Kasvisruokaa on oikeus vaatia, mutta liharuokaa ei?
Tulipa tässä vaan tästä keskustelusta mieleen: http://www.vauva.fi/keskustelu/4206335/ketju/miksi_miehille_pitaisi_aina_olla_lihaa_tarjolla
Olen aikaisemminkin törmännyt asetelmaan, jossa kasvissyöjät olettavat kaikkialla muistettavan heidän ruokavaliotaan ja pidetään röyhkeänä käytöksenä, jos pitojen emäntä ei ole asettanut kasvisvaihtoehtoa tarjolle.
Jos sitten kasvisintoilija pitää itse juhlat, niin tarjottavat ovat ainoastaan kasvisruokaa. Jos joku kyselee liharuokien perään, niin on juntti lihansyöjä.
Eikö pitäisi olla vuoroin vieraissa, sanoakseni. Jos kasvisintoilijat odottavat kaikkialla saavansa kasvisruokaa, niin miksi omista pidoista ei löydy lihansyöjille liharuokaa?
Kommentit (268)
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 10:31"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 10:29"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 10:24"][quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 09:59"]
Te jotka vaaditte kasvissyöjältä liharuoan tarjoamista, vaatisitteko myös esimerkiksi muslimia tarjoamaan sikaa? Kun teidän ruokavalioonne se sika kuuluu, niin onhan se muslimilta törkeää vaatia teitä noudattamaan hänen ruokavaliotaan.[/quote]
Possun voi korvata vaikka naudalla tai lampaalla.
[/quote]
Lihan voi korvata vaikka seitanilla tai soijarouheella.
[/quote]Mä en voi syödä noita, olen allerginen. Siksi mieluummin lihaa.
[/quote]
Oletko allerginen myös quornille, pavuille ja linsseille? Tai maistuisiko sinulle vaikka feta- tai halloumisalaatti? Annas kun veikkaan, olet niillekin allerginen? Taas löytyi yksi, joka ei allergiansa vuoksi kertakaikkiaan voi syödä mitään muuta kuin lihaa. Vai olisiko kyse siitä, että olet nirso etkä uskalla kokeilla mitään uusia makuja?
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 10:31"]
[/quote]Mä en voi syödä noita, olen allerginen. Siksi mieluummin lihaa.
[/quote]
Ja näin ollen olet allerginen varmasti myös esimerkiksi guornille, sienille, pavuille, erilaisille juureksille ja tofulle? ;)
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 10:37"]
[/quote]
Seitania en ole koskaan nähnyt livenä enkä maistanut, entistä teinisatanistia kyllä nimi kiinnostaa. :)
Soijarouhe on bueno lisä rasvaisempaan jauhelihaan, mutta rupeaa helposti maistumaan ja se ei kyllä ole hyvä asia. Sama vika on itseasiassa possun ja jauhelihan kanssa, liikaa possua niin maistuu ja se ei ole hyvä maku. Onkohan noiden rouheiden mauissa eroja? Pelkkää soijarouhetta en ole koskaan onnistunut saamaan kuin ruskeaksi mössöksi, minkä tekstuuri on ennemminkin puuroa kuin mitään rouhetta tai jauhelihaa, jossa toki siinäkään ei liiemmin purtavaa ole.
t:153
[/quote]
Tässä on kyse vain sinun nirsoudestasi. Vaaditko kylässä myös itsellesi lehtipihviä jos tarjolla on lankkupihviä, kun tuo lankkupihvi ei oikein mielestäsi ole hyvän makuista?
Osoittaa kyllä suurta lapsellisuutta, että kun täällä heitetään esimerkiksi kasvisruuasta vaikka tofu, niin eikös täällä ole jo kymmenen nillittäjää, että "minä olen sille kyllä allerginen". Se on vain yksi esimerkki! Oletteko te oikeasti allergisia IHAN KAIKELLE MUULLE PAITSI LIHALLE?!Ja ei nyt pliis vedetä tähän taas sitä "kaverini voi syödä vain pihviä ja salaatinlehtiä" -tapausta.
Sekasyöjänä muutama pointti: joudun syömään sitä kasvista aika kasan että nälkäni lähtee, se vain on niin kevyen tuntuista lihaan verrattuna. Suuresta määrästä kasviksia (varsinkin niitä oudompia itselleni mutta yleisiä kasvisruoissa eli pavut ym palkokasvit) tulen minäkin kipeäksi, ilmavaivoja ja vatsanväänteitä ylisuuresta määrästä kuituja yhdellä aterialla!
