Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvisruokaa on oikeus vaatia, mutta liharuokaa ei?

Vierailija
18.06.2014 |

Tulipa tässä vaan tästä keskustelusta mieleen: http://www.vauva.fi/keskustelu/4206335/ketju/miksi_miehille_pitaisi_aina_olla_lihaa_tarjolla

Olen aikaisemminkin törmännyt asetelmaan, jossa kasvissyöjät olettavat kaikkialla muistettavan heidän ruokavaliotaan ja pidetään röyhkeänä käytöksenä, jos pitojen emäntä ei ole asettanut kasvisvaihtoehtoa tarjolle.

Jos sitten kasvisintoilija pitää itse juhlat, niin tarjottavat ovat ainoastaan kasvisruokaa. Jos joku kyselee liharuokien perään, niin on juntti lihansyöjä.

Eikö pitäisi olla vuoroin vieraissa, sanoakseni. Jos kasvisintoilijat odottavat kaikkialla saavansa kasvisruokaa, niin miksi omista pidoista ei löydy lihansyöjille liharuokaa?

Kommentit (268)

Vierailija
121/268 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 22:13"]

Kiitos ehdotuksesta, mutta en pysty syömään nugetteja, kalapuikkoja tai mitään muutakaan samantapaista. Sen päällysosan koostumus aiheuttaa oksennusreaktion. Lihalla siis tarkoitan ihan oikeaa lihaa. 

[/quote]
Kuulostaa kyllä siltä, että olisit haasteellinen ruokavieras ihan missä tahansa paikassa. Onko siis sinulla jokin sairaus mikä rajaa isomman osan ruoista pois, vai onko se sairaus nimenomaan tuo kammo (?) tiettyjä ruokia kohtaan?

Vierailija
122/268 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 22:10"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 22:01"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 21:54"]

Kummallista, kuinka tässä ketjussa on niin monta ihmistä, jotka ilmoittavat etteivät terveydellisistä syistä voi syödä mitään muuta kuin lihaa. Oikeassa elämässä en tunne yhtäkään tällaista? Minkälainen teidän päivänne on? Aamupalaksi pihvi, lounaaksi pihvi, päivälliseksi pihvi ja sitten vielä iltapalaksi pihvi? Mikään muu ei käy, vaikkapa kananmunat, pasta, riisi, juusto, pähkinät?

[/quote]

Minun kohdallani on kyse siitä, etten voi syödä mitään _ilman_ lihaa. Eli esim. salaatti menee siinä sivussa, mutta pelkästään vihannekset aiheuttavat tahattoman oksennusreaktion, koska yliherkkä makuaistini ei niitä siedä. Enkä voi syödä myöskään mitään makeaa itsessään. Hedelmätkin menee ainoastaan (liha)ruuissa.

Jos saadaan tehtyä rajallisilla mausteilla täysin lihalta maistuva kasvisruoka tehtyä niin olen ensimmäisenä kokeilemassa.

-105

[/quote]

Quorn. Koostumus ja maku vaikka currylla maustettuna yksi yhteen kanan kanssa.

[/quote]

Mahani ei edelleenkään kestä pahemmin mausteita. Lähinnä uskallan käyttää pelkkää suolaa. Ja jos maha kestäisikin niin oksennuksena tulisi ruoka ulos, jos se maistuisi suoranaisesti mausteelta. Sen maun tulee olla nimenomaan lihan maku, ei se miltä liha maistuisi tietyllä mausteella.

Ja makuaistini on tosiaan paljon tarkempi kuin normaalilla ihmisellä, eli jos joku maistuu toisen mielestä lihalta niin minä saatan maistaa jotain ihan muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/268 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 22:07"]

Kummallista, kuinka tässä ketjussa on niin monta ihmistä, jotka ilmoittavat etteivät terveydellisistä syistä voi syödä mitään muuta kuin lihaa. Oikeassa elämässä en tunne yhtäkään tällaista? Minkälainen teidän päivänne on? Aamupalaksi pihvi, lounaaksi pihvi, päivälliseksi pihvi ja sitten vielä iltapalaksi pihvi? Mikään muu ei käy, vaikkapa kananmunat, pasta, riisi, juusto, pähkinät?

