Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko mokannut lomareissulla?

Vierailija
03.06.2021 |

Minulle aina sattuu ja tapahtuu lomaillessa ja osa mokista sellaisia, jotka naurattaa pitkään.

Viime kesänä tehtiin klassinen moka, kun oli vuokrattu mökki. Osoite mapsiin ja menoksi. Mökin seinässä oli avainkaappi, johon meillå oli koodi. Koetettiin koodeja kymmeniä kertoja, soitettiin vuokraajalle ja istuttiin lopulta rappusille avaamaan kylmät juomat, kun ei saatu vastausta. Jonkin ajan päästä pihaan ajoi autollaan pariskunta, joka ihmetteli, miksi ihmeessä me ollaan leiriydytty heidän mökin terassille. Hups, oltiinkin naapurimökillä.

Kommentit (519)

Vierailija
181/519 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt varsinainen moka, mutta olosuhteiden pakosta tapahtunut.

Oltiin kuororeissulla Skotlannissa. Matkalla Edinburghiin pysähdyttiin sen linnan kylkeen, missä on kuvattu ekan Harry Potter -leffan huispauskohtaus. Retkikeittimillä tehtiin safkaa levähdysalueella (noin 100 henkeä), ja ainoat vessat oli linnassa, niistäkin olis pitänyt maksaa.

No, vieressä oli tällainen lehto tai puistikko, isoja lehtipuita aakealla ruohomättäällä. Vieressä kulki tie, aitana se perinteinen reilu metrin korkea kiviaita. Sinne mentiin yksittäin kukin oman puun taakse kyykkypissalle, minä viimeisenä. Ei siinä siis kauheasti suojaa ollut. Muut ehtivät jo nostaa housut ylös, kun minä vielä kykin oman puuni takana, ja samassa ohi ajaa bussilastillinen aasialaisia lapsia. Taisin päästä useampiinkin lomakuviin, onneksi en niitä ikinä tule näkemään.

Vierailija
182/519 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin Kiovassa kävelemässä joskus ennen puoltayötä takaisin hotellille. Päätin oikaista jonkun torin läpi, vaikka näin kyllä, että siellä oli jotain puomeja, mutta en ymmärtänyt niistä lappujen teksteistä mitään. Ajattelin, että siellä on joku tietyömaa, joka ei varmaan siihen aikaan liikennettä haittaa. Pamahdin sitten keskelle kohtausta jonkun paikallisen leffan tai sarjan kuvauksiin. Joku tyyppi aika h e l v e t i n nopeasti tuli hätistämään pois kameroiden edestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/519 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina hyvin tarkka aikatauluissa ja ajoissa paikalla. Yhdellä kreikan reissulla myöhästyin lentokenttäbussista kun matkalaukkuni oli hävinnyt hihnalta ja aikaa kului sitä selvitellessä. Bussi tuli kuitenkin takaisin hakemaan minut kun soitin matkaoppaalle. Sama reissu, paluumatkalle lähtiessä menin ostamaan vielä evästä lennolle terminaalissa, kuvittelin kuulevani nimeäni kuulutettavan, mutta outo ääntäminen ja aikaa piti vielä olla, kolmannella kuulutuksella ymmärsin että minua ne tosiaan huutelee..kaikki olivat jo koneessa ja sain oikein yksityiskuljetuksen kenttäbussilla, voi niitä katseita kun kävelin koneeseen sisään :P samoja naamoja kuin menomatkan bussissa mikä tuli minut kentältä hakemaan, voi vaan kuvitella heidä ajatuksensa minusta :D

Vierailija
184/519 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain polttamalla itseni, kun kuvittelin aamulla hätäisesti levitetyn, suojakertoimella 30 olevan rasvan riittävän Thaimaan aurinkoa vastaan.  Äiti ja tätini käyttivät tunikamaisia välijä paitoja toppien päällä ja  heillä oli lierihatut, minä menin pelkässä tuubitopissa ja lippiksessä. Au.