Olen kasvissyöjä ja toivon rauhallista mieltä kaikille teille, hyvät keskustelijat. En ymmärrä mikä tässä on ongelma. En ole koskaan vaatinut minua otettavan erityisesti huomioon tarjoiluissa. Monesti olen saanut kyläpaikassakin vakuutella, että ei tarvitse tehdä mitään erityistä, syön sitä mitä voin valmiista pöydästä. Monet ihanat sukulaiseni ja ystäväni siitä huolimatta pyöräyttävät kasvispihvit tms. ihan minua varten. Välillä se on noloa ja toivon etteivät kiinnittäisi huomiota niin paljon siihen mitä syön ja miten paljon, kun itse en julista ruokavaliotani mitenkään ja tulen kyllä yhdet vierailut toimeen vaikka kurkkusiivuilla jos on tarpeen.
Kikherne ei tullut edes mieleen possun korvikkeena! Ei kyllä taivu siihen hommaan vaikka miettii, liian pähkinäinen maku. Useimmissa noissa lihan korvikkeissa on protskua varmaan enemmän kuin lihassa, mutta maku ja/tai tekstuuri... päin persettä. Tai siis se on ihan ok, jos sellaista odottaa, mutta ei se lihan _korvikkeeksi_ käy muuta kuin proteiinin lähteenä. Vähän kuin kahvi ja tee: molemmista saa kofeiinia, mutta ihan eri kamaa, eikä todellakaan päittäin vaihdettavaksi.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 10:41"]
Sekasyöjänä muutama pointti: joudun syömään sitä kasvista aika kasan että nälkäni lähtee, se vain on niin kevyen tuntuista lihaan verrattuna. Suuresta määrästä kasviksia (varsinkin niitä oudompia itselleni mutta yleisiä kasvisruoissa eli pavut ym palkokasvit) tulen minäkin kipeäksi, ilmavaivoja ja vatsanväänteitä ylisuuresta määrästä kuituja yhdellä aterialla!
[/quote]
Ei ole pakko syödä mitään palkokasveja yms. jos ei halua. Mutta perunat, bataatit, ranskalaiset, pasta luulisi kelpaavan. Niistähän saa runsaasti energiaa eivätkä maistu edes kasviksilta, niin kuin kurkku tai tomaatti. Hassua, miten jotkut luulevat kasvisruoan olevan vain niitä kasviksia, mitä salaatissa on :D Vaikka nimi onkin kasvisruoka, niin siihen kuuluu kyllä paljon muitakin ainesosia kuin kasvikset.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 10:39"]
Tässä on kyse vain sinun nirsoudestasi. Vaaditko kylässä myös itsellesi lehtipihviä jos tarjolla on lankkupihviä, kun tuo lankkupihvi ei oikein mielestäsi ole hyvän makuista?
[/quote]
Ja kasvissyönti ei ole vain nirsoilua? Kaksinaismoralismi ohoi!
En vaadi kylässä lehtipihviä enkä lankkupihviä, en edes liharuokaa jos sitä ei ole tarjolla. En sitten vaan syö, jos ei ole mitään mikä ei maistu tai miellytä. Ja kyllä, olen nirso, myös lihan suhteen.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 10:18"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 07:09"]
Luulenpa että suurin osa tässä ketjussa liharuokien puolesta vänkäävistä on samanlaisia kuin mieheni. Vaikkakin se yritetään kovasti verhota terveydellisiin syihin ja kaikki yksi miljoonasta -tapaukset vedetään mukaan, kuten ystävä, joka voi syödä vain salaatinlehtiä ja naudanlihaa, tai tyyppi joka saa oksennusrefleksin, jos ruoka ei maistu lihalta (!?).
[/quote]
Näh, mielestäni tässä ketjussa, ainakin alussa ja otsikossa, oli kyseessä kohteliaisuus ja tasapuolisuus: kasvissyöjille pitää tarjota kasvisruokaa, mutta lihansyöjät kyllä selviävät kerran tai kekkerit ilman lihaakin. Mikä ei äkkiseltään kuulosta kohteliaalta eikä tasapuoliselta.
[/quote]
Oletus on tietysti se, että sekasyöjä voi syödä myös kasvisruokaa.
