Kasvisruokaa on oikeus vaatia, mutta liharuokaa ei?
Tulipa tässä vaan tästä keskustelusta mieleen: http://www.vauva.fi/keskustelu/4206335/ketju/miksi_miehille_pitaisi_aina_olla_lihaa_tarjolla
Olen aikaisemminkin törmännyt asetelmaan, jossa kasvissyöjät olettavat kaikkialla muistettavan heidän ruokavaliotaan ja pidetään röyhkeänä käytöksenä, jos pitojen emäntä ei ole asettanut kasvisvaihtoehtoa tarjolle.
Jos sitten kasvisintoilija pitää itse juhlat, niin tarjottavat ovat ainoastaan kasvisruokaa. Jos joku kyselee liharuokien perään, niin on juntti lihansyöjä.
Eikö pitäisi olla vuoroin vieraissa, sanoakseni. Jos kasvisintoilijat odottavat kaikkialla saavansa kasvisruokaa, niin miksi omista pidoista ei löydy lihansyöjille liharuokaa?
Kommentit (268)
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 21:42"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 21:34"]
Syön niukasti kasviksia, koska ei vatsa kestä... Soija on pahin. (Soijan syömisen jälkeen saattaa maha olla sekaisin parikin päivää...)
Joten, please, saanko mä syödä sitä lihaa. Kun jostain niitä ravintoaineita ja energiaakin olisi saatava.
[/quote]
Etkö osaa syödä kotonasi vai jääkö ravintoaineiden- ja energiansaantisi täysin näiden juhlissa tarjottujen ruokien varaan? En minäkään viitsi juhlissa ottaa pullaa, kun eihän siitä edes saa kaikkia tarvittavia ravintoaineita tai riittävästi proteiinia.
[/quote]
Tämä pitääkin muistaa, jos joskus juhlissa joku kasvissyöjä tulee pyytelemään kasviruokaa: "Etkö osaa syödä kotonasi vai jääkö ravintoaineiden- ja energiansaantisi täysin näiden juhlissa tarjottujen ruokien varaan?".
Minulla on todella yliherkkä makuaisti ja myös yliherkkä maha (en kestä mausteita juuri yhtään). Oksennan siis lähes kaiken mahdollisen ruuan pois, mutta lihan maku ja koostumus on sellainen, että se ei ala oksettamaan (paitsi suikaleliha). Voin syödä kasviksiakin, mutta ainoastaan lihan kanssa, koska itsessään niiden maku aiheuttaa oksennusreaktion.
Minulla siis kyse on sairaudesta, ei nirsoudesta. Onko minulla oikeus pyytää liharuokaa tarjolle?
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 21:43"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 20:51"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:43"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:39"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:37"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:33"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:22"]
Ystäväni on erittäin allerginen ja pystyy varmuudella syömään vain salaatinlehtiä ja naudanlihaa. Ajoittain on pystynyt lisäämään esim. maissia ruokavalioonsa ja parhaimmillaan on pystynyt syömään jopa 7 ruoka-ainetta, mutta pidempi käyttö johtaa heti järkyttäviin ihoreaktioihin, joten perusruokavalio oikeasti koostuu noista kahdesta ja ajoittain kokeilluista yksittäisistä ruoka-aineista. Olisiko siis oikein häntä kohtaan, että hän saisi syödäkseen vain salaatinlehtiä, kun isäntäperhe ei suostu tekemään hänelle pihviä eettisistä syistä?
[/quote]
Tähän minäkin haluaisin mielelläni kuulla vegaanien vastauksen.
[/quote]
En ole vegaani, mutta mä pyytäisin häntä tuomaan omat eväät mukaan. Mikäli ruokavalio oikeasti rajoittuu vain kahteen ruoka-aineeseen koko maailmassa, ei kenenkään voida olettaa valmistavan hänelle ruokaa (eikä hän varmasti itsekään oleta).
[/quote]
.... ja tuon henkilön järjestämissä pidoissa sitten vaatisit kasviruoan?
[/quote]
Lukisit edes mitä täällä kirjoitetaan. Mä en ole vegaani. Mutta ei, en vaatisi. Enkä usko, että juuri kukaan vegaani muutenkaan vaatii mitään. Mikäli ruokarajoitteista kysyttäisiin, vastaisin olevani vegaani mutten odottaisi mitään erityistä. Näin ainakin toimivat vegaanit/rajoitteiset minun tuttavapiirissäni.