[/quote]

Minun kohdallani on kyse siitä, etten voi syödä mitään _ilman_ lihaa. Eli esim. salaatti menee siinä sivussa, mutta pelkästään vihannekset aiheuttavat tahattoman oksennusreaktion, koska yliherkkä makuaistini ei niitä siedä. Enkä voi syödä myöskään mitään makeaa itsessään. Hedelmätkin menee ainoastaan (liha)ruuissa.

Jos saadaan tehtyä rajallisilla mausteilla täysin lihalta maistuva kasvisruoka tehtyä niin olen ensimmäisenä kokeilemassa.

-105

[/quote]

No kokeilepa vaikka quorn-nuggetteja. Söimme niitä poikaystäväni kanssa, hän on sekasyöjä ja minä kasvissyöjä. Ihmettelimme molemmat, että voiko tämä todella olla kasviperäistä kun koostumus ja maku ovat niin lihamaiset. Minua jopa hieman yökötti, koska tuntui siltä kuin olisin oikeasti syönyt lihaa.

[/quote]

Kiitos ehdotuksesta, mutta en pysty syömään nugetteja, kalapuikkoja tai mitään muutakaan samantapaista. Sen päällysosan koostumus aiheuttaa oksennusreaktion. Lihalla siis tarkoitan ihan oikeaa lihaa. 

[/quote]

Quornia saa myös fileinä ja paloina.

Vierailija
124/268 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 20:04"][quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:50"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:45"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:36"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:31"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:27"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:24"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:18"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:11"]

Jos minun valintani on syödä lihaa, niin miten se poikkeaa siitä, että toinen on päättänyt syödä vain kasviksia?

Miksi kasvisruokalijalle pitäisi järjestää omaa ruokaansa, jos hän ei halua omilla kutsuillaan kunnioittaa muiden valintoja?

Kyse on silkasta itsekkyydestä, ei muusta.

[/quote]

Kukakohan tässä on itsekäs? "Sä et saa tehdä omilla kutsuillas kasvisruokaa, kun mä en sellaista syö!"

Ja edelleenkin, syötkö sä sitten pelkkää lihaa?

[/quote]

Niin, miten se ajatus poikkeaa vegaanin ajatuksesta "sä et voi tehdä pelkkää liharuokaa, kun mä en sellaista syö!".

Syön lihaa oikein mielelläni, jotkut kasvikset pistävät mahan sekaisin.

[/quote]

Kysyin, että syötkö sä pelkkää lihaa? Miten sä voit syödä kotona kasviksia, mutta herramunjee jos kasvissyöjä tekee sulle kasvisruokaa niin se on heti joku helvetin ongelma? Eihän kasvissyöjäkään pyydä kasvisruokaa ravintolassa ja juhlissa ja syö sitten kotona toisinaan lihaa. Ihan yhtä ontuva logiikka kuin tuo sinun logiikkasi.

[/quote]

Kyse on kunnioituksesta. Jos vegaani haluaa muiden kunnioittavan hänen ruokavaliotaan ja järjestävän kasvisruokaa, niin miksei sitä samaa kunnioitusta voida olettaa hänen omissa pidoissaan?

[/quote]

Koska vegaani olettaa, että sekasyöjä voi ihan hyvin syödä kasvisruokaakin? Entä onko sulle se joku ongelma, että sekasyöjä tekisi tarjolle pelkkää kasvisruokaa? On nimittäin olemassa paljon melko vähän lihaa syöviä sekasyöjiä. Missä vaiheessa on ok tehdä pelkkää kasvisruokaa? Vai pitäisikö ihan aina tehdä jotain liharuokaa ettei vaan joku höperö vedä herneitä nenään?

