Mikä oli teidän keskiarvo lukion päättötodistuksessa?
Ihan mielenkiinnosta, millaisia keskiarvoja teiltä löytyy ja pidättekö sitä hyvänä? Onko lukion päättötodistuksella oikeastaan edes sen suurempaa merkitystä teidän mielestä? Kirjoitukset on asia erikseen, mutta eikö tuo päättäri ole vähän turha ellei hae AMK:iin, kun eikö siellä ilmeisesti katsota myös tuota päättötodistusta?
Kommentit (255)
Miksihän on niin vaikea uskoa, että lähes kaikilla aihevapaalaisilla on ollut yli ysin keskiarvo :)
Mulla oli täysin ala-arvoinen, oisko ollut 7.4. Sattui kaikenlaista lukioaikaan mahtumaan, mutta onneksi tajusin opiskella sitten myöhemmin. Kaksi yliopistotutkintoa, jokaisesta kurssista erinomaiset arvosanat. Eikä tuota lukion päättötodistusta ole kukaan kysynytkään.
Eipä kiinnosta niin, jos ei kovin hyvin pärjännyt/ viitsinyt. Itsellä kohtuu panoksella 10. Nyt neurolla leikkurina ja ykkösviulistina BPH:lla (British philharmonic). Ehdolla Englannin Darts maajoykkueeseen kapteeniksi.
Yritit täysillä, mutta kun on lusikalla annettu, niin ei voi kauhalla vaatia. Tsemppiä kaupankassalle :).
Vierailija kirjoitti:
Mulla 9,1. Meidän luokalla oli 42 oppilasta ja vain kolmella yli yhdeksän keskiarvo. Tiukemmassa taisivat silloin 1970-luvun alussa kiitettävät numerot olla.
Mistä sinäkin kaikkien luokkakavereiden keskiarvot tiedät? Ei ole minulla ainakaan ollut tapana huudella koulukavereille keskiarvojani. Moni saattoi yllättyä, kun sain stipendin tasaisesta/parhaasta koulumenestyksestä yo-juhlissa. En minä enää edes muista, paljonko yli 9 se oli, ehkä 9,7 tai 9,6.
Yo vm. 1995
Bensalenkkari kirjoitti:
8,9 ihan ok. Yksi L ja viisi M. Eximiaa ei vielä silloin ollut.
Tuplamaisteri myös.
Uima- ja mikä toinen?
Vierailija kirjoitti:
7,2. Luin insinööriksi, sain töitä vientiteollisuudessa ja nyt tienaan 100 k€/vuosi.
Kiss my ass lukion päästötodiksella.
No just sama minulla, mutta olen firmasi TJ ja palkkasi laski juuri…
Vierailija kirjoitti:
Mun keskiarvo oli varmaan 7 piste jotain ja B:n paperit kirjoitin. Ei ollut kunnianhimoa opiskeluun lukioaikoina, urheiluun sitäkin enemmän. Pääsin yliopistoon pienessä kiintiössä, pelkän pääsykokeen perusteella. (yritin parina vuonna ja luin ihan simona). Valmistuin YTM ja myöhemmin vielä opettajaksi. Että ehtii sitä vähän myöhemminkin. Monenlaisia töitä tein opiskeluaikana ja oon tehny sen jälkeenkin.
Täysillä yritti ja rahalla sai opintopaikan - nyt todellisuudessa deekiksellä. Koeta nousta sieltä.
9.3.
Oli niin paljon hyviä, että pidin itseäni keskivertona. Tosin en tiedä mikä oli hyvillä todistuksen keskiarvo. Saattoihan se olla huonompikin kuin minulla, mutten tiennyt. Eihän siellä kilpailemassa oltu vaan opiskelemassa. Lempiaineita piirtelyn lisäksi pitkä matikka, kemia, fysiikka, kielet. 5L ja äikästä M. E:tä ei siihen aikaan ollut ja reaaliaineita ei kirjoiteltu kutakin erikseen.
