Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kasvisruokaa on oikeus vaatia, mutta liharuokaa ei?

Vierailija
18.06.2014 |

Tulipa tässä vaan tästä keskustelusta mieleen: http://www.vauva.fi/keskustelu/4206335/ketju/miksi_miehille_pitaisi_aina_olla_lihaa_tarjolla

Olen aikaisemminkin törmännyt asetelmaan, jossa kasvissyöjät olettavat kaikkialla muistettavan heidän ruokavaliotaan ja pidetään röyhkeänä käytöksenä, jos pitojen emäntä ei ole asettanut kasvisvaihtoehtoa tarjolle.

Jos sitten kasvisintoilija pitää itse juhlat, niin tarjottavat ovat ainoastaan kasvisruokaa. Jos joku kyselee liharuokien perään, niin on juntti lihansyöjä.

Eikö pitäisi olla vuoroin vieraissa, sanoakseni. Jos kasvisintoilijat odottavat kaikkialla saavansa kasvisruokaa, niin miksi omista pidoista ei löydy lihansyöjille liharuokaa?

Kommentit (268)

Vierailija
261/268 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai hupsistakeikkaa, vastaus olikin jo kun rullasi hieman alaspain :) Eipa enaa mitaan!

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 16:29"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 14:15"]

Minä olin se, joka sanoi omaavansa yliherkän makuaistin. Ja kun täällä nyt näyttää monelta lukutaito puuttuvan niin korostan taas jälleen kerran sitä, etten ole kertaakaan väittänyt, että voisin syödä ainoastaan lihaa. Fakta on vain se, etten voi syödä mitään _ilman_ lihaa. Kuten en voi syödä myöskään keittoja, mitään makeaa, pahemmin mausteita, keitettyjä vihanneksia, siemeniä... etc.

[/quote]

Tuota yritin juuri kysya! Mita syot aamiaiseksi? Yleensahan tuolla aterialla ei ole lihaa... Miten juot teesi tai kahvisi, kaadatko sekaan Jalostajan kinkkusuikaleita? Miten parjasit vauvana tai lapsena, oliko omenasoseessa nakkeja?

Oikeasti, voisitko valottaa vahan ruokavaliotasi. Sanot koko ajan etta et sieda mitaan ilman lihan makua, tuo menee minulta aika pahasti yli hilseen. Voitko kerrata edellisen paivan ruokasi, olen ihan oikeasti kiinnostunut miten tuo lihariippuvuus toimii.

Terv. Ruho

[/quote]

Vierailija
262/268 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaisi tietää, että paljonko te oikeasti tunnette näitä lakto/ovo/vege/vegaaneja, jotka tulevat vaatimaan vaatimisen perään ja nyrpistelemään nenää, eikä heille mikään kelpaa? Siis ihan henkilökohtaisesti, ei näitä "luin netistä..." juttuja!

Tuntuu, että minäkin olisin täysmoukka ja ei-toivottu vieras kasvissyöjänä, vaikka en ole _kertaakaan_ vaatinut keneltäkään yhtään mitään kyläpaikassa. Olen iloinen jos saan koostettua ruokani ja otettu, jos on oikein maukasta täyskasvisruokaa. Ja jos ei pöydässä ole minua huomioitu, niin en nosta siitä meteliä, enkä loukkaannu. 

Ja sen lisäksi olen näemmä myös moukka emäntä, jos en tajua varata jokaiselle sekasyöjälle ehdotonta liha-annosta, koska minäkin vaadin niin maan perkuleesti.

Että toinen kysymys olisikin se: kuka tässä nyt vaatii?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/268 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otan vannoutuneet lihansyöjät huomioon tekemällä jotain perinteistä ruokaa eli en tyrkytä appiukolle seitania quinoa-pedillä tai itutofusalaattia en intialaista tai turkkilaista vaan vaikkapa hernekeittoa, muurikkalettuja sienitäytteellä tai kasviskaalikääryleitä.

Vierailija
264/268 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 16:53"]

Mä otan vannoutuneet lihansyöjät huomioon tekemällä jotain perinteistä ruokaa eli en tyrkytä appiukolle seitania quinoa-pedillä tai itutofusalaattia en intialaista tai turkkilaista vaan vaikkapa hernekeittoa, muurikkalettuja sienitäytteellä tai kasviskaalikääryleitä.

[/quote]

Juurikin näin! Tai voisihan sitä tarjota vaikka ranskanperunoita ja soijanakkeja (tai seitannakkeja sille soija-allergiselle), vai onko tämäkin teille lihansyöjät liian outoa ja hyi-yök-en-syö? Tuleeko vatsanne tästä täyteen?