En siis itse syö punaista lihaa, mutta kalaa ja broileria kyllä. Ja käytän paljon kasviksia, ja välillä kokkaan ihan puhtaasti kasvisruokaa. Jos sitten vierailen ystävälläni, joka on kasvissyöjä, niin toki yhdessä kokkaamme kasvisruokaa, vaikka kotona syön enemmän broitskua/kalaa. Mutta miksi ihmeessä EN voisi syödä ystävälläni kasvisruokaa?? Miten se on minulta pois, että satunnaisten vierailujen aikana syön kasvisruokaa, joka on ruokaa siinä missä muukin ruoka??
Yleensä varmaan kasvisruokavalioon peruste on eettinen vakaumus, mikä on mielestäni ihan yhtä vahva peruste erityisruokavalioon kuin allergia. Ei se ole sama kuin että ei "halua" syödä lihaa.
Miten te vannoutuneette lihansyöjät muuten reagoitte, jos minun kaltaiseni sekasyöjä tarjoaa teille kasvisruokaa? Esimerkiksi näin kesällä meidän ruokapöydässä saattaa olla vaikkapa munakoisolasagnea ja valkoviiniä, koska se nyt vain sattuu olemaan yksi herkullisimmista ruoista, joita tiedän, ja siksi laitan sitä mielelläni vieraillekin. Vedättekö samanlaiset "olen lihansyöjä, joten on törkeää vaatia minua tulemaan toimeen ilman lihaa, ja te kasvissyöjät aina vaaditte kaikkia tanssimaan oman pillinne mukaan joten on ihan oikein tehdä teidän elämänne hankalaksi" -raivarit kuin kasvissyöjän ruokapöydässä?
-145
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 10:41"]
[/quote]
Minä en ainakaan mene kenellekään kylään niin nälkäisenä, että joudun kukkurapäin syömään siellä tarjottua ruokaa.
Ihmetetyttää kun nämä lihansyöjät ovat täällä vaatimassa, että heidän kylässä saamansa annoksen pitäisi olla ravintoarvoiltaan täysin optimaalinen ja täyttävä. Kuoletteko te nälkään, jos esim. pari kertaa vuodessa joudutte syömään yhden lihattoman aterian? Vai kuinka usein te oikein käytte toisten luona syömässä lämmintä ruokaa? Useinhan syntymäpäiväjuhlissa on tarjolla vain niitä kakkuja ja pullia, jotka käyvät niin kasvis- kuin sekasyöjillekin. Lihansyöjähän ei toki voi niitäkään ottaa, koska niitä ei ole tehty lihasta.
En ymmärrä miksi oletetaan että sekasyöjät tekevät mitä erikoisempia ruokia, mutta veganiit yms muut ei tarvitse huomioida sekasyöjiä.
Pointti keskustelussa oli se, miksi yksi ryhmä saa vaatia itselleen erikoisruokaa kun toinen ryhmä ei saa. Sillä ei ole mitään merkitystä pystyykö aikuinen syömään kasviksia, se on vain kohteliasuudesta kysymys. Otetaan toisiamme huomioon.
Tämän keskustelun pohjalta näyttää siltä että vain sekasyöjät pitää ottaa muitten mieltymykset huomioon ja muut saavat tarjota ihan mitä vaan.
Juuri tämän takia en enään kutsu vieraita kotiin. Ihan älyttömän vaikeaksi tämäkin homma on tehty. Ei kyllä ennen vanhaan saanut kohteliasuudesta moittia emännän tarjomia ruokia.
Nykytrendi on: minä ja minä haluan !
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 10:51"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 10:39"]
[/quote]
Ja kasvissyönti ei ole vain nirsoilua? Kaksinaismoralismi ohoi!
En vaadi kylässä lehtipihviä enkä lankkupihviä, en edes liharuokaa jos sitä ei ole tarjolla. En sitten vaan syö, jos ei ole mitään mikä ei maistu tai miellytä. Ja kyllä, olen nirso, myös lihan suhteen.
[/quote]
Ei, kasvissyönti ei ole nirsoilua, vaan eettinen ja/tai ekologinen valinta. Onko sinun mielestäsi nirsoilua, jos joku ei halua yksityisautoilla?
