta 30% palkasta verottomana.
Ruoka on vähän edullisempaa, erikoistuotteet helposti puolet halvempia.
Bensa samaa luokkaa.
Lasten hoito kallista, kyllä, mutta aplla tuskin on heti lisääntyminen mielessä.
Palkat on koulutetuilla huomattavasti suomea korkeammat. Kun mukaan huomioi tuon veroedun, moni, kuten esim itse, tuplaa muuttaessa nettopalkan suomeen verrattuna. Siinä ei muutaman satasen isompi vuokra tunnu missään. Tällä hetkellä olen vaihtanut työnantajaa ja teen alihankkijana töitä mistä suomessa sain nettona noin 2800e - nykyinen netto noin 9000e kuussa (Pl kesäloma kuukausi).
Ehdottomasti kannattaa apn hakea ulkomaille töihin jos ala sallii. Esim tänne alankomaihin, tai esim Sveitsiin.
Mielenkiintoista. Ilmeisesti työpäivät ovat vastaavasti hyvin pitkiä ja raskas vastuu tms.?
Lintukotoinen kirjoitti:
Suomessahan on korkea elintaso. Mutta kannattaa muuttaa välillä ulkomaille, niin saa vertailupohjaa.
Suomalaiset ovat lähes varattomia eu maiden vertailussa. Esim saksalaiset ja italialaiset ovat ka 2.5 kertaa varakkaampia kuin suomalaiset. Suomessa on monelle haaste päästä kinteään omaisuuteen kiinni. Kädestä suuhun täällä monet elävät
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei välttämättä paranna elintasoaan sillä, että kouluttautuu pitkälle. Kireä verotus tasaa eroja erittäin tehokkaasti. Tämä on tauno tasalakkien maa!
Rahaa tekeviä on liian vähän elätettäviin verrattuna. Siitä korkea verotus. Progressiivinen verotus vie leijonan osan yhtään paremmasta palkasta.
Piensijoittaja kirjoitti:
Jostain pitää aloittaa. Minäkin aloitin neukkukuutiosta Vantaan lähiössä. Sieltä rivariin Helsingin puolelle ja vasta nelikymppisenä Helsingin keskustaan.
Minusta ihmiset ovat kärsimättömiä. Unelma-asunto pitäisi saada ensiasunnoksi alle kolmekymppisenä ja harvalle se onnistuu kuin muuttotappioalueella.
Tämäpä. Kaikkimullehetinyt.
Vierailija kirjoitti:
Olin kymmenisen vuotta sitten sinun asemassa, ap. Ekat työvuodet Helsingissä, palkka oli just siinä noin 3000e. Asuin vuokralla yksiössä muutaman vuoden, sitten sain kyllä ihan sinkkuna ostettua itselleni kaksion ratikkalinjan varrelta. Mitään rahallista tukea en siis vanhemmilta tai muilta saanut. Sitten muutin poikaystävän kanssa yhteen ja pidin tuon kaksion sijoituksena. Yhdessä sitten oli varaa vähän isompaan ja hienompaan kämppään, ja nyt on jemmassa vielä se suurimmaksi osaksi maksettu kaksio, koti hyvältä alueelta ja rahastosäästöjäkin kertynyt. En ole mikään uraohjus mutta kuitenkin palkka on toki noussut noista alkuvuosista. Mun pointti siis on, että kyllä se koulutus kannattaa ja mahdollistaa taloudellisesti turvatun tulevaisuuden Suomessakin. Pitää vain olla vähän kärsivällisyyttä. Jos itse olisin vielä sinkku, niin olisin kai asunut siinä ekassa kaksiossa pari vuotta ja sitten päässyt kiinni hienompaan asuntoon ihan yksinkin. Ja tosiaan lomailuun ym rahat ovat riittäneet kaikki nämä vuodet, toki lomien budjetti on kasvanut ja uran alussa matkailtiin vähän vaatimattomammin.