Vierailija
265/268 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 14:41"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 14:24"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 14:15"]

Minä olin se, joka sanoi omaavansa yliherkän makuaistin. Ja kun täällä nyt näyttää monelta lukutaito puuttuvan niin korostan taas jälleen kerran sitä, etten ole kertaakaan väittänyt, että voisin syödä ainoastaan lihaa. Fakta on vain se, etten voi syödä mitään _ilman_ lihaa. Kuten en voi syödä myöskään keittoja, mitään makeaa, pahemmin mausteita, keitettyjä vihanneksia, siemeniä... etc.

[/quote]

Voitko kertoa päivän ruokasi? Sitä jo aiemminkin kysyttiin. Eli aamupala on lihaa plus sivussa jotain muuta, lounas lihaa ja hitunen jotain muuta, päivällinen lihaa ja taas hitunen jotain muuta, iltapalaksi taas vähän lihaa...

Vaikuttaa todella epäterveelliseltä, ja siltä, että kannattaisi totutella muihinkin ruokiin. Ainakin aiemmin kirjoitit että osa ruoista "vain" oksettaa, ei siis ole allergiaa tms. joten niihin voisi olla mahdollista tottua. Miten muuten se liha auttaa saamaan ne oheisruoat alas, kyllähän ne nyt maistaa ellei sitten ota suun täydeltä lihaa ja yhden atomin verran salaattia?

Makuasioista ei voi kiistellä, mutta minusta taas pelkkä maustamaton liha maistuu pahalle, en voisi sellaista syödä jatkuvasti.

[/quote]

Tämä on sairaus, mikään totuttelu ei auta, jos auttaisi niin olisin jo elämäni aikana tottunut. Olen siis oikeasti yrittänyt koko elämäni ajan syödä kaikkea mahdollista, mutta vain hyvin rajallinen määrä ruoka-aineita pysyy sisällä. Ei tämä varmaan mikään terveellisin mahdollinen ruokavalio ole, mutta minun kohdallani vaihtoehtoina on joko tämä tai sitten en syö mitään. Onneksi en kuitenkaan voi syödä mitään makeaa (jätskiä, suklaata, karkkia jne.), joten osaltaan ne tekee ruokavaliosta edes vähän terveellisemmän.

En tiedä, että miksi juuri lihan kanssa menee niitä kasviksiakin alas. Uskoakseni kyse on enemmän koostumuksesta kuin niinkään mausta. Ruuan pitää olla selkeästi pureskeltavaa, jotta voin sitä syödä. Sen vuoksi esimerkiksi keittoja en voi syödä. 

Eilen söin aamupäivästä (olen lomalla) pekonia ja kanamunia, myöhemmin päivällä lasangettea ja illalla vielä fetasalaattia kanan kanssa. 

[/quote]

Tähän asti olin valmis uskomaan, että kyse todella on sairaudesta, mutta tämän nähtyäni taidatkin vain olla nirso. Kun aloin kasvissyöjäksi, en juurikaan pitänyt monien kasvisten mausta ja opettelin syömään niitä siten, että sekoitin vaikkapa wokkivihanneksia riisiin ja vähitellen vähensin riisin ja lisäsin kasvisten määrää. Olen myös joskus oksentanut hernekeittoa syödessä, koska sen maku ja koostumus vain mielestäni olivat niin kamalia. Nyt kun olen sinnikkäästi kaikenlaisia kasviksia maistellut, ne maistuvat mielestäni todella hyvältä ja usein jopa himoitsen erilaisia tuoreita vihanneksia. Pitääkö sinun esimerkiksi se fetasalaati syödä niin, että jokaiseen haarukalliseen tulee kanaa? Entäs jos nielet vahingossa kanan silloin kun suussasi on vielä salaattia, oksennatko?

Vierailija
266/268 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 14:29"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 14:20"]

Musta on lisäksi outoa, että vertaat elävää eläintä, joka elää elämänsä vain siksi, että pääsee tapettavaksi sinun nautintosi vuoksi... munakoisoon!! Et pysty syömään munakoisoa koska se ällöttää? Teurastettu eläin lautasella ei ällötä? Possu ei ällötä? Söisitkö koiraa? Ai niin se possu ei ole niin söpö kuin koira! Ihan yhtä tietoisia ovat.

[/quote]

Mistäs tiedät, ettei se munakoiso ole mitenkään tietoinen kun se revitään irti muista raajoistaan?

Mutta vakavasti: luonnon kiertokulku on tätä. Jos nälkäinen karhu näkee sinut metsässä, niin ajatteleeko se sinun olevan tietoinen eläin, jolla on oikeus elää? Ei, kyllä se sinut raatelee hengiltä, massuttaa poskeensa ja upottaa jäänteet suohon jemmaan myöhempää nälkää varten.

Ja mites orava, joka syö linnunmunat? Hauki, joka syö suloisen sorsanpoikasen?

