Oletko mokannut lomareissulla?
Minulle aina sattuu ja tapahtuu lomaillessa ja osa mokista sellaisia, jotka naurattaa pitkään.
Viime kesänä tehtiin klassinen moka, kun oli vuokrattu mökki. Osoite mapsiin ja menoksi. Mökin seinässä oli avainkaappi, johon meillå oli koodi. Koetettiin koodeja kymmeniä kertoja, soitettiin vuokraajalle ja istuttiin lopulta rappusille avaamaan kylmät juomat, kun ei saatu vastausta. Jonkin ajan päästä pihaan ajoi autollaan pariskunta, joka ihmetteli, miksi ihmeessä me ollaan leiriydytty heidän mökin terassille. Hups, oltiinkin naapurimökillä.
Kommentit (519)
No kyllä. Viime kesänä Norjassa. Tarkoituksena oli ostaa postikortti. Loppujen lopuksi tilanne johti siihen, että puhuin sekaisin suomea, ruotsia ja rallienglantia tiskin takana olleille, kahdelle erittäin huvittuneen ja hölmistyneen oloiselle myyjälle. Mutta onneksi sain lopulta postikortin ostettua. En uskaltanut enää edes yrittää ostaa postimerkkiä, vaikka huomasin myyjien ilmeistä, että he odottivat seuraavaa sekoilunäytelmää suorastaan innolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätin matkalaukkuni Malagan lentokentällä siksi aikaa seinän viereen, että lähdin käymään vessassa. Kun tulin takaisin, matkalaukku oli poissa. Kävin tietysti kyselemässä virkailijoilta ja kaikki aloittivat heti kauhean saarnan, että matkalaukkua ei saa koskaan jättää vartioimatta. En sitten tiedä, miten olisi pitänyt toimia, että pääsen vessaan, koska hätä oli kova, eikä niihin Malagan pieniin vessakoppeihin mahdu matkalaukku mukaan. Onneksi siellä oli vain vaatetta ja kenkiä, eikä mitään arvokasta.
Matkalaukkua ei KOSKAAN saa jättää vartioimatta lentokentällä. Olen nähnyt useamman kerran, kun koko terminaali on tyhjennetty yksinäisen matkalaukun takia. Minulta on myös useamman kerran joku tuntematon kysynyt, voinko vahtia hänen laukkuaan vessareissun ajan (varmaan ihan vilipittömin aikein). On ollut pakko kieltäytyä. Kerran eräs nainen jätti matkalaukkunsa minun viereeni istuessani penkillä ja lähti kahvijonoon. Vein hänelle laukkunsa ja pyysin itse pitämään siitä huolta. Jos vartijat olisivat bonganneet tuon yksinäisen laukun, mahdollisesti koko paikka olisi tyhjennetty. Minä halusin lennolleni ja kotiin.
Loppuhuipennukseksi yllä olevaan: olen itse unohtanut käsilaukkuni Helsinki-Vantaan naisten vessaan. Huomasin asian portilla, ilmoitin asiasta tiskillä ja lähdin juoksemaan hakemaan sitä. Se oli vielä siellä, kukaan ei tietenkään uskalla koskea yksinäiseen laukkuun kentällä. Sen vieressä seisoi virkailija, joka sanoi että turvaryhmä oli juuri tulossa poistamaan sitä, ehdin juuri vielä saada sen takaisin.
Matkalaukkua pitää muutenkin vahtia huolella lentokentällä. Oletteko koskaan miettineet miksi monella lentokentällä on tapana kelmuttaa matkalaukut? Syynä ei ole pelkästään matkalaukun suojaaminen rikkoutumiselta, vaan se estää ketään sujauttamasta ylimääräistä tavaraa laukkuusi.
Salakuljettajien vanhin niksi on laittaa huumeita tai muuta tavaraa huonosti vahdittuun laukkuun jolloin joku muu ottaa riskin tavaran kuljettamisesta rajan yli. Salakuljettaja varastaa laukun tai sisällön kohteeseen päästyä, tarvittaessa vaikka väkivaltaisesti. Vielä pahempi jos jäät kiinni tullissa. Olet itse vastuussa siitä mitä kuljetat laukussasi maasta toiseen, joten selittely "en tiennyt että se on siellä/en laittanut itse huumeita laukkuuni" ei auta. Muutenhan ketään ei koskaan tuomittaisi salakuljetuksesta, koska kaikki vetoaisivat näin. Länsimaissa saatat saada vapauttavan tuomion, mutta monessa tiukemmassa maassa voi käydä todella huonosti. Ja haluatko länsimaissakaan päätyä oikeusruljanssiin syytettynä huumeiden salakuljetuksesta? Lentokentillä ei turhan takia varoitella siitä että matkatavaroitaan on valvottava ja niistä on huolehdittava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätin matkalaukkuni Malagan lentokentällä siksi aikaa seinän viereen, että lähdin käymään vessassa. Kun tulin takaisin, matkalaukku oli poissa. Kävin tietysti kyselemässä virkailijoilta ja kaikki aloittivat heti kauhean saarnan, että matkalaukkua ei saa koskaan jättää vartioimatta. En sitten tiedä, miten olisi pitänyt toimia, että pääsen vessaan, koska hätä oli kova, eikä niihin Malagan pieniin vessakoppeihin mahdu matkalaukku mukaan. Onneksi siellä oli vain vaatetta ja kenkiä, eikä mitään arvokasta.
Matkalaukkua ei KOSKAAN saa jättää vartioimatta lentokentällä. Olen nähnyt useamman kerran, kun koko terminaali on tyhjennetty yksinäisen matkalaukun takia. Minulta on myös useamman kerran joku tuntematon kysynyt, voinko vahtia hänen laukkuaan vessareissun ajan (varmaan ihan vilipittömin aikein). On ollut pakko kieltäytyä. Kerran eräs nainen jätti matkalaukkunsa minun viereeni istuessani penkillä ja lähti kahvijonoon. Vein hänelle laukkunsa ja pyysin itse pitämään siitä huolta. Jos vartijat olisivat bonganneet tuon yksinäisen laukun, mahdollisesti koko paikka olisi tyhjennetty. Minä halusin lennolleni ja kotiin.
Loppuhuipennukseksi yllä olevaan: olen itse unohtanut käsilaukkuni Helsinki-Vantaan naisten vessaan. Huomasin asian portilla, ilmoitin asiasta tiskillä ja lähdin juoksemaan hakemaan sitä. Se oli vielä siellä, kukaan ei tietenkään uskalla koskea yksinäiseen laukkuun kentällä. Sen vieressä seisoi virkailija, joka sanoi että turvaryhmä oli juuri tulossa poistamaan sitä, ehdin juuri vielä saada sen takaisin.
Matkalaukkua pitää muutenkin vahtia huolella lentokentällä. Oletteko koskaan miettineet miksi monella lentokentällä on tapana kelmuttaa matkalaukut? Syynä ei ole pelkästään matkalaukun suojaaminen rikkoutumiselta, vaan se estää ketään sujauttamasta ylimääräistä tavaraa laukkuusi.
Salakuljettajien vanhin niksi on laittaa huumeita tai muuta tavaraa huonosti vahdittuun laukkuun jolloin joku muu ottaa riskin tavaran kuljettamisesta rajan yli. Salakuljettaja varastaa laukun tai sisällön kohteeseen päästyä, tarvittaessa vaikka väkivaltaisesti. Vielä pahempi jos jäät kiinni tullissa. Olet itse vastuussa siitä mitä kuljetat laukussasi maasta toiseen, joten selittely "en tiennyt että se on siellä/en laittanut itse huumeita laukkuuni" ei auta. Muutenhan ketään ei koskaan tuomittaisi salakuljetuksesta, koska kaikki vetoaisivat näin. Länsimaissa saatat saada vapauttavan tuomion, mutta monessa tiukemmassa maassa voi käydä todella huonosti. Ja haluatko länsimaissakaan päätyä oikeusruljanssiin syytettynä huumeiden salakuljetuksesta? Lentokentillä ei turhan takia varoitella siitä että matkatavaroitaan on valvottava ja niistä on huolehdittava.
Ihanko totta?
Lähdettiin kaksikymppisinä nuorina tyttöinä lomalle Mallorcalle, mutta toinen matkalaukkumme jäi Saksaan ja olin jostain syystä jättänyt meikit ja osan vaatteistani siihen kaverin laukkuun, minulla oli varmaan pienempi laukku sitten käytössä. Kaveri surkutteli sitä ettei saanut vaihtovaatteita, mutta sai onneksi lainattua minulta jotain päälle pantavaa. Vähän harmissaan lähdettiin kuitenkin ulos, ja päädyttiin hauskaan seuraan ja juhlittiin kunnolla. Lähdettiin rannalle ja päätettiin mennä yö-uinnille. Ihan hauska idea, nuorina pikku humalassa riehua vedessä alushousut jalassa ja pussailla joidenkin muiden lomalaisten kanssa . Harmi vaan että kun kiivettiin sieltä vedestä ylös niin huomasimme että tavaroitamme ei näy missään. Etsittiin niitä sitten pikkarit jalassa, kädet tissien edessä semi paniikissa. Löydettiin laukut ihme kyllä, mutta vaatteita ollut missään. Jostain sitten löyty joku t-paita ja toinen mekko joka varmaan jäänyt joltain toiselta tytöltä rannalle. Oli sitten tosi kiva mennä hotellille jossain ihan random vaatteissa takaisin, varsinkin kun niitä vaihtovaatteita ei muutenkaan ollut. Muutaman päivän saimme odotella että toinen matkalaukku saapui perille, mutta olihan se puoli reissua jo menty ihan ryysyrannan jooseppeina niin ei ollut mitenkään ihan onnistunein reissu sen suhteen. Onneksi oltiin nuoria, ja ei sinänsä kaatanut koko maailmaa vaikka vähän harmitti. Opittiin kuitenkin ettei tosiaan voi jättää mitään valvomatta rannalle, koskaan.
Lukitsin intialaisessa pikkukylässä itseni ulos majatalosta enkä ujona parikymppisenä tajunnut että ovea hakkaamalla joku olisi kyllä lopulta päästänyt sisään. Päättelin siis että paras tapa toimia on mennä läheisen kiviaidan taakse piiloon kunnes majatalo avaa ovet aamulla. Voi luoja. :D Olin vielä 100% selvinpäin. Onneksi puolisen tuntia myöhemmin kaveri tuli huhuilemaan ulos.
Samaisella Intian reissulla en tullut ajatelleeksi että yli kk kasvisruokavalion jälkeen vuohen maksa voi laittaa mahan sekaisin eikä seuraamuksia ollut kiva käsitellä ikkunattomassa betonikopissa jossa pelkkä reikä lattiassa.
Taskulamppu olisi ollut tarpeen kun aikana ennen älyluureja kehitysmaassa konttaa kynttilän kanssa huoneistoa läpi aamuneljältä sähkökatkoksen aikana.
Vierailija kirjoitti:
Tulimme Helsinkiin ja hyppäsimme taksiin, päämääränä ruotsinlaiva. Sanoimme että satamaan, siinä vaiheessa kuski kysyi että länsi -, vai etelä-, ? Eihän meillä ollut tietoa kumpi, yleensä kun lähdimme Tukholmaan Turusta.
Tietämätömyyttään ei halua näyttää joten sen sijaan että olisimme kysyneet, päätimme että pakkohan sen on olla Länsisatama kun kerran Tukholmaan...siis sinne. Olimme jo matkalla kun kuski taisi huomata pähkäilymme ja kysyi vielä että niin, minnekäs sieltä aiotte? No Ruotsiin. Sitten valittiinkin uusi päämäärä eli Eteläsatama. Kuskia huvitti jonkun verran. No laivaan ehdittiin ja kiva matka tehtiin.
Me oltiin menossa Länsisatamaan, mutta kuski epäili, että tarkoitimme Länsiterminaalia. Oikeassa oli.
Kaverin äiti oli saanut jostain risteilylahjakortin, mutta ei halunnut itse laivalle, joten lähdimme sinne kaveriporukalla. Menimme laivaan tuhannen päissämme ja hauskaa oli siihen asti, kun seuraavana aamuna heräsimme ja tuli kuulutus: ”Arvoisat matkustajat. Olemme saapuneet Tukholman satamaan.”
Siinä sitä sitten ihmeteltiin hetkinen, että mitäs nyt. Olimme nimittäin luulleet, että kyseessä oli 24h risteily.
Suurinpiirtein kaikki rahat oli pistetty haisemaan edellisenä iltana.
Sen verta saatiin kerättyä kasaan että saatiin syötyä halvimman kaavan mukaan, ettei tarvinnut sentään nälissään olla puoltatoista vuorokautta.
Australiassa nukahdin meressä uimapatjalle, joka ajelehti vaara-alueella ja aiheutti koko rannalle pelastusoperaation, johon liittyy helikopteri ja useita vesiskoottereita sekä pelastusvene.
Rangaistuksena mun piti itse päästä takaisin rannalle ja rannalla uimavalvoja uhkasi vetää mua turpaan, jos vielä aiheutan turhan pelastusoperaation.
Ei ole varmaan koskaan hävettänyt niin paljon. Olin tuolloin 28v.
Mies 48v
Vierailija kirjoitti:
Australiassa nukahdin meressä uimapatjalle, joka ajelehti vaara-alueella ja aiheutti koko rannalle pelastusoperaation, johon liittyy helikopteri ja useita vesiskoottereita sekä pelastusvene.
Rangaistuksena mun piti itse päästä takaisin rannalle ja rannalla uimavalvoja uhkasi vetää mua turpaan, jos vielä aiheutan turhan pelastusoperaation.
Ei ole varmaan koskaan hävettänyt niin paljon. Olin tuolloin 28v.
Mies 48v
Minulla vähän vastaava kokemus Bulgariassa 25 vuotta sitten. Hävetti myös.
Vierailija kirjoitti:
Olin Budapestissä menossa työharjoitteluhaastatteluun. En millään löytänyt oikeaa osoitetta vaikka tiesin olevani oikealla suunnalla. Lopulta oli pakko ottaa juoksutaksi etten myöhästy haastattelusta. Auto ajoi arviolta 100m ja sanoi että perillä. Otti hinnan. Ketutti, mutta maksoin.en myöhästynyt.
Eikös juoksutaksi ole sellainen, että kyydin jälkeen juostaan karkuun, eikä makseta!
Taisit tarkoittaa taksin ottamista lennosta?
Matkailin ja baletin 2-kybäsenä ihan liikaa.
Liian kännissä väärässä paikassa:
- Meksikossa, huumekartellin ilotalossa
- Venäjällä mafian yökerhossa
- Australiassa ilotalossa ilman rahaa
- Thaimaassa transuilotalossa
- Lontoossa mustan jengin huumeluolassa ilman rahaa.
Joka paikassa vahingossa ja sain osumaa, mutta hengissä selvisin kaikista.
Meksikossa multa vietiin kaikki paitsi alushousut.
Nykyään en juo, enkä kokeille huumeita.
Ei sattunut mulle, mutta kaverille. Oli päättänyt suunnistaa puhelimen navigaattorilla. Luonnollisesti testasi toimintoa paikan päällä vasta iltamyöhällä, kun oli tarkoitus palata hotellille. Kännykän näytöllä näkyi vain se ”olet tässä”-täplä. Oli unohtanut ladata kohdemaan kartat puhelimeen, eikä puhelimen netti toiminut siellä, että olisi saanut ladattua ne kartat.
Perheenisä 50v kirjoitti:
Matkailin ja baletin 2-kybäsenä ihan liikaa.
Liian kännissä väärässä paikassa:
- Meksikossa, huumekartellin ilotalossa
- Venäjällä mafian yökerhossa
- Australiassa ilotalossa ilman rahaa
- Thaimaassa transuilotalossa
- Lontoossa mustan jengin huumeluolassa ilman rahaa.Joka paikassa vahingossa ja sain osumaa, mutta hengissä selvisin kaikista.
Meksikossa multa vietiin kaikki paitsi alushousut.Nykyään en juo, enkä kokeille huumeita.
Meille ainakin Venäjällä matkanjohtaja suositteli oman, mafian ylläpitämän hotellin yökerhoa. Sinne eivät muut hämäräveikot tule ja jos olisi halunnut naisseuraa, hotellin henkilökunta olisi järjestänyt.
Olin ulkomailla vieraassa kaupungissa kännissä. Pyysin taksia viemään minut viereisen kadun hotellini. Taksikuski hermostui ja käski minun kävellä 50m.
Nolotti
Aya Napassa paskansin pöntön tukkoon. Kun yritin tukosta avata, aiheutin kylpyhuoneen tulvan, joka meinasi levitä koko asuntoon.
Aiheutti melkoisen shown keskellä yötä.
Nolotti
Kreikassa 20 vuotiaana palasin bilettämästä hotellille klo. 5.00 aikoihin. Mulla ei ollut huoneen avainta/ respassa ei ollut ketään. Potkin lukon rikki. Aamulla tein valituksen, että huoneeseeni on murtauduttu ja arvokas koru on varastettu. Henkilökunta oli sitä mieltä, että olin itse rikkonut lukon ja joudun maksamaan korjauksen.
Pokalla pidin tarinastani kiinni ja olin muka menossa tekemään rikosilmoitusta korusta. Korjasivat lukon, enkä saanut laskua.
Hieman hävetti loppu viikon katsoa henkilökuntaa silmiin.
Vierailija kirjoitti:
Meidän labbis laittoi hyrskyn myrskyn viime kesänä vuokramökin naapurustossa. Jätän kertomatta paikkakuntaa, mutta siellä on parikymmentä vuokramökkiä ja lähellä myös omistusmökkejä. Käytiin uimassa ja kun palattiin mökille, koira oli kyttäämässä ovella ja livahti oven raosta karkuun. Minä juoksin pelkässä uikkarissa sen perässä. Yhteen pihaan kävi lirauttamassa pissat kukkaruukkujen päälle ja toisessa pihassa kaivoi valtavan kuopan, perennat sai kyytiä. Juuri kun olin saamassa kiinni, se lähti rannalle. Siellä murjaisi isot tortut rantahiekalle. Onneksi mies tuli nakin kanssa ja saatiin houkuteltua koira kiinni. Toki kävin keräämässä rannalta läjän pois, mutta mökkien pihoille en mennyt korjaamaan jälkiä.
Ihan oikein teille. Mitäs ette kouluttaneet koiraanne.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole oma moka, mutta aika jättimoka kuitenkin.
En olisi uskonut, mutta Kreikan lomamatka meinasi jäädä väliin, kun Helsingistä hyvissä ajoin lähtiessä Hki-Vantaan lentokentälle meno tyssäsi siihen, että bussikuski ajoi väärää reittiä ja eksyi jonnekin pientaloalueelle. Bussissa tietty myös paikallisia, joita ei kiinnostanut pätkääkään missä seikkailtiin vaikka itse huusin "tyhmänä maalaisena", että osaisiko joku auttaa kuskia löytämään oikean reitin. Jopa yksi finnairin lentoemäntä vain katseli ikkunasta ulos, ilman mitään reagoimista — ei vissiin ollut kiire töihin. Kentälle menijät koittivat katsoa gps kautta missä ollaan, ja bussi pakitti siellä omakotitalojen pihassa u-käännöksiä. Meillä piti olla pari tuntia luppoaikaa ennen boardingin alkua, mutta ehdittiin viimeisillä minuuteilla sisään. Toisin kävi yhdelle vanhalle mummolle ja nuorelle kanadalaismiehelle, jotka eivät ehtineet Kanadan lennolleen. Kanadalaisen kanssa puheltiin, miten on mahdollista tämmöinen.
Lentokenttäbussit ajaa aina Tammiston ja Kartanonkosken läpi, olisi kannattanut katsoa reittioppaasta kauanko matkan arvioitu kesto on.
Näitä tapahtui varsinkin ennen internet-aikaa kun tietämys maailmasta oli kapeampi ja liput ostettiin matkatoimistoista. Tiedän itsekin tapauksen missä Kanariansaarille menossa ollut miesporukka oli vielä koneessa luullut olevansa menossa Kreikkaan eikä Espanjaan. Olivat vaihtaneet väärän maan rahaakin mukaan.