[/quote]
Ei minun ystävänikään vaadi itselleen sen salaatinlehden lisäksi pihviä mutta kun kaikki tietävät, että hänelle sopivat ruoat ovat nämä ja että hän nimenomaan ei voi syödä mitään muuta (ellei satunnaisesti jokin kokeilu ole menossa), niin miten vaikeaa on oikeasti ostaa ne kaksi ystävälleni sopivaa ruoka-ainetta.
Ystäväpiirimme sekasyöjät ovat valmistaneet aina hänelle näitä ruoka-aineita ja ottaneet aina etukäteen selvää, mitä ruoka-ainetta on kokeilussa vai onko mitään (maissi ehkä useimmiten sopii), kasvissyöjät eivät ikinä milloinkaan valmista hänelle sitä pihviä ja heistä on ihan ok, että yksi istuu syömättä heidän luonaan.
En ymmärrä tällaista valintaa. Jos ihmisen on elääkseen syötävä jotakin, ja hän pystyy syömään vain sitä pihviä, niin se, että se kasvissyöjä ei suostu sitä valmistamaan, ei ole mikään eettinen tai ekologinen valinta, koska sen ihmisen on syötävä se pihvi joka tapauksessa. Onko siis jotenkin parempi, että tämä ihminen valmistaa pihvinsä kotona ja tuo sen kasvissyöjän kotiin? Onko tämä ekologisempaa ja eettisempää sen kasvissyöjän mielestä?
Minusta kyse on toisen ihmisen allergioiden pilkkaamisesta, väheksymisestä ja kasvissyöjän itsekkyydestä. Kyllä hänelle kelpaa tämän saman ihmisen valmistamat salaatit ja kasviskiusaukset, vaikka hyvin tietää, ettei toinen pysty siitä mitään itse syömään. Missä on vastavuoroisuus, huomaavaisuus, vieraiden hyvinvoinnin ajattelu? On paljon ymmärrettävämpää olla valmistamatta kasvissyöjälle omia ruokia, koska yleensä pöydässä on aina jotain kasvissyöjällekin kelpaavaa, jolla täyttää vatsa (esim. salaattia, leipää, jälkiruokaa). On aivan eri asia, kun toinen ei voi syödä yhtään mitään siitä pöydästä. Miksi ei siis voi nähdä sen verran vaivaa, että maksaa vieraanvaraisuuden samalla mitalla?
[/quote]
Nimenomaan.
Kaikkein törkeintä on juurikin tuo asetelma, että omasta valinnastaan jotain ruokavaliota noudattava ei suostu tarjoamaan ruokaa sellaiselle, joka ei erityisruokavaliotaan ole voinut valita.
Ja tässäkin ketjussa sitten verrataan itseään keliaakikoihin, laktoosi-intorelantikoihin jne. jotka myöskään eivät saaneet päättää itse omaa kohtaloaan.
No, olen kyllä aiemminkin huomannut, että pakosta erityisruokavaliota noudattavat ovat mukautuvaisempia ja vastavuoroisempia, kuin vapaaehtoiset ruokavalioijat.
[/quote]
Minusta tätä asiaa on enää turha vatvoa, tässä on kuitenkin kyse niin poikkeuksellisesta tilanteesta. Vai kuinka monta tällaista ihmistä on, joka ei voi syödä kuin salaatinlehtiä ja pihvejä?
En voisi nauttia lihapihvistäni sellaisessa kyläpaikassa, jossa teidän isäntäväen olevan kasvissyöjiä. En ymmärrä sellaisen ihmisen ajatusmaailmaa, josta on ok odottaa toisen mielestä epäeettistä tarjoilua. Ap ja muut tätä puolustavat, voitteko vähän avata?
En ole kasvissyöjä, mutta teen kasvissyöjävierailleni heille sopivat ruuat. Vegaanista leivontaa ja ruuanlaittoa olen harjoitellut, gluteenitonta en koska se on niin haastabaa haastavaa - mieluummin pelaan varman päälle ja ostan kaupasta valmista. Muttamutta olenkin hyvä emäntä kun ajattelen vieraitani :) olen myös hyvä vieras kun en loukkaannu vegaanitarjoiluista vaan syön sitä mitä tarjotaan - allergiani huomioon ottaen. Että pyrkikäähän samaan!