[/quote]

Vieraita varten ne pidot pidetään, miksi siis vain toisessa asetelmassa on emännän ajateltava vieraitaan (siis lihansyöjäemännän kasvisyöjävierasta)?

[/quote]

Sä et vieläkään vastaa yhteenkään mun kysymykseen, väistelet vain. Miksi ihmeessä kasvissyöjällä kävisi pienessä mielessäkään, etteikö sekasyöjä voisi syödä kasvisruokaa? Miten sen liharuoan tekeminen sekasyöjälle on jotenkin erityistä huomioonottamista? Mä kokisin, että mut sekasyöjänä on otettu huomioon jos saan jonkunlaista ruokaa.

Ja lopeta nyt se helvetin lihansyöjä-termin käyttäminen jos sä syöt jotain muutakin kuin lihaa. Tosin et ole kyllä vastannut siihenkään kysymykseen.

[/quote]

Olennaista ei ole, paljonki minä syön kasviksia. Se on epäolennaisuus, johon yrität takertua kun et muutakaan keksi.

Olennaista on se, että osa saa vatsavaivoja kasviksista. Minulle tulee esimerkiksi lähes välitön ripuli palkokasveista. Maissi ja pähkinät taas tekevät vatsan kipeäksi ja seuraavana päivänä on pitkät vessatuokiot.

Eli miksi kasvissyöjä olettaa kaikkien voivan syödä kasviksia rajoitteetta?

[/quote]

Minä olen kasvissyöjä enkä tosiaankaan oleta, että kaikki voivat syödä kasviksia rajoitteetta, koska en itsekään voi. Kyselisin rajoitteet etukäteen ja tekisin kasvisruokaa sen mukaan. Jos joku ystävistäni olisi tämä salaattia ja nautaa -henkilö, laittaisin hänelle salaattia ja nautaa. Ei vaan taida olla kovin yleistä aikuisilla. Yleensä sekasyöjä syö myös kasviksis ja tällöin kasvisruoka kelpaa. Olen myös usein syönyt esim. pelkkää perunaa kylässä valittamatta ja ollut nälissäni.

Vierailija
125/268 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 22:21"]

[/quote]

-105

[/quote]

No kokeilepa vaikka quorn-nuggetteja. Söimme niitä poikaystäväni kanssa, hän on sekasyöjä ja minä kasvissyöjä. Ihmettelimme molemmat, että voiko tämä todella olla kasviperäistä kun koostumus ja maku ovat niin lihamaiset. Minua jopa hieman yökötti, koska tuntui siltä kuin olisin oikeasti syönyt lihaa.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Jos se maistuu oikelta lihalta pelkän suolan kanssa, se kelpaa. Jos siihen tarvitsee mausteita, se ei todennäköisesti käy.

Pointtina on nimenomaan se lihan maku, ei se että se maistuu samalta esim. currylla maustettuna, kun currylla maustettu liha. Niitä mausteita, kun edelleen voi pahemmin käyttää. 

Ja riippuu tietenkin myös koostumuksesta, myös koostumuksen täytyy olla samanlainen kuin lihalla.

Vierailija
126/268 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 21:35"][quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 21:23"]

Minusta kaikkein viisainta on se, että emäntä laittaa ruokaa, jonka tekeminen on hänelle helppoa ja onnistuu järkevässä budjetissa. Tärkeintä minulle vieraana on se, että ruoka on hyvää. Liharuoan saa sössittyä älyttömän helposti jos sitä ei osaa laittaa (kuten varmaan vuosia vegaanina olleet eivät osaakaan).