[/quote]

Minä en voi toki varmaksi tietää, kärsivätkö kasvit, mutta kasvisruokavaliolla minimoidaan myös kasvien mahdollinen kärsimys. Katsos kun se luonnon kiertokulku menee niin, että kasvissyöjäeläin syö moninkertaisen määrän kasveja kasvattamiaan lihaksia kohden. Lihansyöjä syö siis lihan lisäksi valtavan määrän  välillisiä "piilokasveja". Kasvissyöjä syö paljon pienemmän määrän kasviksia suoraan.

Vierailija
267/268 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmettelen miten intohimoisesti sekasyöjät paasaavat omasta ruokavaliostaan ja vielä kehtaavat väittää kasvissyöjien olevan suurempia saarnaajia.

Kyllä tässäkin asiassa ennen kaikkea merkitsee se, millainen ihminen on muutenkin. Toiset tekee syömisistään ja vähän kaikesta numeron, oli sitten sekasyöjä, porkkananpurija tai vaikkapa kengänpohjienmussuttaja.

Itse aiheeseen sanon vain sen, että yleisesti ottaen on kohteliasta tarjota vierailleen heille sopivaa ruokaa. Tällöin kasvisruoka nyt noin pääsääntöisesti sopii kaikille (poislukien tietysti nämä lukuisat kummasti tänne palstalle kerääntyneet pelkkää lihaa syövät av:laiset). Itse en tekisi kenellekään omia vakaumuksiani vastaan sotivia ruokia, niin kuin en oleta muidenkaan tekevän.

Kyllä tuntuu, että tässä(kin) keskustelussa hyökätään kummallisella verukkeella yleisesti kasvissyöjiä vastaan. En oo koskaan ymmärtäny mitä se muiden napaa kaivelee, että joku syö niin kuin syö.

Vierailija
268/268 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 14:31"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 14:06"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:31"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:27"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:24"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:18"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:11"]

Jos minun valintani on syödä lihaa, niin miten se poikkeaa siitä, että toinen on päättänyt syödä vain kasviksia?

Miksi kasvisruokalijalle pitäisi järjestää omaa ruokaansa, jos hän ei halua omilla kutsuillaan kunnioittaa muiden valintoja?

Kyse on silkasta itsekkyydestä, ei muusta.

[/quote]

Kukakohan tässä on itsekäs? "Sä et saa tehdä omilla kutsuillas kasvisruokaa, kun mä en sellaista syö!"

Ja edelleenkin, syötkö sä sitten pelkkää lihaa?

[/quote]

Niin, miten se ajatus poikkeaa vegaanin ajatuksesta "sä et voi tehdä pelkkää liharuokaa, kun mä en sellaista syö!".

Syön lihaa oikein mielelläni, jotkut kasvikset pistävät mahan sekaisin.

[/quote]

Kysyin, että syötkö sä pelkkää lihaa? Miten sä voit syödä kotona kasviksia, mutta herramunjee jos kasvissyöjä tekee sulle kasvisruokaa niin se on heti joku helvetin ongelma? Eihän kasvissyöjäkään pyydä kasvisruokaa ravintolassa ja juhlissa ja syö sitten kotona toisinaan lihaa. Ihan yhtä ontuva logiikka kuin tuo sinun logiikkasi.

[/quote]

Kyse on kunnioituksesta. Jos vegaani haluaa muiden kunnioittavan hänen ruokavaliotaan ja järjestävän kasvisruokaa, niin miksei sitä samaa kunnioitusta voida olettaa hänen omissa pidoissaan?

[/quote]

Anteeksi nyt, mutta meillä sekasyöjillä ei ole minkäänlaista eettistä vakaumusta ja maailmankatsomusta takana ruokavaliossamme, toisin kuin kasvissyöjillä tai vegaaneilla.

Ihan vitun typerää jänkätä tällaisesta. Vaikka mulle ja sulle on ihan sama mistä se broileri siihen lautaselle tupsahtaa, niin näille yllä mainituille ryhmille sillä on merkitystä. Kyllä mä ymmärrän oikein hyvin, että vegaani tai kasvissyöjä elää oman vakaumuksensa mukaan, ja minä tämän asian suhteen vakaumuksettomana joustan siinä.

Taidan kuitenkin olla harvoja älyllisiä olentoja tällä palstalla.

[/quote]

Minun eettinen vakaumukseni on, että jos se eläin kerran on tapettu niin käytetään hyödyksi siitä saatu liha.

[/quote]

Tiedätkö, että aika monella on oikeasti tuollainen eettinen vakaumus, MUTTA niin, että ei itse edistä tehotuotantoa, vaan syö vain riistaa ja esim. dyykattua lihaa tai jos vierailulla tarjotaan lihaa.

SInulla sen sijaan ei varmaankaan ole tuollaista vakaumusta oikeasti, vaan olet vaan tavallien lihansyöjä, joka välillä leikkii nokkelaa.