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 21:44"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 21:42"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 21:34"]
Syön niukasti kasviksia, koska ei vatsa kestä... Soija on pahin. (Soijan syömisen jälkeen saattaa maha olla sekaisin parikin päivää...)
Joten, please, saanko mä syödä sitä lihaa. Kun jostain niitä ravintoaineita ja energiaakin olisi saatava.
[/quote]
Etkö osaa syödä kotonasi vai jääkö ravintoaineiden- ja energiansaantisi täysin näiden juhlissa tarjottujen ruokien varaan? En minäkään viitsi juhlissa ottaa pullaa, kun eihän siitä edes saa kaikkia tarvittavia ravintoaineita tai riittävästi proteiinia.
[/quote]
Tämä pitääkin muistaa, jos joskus juhlissa joku kasvissyöjä tulee pyytelemään kasviruokaa: "Etkö osaa syödä kotonasi vai jääkö ravintoaineiden- ja energiansaantisi täysin näiden juhlissa tarjottujen ruokien varaan?".
[/quote]
Osaan syödä, eikä jää. Jos juhlissa on esim. pitopöytä, jossa minulle sopivaa ruokaa on ainoastaan leipä, salaatti ja peruna, niin syön sitten niitä. Sitten kun menen kotiin, syön siellä jotain proteiinipitoista. Sen sijaan sinä ilmeisesti vaatisit itsellesi sen lihapihvin, kun et soijapihviä voi syödä?
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 21:46"]
Ystäväni on erittäin allerginen ja pystyy varmuudella syömään vain salaatinlehtiä ja naudanlihaa. Ajoittain on pystynyt lisäämään esim. maissia ruokavalioonsa ja parhaimmillaan on pystynyt syömään jopa 7 ruoka-ainetta, mutta pidempi käyttö johtaa heti järkyttäviin ihoreaktioihin, joten perusruokavalio oikeasti koostuu noista kahdesta ja ajoittain kokeilluista yksittäisistä ruoka-aineista. Olisiko siis oikein häntä kohtaan, että hän saisi syödäkseen vain salaatinlehtiä, kun isäntäperhe ei suostu tekemään hänelle pihviä eettisistä syistä?
[/quote]
[/quote]
En ole vegaani, mutta mä pyytäisin häntä tuomaan omat eväät mukaan. Mikäli ruokavalio oikeasti rajoittuu vain kahteen ruoka-aineeseen koko maailmassa, ei kenenkään voida olettaa valmistavan hänelle ruokaa (eikä hän varmasti itsekään oleta).
[/quote]
[/quote]
Lukisit edes mitä täällä kirjoitetaan. Mä en ole vegaani. Mutta ei, en vaatisi. Enkä usko, että juuri kukaan vegaani muutenkaan vaatii mitään. Mikäli ruokarajoitteista kysyttäisiin, vastaisin olevani vegaani mutten odottaisi mitään erityistä. Näin ainakin toimivat vegaanit/rajoitteiset minun tuttavapiirissäni.
[/quote]
Ei minun ystävänikään vaadi itselleen sen salaatinlehden lisäksi pihviä mutta kun kaikki tietävät, että hänelle sopivat ruoat ovat nämä ja että hän nimenomaan ei voi syödä mitään muuta (ellei satunnaisesti jokin kokeilu ole menossa), niin miten vaikeaa on oikeasti ostaa ne kaksi ystävälleni sopivaa ruoka-ainetta.
Ystäväpiirimme sekasyöjät ovat valmistaneet aina hänelle näitä ruoka-aineita ja ottaneet aina etukäteen selvää, mitä ruoka-ainetta on kokeilussa vai onko mitään (maissi ehkä useimmiten sopii), kasvissyöjät eivät ikinä milloinkaan valmista hänelle sitä pihviä ja heistä on ihan ok, että yksi istuu syömättä heidän luonaan.
En ymmärrä tällaista valintaa. Jos ihmisen on elääkseen syötävä jotakin, ja hän pystyy syömään vain sitä pihviä, niin se, että se kasvissyöjä ei suostu sitä valmistamaan, ei ole mikään eettinen tai ekologinen valinta, koska sen ihmisen on syötävä se pihvi joka tapauksessa. Onko siis jotenkin parempi, että tämä ihminen valmistaa pihvinsä kotona ja tuo sen kasvissyöjän kotiin? Onko tämä ekologisempaa ja eettisempää sen kasvissyöjän mielestä?