Vierailija
185/519 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt varsinainen moka, mutta olosuhteiden pakosta tapahtunut.

Oltiin kuororeissulla Skotlannissa. Matkalla Edinburghiin pysähdyttiin sen linnan kylkeen, missä on kuvattu ekan Harry Potter -leffan huispauskohtaus. Retkikeittimillä tehtiin safkaa levähdysalueella (noin 100 henkeä), ja ainoat vessat oli linnassa, niistäkin olis pitänyt maksaa.

No, vieressä oli tällainen lehto tai puistikko, isoja lehtipuita aakealla ruohomättäällä. Vieressä kulki tie, aitana se perinteinen reilu metrin korkea kiviaita. Sinne mentiin yksittäin kukin oman puun taakse kyykkypissalle, minä viimeisenä. Ei siinä siis kauheasti suojaa ollut. Muut ehtivät jo nostaa housut ylös, kun minä vielä kykin oman puuni takana, ja samassa ohi ajaa bussilastillinen aasialaisia lapsia. Taisin päästä useampiinkin lomakuviin, onneksi en niitä ikinä tule näkemään.

Palataan taas Romaniaan. Meillä kävi vähän samoin Bukarestissa Ceaucescun palatsin edessä aukiolla. Pojallemme (tuolloin 6 v) tuli pissahätä. Matkaopas neuvoi menemään bussin taakse tarpeille. Näin kävi, menin vahtimaan. Siihen tuli toinen bussi täynnä japanilaisia turisteja ja kamerat räpsyivät.

Vierailija
186/519 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sattui sama tuoppimoka Ljubljanassa kuin täällä joku kirjoitti jostain muualta. Olut maksoi noin 1-1,5€ ja minulta kysyttiin lasista ja näytettiin jotain mallia. Minä tietysti sanoin että yes yes, kelpaa. Se lasi maksoi 5€. En todellakaan lähtenyt kantamaan sitä Suomeen, joten siihen jäi pöydälle. Lienevät pesseet ja varmasti myyneet toiselle turistille saman.

Vierailija
187/519 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin Helsinki-vantaan liikkeen edustalta 50€ setelin. Vein sen myyjälle, joka ilmoitti, että mikäli seteliä ei kukaan tule kyselemään tunnin sisällä, niin saan pitää sen. Kuulemma ”omistaja” kävi noutamassa sen.

No, olen liian kiltti raha-asioissa, mutta en sentään varas.

Vierailija
188/519 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksimme istumaan yöllä illan viimeiseen junaan, kun junaa piti vaihtaa lyhyellä vaihtoajalla.

Istuttiin ja istuttiin ja odotettiin. Ihmeteltiin, että onpa tyhjä juna ja taitaa odottaa vielä matkustajia. Kunnes tajuttiin, että apua tämähän on jo varikolle jäänyt juna, eikä tässä ole enää edes kuskia.

Pääsimme juoksemaan alikulun kautta jo liikkeellä olevaan junaan. Olisi tullut pitkä yö vieraassa kaupungissa Ruotsissa.

Vierailija
189/519 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unkarissa vuokrattiin auto lentokentältä, ensimmäisen yö oli AirBnB:ssä kentän lähellä. Kun oltiin jatkamassa matkaa, arvioi betonisen pihatien kulman hiukan väärin ja kuskin puolen etuvanne kolahti pahasti betoniin.

Mitään vikaa ei näkynyt missään joten jatkettiin matkaa. Sitten alkoi rangaspaineen varoitus palamaan ja ajettiin takaisin lentokentälle vuokraamoon. Katsoivat autoa ja antoivat toisen tilalle. Vietettiin kiva loma, palautettiin auto ilman ongelmia ja tultiin kotiin. 

Sitten ei meinannut tulla katevarauksen purkua luottokortille. Muutamia meilejä vaihdettiin ja meinasivat veloittaa minulta 200 euroa renkaan ja vanteen korjauksesta.