En nyt ihan ymmärrä, että miten voi tulla yllätyksenä se, että emäntä on kasvissyöjä ja että tästä johtuen ruoka on/voi olla kasvisruokaa. Kyllä minä tunnen kaverini ja sukulaiseni niin hyvin, että tiedän heidän tämänkaltaiset arkielämään liittyvät tärkeät asiat. Ne ihmiset joita en tunne näin hyvin, eivät ole sellaisia joiden juhliin jaksaisin mennä vaikka saisinkin kutsun.

[/quote]

Itse en juurikaan kiinnitä huomiota muiden syömisiin. Eräänkin kaverin kasvissyönti selvisi vasta, kun kaveruutta oli ollut jo pari vuotta takana. Tämä tosin olikin niitä harvinaisuuksia, jotka eivät tee valintaruoastaan numeroa.

[/quote]

Mä en tee syömisistäni numeroa muuten, mutta tosi usein uudessa seurassa sekasyöjät alkaa inttää siitä mun ruokavaliosta. Usein koitan kuitata aiheen jollain nopealla selityksellä, mutta se ei yleensä kelpaa. En minäkään kysele niiltä "lihansyöjiltä" miksi syövät niin tai paheksu heidän valintaansa. Antaisivat munkin vaan syödä rauhassa.

Vierailija
127/268 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 22:12"]

Minä en voi syödä osaa kasvisruuista fodmap-ruokavalion takia, jota joudun ärtyvän suolen takia noudattamaan. Vatsani ei kestä esim. papuja, linssejä, soijatuotteita, sipulia, pähkinöitä, kaalia, sieniä jne, joista monet kasvisruoka-ateriat koostuvat. Tympeä on vierailla kasvissyöjäperheen luona ja elää kurkkutikuilla ja vesilasillisella, kun tiedossa olevaa ruokavalioani ei olla otettu huomioon tarjoiluissa. Sama perhe muistaa kyllä tullessaan meille läksyttää, että onhan varmasti myös heille sopivaa tarjottavaa, kun viimeksi oli mm. ihan vääriä karkkeja lastenkutsuilla tarjolla.

[/quote]

Tervetuloa minun luokseni kylään! Minäkin noudatan kyseistä Fodmap-ruokavaliota. Tämän lisäksi olen vielä keliaakikko ja soijalle yliherkkä. Niin ja vielä vegaanikin :D Monet ovat ihmetelleet, eikö tämä ole hankalaa, mutta ei minun mielestäni. Toki minun on ihan turha olettaa saavani ruokaa mistään työpaikkaruokalasta tai ravintolastakaan, mutta teen sitten omat evääni. Vierailla ollessani ei tietenkään mene vaatimaan ruokavaliooni sopivia ruokia. Omilla eväillä mennään (jos pidempi vierailu kyseessä, muutamat tunnit menee hyvin syömättäkin) tai sitten otan jotain, mitä voin syödä, kuten perunoita. Tosin fodmap-ruokavalio on sen verran tiukka, että harvoin sitä sattuu sopivaa ruokaa ihan minne tahansa menee, vaikka sekasyöjä olisikin. Kun niin moneen ruokaan käytetään sipulia.

Vierailija
128/268 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteella lihansyöjät ovat automaattisesti sekasyöjiä? 

No joo, tottakai lihansyöjä on kohtelias ja vieraanvarainen tänä päivänä ja syö ja tarjoaa kasvaisaterian, vaikka se vegaani pitääkin itseään parempana, eettisempänä, terveellisempää elämäntapaa noudattavana jne. Kasvissyöjien kasvissyönti ei ole vain valinta, vaan se on uskonlahko, jolla pönkitetään omaa itsetuntoa aivan samalla tavalla kuin sovinistiset lokalaitiset pönkittävät omaansa uhmakkaan rasvaisine ruokineen ja juttuineen. Väliin jää sitten nimenomaan sekasyöjät, nämä kohtuudella kaikkea ilman suurempaa numeroa ihmiset, myös kotimaista lihaa silloin tällöin ettei tarvitse maailman toiselta laidalta raahata korvaavia pähkinöitä ja siemeniä. 