AP tienaa bruttona 3500 tänään, sinä tienasit bruttona 3000 per kk 10 vuotta sitten. Vuokrataso Helsingissä on melkein tuplaantunut vuosikymmenessä.
Palkkataso laahaa perässä. Minun aloituspalkkani oli 2900e ja huomattavasti vanhemman serkkuni aloituspalkka vastaavissa hommissa vuonna 2006 vuotta oli 2500e.
Vierailija kirjoitti:
Lintukotoinen kirjoitti:
Suomessahan on korkea elintaso. Mutta kannattaa muuttaa välillä ulkomaille, niin saa vertailupohjaa.
Suomalaiset ovat lähes varattomia eu maiden vertailussa. Esim saksalaiset ja italialaiset ovat ka 2.5 kertaa varakkaampia kuin suomalaiset. Suomessa on monelle haaste päästä kinteään omaisuuteen kiinni. Kädestä suuhun täällä monet elävät
Juu kannattaa huomata, että kummassakin noissa mainituissa maissa on kasattu varallisuutta keskiajalta lähtien, jos ei kauempaakin. Suomu on ollut köyhä kkehitysmaa vielä 1900-luvun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa miljoonien suomalaisten todellisuuteen. Suomi on kallis maa.
1000€ eläkkeellä ei matkustella edes kotimaassa, ei pidetä juhlia, hyvä että juuri ja juuri päivästä toiseen pärjää, katastrofi tulee jos joku ylimääräinen kustannus tulee.
Entä perheelliset, normaalisti kaksi aikuista käy töissä mutta silti molemmilla voi olla pieni palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No näinhän se on, pk-seudulla on todella kallista. Me ratkaistiin asia niin, että rakennettiin talo sellaiseen ympäryskuntaan, josta on hyvät yhteydet Helsinkiin julkisilla. Ei tarvita kuin yksi auto miehen työmatkoihin ja mökille ajamiseen, ja työmatka on julkisilla ajallisesti sama kuin monella Helsingissä asuvalla työkaverilla.
Olen itse kotoisin Helsingistä, mutta pakko sanoa että pikkukaupungissa palvelutkin toimivat paremmin, eli todella tyytyväinen olen. Upouudet ok-talon hinnalla oltaisiin saatu joku kulahtanut rivarinpätkä paljon nykyistä huonommalta alueelta. Rahaa jää muuhunkin kuin asuntolainaan, mikä olisi ollut realiteetti Helsingissä vaikka ollaankin hyvätuloisia. Koulutkin on huomattavasti rauhallisempia kuin millään alueella Helsingissä, ja lapsilla turvallisempi ympäristö kasvaa.
Oman talon rakentamisestakin olen joskus haaveillut. (Paljastettakoon, että olen koulutukseltani pian arkkitehti, tosin en ihan arkkitehdin hommissa.) Ne haaveet kariutuivat siihen, kun sain tietää, että jo pelkät tavalliset tontit maksavat sen 100 000€ Tuusulan etäisyydelläkin.
-AP
Ja sitten on niitä kuntia joihin houkutellaan asukkaita 1€/m2 tonteilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP tienaa bruttona 3500 tänään, sinä tienasit bruttona 3000 per kk 10 vuotta sitten. Vuokrataso Helsingissä on melkein tuplaantunut vuosikymmenessä.
Palkkataso laahaa perässä. Minun aloituspalkkani oli 2900e ja huomattavasti vanhemman serkkuni aloituspalkka vastaavissa hommissa vuonna 2006 vuotta oli 2500e.
Minä alotin 70-luvulla 4.50 markan tuntipalkalla työurani, paljonko tuo on euroissa pitkälti alle euron kuitenkin.
Tulee aika muhkeat työmatkat, jos Riihimäeltä liikkuu Helsinkiin. R-junalla Riihimäen ja Helsingin väli kestää tunnin, IC-junalla 40min. Siihen sitten vielä matkat kotoa asemalle ja asemalta työpaikalle, niin tulee jopa 3 tuntia työmatkoja päivässä.
-AP