Minusta kyse on toisen ihmisen allergioiden pilkkaamisesta, väheksymisestä ja kasvissyöjän itsekkyydestä. Kyllä hänelle kelpaa tämän saman ihmisen valmistamat salaatit ja kasviskiusaukset, vaikka hyvin tietää, ettei toinen pysty siitä mitään itse syömään. Missä on vastavuoroisuus, huomaavaisuus, vieraiden hyvinvoinnin ajattelu? On paljon ymmärrettävämpää olla valmistamatta kasvissyöjälle omia ruokia, koska yleensä pöydässä on aina jotain kasvissyöjällekin kelpaavaa, jolla täyttää vatsa (esim. salaattia, leipää, jälkiruokaa). On aivan eri asia, kun toinen ei voi syödä yhtään mitään siitä pöydästä. Miksi ei siis voi nähdä sen verran vaivaa, että maksaa vieraanvaraisuuden samalla mitalla?
[/quote]
Nimenomaan.
Kaikkein törkeintä on juurikin tuo asetelma, että omasta valinnastaan jotain ruokavaliota noudattava ei suostu tarjoamaan ruokaa sellaiselle, joka ei erityisruokavaliotaan ole voinut valita.
Ja tässäkin ketjussa sitten verrataan itseään keliaakikoihin, laktoosi-intorelantikoihin jne. jotka myöskään eivät saaneet päättää itse omaa kohtaloaan.
No, olen kyllä aiemminkin huomannut, että pakosta erityisruokavaliota noudattavat ovat mukautuvaisempia ja vastavuoroisempia, kuin vapaaehtoiset ruokavalioijat.
[/quote]
Minusta tätä asiaa on enää turha vatvoa, tässä on kuitenkin kyse niin poikkeuksellisesta tilanteesta. Vai kuinka monta tällaista ihmistä on, joka ei voi syödä kuin salaatinlehtiä ja pihvejä?
[/quote]
Niin, turha vatvoa kun et keksikään mitään vastaväitettä tähän :)
Kummallista, kuinka tässä ketjussa on niin monta ihmistä, jotka ilmoittavat etteivät terveydellisistä syistä voi syödä mitään muuta kuin lihaa. Oikeassa elämässä en tunne yhtäkään tällaista? Minkälainen teidän päivänne on? Aamupalaksi pihvi, lounaaksi pihvi, päivälliseksi pihvi ja sitten vielä iltapalaksi pihvi? Mikään muu ei käy, vaikkapa kananmunat, pasta, riisi, juusto, pähkinät?
Pikkusieluisia ihmisiä tämäkin palsta täynnä. Omassa ystäväpiirissä erilaiset ruokavaliot eivät ole koskaan olleet ongelma, allergiat ja eettiset vakaumukset huomioidaan puolin ja toisin ja tarvittaessa neuvotellen.
t.sekasyöjä
Jännä, että eettinen valinta herättää näin paljon närää. Kai te nyt sitten esim. ympärileikkaatte tyttärenne (ja itsenne) kun meette käymään kulttuuripiirissä, jossa tämä on yleinen tapa, koska "vastavuoroisuus".
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 21:16"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:07"]
En ole kasvisyöjä, mutta minusta on eri asia toivoa jättämään jotain ruuasta pois, kun että toivotaan siihen jotain lisättävän. Vrt. Itse tykkään kovasti kaloista ja marjoista, joten voisinko vaatia laittamaan itselleni kalaa ja marjoja? Olen muuten aika nirso ja juhlissa, joissa on voileipäkakkua, kermakakkua ja rasvaista juustoista piirakkaa sekä pikkuleipiä, en ota mitään, tai korkeintaan maistan jotain noista kakuista sen verran, että sotken lautasen, jotta emäntä ei loukkaannu. Kasvissyöjien juhlat on kivempia, kun niissä on yleensä aina jotain kevyttä vaihtoehtoa.