Vierailija
129/268 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. Olen sekasyöjä ja pyrin syömään enemmän kasviksia. Meillä on kanttarellikeittoa , kaalipataa, hernekeittoa jne. Tämä sopii ja on todella hyvää. Kasviskiusaus on nam.

Mutta aina kun käyn kylässä kasvisruokailijan luonna niin minulle tarjotaan jotain papuhöystää hukutettu valkosipuliin, tai sitä merilevää tai tofua. Ihan vaan sen vuoksi että halutaan esitellä ja opettaa meitä. Olen monta kertaa yrittänyt sanoa että en tykkää.

Ymmärrän että halutaan laittaa hyvää ruokaa, mutta se on minun mielestä pahaa ja olen allerginen sipulille. Minulle on suoraan sanottu, syö vaan kyllä sä totut.

Tämän vuoksi en enään käy syömässä kenen kasvissyöjän luona. En vaadi lihaa, haluan syötävää ruokaa.

Vierailija
130/268 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nyt kun olen sinnikkäästi kaikenlaisia kasviksia maistellut, ne maistuvat mielestäni todella hyvältä ja usein jopa himoitsen erilaisia tuoreita vihanneksia."

Minä en ajattele ruokaa niin, että mikä on hyvää ja mikä en. Se ei siis ole minusta riippuvaista, että mitä voin syödä ja mitä en. Syön pysyäkseni hengissä. Haluaisin syödä niin, että voisin siitä nauttia, mutta se ei vain onnistu, koska minun täytyy syödä sitä, mikä pysyy sisällä. Tuskin kukaan ihminen kieltäytyisi esimerkiksi kaikesta makeasta vain nirsouden takia. 

"Pitääkö sinun esimerkiksi se fetasalaati syödä niin, että jokaiseen haarukalliseen tulee kanaa?"

Pitää. Fetajuustopalanen menee joskus alas ihan pelkästäänkin.

"Entäs jos nielet vahingossa kanan silloin kun suussasi on vielä salaattia, oksennatko?"

En tiedä, koska keskityn syödessäni sen verran, ettei noin ole päässyt käymään.

Vierailija
131/268 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännä, etten itse ole koskaan tavannut kasvissyöjää, joka pitäisi ruokavaliostaan meteliä. Itsekin salailen kasvissyöntiäni, koska se tuntuu olevan niin monelle sekasyöjälle ongelma. Sitten kun se jossain ruokailutilanteessa tulee ilmi, aletaan heti tivata syitä, ylpeillään omalla lihansyönnillä ja kysellään, kuvittelenko olevani parempi ihminen. 

Vierailija
132/268 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 16:53"]Minua kiinnostaisi tietää, että paljonko te oikeasti tunnette näitä lakto/ovo/vege/vegaaneja, jotka tulevat vaatimaan vaatimisen perään ja nyrpistelemään nenää, eikä heille mikään kelpaa? Siis ihan henkilökohtaisesti, ei näitä "luin netistä..." juttuja!

Tuntuu, että minäkin olisin täysmoukka ja ei-toivottu vieras kasvissyöjänä, vaikka en ole _kertaakaan_ vaatinut keneltäkään yhtään mitään kyläpaikassa. Olen iloinen jos saan koostettua ruokani ja otettu, jos on oikein maukasta täyskasvisruokaa. Ja jos ei pöydässä ole minua huomioitu, niin en nosta siitä meteliä, enkä loukkaannu. 

Ja sen lisäksi olen näemmä myös moukka emäntä, jos en tajua varata jokaiselle sekasyöjälle ehdotonta liha-annosta, koska minäkin vaadin niin maan perkuleesti.

Että toinen kysymys olisikin se: kuka tässä nyt vaatii?

