Kasvisruokaa on oikeus vaatia, mutta liharuokaa ei?
Tulipa tässä vaan tästä keskustelusta mieleen: http://www.vauva.fi/keskustelu/4206335/ketju/miksi_miehille_pitaisi_aina_olla_lihaa_tarjolla
Olen aikaisemminkin törmännyt asetelmaan, jossa kasvissyöjät olettavat kaikkialla muistettavan heidän ruokavaliotaan ja pidetään röyhkeänä käytöksenä, jos pitojen emäntä ei ole asettanut kasvisvaihtoehtoa tarjolle.
Jos sitten kasvisintoilija pitää itse juhlat, niin tarjottavat ovat ainoastaan kasvisruokaa. Jos joku kyselee liharuokien perään, niin on juntti lihansyöjä.
Eikö pitäisi olla vuoroin vieraissa, sanoakseni. Jos kasvisintoilijat odottavat kaikkialla saavansa kasvisruokaa, niin miksi omista pidoista ei löydy lihansyöjille liharuokaa?
Kommentit (268)
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 04:26"]
--
kiitos, mutta syön LIHAN fileinä, paloina ja pihveinä.
[/quote]
Että päästään taas tähän "kyllä nyt lihaa vain pitää olla ja kasvikset on pahoja" änkkäämiseen... :)
Mistä tämä kasvisvastaisuus kumpuaa? Sama ajatus tuli tuosta "Miksi miehille pitäisi aina olla lihaa tarjolla" keskustelusta. Ei tässä oikeasti enää ole kyse ruoasta ja siitä, kykeneekö tai pystyykö allergisten tai eettisten syiden takia syömään, vaan jostakin ihan muusta. Miksi tehdä periaatteellinen vääntö tällaisesta asiasta? Jos kyläpaikka on lihattomuudessaan niin vastenmielinen ajatus, niin ei sinne herranen aika tarvitse mennä syömään pahaa ruokaa. Ja jos ei halua tarjota periaatesyistä kasvissyöjälle kuin lihaa, niin kukaan ei pakota. Minun mielestäni se ei tarkoita erävoittoa kenellekään vaan kurjaa vierailua.
Ja koska 139 teki mieleni iloiseksi, lainaan hänen loppukaneettiaan:
"Mutta noin lähtökohtaisesti, musta tuo ap:n kysymys on tosi lapsellinen. "Jos sä vaadit niin mäkin vaadin, ihan vaan vaatimisen vuoksi. Ketään muuta ei saa huomioida enemmän kuin minuaminuaminua".Monet ei halua syödä lihaa joko eettisistä tai terveydellisistä syistä, ja aika harva näistä syistä kasviksia välttelee. Pelkästään "en tykkää rehuista niin en niitä syö"- perustelu on aikuisen kohdalla mielestäni tosi moukkamainen."
Näissä keskusteluissa halutaan näemmä aina maalata enemmän tai vähemmän kuvaa siitä, että porukan vege on se nirsoin ja vaikein ruokavieras. Niin kuin vähän tässäkin: "Koska vege kehtaa vaatia itselleen erikoiskohtelua, hänenkin pitää nyt sitten tarjota erikoiskohtelua lihansyöjille ja pistää filettä pöytään!".
Minä olen rehellisesti tavannut enemmän nirsoja sekasyöjiä kuin kasvissyöjiä. Jos erehtyy sanomaan valmistavansa kasvisruokaa, niin voi että niitä lukuisia "en piittaa" variaatioita. Milloin se on lähtökohtaisesti omituista, milloin se ei vain täytä tarpeeksi, milloin sen koostumus on ihan väärä jne. Ja vähintään sieltä metsästetään ne omituiset löydökset sivuun, että sitä tarjottua ruokaa on siinä hylättyjen ainesosien keossa enemmän kuin syötynä. Ja yhtä naurettavaa mielestäni tämäkin, että raivotaan ettei tarjottavissa ole lihaa ihan periaatesyistä. :)
Sitten kun se kasvisruokailija on sanonut "Kaikki käy! (liha poisluettuna)", niin voi aika turvallisin mielin tehdä mitä haluaa. Ei nakella oliiveja ja aurinkokuivattuja tomaatteja sivuun. Ei luetella pitkää listaa ainesosista joista ei piittaa. Toki myönnän että minulla käyneet kasvisruokavieraat ovat olleet ihan tavallisia ja mukavia ruokavieraita ja ystäviä, eivät mitään moukkia. Että kai sitten teillä muilla vierailleet veget ovat ihan hirvittäviä juntteja. :)
Haluaisin myös kuulla "lihansyöjien" kommentit seuraaviin:
-te, jotka ette voi tai halua syödä kasvisruokaa, eikö teille kelpaa esimerkiksi munakas tai se ah-niin-muodikas avokadopasta? Ettekö saa puutostauteja ja ummetusta jos ette ikinä syö mitään vihanneksia, hedelmiä tai marjoja? Mistä saatte hyvät rasvat? Mahtaa verisuonet olla tukossa kun vetää pelkkää lihaa aamusta iltaan.