Pari tiukkaa viestiä takaisin että mulla on paperi, jossa todetaan että palautetussa autossa ei ole mitään vikaa jne. Lopulta vapauttivat katevarauksen (oli muuten 1000 euroa).

Mun moka toki että kolhin mutta myös autovuokraamon moka että ilman mitä dokumentteja viasta, saati korjauskustannuksista koittivat minulta kuluja periä.

Vierailija
190/519 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Interreilillä kyllä tapahtui aina jotain.

Pariisin juna-asemalle nukahdettiin penkeille, ja reppu pöllittiin. Kamera sun muuta lähti sen siliän tien. Nukuttiin joskus myös sen oman aseman ohi ja juna tuli päätepisteeseen jonnekin ihan hornan tuuttiin. Konnari tuli huutamaan ranskaksi lisämaksua, ei ymmärretty eikä annettu passeja vaikka pyysi. Poliisiakin huusi perään kun lähdettiin junasta sukkelaan pois. 

Kreikassa päätin hankkia kunnon rusketuksen asenteella "En mä mitään aurikorasvoja laittele" ja tuloksena kirkkaanpunainen iho. Paikallisessa marketissa myytiin mulle Aloe Veraa, vedin sitä ja olinkin sitten aivan vihreä. Mukava oli mennä syömään muistuttaen avaruusolentoa.

Tää kuulostaa niin hölmöltä, kun kerron.

Me oltiin 5 kesänä reilaamassa.

Pääjärjestäjä on hyvin järjestelmällinen ihminen ja hän oli suunnitellut puoliksi uuden matkan, kun edelliseltä oltiin tultu.

Helmikuussa alettiin laittamaan faxeja pitkin Euroopan hostelleja.

Tietty päivä aikaisemmin sai varata istumapaikkoja ja voi sitä VR.n onnellista virkailijaa, joka sai ne kaikki varata, kun ystäväni tuli listan kanssa.

Joka päivä lähdettiin klo 14 jälkeen junalla kohti seuraavaa kaupunkia. Viimeistään klo 18 oltiin seuraavassa hostellissa. Jos oli pitempi matka, lähdettiin aikaisemmmalla junalla.

Aina oli eväät junamatkalla ja sadoissa kuvissa on sama kylmälaukku.

Kaikkien vuosien aikana ei ollut mitään myöhästymisiä, lukittuja ovia jne.

4 aivan erilaista nuorta naista reissasi ympäri Eurooppaa ja oli kyllä mukavaa. Kun lukee toisten matkoista, ehkä myös meillä oli tylsähköä

Vierailija
191/519 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin Antalyan kentällä odottamassa lennon lähtöä suomeen, kun kuulutettiin minua ja miestäni nimeltä tulemaan portille. Siellä ei kukaan selittänyt mitään vaan miestäni tuli lentokentän työntekijä hakemaan ja minun käskettiin odottaa portilla. Olin ihan että mitä hittoa nyt tapahtuu. Kesti ihan jonkin aikaa, että mies tuli takaisin.

Meidän matkalaukusta oli vetoketju pettänyt kun laukkuja oli lastattu koneeseen ja tavarat oli siellä koneen luona levällään. Mies joutui ne siellä keräilemään takaisin laukkuun, kun aseistetut vartijat seisoi vieressä. Onneksi sai sellaisella matkalaukkuvyöllä kiristettyä laukun kasalle. Tosi tarkkaaja vartioitua oli kuulemma ollut se kulku sinne laukun luo ja tavaroiden takaisin laitto. Tottakai näin ettei mitään ylimääräistä sitten mene sinne laukkuun. Kai ne pelkäsi että jonkun pommin olisi sinne laittanut. Toki ovela suunnitelmahan tuo olisi ollut jollekkin terroristille. No onneksi sai mennä laittamaan laukun kokoon eikä sitä vaan jätetty kentälle. Aika kuumottava tilanne vaan oli Turkissa tuollainen.