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 10:44"]
Kikherne ei tullut edes mieleen possun korvikkeena! Ei kyllä taivu siihen hommaan vaikka miettii, liian pähkinäinen maku. Useimmissa noissa lihan korvikkeissa on protskua varmaan enemmän kuin lihassa, mutta maku ja/tai tekstuuri... päin persettä. Tai siis se on ihan ok, jos sellaista odottaa, mutta ei se lihan _korvikkeeksi_ käy muuta kuin proteiinin lähteenä. Vähän kuin kahvi ja tee: molemmista saa kofeiinia, mutta ihan eri kamaa, eikä todellakaan päittäin vaihdettavaksi.
[/quote]
Mutta lammas tai kana sen sijaan on maultaan ja koostumukseltaan täysin sama kuin possu?
Siskoni on ollut kasvissyöjä (lakto-ovo) jo useamman vuoden. Sen myötä kasvisruokavalio on tullut puheeksi myös sukulaisten kanssa. Oma mummoni pohti asiaa mielestäni aika hyvin. Hän muisteli, ettei aikaisemmin tietenkään puhuttu termillä "kasvisruokapäivä" tms., mutta käytännössä lihattomia päiviä oli mummon nuoruudessa viikossa useita. Mummo tuumasi, että lihahan on vain yksi raaka-aine monien muiden joukossa ja ennen vielä niin arvokas ettei sitä ollut mahdollisuuttakaan joka päivä laittaa. Mummo siis mietti miksi"kasvisruokapäivistä" nousee nykyään niin kova haloo. Ennen niitä oli harva se päivä eikä niistä tehty mitään numeroa.
Nythän mä vasta hokasin tän keskustelun pointin. Sekasyöjä pahoittaa mielensä siitä, kun hänellä ei ole lupa vaatia erityishuomiota itselleen! Eli jos kasvissyöjä ystävällä on yleisesti hyväksytty oikeus pyytää huomioimaan oma ruokavalionsa, niin tokihan se oikeus pitää olla myös sekasyöjällä. Ei sen niin väliä vaikka sekasyöjä pystyykin syömään mitä vaan, mutta jos kerran kasvissyöjä pyytää jotain, niin kyllä sitten pitää pystyä pyytämään lihaa.
Tälle on olemassa varsin täsmällinen määrittely: "mutku toiki saa"
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 10:52"]
Miten te vannoutuneette lihansyöjät muuten reagoitte, jos minun kaltaiseni sekasyöjä tarjoaa teille kasvisruokaa? Esimerkiksi näin kesällä meidän ruokapöydässä saattaa olla vaikkapa munakoisolasagnea ja valkoviiniä, koska se nyt vain sattuu olemaan yksi herkullisimmista ruoista, joita tiedän, ja siksi laitan sitä mielelläni vieraillekin. Vedättekö samanlaiset "olen lihansyöjä, joten on törkeää vaatia minua tulemaan toimeen ilman lihaa, ja te kasvissyöjät aina vaaditte kaikkia tanssimaan oman pillinne mukaan joten on ihan oikein tehdä teidän elämänne hankalaksi" -raivarit kuin kasvissyöjän ruokapöydässä?
-145[/quote]
En pidä itseäni vannoutuneena lihansyöjänä, mutta munakoisolasagne jäisi syömättä.
Taustana nirsoiluun: lapsena meillä oli linja, että kaikkea pitää maistaa + lautanen pitää syödä tyhjäksi + mutsi tai faija tai ope annosteli ruuan lautaselle. Nyt kun kukaan ei enää voi itkettää minua ruuan kanssa, niin syön ja maistan mitä itse haluan ja pidän epämiellyttävää ruokaa epämiellyttävänä. Lihakin voi olla epämiellyttävää, joulut olivat lapsena ja nuoruudessa ihan kamalia.
t: se nirso 153
[/quote]
Seitania en ole koskaan nähnyt livenä enkä maistanut, entistä teinisatanistia kyllä nimi kiinnostaa. :)
Soijarouhe on bueno lisä rasvaisempaan jauhelihaan, mutta rupeaa helposti maistumaan ja se ei kyllä ole hyvä asia. Sama vika on itseasiassa possun ja jauhelihan kanssa, liikaa possua niin maistuu ja se ei ole hyvä maku. Onkohan noiden rouheiden mauissa eroja? Pelkkää soijarouhetta en ole koskaan onnistunut saamaan kuin ruskeaksi mössöksi, minkä tekstuuri on ennemminkin puuroa kuin mitään rouhetta tai jauhelihaa, jossa toki siinäkään ei liiemmin purtavaa ole.