Itsekin haluaisin vastauksen tähän. Yksikään lihansyöjä ei ole tähän vielä mitään järkevää vastausta antanut, lukuunottamatta sitä hyvin harvinaista erikoistapausta, jossa henkilö ei voi syödä kuin pihviä ja salaatinlehtiä. Mutta hänellä varmaan on vaikeaa myös sekasyöjän vieraana, koska harva sekasyöjäkään tarjoaa vierailleen pelkkä maustamatonta pihviä ilman mitään mausteita tai lisukkeita.
Lihansyöjä yleensä syö myös kasviksia, siksi niitä voi tarjota. Kasvissyöjä ei syö lihaa, joten sitä ei voi tarjota. Lihansyöjä on siis yleensä sekasyöjä.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 09:48"]
-te, jotka ette voi tai halua syödä kasvisruokaa, eikö teille kelpaa esimerkiksi munakas tai se ah-niin-muodikas avokadopasta? Ettekö saa puutostauteja ja ummetusta jos ette ikinä syö mitään vihanneksia, hedelmiä tai marjoja? Mistä saatte hyvät rasvat? Mahtaa verisuonet olla tukossa kun vetää pelkkää lihaa aamusta iltaan.
Itsekin haluaisin vastauksen tähän. Yksikään lihansyöjä ei ole tähän vielä mitään järkevää vastausta antanut, lukuunottamatta sitä hyvin harvinaista erikoistapausta, jossa henkilö ei voi syödä kuin pihviä ja salaatinlehtiä. Mutta hänellä varmaan on vaikeaa myös sekasyöjän vieraana, koska harva sekasyöjäkään tarjoaa vierailleen pelkkä maustamatonta pihviä ilman mitään mausteita tai lisukkeita.
Liha ei tuki verisuonia senkin tietämätön. Kuka muka syö pelkkää lihaa aamusta iltaan? Ihminen nyt vain sattuu kuulumaan eläinkuntaan ja eläinkunnasta saa ihmisille parhaiten imeytyvät proteiinit. Ei lihansyönti sulje pois kasvisten syöntiä, lisukkeena.
Te jotka vaaditte kasvissyöjältä liharuoan tarjoamista, vaatisitteko myös esimerkiksi muslimia tarjoamaan sikaa? Kun teidän ruokavalioonne se sika kuuluu, niin onhan se muslimilta törkeää vaatia teitä noudattamaan hänen ruokavaliotaan.
Itse rakastan grillimakkaraa ja pihviä, mutta uskokaa tai älkää, minulla ei ole mitään aatteellista tai fysiologista velvoitetta syödä lihaa jokaisella aterialla. Teen kotona silloin tällöin lihatonta ruokaa, ja saatan ravintolassakin valita kasvisvaihtoehdon.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 20:58"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 20:54"]
Mä olen niin monelle kasvikselle allerginen, että emännän on helpointa tarjota mulle suosiolla liharuokaa jos jotakin haluuaa tarjota.
[/quote]
Mitäs jos sinun pihvisi on vaikka maustettu persiljavoilla ja siinä lisukkeena tarjotaan uunijuureksia? Voitko syödä? Vai pyydätkö emäntää vain lätkäisemään sinulle maustamattoman pihvin keskelle lautasta ilman minkäänlaisia lisukkeita?