[/quote]

Tunnen useita kasvisyöjää ja valitettavasti siitä porukasta 7 on vaatinut erilaista ruokaa. Minun ruokapöydästä on otettu pois tarjottavaa ruokaa koska se on ällöttävää. Liha ei saanut edes olla siinä pöydässä. Jopa chipsit piti korjata pois kun ne haisevat pahalle. Kaalikeitto ilman lihaa oli huonoa kun en osanut laittaa sinne jotain soijarouhetta.

Ja, mitä me saatiin ruoaksi kun tultiin kylään 3 ja 5 vuotiaan kanssa. Papukeittoa maustettu chilillä ja niitä merilevä sushi jutuilla.

Valitettavsti kasvissyöjät ovat vaativampia kuin muut sekasyöjät. Sekasyöjä ei saa sanoa että se ei tykkää jostain, silloin hän on juntti.

Yritän ottaa kaikki huomioon, mutta välillä toivoisin että minua sekasyöjänä otetaan huomioon.

Onko se teidän kasvisyöjien mielestä likaa vaadittu, että ei tarjota merilevää tai soijaa.

Vierailija
133/268 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juntteja nyt on joka lähtöön, ei se oo lainkaan riippuvaista ruokavaliosta. Helposti sitä vaan vähemmistön edustajana leimaantuu heti kun joku muu samaan vähemmistöön kuuluva törttöilee. Aikas yleistä tämä, ja toisaalta ihan luonnollistakin. Yleistys on silti perseestä.

Kun nyt kuitenkin aiheena oli kohteliaisuussäännöt, niin ihmettelen miksi kukaan ei ole ruokavieraiden kohteliaisuutta peräänkuuluttanut. Jos kerran kasvissyöjältä on moukkamaista olla tarjoamatta lihaa niin eikös ihan yhtä moukkamaista ole vaatia/olettaa kasvissyöjän yhden vieraansa takia heittää romukoppaan omat arvonsa vain jotta lihaa syövä vieras ei pääsisi nyrpistelemään nenäänsä? Tämä toki toimii toisinkin päin sikäli, ettei kasvissyöjällä ole oikeutta myöskään nyrpistellä, jos kyläpaikassa on vain lihaa tarjolla, mutta turha siitä sitten on emännän/isännän loukkaantua, jos kasvissyöjä ei tähän lihaan koske, kun ei ole kerran itse ottanut kohteliaisuudesta kasvissyöjää huomioon.

Yksinkertaista.

Vierailija
134/268 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 22:21"]

[/quote]

-105

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

kiitos, mutta syön LIHAN fileinä, paloina ja pihveinä.

Vierailija
135/268 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 18:55"]

Kasvissyöjä ei voi syödä lihaa, sekasyöjä voi (ja olisi melko hiton suotavaakin) syödä kasviksia. Siinä on se ero.

Lihansyöjä et varmaan kuitenkaan ole?

Itse olen hyvälaatuista lihaa rakastava sekasyöjä, mutta ilomielin söisin toisinaan vaikka täysin vegaanisen illallisen.

[/quote]

Kyllä kasvissyöjä voi lihaa syödä

Vierailija
136/268 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kasvissyöjä (tosin en syö nisäkkäiden lihaa), mutta syön mielelläni kasviksia ja kasvisruokia. Jos olisin kasvissyöjä ja pitäisin vaikkapa häät, luultavasti tarjoaisin myös liharuokaa, sillä joillakin vain on kertakaikkisen kummallinen suhtautuminen kasvisruokaan (kuten tämäkin ketju osoittaa), ja pelkkä kasvisruokatarjoilu herättäisi pahennusta.

Esim. mieheni on kasvisruokien suhteen tosi ennakkoluuloinen. Hänen mielestään kasvisruoka vain ei yksinkertaisesti ole "kunnon" ruokaa. Välillä hän ei edes suostu maistamaan tekemiäni kasvisruokia, tai jos maistaa, niin näykkii pienen annoksen nenää nyrpistäen. Ihan vain siksi, että ruoka on kasvisruokaa eikä se siksi, periaatteesta, voi olla hyvää.