[/quote]
Eli jos valmistan ruoan, johon kuuluu perunat, possunpihviä, kastike, vihreä salaatti ja ruisleipää, niin se on kasvissyöjälle ihan ok? Eihän sitä pihviä ole mikään pakko ottaa. Tai jos teen broileripastaa, niin ainahan kasvisyöjä voi jättää ne broilerit syömättä? Ei se taida ihan noin yksoikoita olla kuten yrität tässä nyt esittää. Sellaiselle henkilölle joka on ei ole kasvissyöjä tuottaa lisävaivaa valmistaa kasvissyöjälle järkevä kasvisvaihtoehto. Ei se mene niin että jätetään vain jotain pois. Tääkin on mun mielestä kaksisuuntainen tie. Sekasyöjien taholta on kohteliasta huomioida kasvissyöjät ja vegaanit ja päin vastoin kasvissyöjille ei luulisi olevan kohtuuton asia laittaa lihavaihtoehto tarjolle sekasyöjille.
[/quote]
Eli molemminpuolinen suvaitsevaisuus on kasvisyöjille alapeukun arvoinen asia? How cool is that. Surullista, kuinka paljon se teistä kertoo. Onneksi mulla on hyvä kasvissyöjäystävä, jonka kanssa tää homma pelaa. Itse yritän kokkailla hänelle parhaan kykyni mukaan kasvisruokaa kun hän tulee käymään ja mä saan ihan pyytämättä aina jotain lihaa sisältävää ruokaa. Viimeksi hän teki mulle spaghettia ja jauhelihakastiketta, joka oli muuten ihan sairaan hyvää. Ilmeisesti mun ystävä on todellinen ystävä koska palstan mukaan kasvissyöjien ei missään nimessä kuulu tehdä sekasyöjille mitään muuta ruokaa kuin jota he itse syövät.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 21:16"]
Eli jos valmistan ruoan, johon kuuluu perunat, possunpihviä, kastike, vihreä salaatti ja ruisleipää, niin se on kasvissyöjälle ihan ok? Eihän sitä pihviä ole mikään pakko ottaa. Tai jos teen broileripastaa, niin ainahan kasvisyöjä voi jättää ne broilerit syömättä? Ei se taida ihan noin yksoikoita olla kuten yrität tässä nyt esittää. Sellaiselle henkilölle joka on ei ole kasvissyöjä tuottaa lisävaivaa valmistaa kasvissyöjälle järkevä kasvisvaihtoehto. Ei se mene niin että jätetään vain jotain pois. Tääkin on mun mielestä kaksisuuntainen tie. Sekasyöjien taholta on kohteliasta huomioida kasvissyöjät ja vegaanit ja päin vastoin kasvissyöjille ei luulisi olevan kohtuuton asia laittaa lihavaihtoehto tarjolle sekasyöjille.
[/quote]
Teet nyt asiasta syystä tai toisesta kovin vaikeaa. Kyllä, sinä voit tarjota perunoita kastikkeella ja possupihvillä salaatteineen ja leipineen, kunhan tarjoat lihan erikseen etkä tee kastiketta lihaliemeen. Voit tehdä broilerpastaa, jos tarjoat broilerin erikseen ja jätät käyttämättä kanalientä. Voit myös vapaasti tehdä vaikkapa niinkin klassisia ruokia kuin puuroa, hernekeittoa, pinaattikeittoa ja tomaattikeittoa, kasvissosekeittoa, kermaperunoita... Toki vegaanius asettaa omat rajoitteensa, minä puhun lakto-ovo-vegetaristina.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 21:51"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 21:46"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Nimenomaan.
[/quote]
[/quote]
Niin, turha vatvoa kun et keksikään mitään vastaväitettä tähän :)
[/quote]
Selvennykseksi sanon, että tuo "tätä on enää turha vatvoa" oli ensimmäinen kommenttini tähän ketjuun. Nuo aikaisemmat viestit eivät siis ole kirjoittamiani, ehkä niiden kirjoittajalla olisi vielä argumenttejä jäljellä. Mutta tämä vain on niin poikkeuksellinen yksittäistapaus, ettei siitä kannata tehdä mitään laajempia johtopäätöksiä yhtään mihinkään suuntaan.