[/quote]Joo, voi lätkäistä kunnolla murean maustamattoman pihvin lautaselle. : ) En voi syödä perunaa, porkkanaa, selleriä, palsternakkaa, sipulia, useimpia mausteita, sipuleita, maitotuotteita ei ollenkaan yms. joten tosiaan on helpointa lätkäistä vaan kunnon pihvi lauaselle ja kyytipojaksi raikasta vettä ja jokunen salaatinlehti kävis koristeeksi. Kiitos.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 09:59"]
Liha ei tuki verisuonia senkin tietämätön. Kuka muka syö pelkkää lihaa aamusta iltaan? Ihminen nyt vain sattuu kuulumaan eläinkuntaan ja eläinkunnasta saa ihmisille parhaiten imeytyvät proteiinit. Ei lihansyönti sulje pois kasvisten syöntiä, lisukkeena.
Niin mikä sitten on ongelmana joskus syödä lihaton annos, jos kerran niitä kasviksia voi syödä? Minäkin tykkään vesimelonista, mutta ei sitä tarvitse joka aterialla olla.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 10:06"]
Mä olen niin monelle kasvikselle allerginen, että emännän on helpointa tarjota mulle suosiolla liharuokaa jos jotakin haluuaa tarjota.
[/quote]
Mitäs jos sinun pihvisi on vaikka maustettu persiljavoilla ja siinä lisukkeena tarjotaan uunijuureksia? Voitko syödä? Vai pyydätkö emäntää vain lätkäisemään sinulle maustamattoman pihvin keskelle lautasta ilman minkäänlaisia lisukkeita?
[/quote]Joo, voi lätkäistä kunnolla murean maustamattoman pihvin lautaselle. : ) En voi syödä perunaa, porkkanaa, selleriä, palsternakkaa, sipulia, useimpia mausteita, sipuleita, maitotuotteita ei ollenkaan yms. joten tosiaan on helpointa lätkäistä vaan kunnon pihvi lauaselle ja kyytipojaksi raikasta vettä ja jokunen salaatinlehti kävis koristeeksi. Kiitos.
[/quote]
Eihän siihen uskalla sitä salaatinlehteä laittaa koristeeksi, kun arvon lihansyöjä saattaa siitä loukkaantua tai vaikka jopa oksentaa!
No täällä ketjussa on aika monikin ilmoittanut olevansa nimenomaan lihansyöjä ja mikään kasvisruoka ei kelpaa.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 10:11"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 10:06"]
[/quote]
[/quote]
Eihän siihen uskalla sitä salaatinlehteä laittaa koristeeksi, kun arvon lihansyöjä saattaa siitä loukkaantua tai vaikka jopa oksentaa!
[/quote]Emmä ny hei sentään niin nipo ole kuin eräät kasvissyöjät täällä. Heille ei saa lautaselle laittaa lihaa edes koristeeksi, mä sallin sentään salaatinlehdet.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 21:46"]
Minulla on todella yliherkkä makuaisti ja myös yliherkkä maha (en kestä mausteita juuri yhtään). Oksennan siis lähes kaiken mahdollisen ruuan pois, mutta lihan maku ja koostumus on sellainen, että se ei ala oksettamaan (paitsi suikaleliha). Voin syödä kasviksiakin, mutta ainoastaan lihan kanssa, koska itsessään niiden maku aiheuttaa oksennusreaktion.
Minulla siis kyse on sairaudesta, ei nirsoudesta. Onko minulla oikeus pyytää liharuokaa tarjolle?
[/quote]
Sinulle en kyllä uskaltaisi laittaa mitään ruokaa. Tuntuu, että rajoitteita on niin paljon ja ne ovat niin epämääräisiä, että onnistuisin kuitenkin kokkaamaan jotain sellaista, joka saa sinut oksentamaan.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 07:09"]
Luulenpa että suurin osa tässä ketjussa liharuokien puolesta vänkäävistä on samanlaisia kuin mieheni. Vaikkakin se yritetään kovasti verhota terveydellisiin syihin ja kaikki yksi miljoonasta -tapaukset vedetään mukaan, kuten ystävä, joka voi syödä vain salaatinlehtiä ja naudanlihaa, tai tyyppi joka saa oksennusrefleksin, jos ruoka ei maistu lihalta (!?).