Luulenpa että suurin osa tässä ketjussa liharuokien puolesta vänkäävistä on samanlaisia kuin mieheni. Vaikkakin se yritetään kovasti verhota terveydellisiin syihin ja kaikki yksi miljoonasta -tapaukset vedetään mukaan, kuten ystävä, joka voi syödä vain salaatinlehtiä ja naudanlihaa, tai tyyppi joka saa oksennusrefleksin, jos ruoka ei maistu lihalta (!?).

Vierailija
137/268 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 22:40"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 21:35"][quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 21:23"]

Minusta kaikkein viisainta on se, että emäntä laittaa ruokaa, jonka tekeminen on hänelle helppoa ja onnistuu järkevässä budjetissa. Tärkeintä minulle vieraana on se, että ruoka on hyvää. Liharuoan saa sössittyä älyttömän helposti jos sitä ei osaa laittaa (kuten varmaan vuosia vegaanina olleet eivät osaakaan).

En nyt ihan ymmärrä, että miten voi tulla yllätyksenä se, että emäntä on kasvissyöjä ja että tästä johtuen ruoka on/voi olla kasvisruokaa. Kyllä minä tunnen kaverini ja sukulaiseni niin hyvin, että tiedän heidän tämänkaltaiset arkielämään liittyvät tärkeät asiat. Ne ihmiset joita en tunne näin hyvin, eivät ole sellaisia joiden juhliin jaksaisin mennä vaikka saisinkin kutsun.

[/quote]

Itse en juurikaan kiinnitä huomiota muiden syömisiin. Eräänkin kaverin kasvissyönti selvisi vasta, kun kaveruutta oli ollut jo pari vuotta takana. Tämä tosin olikin niitä harvinaisuuksia, jotka eivät tee valintaruoastaan numeroa.

[/quote]

Mä en tee syömisistäni numeroa muuten, mutta tosi usein uudessa seurassa sekasyöjät alkaa inttää siitä mun ruokavaliosta. Usein koitan kuitata aiheen jollain nopealla selityksellä, mutta se ei yleensä kelpaa. En minäkään kysele niiltä "lihansyöjiltä" miksi syövät niin tai paheksu heidän valintaansa. Antaisivat munkin vaan syödä rauhassa.

[/quote]

Tämä on niin totta. Itse kerron olevani kasvissyöjä ainoastaan siinä tapauksessa, että joku kysyy erikoisruokavaliota. Jos sitä kysytään, niin oletan että silloin minulle ollaan valmiita myös tekemään ruokavalioni mukainen annos. Muussa tapauksessa syön tyytyväisenä sitä, mitä pöydästä sattuu löytymään, vaikka se olisikin vain sipsejä ja vihersalaattia. Tai jos minulle kasvis"ruokana" tarjotaan Saarioisten hernemaissipaprikapihvi, niin syön sen hyvällä halulla ja kiitän, että minua varten on nähty vaivaa. Usein kuitenkin tuntuu, että sekasyöjät haluavat tehdä tästä asiasta paljon isomman numeron kuin minä ja väkisin vääntää kaikesta kovin vaikeaa.

Haluaisin myös kuulla "lihansyöjien" kommentit seuraaviin:

-te, jotka ette voi tai halua syödä kasvisruokaa, eikö teille kelpaa esimerkiksi munakas tai se ah-niin-muodikas avokadopasta? Ettekö saa puutostauteja ja ummetusta jos ette ikinä syö mitään vihanneksia, hedelmiä tai marjoja? Mistä saatte hyvät rasvat? Mahtaa verisuonet olla tukossa kun vetää pelkkää lihaa aamusta iltaan.