Syön pääsääntöisesti kasviksia, mutta kunnon naudanlihafile menee joskus.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 21:54"]
Kummallista, kuinka tässä ketjussa on niin monta ihmistä, jotka ilmoittavat etteivät terveydellisistä syistä voi syödä mitään muuta kuin lihaa. Oikeassa elämässä en tunne yhtäkään tällaista? Minkälainen teidän päivänne on? Aamupalaksi pihvi, lounaaksi pihvi, päivälliseksi pihvi ja sitten vielä iltapalaksi pihvi? Mikään muu ei käy, vaikkapa kananmunat, pasta, riisi, juusto, pähkinät?
[/quote]
Minun kohdallani on kyse siitä, etten voi syödä mitään _ilman_ lihaa. Eli esim. salaatti menee siinä sivussa, mutta pelkästään vihannekset aiheuttavat tahattoman oksennusreaktion, koska yliherkkä makuaistini ei niitä siedä. Enkä voi syödä myöskään mitään makeaa itsessään. Hedelmätkin menee ainoastaan (liha)ruuissa.
Jos saadaan tehtyä rajallisilla mausteilla täysin lihalta maistuva kasvisruoka tehtyä niin olen ensimmäisenä kokeilemassa.
-105
Jos kasvissyöjä laittaisi pöytään vaikka kasvispizzaa, luulen ettei sekasyöjillä olisi mitään valittamista.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 22:01"]
[/quote]
Minun kohdallani on kyse siitä, etten voi syödä mitään _ilman_ lihaa. Eli esim. salaatti menee siinä sivussa, mutta pelkästään vihannekset aiheuttavat tahattoman oksennusreaktion, koska yliherkkä makuaistini ei niitä siedä. Enkä voi syödä myöskään mitään makeaa itsessään. Hedelmätkin menee ainoastaan (liha)ruuissa.
Jos saadaan tehtyä rajallisilla mausteilla täysin lihalta maistuva kasvisruoka tehtyä niin olen ensimmäisenä kokeilemassa.
-105
[/quote]
No kokeilepa vaikka quorn-nuggetteja. Söimme niitä poikaystäväni kanssa, hän on sekasyöjä ja minä kasvissyöjä. Ihmettelimme molemmat, että voiko tämä todella olla kasviperäistä kun koostumus ja maku ovat niin lihamaiset. Minua jopa hieman yökötti, koska tuntui siltä kuin olisin oikeasti syönyt lihaa.
[/quote]
-105
[/quote]
Quorn. Koostumus ja maku vaikka currylla maustettuna yksi yhteen kanan kanssa.
Minä en voi syödä osaa kasvisruuista fodmap-ruokavalion takia, jota joudun ärtyvän suolen takia noudattamaan. Vatsani ei kestä esim. papuja, linssejä, soijatuotteita, sipulia, pähkinöitä, kaalia, sieniä jne, joista monet kasvisruoka-ateriat koostuvat. Tympeä on vierailla kasvissyöjäperheen luona ja elää kurkkutikuilla ja vesilasillisella, kun tiedossa olevaa ruokavalioani ei olla otettu huomioon tarjoiluissa. Sama perhe muistaa kyllä tullessaan meille läksyttää, että onhan varmasti myös heille sopivaa tarjottavaa, kun viimeksi oli mm. ihan vääriä karkkeja lastenkutsuilla tarjolla.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 22:07"]
[/quote]
-105
[/quote]
No kokeilepa vaikka quorn-nuggetteja. Söimme niitä poikaystäväni kanssa, hän on sekasyöjä ja minä kasvissyöjä. Ihmettelimme molemmat, että voiko tämä todella olla kasviperäistä kun koostumus ja maku ovat niin lihamaiset. Minua jopa hieman yökötti, koska tuntui siltä kuin olisin oikeasti syönyt lihaa.
[/quote]
Kiitos ehdotuksesta, mutta en pysty syömään nugetteja, kalapuikkoja tai mitään muutakaan samantapaista. Sen päällysosan koostumus aiheuttaa oksennusreaktion. Lihalla siis tarkoitan ihan oikeaa lihaa.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 21:22"]
Talla kasvissyöjien logiikalla ei sitten pidä valittaa jos tarjoan porkkanan keitettynä tai salaatinlehtiä.
Olen tavannut monia kasvissyöjiä ja erittäin harva heistä ri pidä syömisistään yletöntä meteliä.
[/quote]
En loukkaannukaan. En minä siihen kuole jos yhdellä aterialla en saa täydellisen ravitsevaa ateriaa, voin sitten kotonani syödä täyttävämmän ja ravitsevamman aterian.