Ehkä oltiin sitten liian täyteen sullottu laukku eikä vetoketju enää kestänyt.

Vierailija
192/519 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskoin uimashortseihin hotellin hississä etelässä, olin ollut kävelemässä ja tuli vähän ennen hotellia järkyttävä paskahätä, luulin kerkeäväni hotellihuoneeseen, mutta hississä räjähti. Onneksi ei tullut ketään vastaan kun tulin hissistä pois ja juoksin huoneeseeni, paskaa tais vähän valua matkan varrella. Siivojalle töitä.

Niin siinä käy, kun loma on pelkkää ryyppäämistä

Vierailija
193/519 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihan taysin lomareissu mutta yhdistetty Loma ja tyoreissu Etela-Amerikassa. 3pv toita Perussa ja sitten iski high altitude sickness ja jouduin sairaalaan kun en pystyssa pysynyt. 3pv siella ja siihen meni Loma. Ei siina mitaan olin iloinen etta sain terveen paperit silla illalla olisi lento kotimaahani. Aamulla sairaalasta hotelliin ja sanoin respalle etta tarvitsen taksin kuudeksi silla lentoni on iltakymmenelta. Lepailin hotellissa silla olo oli viela heikko ja varsinkin paikallaan seisominen aiheutti huimaavan olon. 6ksi menin respaan ja aloin odottamaan. Jotenkin siina kuvittelin etta taksi on hiukan myohassa. Porukkaa meni edes takaisin mutta taksia ei kuulunut. Jotenkin olin sellaisessa puolihorroksessa kunnes tajusin etta vieressa seisova mies on taksikuskini. Kello oli vajaa 9...hirvea paniikki iski. Kun kysyin miksette sanoneet mitaan sain vain olankohautuksen - oma mokani kun en kysynyt. Kyseessa siis firman kautta taksi joten mittari raksutti eli kuskia ei haitannut. Lentokentalla 40min ennen lentoa. Oksensin viela lahtoselvityksessa ja just kerkesin koneeseen. Kyseessa mannertenvalinen lento ja etuilin jokaisen lentokentalla ja silti oli ihme etta ehdin. Koneessa sitten jannitys laukesi ja vedin kunnon kannit. Tasta jo yli 15v. M51v

Vierailija
194/519 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löysin Helsinki-vantaan liikkeen edustalta 50€ setelin. Vein sen myyjälle, joka ilmoitti, että mikäli seteliä ei kukaan tule kyselemään tunnin sisällä, niin saan pitää sen. Kuulemma ”omistaja” kävi noutamassa sen.

No, olen liian kiltti raha-asioissa, mutta en sentään varas.

Minulle kävi köyhänä opiskelijana samalla lailla sadan markan setelin kanssa Oulun Raksilan Citymarketissa, aikaa vain annettiin viikko.

Vierailija
195/519 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emme ymmärtäneet, että hostellin ovet saattavat mennä lukkoon yöksi, eikä kaikki respat olekaan auki 24/7. Saavuimme lomapaikkaan klo. 12 ja kaikki oli pimeänä. Kukaan ei vastannut puhelimeen. Meidän oli ollut tarkoitus saapua jo klo kuuden aikaan, mutta lento oli myöhässä. Siinä sitten koputeltiin pöljinä. Lopulta nukuttiin pelokkaina viereisellä rannalla.

joskus nuorena Tel Avissa en muistanut että hostel meni kiinni 00.00, lukosa oli, niinpä menin johonkin kerrostaloon l'ähistölle ja nukuin kylmällä lattialla portaiden vieressä ja aamulla meni ohi mummeli ja sano jotain hepreaksi ja klo oli n 6.00 ja lähdin siitä pois ja menin hostelliin, aukesi oliko 7.00. 