[/quote]
Näh, mielestäni tässä ketjussa, ainakin alussa ja otsikossa, oli kyseessä kohteliaisuus ja tasapuolisuus: kasvissyöjille pitää tarjota kasvisruokaa, mutta lihansyöjät kyllä selviävät kerran tai kekkerit ilman lihaakin. Mikä ei äkkiseltään kuulosta kohteliaalta eikä tasapuoliselta.
Te jotka vaaditte kasvissyöjältä liharuoan tarjoamista, vaatisitteko myös esimerkiksi muslimia tarjoamaan sikaa? Kun teidän ruokavalioonne se sika kuuluu, niin onhan se muslimilta törkeää vaatia teitä noudattamaan hänen ruokavaliotaan.[/quote]
Possun voi korvata vaikka naudalla tai lampaalla.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 10:24"][quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 09:59"]
Te jotka vaaditte kasvissyöjältä liharuoan tarjoamista, vaatisitteko myös esimerkiksi muslimia tarjoamaan sikaa? Kun teidän ruokavalioonne se sika kuuluu, niin onhan se muslimilta törkeää vaatia teitä noudattamaan hänen ruokavaliotaan.[/quote]
[/quote]
Lihan voi korvata vaikka seitanilla tai soijarouheella.
Tämä on taas asia, josta vedetään herneitä nenään aika turhasta.
Otetaanpa parit kertauksen normaaleista kohteliaisuussäännöistä:
- Kun järjestetään juhlia tai kutsutaan vieraita, niin heiltä voi kysyä erikoisruokavalioista jos niitä ei tiedetä suoraan. Lihansyönti on erikoisruokavalio jos henkilö ei voi syödä muuta kuin lihaa. Jos henkilölle maistuu vaikka kalakeitto, pinaattiletut, kasvislasagne tai avokadopasta, niin sitten asiassa ei varmaan ole ongelmaa.
- Jos erikoisruokavaliota ei ole kysytty, niin sitten syödään sitä mitä on tarjolla tai syödään sitä mikä sopii omaan ruokavalioon. Kohtelias vieras ei tee numeroa omista ruuistaan ja kohtelias isäntä/emäntä huolehtii ilman isoa numeroa kaikille vieraille edes jotain syötävää jos ei ole ymmärtänyt varata sitä etukäteen.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 10:29"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 10:24"][quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 09:59"]
[/quote]
Lihan voi korvata vaikka seitanilla tai soijarouheella.
[/quote]Mä en voi syödä noita, olen allerginen. Siksi mieluummin lihaa.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 10:24"]
[/quote]
Mutta ei kikherneillä tai seitanilla? Logiikan riemuvoitto.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 10:34"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 10:24"]
[/quote]
Mutta ei kikherneillä tai seitanilla? Logiikan riemuvoitto.
[/quote]Monet on noille allergisia. Esim. minä.
Itse en syö lihaa, mutta en myöskään valita tai loukkaannu jos minulle ei ole tarjottavaa. Olen vain syömättä sitten, ja ajattelen että valinta on omani. Jos kysytään etukäteen, niin toki kerron ruokavaliostani. Suhtautuisin varmasti samoin jos jostain syystä voisin syödä vain sellaista tarjottavaa missä on lihaa. (Tosin en ihan heti keksi mikä sellainen syy olisi, ellei sitten tosi laajat allergiat. Siinä tilanteessa tosin tuskin se lihan puuttuminen olisi juhlissa syömisen pääongelma).
Mutta noin lähtökohtaisesti, musta tuo ap:n kysymys on tosi lapsellinen. "Jos sä vaadit niin mäkin vaadin, ihan vaan vaatimisen vuoksi. Ketään muuta ei saa huomioida enemmän kuin minuaminuaminua".Monet ei halua syödä lihaa joko eettisistä tai terveydellisistä syistä, ja aika harva näistä syistä kasviksia välttelee. Pelkästään "en tykkää rehuista niin en niitä syö"- perustelu on aikuisen kohdalla mielestäni tosi moukkamainen.