-olisitteko valmiita tekemään esimerkiksi karppaajalle tai paleoruokavaliota noudattavalle jotakin sopivaa syötävää? Entäs kun tämä gluteenin ja maitotuotteiden välttely on nyt niin muodikasta, huomioitteko juhlissanne tällaista ruokavaliota noudattavat vai saavatko he syödä pelkkiä salaatinlehtiä?

Karppaajat ovat muuten kaikista pahimpia, aina riehumassa joka paikassa siitä kuinka hiilihydraatit ovat itse saatanasta, eivätkä luovuta ennen kuin jokainen paikalla olija suostuu myöntämään heidän ruokavalionsa erinomaisuuden.

Vierailija
138/268 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:07"]

En ole kasvisyöjä, mutta minusta on eri asia toivoa jättämään jotain ruuasta pois, kun että toivotaan siihen jotain lisättävän. Vrt. Itse tykkään kovasti kaloista ja marjoista, joten voisinko vaatia laittamaan itselleni kalaa ja marjoja? Olen muuten aika nirso ja juhlissa, joissa on voileipäkakkua, kermakakkua ja rasvaista juustoista piirakkaa sekä pikkuleipiä, en ota mitään, tai korkeintaan maistan jotain noista kakuista sen verran, että sotken lautasen, jotta emäntä ei loukkaannu. Kasvissyöjien juhlat on kivempia, kun niissä on yleensä aina jotain kevyttä vaihtoehtoa. 

[/quote]

Kasvisruokakaan ei aina ole kevyttä noin kalorien mukaan, monta kertaa yhtä paljon tai enemmänkin kaloreita kuin sekaruoasa. Mutta muutenhan kasvikset hyväksi meille kaikille.Itse olen sekasyöjä ja tekisin kaikille maistuvaa tarjottavaa. Kasvis-syöjät voivat katsoa peiliin sen verran, että voivat muille tarjota muutakin, kuin vain sitä mitä itse syövät. Ei se ole niin vaikeaa.

Vierailija
139/268 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 21:36"]

Tulipa tästä mieleen, että haluaisin nähdä soija-allergisen vegaanin pippaloissa. Valintana on sitten varmaan nähdä nälkää, tai sitten kuolla allergiseen reaktioon.

[/quote]

Ilmeisesti jotkut eivät ota vieraidensa ruokavalioita huomioon, mutta meillä vegaaniporukassa tehdään kyllä aina omat ruoat kaverille, joka on soija-allerginen keliaakikkovegaani. Olisi tylsää, jos joku joutuisi olemaan nälässä kun muilla on kivaa.

Vierailija
140/268 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:33"][quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:22"]

Ystäväni on erittäin allerginen ja pystyy varmuudella syömään vain salaatinlehtiä ja naudanlihaa. Ajoittain on pystynyt lisäämään esim. maissia ruokavalioonsa ja parhaimmillaan on pystynyt syömään jopa 7 ruoka-ainetta, mutta pidempi käyttö johtaa heti järkyttäviin ihoreaktioihin, joten perusruokavalio oikeasti koostuu noista kahdesta ja ajoittain kokeilluista yksittäisistä ruoka-aineista. Olisiko siis oikein häntä kohtaan, että hän saisi syödäkseen vain salaatinlehtiä, kun isäntäperhe ei suostu tekemään hänelle pihviä eettisistä syistä?

[/quote]

Tähän minäkin haluaisin mielelläni kuulla vegaanien vastauksen.

[/quote]

En tarjoaisi lihaa kenellekään. Se tuntuisi pahalta, pilaisi juhlatunnelmani. Jos itselläni olisi noin paha allergia, varmaankin kärsisin noista iho-oireista mieluummin kuin tappaisin toisia. Vegaanina saan joskus vain omenan, kun muilla pöytä notkuu herkkuja, enkä valita.

Jos ystäväsi voisi syödä vain koiranlihaa ja salaattia, tarjoaisitko hänelle koiraa?