Jatkotutkinnoksi tuli LL. Koulussa opitusta oli hyötyä ammattia opiskellessa. Yo-tutkinnon arvosanoilla oli merkitystä opiskelemaan hakiessa ja myöhemminkin asioiden ymmärtämiseksi. Ihan hyvä työura, vaikken koskaan tullut luonnehdituks sanalla huippu. Harrastuksena opiskelin itsekseni myöhemmin neljännen kielen lukiotasoisena ja kävin huvikseni oikein suorittamassa valtakunnallisen kokeen lukion C-kielenä, kun satuin lukemaan lehdestä, että asuinpaikkakunnalla järjestetään kyseinen koe. Opiskellessa en tiennytkään sellaisista kokeista ja sen kielen opiskeluun ei ollut muuta syytä kuin ihastuminen kielen rytmiin ja siihen, miltä kyseinen kieli kuulostaa..
8,5, olin ihan tyytyväinen ja olen edelleen. Olen saanut elämässäni kaiken mitä halusin, sen ammatin mihin halusin lapsena ja myöhemmin opiskelin lisää. Olen tehnyt molempia koulutustani vastaavia töitä ja en ole ollut työttömänä. Molemmat tutkinnot ovat yliopistosta. En tarvinnut kymppejä mihinkään, enkä tarvinnut gradusta M:ä parempaa. Olen keskiverto, ihan tavallinen talliainen.
Todellisuudessa opintopaikkoja ei saa rahalla eikä tutkintojakaan. Mutta jos itse ei päässyt sisään, niin on helpompi selitellä, että ne muut pääsi rahalla ja minä en, koska olen varaton. 😆
9.45
Hain ja pääsin yhteen vähän erikoisempaan DI-linjaan, jonne lukion päättötodistuksen keskiarvolla oli ainakin silloin väliä.
Optimoin aika paljon keskiarvoa siten, että lukuaineet, joita oli yhteensä vain 1 kurssia, tein 10:n arvoisesti ja kielet, joita en jaksanut opiskella kunnolla ja joita oli monta kurssia, tein 8.5-arvoisesti, jolloin numero pyöristyi päättötodistuksessa ysiin.
9.6
2 laudaturia (reaali ja pitkä matematiikka) ja 4 eximiaa, korkeakoulututkinto, pari vuotta töitä, burnout
8,1.
Panostin saksaan ja pitkään matikkaan. Muut aineet sit kärsi niiden kustannuksella, paitsi ruotsi oli saksan lisäksi 10, muut sit lähinnä kasia. :D
Vierailija kirjoitti:
9.45
Hain ja pääsin yhteen vähän erikoisempaan DI-linjaan, jonne lukion päättötodistuksen keskiarvolla oli ainakin silloin väliä.
Optimoin aika paljon keskiarvoa siten, että lukuaineet, joita oli yhteensä vain 1 kurssia, tein 10:n arvoisesti ja kielet, joita en jaksanut opiskella kunnolla ja joita oli monta kurssia, tein 8.5-arvoisesti, jolloin numero pyöristyi päättötodistuksessa ysiin.
Aika nerokas taktikointi kieltämättä. Oon jälkikäteen harmitellut tuota, että tuli tuherrettua niin hartaasti kielten ja pitkän matikan kans. Ne oikeasti lohkaisi tosi ison osan kursseista, mut keskiarvossa eivät niin näy.
9.0. Kirjoitin 4 laudaturia ja 2 magnaa.
Olen proviisori.
En tiennyt että täällä pyörii kaikki huippuoppilaat.
Yllätys…
8,9 oli keskiarvo
ja kemiasta oli 6. Sitä kompensoimaan oli sitten aika monta kymppiä (myös matematiikasta).
8,9 ja kirjoitin 5 laudaturia. Päästötodistuksessa oli vain kaksi kymppiä: bilsa ja liikunta. Todistuksen numerot ei ole ketään kiinnostaneet eikä mitään merkinneet. Valmistuin DI:ksi ja nyt on työelämää takana 25 vuotta