Vierailija
196/519 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksyin Siuntiossa metsälenkillä. Olin sporttilomalla ja lähdin vaeltamaan. En syytä kyykäärmettä, mutta olihan silläkin osuutensa, että olin lähellä astua kyyn päälle metsäpolulla ja käärme siitä tuohtuneena teki hyökkäysiskun lenkkariin, mutta purema ei mennyt läpi jalkaan asti. Pelästyskin saattoi vaikuttaa niin, että eksyin. Yhdestä talosta kävin kysymässä neuvoa ja heittivät minut autolla ison tien varteen. Sieltä löysin takaisin päin.

Vierailija
197/519 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka reisitaskuhousuja ja vyölaukkua moititaan juntiksi, niissä ne passit ja liput säilyy tallessa. Vyölaukkuja on myös litteitä, jotka ei näy paidan alta.

Kerran meni parvekkeen ovi lukkoon, mutta tallennan hotellien numerot jo ennalta. Niinpä oli helppo soittaa respa avaamaan.

Vyölaukku ei ole ollut junttia pitkään aikaan. Eikä haittaa, vaikka olisikin. Hyvä kapistus.

Vierailija
198/519 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unkarissa vuokrattiin auto lentokentältä, ensimmäisen yö oli AirBnB:ssä kentän lähellä. Kun oltiin jatkamassa matkaa, arvioi betonisen pihatien kulman hiukan väärin ja kuskin puolen etuvanne kolahti pahasti betoniin.

Mitään vikaa ei näkynyt missään joten jatkettiin matkaa. Sitten alkoi rangaspaineen varoitus palamaan ja ajettiin takaisin lentokentälle vuokraamoon. Katsoivat autoa ja antoivat toisen tilalle. Vietettiin kiva loma, palautettiin auto ilman ongelmia ja tultiin kotiin. 

Sitten ei meinannut tulla katevarauksen purkua luottokortille. Muutamia meilejä vaihdettiin ja meinasivat veloittaa minulta 200 euroa renkaan ja vanteen korjauksesta.

Pari tiukkaa viestiä takaisin että mulla on paperi, jossa todetaan että palautetussa autossa ei ole mitään vikaa jne. Lopulta vapauttivat katevarauksen (oli muuten 1000 euroa).

Mun moka toki että kolhin mutta myös autovuokraamon moka että ilman mitä dokumentteja viasta, saati korjauskustannuksista koittivat minulta kuluja periä.

Varmaan olisi heti kannattanut kertoa, mitä tapahtui. Epärehellisyys ei ole suositeltavaa. Autonvuokrauskin on luottamusbisnestä.

Vierailija
199/519 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oltiin otettu boarding passit puhelimiin sähköisinä. Siinä sitten naama punaisena yritin päästä turvatarkastuksesta läpi kun kone ei lukenut puhelimeni näytöltä lippua. Mies oli mennyt jo läpi ja minä juoksen finskin tiskille paniikissa pyytämään paperilippua. Luukku oli juuri sulkeutumassa muuta sain lipun. Pikkasen vitu**i hikisenä ja paniikissa mennä koneeseen. Ilmeisesti puhelimessani päällä ollut näytön himmennystoiminto oli estänyt lukulaitteen toimintaa.

Mm. tämmöisistä syistä otan aina ensisijaisesti printit kaikesta, sähköiset laitteet sitten varalla. Kylmäsi lukeakin tätä. :) 

No mennessä olikin paperiset mutta pelkillä käsimatkatavaroilla matkustaessa ajateltiin säästää aikaa ja kirjauduttiin lennolle verkossa. Juu ei ehkä enää jatkossa.

Vierailija
200/519 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Eksyin Helsingissä Redissä ja myöhästyin junasta. Lisähuomiona, että olin aiemmin käynyt Helsingissä 2 kertaa elämäni aikana; 6. Lk luokkaretkellä ja yo-kirjoitusten jälkeen pääsykokeissa. En vieläkään käsitä, miten ihminen voi joutua ostoskeskuksessa niin hukkaan.

Nyt kaikki saivat samalla tietää pääsykokeesi tulokset 😀

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä